Skal bli morsomt å følge fortsettelsen i denne aksjen
Det fine med APCL er at som E&P case så er det vel få om noen med så stort potensiale tar man porteføljen av lisenser i betraktning. Inntil det motsatte er bevist er det faktisk APCL som har eierskap til sine lisenser, som også er reflektert i at disse inngår som både eiendeler (“assets”) og gjeld (“liabilities”) i selskapets balanse.
Min vurdering av selskapets posisjon (med hovedvekt på Senegal);
Sierra Leone
Positivt at vi nylig fikk melding om at selskapet har forlenget lisensene i Sierra Leone.
Den andre forlengelsesperioden utløper slik;
Lisens SL-03 23. april 2019
Lisens SL-4A-10 17. september 2019
Drill drop: 1. November 2018
Det som er interessant vedr. forlengelsen er jo at det bør antas at ledelsen har her sett en økt interesse selv for slike “deep water licenses” og videre merker man seg "drill / drop allerede 1. November 2018. Signaliserer at ledelsen her mener at lisensene er utvilsomt attraktive og det den enorme teknologi utvikling de senere år trekkes frem som en av flere årsaker og naturligvis den stigende oljepris.
Man bør merke seg at vi fortsatt venter på ERC Equipoise sin revurdering av de prospektive ressurser for begge lisenser og det er informert at to nye og betydelige prospekter vil bli presentert Leo og Vega.
Så oppsummert;
To nye spennende prospekter ventes ved neste ERC oppdatering og man merker seg at “drill / drop” er i slutten av 2018 så positiv til ytterligere nyheter på nyåret vedr. partner og videre mot boringsprogram innen 1. november 2018.
Kilde:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=440085
Senegal - ROP og SOSP
Min vurdering av Senegal lisensene kommer av at jeg har gått en runde med meg selv kun for å finne en egnet måte å fremlegge dette så forståelig som overhodet mulig for de som nødvendigvis ikke har samme bakgrunns kunnskap og har fulgt selskapet like tett.
Bakgrunn
Tar utgangspunkt i de hendelser som skjedde fom. 2. mai 2017 tom i dag.
-
- mai 2017; Total kommer med følgende pressemelding “Senegal: Total sign Agreements to Explore the Country`s Deepwater potential”
Det var denne pressemelding som rettet søkelyset på ROP og som i markedet ble mottatt svært lunkent.
-
- mai 2017; APCL kommer med pressemelding “Senegal ROP Update” hvor det fremkommer blant annet følgende;
“African Petroleum notes the press release by Total on 2 May 2017 where it states that it has entered into an agreement with the Republic of Senegal that “…involves an exploration and production sharing agreement for the Rufisque Offshore Profond block”. The Company reiterates its positon that it holds a 90 per cent operated position in the ROP production sharing agreement (“ROP PSC”). Under the terms of the ROP PSC, the block remains active unless and until a termination procedure is enacted by the Republic of Senegal. To date, the Republic of Senegal has not validly enacted such termination procedure, and accordingly the Company reserves its rights under the ROP PSC.”
Kort kommentar:
Det er vesentlig å vurdere Total sin annonsering i lys av den tid som har gått siden de kom med sin pressemelding. APCL kom med et motsvar som ikke siden 3. mai 2017 på noen måte er blitt utfordret av hverken Total eller myndigheter i Senegal. En periode på godt over 7 måneder hvor partene motpart og myndigheter øyensynlig ikke har sett noen grunn til å utfordre APCL sin juridiske posisjon på ROP (iht. ROP PSC) ved å utstede formelt varsel om terminering. Dette synes jeg personlig er meget interessant og bygger videre på dette videre.
-
- juli 2017; under konferanse samtalen fremkommer det ytterligere klarhet vedr. ROP sin status hvor man påberoper seg eierskap i henhold til kontrakt (ref. tilsvarende ordlyd i pressemelding av 3. mai 2017) frem til de krav vi har satt frem på SOSP blir imøtekommet.
-
- juli 2017; under “corporate update” fremkommer det følgende vedr. SOSP “Any such extension is conditional on African Petroleum bringing in a suitable partner”
Kilde: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=431597
-
- oktober 2017; under “corporate update” fremkommer det følgende endring vedr. SOSP “Importantly, we are no longer bringing in a partner prior to receiving the extension”
Kilde: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=436428
Vurdering
Ser man fom 20. juli 2017 til 16. oktober 2017 så har øyensynlig dialog med myndigheter medført at vi nå ikke anser oss bundet i å søke forlengelse med forankring i partner. Slik jeg vurderer det er dette tegn på progresjon og ikke en økt risiko, men snarere en felles forståelse.
Kanskje det aller viktigste;
Selskapet har i henhold til kontrakt en mulighet til å kjøpe seg inn i fase 2 på SOSP for 20 MUSD ved at arealet blir redusert med 20% som er normalt ved overgang til neste fase (ref. utklipp av prospektus under). Dog er det viktig å merke seg at det er ikke det selskapet har initiert og planlagt mot men og som danner grunnlag for den søknad som nå ligger hos myndigheter til behandling. Vi søker om overføring av utestående forpliktelser i motsetning til å benytte den kjøpsmulighet som ligger i kontrakt.
Kort kommentar;
APCL har en mulighet i henhold til kontrakt å kjøpe seg inn i fase 2 innen “expiry date” 15. desember 2017, men det selskapet nå søker om er faktisk overføring av utestående forpliktelser inn i fase 2 som er noe helt annet.
Det er her jeg mener ROP kommer inn i bildet som den “bargaining chip” den etter mine vurderinger klart fremstår som. ROP har som nevnt tidligere nå hatt status som “in default” eller “expired” over en lengre periode, men siden Total sin pressemelding 3. mai 2017 / +7 måneder har ikke APCL sin posisjon på ROP (iht. ROP PSC - kontrakt) blitt utfordret av hverken Total eller myndigheter i Senegal. Derav står fortsatt APCL med eierskap til lisensen og det vurderer jeg er grunnet de forhandlinger som har ledet til den søknad vi nå har overlevert for SOSP.
Et endelig oppgjør slik jeg ser det blir ved at myndigheter i Senegal godkjenner vår søknad om overføring av forpliktelser til fase 2 hvor vi forpliktelser oss til å investere og prosessere 3D seismikk samt boring av en brønn innen en 2,5 års periode. ROP blir nok endel av det endelige oppgjøret.
Som nevnt har APCL en sikkerhet i bunn ved at de kan kjøpe seg inn i fase 2 på SOSP, men det ser jeg ikke som et sannsynlig utfall.
ROP / SOSP oppsummert
ROP
- status “expired”
- Utelatt fra NAV vurderinger fra ulike analyse hus selv om den inngår som en lisens i porteføljen
- Total pressemelding 2. mai melder at de går inn på ROP
- APCL pressemelding 3. mai som motsvar til Total vedr ROP
- Periode på +7 måneder uten at ROP PSC er blitt utfordret og APCL står fortsatt med eierskap til ROP
- Påberoper oss eierskap inntil de krav lagt fram på SOSP er imøkommet
- Ingen tegn til uoverenstemmelser “radio silence” mellom partene (APCL/Total/Senegal)
- Merk at ROP ble tidlig ekskludert av de ulike analyse hus i deres NAV vurderinger
- Ligger der en enighet om at ROP går til Total ved at APCL får SOSP ?
SOSP
- status "expiry date 15. desember 2017
- fra “Any such extension is conditional on African Petroleum bringing in a suitable partner” til “Importantly, we are no longer bringing in a partner prior to receiving the extension” (informasjon som da bør tolkes som at nå vet at søknad som ligger inne er tilstrekkelig og at det er akseptert av myndigheter at vi nå søker uten partner).
- Vi kjøper oss ikke inn i fase 2 (selv om det ligger en mulighet i kontrakt - 20 MUSD / 20% reduksjon i areal) men vi søker om overføring av utestående forpliktelser inn i fase 2
- Forplikter oss over en 2,5 års periode (ved godkjent søknad) at vi skal investere og prosessere seismikk samt og foreta boring av en brønn med partner
ROP + SOSP
- ROP har lenge vært kjent som en “bargaining chip”
- ROP inngår i oppgjøret for SOSP forlengelse
Scenario
-
- innen 15/12 har nå APCL informerer at de har forberedt seg for kjøp inn i fase 2 (benytter den opsjon som ligger i kontrakt 20MUSD / - 20% areal tilpasning) og betyr da at den søknad som ligger inne ikke vant frem.
-
- innen 15/12 kommer selskapet med en “corporate update” som informerer at selskapet er positiv til søknad som ligger inne, men venter på endelige signaturer fra myndigheter i Senegal (selskapet da lar muligheten under pkt. 1 gå ut)
-
- innen 15/12 kommer APCL med en børsmelding som informerer om at myndigheter i Senegal har ferdigbehandlet og godkjent søknad for SOSP om overføring av forpliktelser inn i fase 2.
Merk; 15. desember 2017 blir en interessant dato å se til vedr. den søknad som nå ligger hos myndigheter vedr inntreden til fase 2 på SOSP. Dog er den slik jeg ser det langt ifra avgjørende da man av tidligere har sett at endelige signaturer fra myndigheter i afrikanske land ikke nødvendigvis faller på eksakt forventet dato. Det som er mer interessant og som kan være verdt å merke seg er at om ikke APCL iverksetter tiltak og initierer “buy-in” i fase 2 (i henhold til kontrakt), så er det et svært positivt tegn og signaliserer for min egen del at selskapet er sikre på godkjent søknad men at vi da avventer endelige signaturer fra myndigheter i Senegal. Det er derfor svært viktig å være klar over at går vi over 15/12 så frasier APCL seg muligheten til å kjøpe seg inn i fase 2 for et engangsbeløp 20 MUSD og det bør være et sterkt signal i seg selv.
Passende å hente frem denne igjen fra Mirabaud og merk SOSP og prospektet Jaloo. (ROP har fra Mirabaud og Pareto sin side ikke vært inkludert og det passer vel fint med den status lisensen øyensynlig har hatt over lang tid “bargaining chip”), ref;