Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

De har fått rating B3/B- Så denne stemmer vel ikke?

PGS Completes Refinancing

3 Likes

Den blir først endret etter refi, som ble annonsert nå. De skriver at dette også vil bedre renten på eksiterende lån.

Ja, mente de meldte at det gjaldt pgs sin rating, mens obligasjonen skulle ha den nye, men nå har vi fasit klar, så bomma der

Jeg gikk helt ut av PGS i dag, så blir spennende å se hvor mye den går på meldingen der. Jeg turte ikke å sitte over helgen i dagens marked. Olje ned rundt 4% og refi-betingelsene har vært kjent siden i går. Usikker på om dette er priset inn eller om prisen kjører godt på dette. Mulig at ratingen har mest å si for de store fondene + at PGS skal inn på en “bedre” indeks fra mandag (tror jeg det var).
Jeg tror uansett kursen starter mandagen med en spike opp, men om det holder seg blir spennende.

Tenker den bør gå litt på dette, lite usikkerhet igjen her nå, nå kan den få betalt for markedsutsiktene. De peker rett opp

1 Like

Ser den. Jeg tapte en del forrige uke på PGS, så måtte kjøre ned risc. På lenger sikt går det rett opp, så uansett blir det bare å komme over kortsiktig støy nå.
Jeg var litt usikker på om de ville utsette refi eller akseptere høyere påslag. Hadde de utsatt, kunne det vært fantastiske mulighet til å kjøpe seg inn neste uke.
Det blir nok uansett en god “trade” aksje fremover.

2 Likes

Bortsett fra “click bait”-overskriften er artikkelen positiv.

Må betale skyhøy rente

1 Like

Hva tenkes om Finansavisens siste overskrift?

At det bare er tull, som mange ganger tidligere.

Mulig jeg er en del av “visse investorer”, men infoen ligger ihvertfall i det bildet jeg postet for 3 dager siden. Med tegningskurs 98 ligger det at man betaler 98 for 100, derav også irr/yield over kupongrenta.

1 Like

Det er akkurat det, dette er jo ikke en hemmelighet. Det har blitt meldt.

1 Like

Hva tenker vi om veien videre? Fearnley kutter kursmål fra 15 til 13.5. Er oppsiden tatt ut nå, eller skal man fortsatt sitte long her…?

For å si det sånn, «skuffelsen» på lånebetingelsene utgjør Max nok 20 øre mindre i utbytte pr aksje i 2024 og muligens 10 øre mindre i 2025.
Så får en jo tenke selv om det forsvarer nedgang på noen kroner.
Det ble ingen emisjon(utvanning) og nå går regnestykket opp slik PGS har en kapitalisering som står seg.
Deg er god fleksibilitet i nedbetaling slik at en toler endog noen små uventede hendelser. Mesteparten av total lånene er på fastrente.

5 Likes

PGS Contract Award

4 Likes

Jeg har studert analysen til Pareto, og den er bra den. Jeg har jevnt over litt høyere inntekter i mine estimat. Ser ut som Pareto regner «dagrater» utifra snitt gjennom hele 2022 +12%. , jeg for min del har tatt utgangspunkt i rater i Q4 2022 og lagt på 10%(tenker ratene i H1 2022 drar godt ned)
Jeg ser heller ikke at de har lagt til noe for vind kontraktene til Sanco Swift, derfor ender mine revenu kalkyler ca $100-150 mill over Pareto kalkylen. På utgift siden og renter/avdrag er vi like, så får jeg rett vil alt ende direkte på bunnlinja. (1,2-1,7 nok mer pr aksje)

Blir spennende å se ved Q1 hvem som de nærmest. :grinning:

Litt tall
Snitt måneds rate Q4 : ( 111/(3,78x3)= $ 9,78 mil
Petrobras kontrakt : 110/9 = $12,2 mill ( stemmer bra med at reaktiveringskost er inkludert )

I Q1 har 3 skip vært på kontrakt ( + Swift 2D +Litt Apollo hjelp + Atlas liten jobb skotland) :
9x9,78 = $88 mill +10% = $96,8mill
I mine kalkyler har jeg plottet inn $94mill

Late sales anslår Pareto til $280 mill jevnt fordelt på året, jeg for min del tror på $360 mill og har også jevnt fordelt på året. I min logikk tenker jeg økt etterspørsel på kontrakt og MC gir også økt etterspørsel på late sales. ( Pareto tror late sales vil gå ned i 2023 over 2022)

Mitt kortsiktige kursmål 2023 NOK 22,5

9 Likes

Men det er vel ikke slik at pengene kommer løpende inn etterhvert som båtene er i oppdrag, det kan være en del forsinkelser om jeg har forstått det rett?

Fra Q4 vil PGS rapporter på «produsert salg», bokført salg spesielt på MC har forsinkelse. All butikk har en forsinkelse på produksjon og pengestrøm, det er helt normalt. PGS har god likviditets reserve og pengene renner jevnt inn :grinning:

3 Likes

PGS ASA: Calling Notice for 2023 Annual General Meeting

1 Like

Shiiiiit
Lempet ut alt på rett over 9, følte det kom det æ snu kraftig ned. Så sjekket jeg igjen, så var der nesten 12% idag, argh