Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Har bare tradet denne litt, men vurderer å kjøpe om det kommer en dupp. Det er vel usikkerheten rundt finansiering og emisjon som har holdt mange på sidelinja, men nå er vel den usikkerheten redusert betraktelig, for en stund i hvert fall?

Jeg følger ikke Hegnar forum, men kikket på linken. Fant ikke en kilde til informasjonen. Tok en kikk på pgs.com fant ikke noe der heller som understøtter informasjon. Dette er uansett børsmeldeverdig informasjon som fjerner betydelig del av risiko - om den er korrekt.
Har prøvd å finne «investor relations» på pgs.com for å sende en oppklarende e-post - finner ikke det.

merkelig at man skal finne slik info på debattforum uten at pgs har opplyst om det…ergo det kan da være en bløff

Står visst på side 14 og 15 i q2-rapporten:

https://newsweb.oslobors.no/message/538470

Men disse utsettelsene har jo vært kjent siden Q1, fra q1-rapporten side 13 og 14:

https://newsweb.oslobors.no/message/530790

Se også børsmelding NewsWeb

Om jeg forstå denne meldingen fra februar korrekt, så skal PGS fortsatt betale 135 millioner USD september neste år og 200 MUSD sept 2023, selv om lånet i sin helhet forfaller i 2024.

  • The post transaction total debt under these credit facilities of ~$873
    million (including increases in principal due to payment-in-kind fees and
    reduction in principal due to lenders electing to exchange part of their
    existing debt into new convertible bond; see further below) maturing in
    March 2024 will have following amortization profile (payable pro-rata to all
    TLB lenders):

    * ~$135 million amortization payment due in September 2022
    * $200 million amortization payment due in September 2023
    * ~$9 million quarterly amortization starting March 2023

hva skjedde i pgs i dag morges… 22mill i omsetning innen for 09:40
må være noen investerings fond som har til hensikt å kjøpe seg opp…

1 Like

Melding i vente? Eller noen signifikante forbedringer til sentimentet?

ikke vet jeg… men det var utypisk pgs aksjen.

1 Like

Rart i dag ja. 22 mill utgjør en grei post. Nedturen på slutten fremstår logisk - korrelasjonen med oljen.

Helt klart

Hva tenker dere om fremtiden for pgs (og seismikk) fremover? Sitter med flere oljeselskaper som i utgangspunkter har prestert dårlig (bwo og dno) på tross av god utvikling og ebita. Ser for meg at seismikk i større grad vil bli negativt påvirket.

Hei.
Mine tanker

Markedet vil komme tilbake. Olje alderen er ikke slutt. Veksten i energi forbruke er større enn hva vindmøller og sol klarer og tilføre. Ergo så skal det letes etter olje.

Kort siktigt. Pgs har betydelig gjeld. Det er en av alksjene som er shorted mest.
Videre så renner over av politiske vyer og realismen er ikke på plass eller blir overdøyet av media og elektrisk.

Det å bygge atomkraft verk tar sikkert 20 til 30 år. Men det vil være det som vil bekymre meg mest.

Ellers så har jeg tro på at når kontraktene renner inn så vil aksjen dra seg over 5 tallet igjen. Jeg er på vent og se. Jeg selger ikke nå.

Hva tenker du?

1 Like

hei. hvorfor stiger pgs så mye i dag? er det noen nyheter? ser at det er et stort volum også

Den slo mot teknisk støtte og beveger seg mot motstand på rundt 4,5 - for dem som tror på ta;)

ha ha…ergo det er spå konene som taller… ikke noe mer. takk for svar

1 Like

foresten…har du betalt disse spåkonene…for nå går kursen opp opp:-)…uansett verdt pengene

I dette tilfellet var det jeg som var spåkonen. Får se om 4,5 brytes. Det er i såfall veldig bra for kursen - eller kan være.

Nå får vi se hva som skjer med kursen. Ser ut som den er på vei mot støtten igjen. Holder kursen seg der vurderer jeg å kjøpe mer og selger på første motstandsnivå.

ser litt svart ut nå…pgs er snart nede i rundt 4.2 igjen…same med solstad… vi ser snart 6.1. ergo tilbake til hvor vi started, men i pgs var det stort volum i går. solgte med ned med 100k aksjer på kurs over 4.4, kommer kursen ned mot 4.2 så går jeg inn igjen

Hadde vært gøy om kursen stanger mellom støtte og motstand. Makro gjør sentimentet til alt av energi noe svekket.