Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Julingen fortsetter. Voldsomt og egentlig.

2 Likes

image
Du har jo den luringen i figuren med rød sirkel (GC på vei). Kan jo virke som at TGS og PGS er veldig korrelert, så usikker på hvilken kurs respons vi får.

1 Like

TGS har fått utvidet 3D -undersøkelser i USA. Midland bassenget i Texas.

2 Likes

The extension increases the size of the Pontiac 3D from 167 sq mi to a total of approximately 267 sq mi. and is located in Midland, Ector, Upton and Crane counties, Texas.

Grei økning det da …

2 Likes

3 Likes

Noen andre enn meg som stillerspørsmålstegn til utviklingen i dag?

Synes det er rart begge to er så langt unna opprinnelig markedsverdi det fusjonerte selskapet vil ha. Som er verdsatt til rundt 28 milliarder ref fusjonsbørsmeldingen (PGS 10,7 kurs)

Eneste logiske forklaringen er vel at markedet per nå mener markedsverdien er betraktelig lavere. Jeg tror at dersom man skal tjene penger på disse så man holde på aksjene sine til langt uti 2024. Neste store byks oppover vil jo bli hva de kan utrette og vise til i de fremtidige kvartalsrapportene sammen.

Dersom de imponerer hver for seg i Q3 og Q4 i år så kan det også bli oppgang. Da markedet forstår at det fusjonerte selskapet vil tjene mye mer enn det som er priset inn nå og verdien på utbyttene. Markedet virker ikke helt sikker på retningen per nå.

3 Likes

Nedslag av noen?

Sluttauksjon på dagens laveste når oslo børs og alt av olje var godt i pluss er meget merkelig. 2 mnd mulitklient oppdrag (idag-midten av november) gikk også i boks idag.

2 Likes

Helt enig og med dette stiller jeg enda spørsmål spørsmålstegn.


Noen med innside ab som ser noen sammenheng mellom selskapene på listene?

Skulle tro emisjonen satte en bunn, ble faktisk hentet inn 500 mill (pgs) og 1 milliard (tgs). Hvis ikke de som deltok i emisjonen har lastet opp til lavere kurs så skjønner jeg ingenting

1 Like

Det er en mulighet (nedsalg).

Nå går det mye aksjer 09:54

2 Likes

OLJE: I TIDLIGE FASE AV 5-10 ÅRS OPPGANGSSYKLUS I OLJE OG OLJESERVICE -ABG

29.9.2023 09:11 • TDN Finans •

Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier mener vi er i tidlig fase av en 5-10 års oppgangssyklus for olje- og oljeservicebransjen, og at aksjene i sektorene ser attraktive ut selv på kort sikt.

Det skriver meglerhuset en sektorrapport fredag.

Meglerhuset finner de fleste E&P- og oljeserviceaksjer være svært attraktive, med lave P/E-verdier og høye fri kontantstrømmer og utbytteavkastninger.

“Vårt toppvalg innen oljeaksjer er Vår Energi, Aker BP og Equinor. Blant oljeserviceselskapene foretrekker vi TGS/PGS, Subsea 7, og DOF Group”, skriver meglerhuset.

Meglerhuset oppgraderer sin anbefaling på Equinor til kjøp, fra hold, og høyner kursmålet til 420 kroner pr aksje, fra 350 kroner.

“Equinor-aksjen er stort sett flat hittil i år til tross for en betydelig forbedring i oljemarkedsforhold. Vi tror dette har skapt en flott kjøpsmulighet”, skriver meglerhuset.

Anbefalingen på Okea nedgraderes til hold fra kjøp samtidig som kursmålet nedjusteres til 40 kroner fra 42 kroner pr aksje.

Utmerket aksjekursutvikling begrenser oppsiden på kort sikt, mener meglerhuset som er bekymret over svak Yme-produksjon i juli.

Videre har meglerhuset oppjustert sitt kursmål på BlueNord til 510 kroner fra 390 kroner. Holdanbefalingen gjentas.

Kursmålet på Vår Energi nedjusteres til 40 kroner fra 42 kroner. Kjøpsanbefalingen gjentas.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

4 Likes

Det kan jo forklare det plutselige oppsvinget i volum og oppgang.

3 Likes

Trodde egentlig denne kom ut noen dager siden? Husk Olaisen var bull i FA om TGS/PGS tidligere denne uka.

1 Like

Har ABG enda ikke kommet med nytt kursmål på TPGS?

1 Like

Ikke som jeg har fått med meg, men jeg er ikke kunde i ABG så de har sikkert sendt ut noe. SEB var ute med oppdaterte kursmål på begge:

SEB oppgraderer sin anbefaling på PGS til kjøp fra salg, og oppjusterer kursmålet til 12,60 kroner, fra tidligere 6,50 kroner. Det fremgår av en oppdatering onsdag.

Endringen reflekterer bytteforholdet i den foreslåtte fusjonen basert på SEBs kursmål på TGS på 185 kroner.

“TGS og PGS har blitt enige om å slå seg sammen i en historisk transaksjon, som skaper et markedsledende geofysisk selskap for seismikkinnsamling og multiklientbibliotek. Mens vi hevder at PGS-aksjonærene blir sjenerøst belønnet, ser vi betydelige potensielle synergier som rettferdiggjør premiumprising”, skriver meglerhuset.

3 Likes

Det var denne jeg tenkte på:

Blir fantastisk selskap

– TGS-PGS kommer til å bli et fantastisk selskap, fortsetter han.

– De kommer til å være en av markedslederne i hvert segment av seismikkindustrien og i hver del av verden.

Olaisen mener synergiene med PGS – inkludert driftskostnads-, rente- og skattebesparelser samt inntektssynergier – knapt overvurderes.

– I tillegg til at størrelsen i seg selv er positivt, vil det nye selskapet handle på PE 5x for våre 2024-estimater.

Anbefalinger

TGS (190)

4 Likes

Med kursmål på TGS på 190 og gir de indirekte kursmål på PGS lik 12,9751. Gode arbitrasjemuligheter her med TGS på 147,2.

2 Likes