Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Sånn er det å være trader. Man får med seg noen tog men ikke de som virkelig går langt.
Men så unngår man jo også de som sporer av skinnene og kolliderer med fjellveggen. Som APCL.

Sitter fremdeles med 6-siffret tap her og har ikke noe håp.
Lar bare de ligge der til jeg a). går i 0 eller b). taper alt.

4 Likes

Jeg legger til alternativ c) tjener masse gryyn! Men det blir nok å sikre litt når den når 3kr. Om den gjør det :slight_smile:

1 Like

Håper du tar det igjen, å det gjør du sikkert :+1:

Jeg tror egentlig ikke jeg gjør det med mindre jeg snitter kraftig ned, og det hadde jeg lyst å gjøre rundt krona men jeg turte ikke. Så nå sitter jeg bare å venter på noe som skal ta den opp igjen så jeg går i 0.

Kan ta et lite tap men ikke 6-siffret. Kommer den opp i - 5kr ish så selger jeg nok alt.

3 Likes

APCL snart ute av skyen! Da er det vel raketten starter? Andre som har kunnskap om dette? Jeg har ikke! :joy:

1 Like

Det skal nok litt mer til før APCL skyter fart, enn å bryte “skyen” :slight_smile:

2 Likes

Klarhet i SOSP/ROP vil gi den en mega rekyl eller dipp :rofl:

2 Likes

@Christian er forumets ekspertværmelder.

3 Likes

Når er det ventet at SOSP skal avklares? neste uke?

Ja, har oppdaget det! Håpet noen av ekspertene kunne kommet med en liten uttale på hva de mente.

Apcl er vel strengt tatt avhengig av en dom eller avgjørelse som vil kunne ta aksjen i kraftige steg begge retninger, alt etter utfall.
TA her vil jo bare være å lure seg selv, men kan funke frem til en Evt avgjørelse kommer på bordet

Sjekk ut innlegget til tittentei litt lengre oppe :smiley:

Han skrev følgende:

1 Like

For oss som ikke er så dreven, hva betyr de ulike fargene i denne grafen? :see_no_evil:

Jeg er heller ikke dreven i TA, men her er det jeg har merket av for i Netfonds tekniske analyse.

43

SOSP lisensen i Senegal har “expiry date” 15/12-17. Skulle vi gå over 15/12-17 uten at myndigheter har kommet med sin godkjenning av søknad som nå ligger til behandling så blir jeg ikke overrasket om markedet tolker dette irrasjonelt og at det vil gi utslag i akjekursen, men har man erfart dette tidligere og har referanser til andre tilsvarende prosesser rundt behandling og godkjenning i afrikanske land, så vet man at endelig signatur ikke nødvendigvis faller på eksakt dato.
Akkurat det siste er vel kanskje det viktigste nemlig at går vi over “expiry date” uten at selskapet har gjort annet enn å oppdatere markedet, så betyr ikke det nødvendigvis at søknad ikke vil føre frem. Som nevnt tidligere så er det en opsjon som selskapet kan benytte (men på ingen måte viser at de planlegger for) ved å kjøpe seg inn i neste periode.
Så går vi over 15/12-17 bortfaller en slik mulighet og for min del har jeg en klar oppfatning av hva det signaliserer.

Så forstår jeg godt at dette bytteforholdet ROP (som har vært “expired” over en lang periode) for SOSP som endel av endelig oppgjør av søknad om overføring av forpliktelser på SOSP til neste fase kan være vanskelig og forstå, men det er altså det som er informert (forsvarer eierskap til ROP til vi får innvilget kravene på SOSP) og det er logisk uforståelig at Total / Senegal har latt være å utfordre oss på ROP over en periode som nå teller +7 måneder om ønsket var å presse oss ut (formelt varsel om terminering ikke mottatt) så det gir meg en indikasjon på at selskapet har en sterk posisjon forankret i det juridiske i ROP kontrakt da den til nå ikke er utfordret.

Til nærmere ettertanke så kan en stille seg spørsmål om det er forståelig at Total skal la seg temme av et lite E&P selskap som APCL over nå en periode som teller +7 måneder om der ikke ligger en form for aksept og felles forståelse om den prosess APCL har gående med myndigheter i Senegal hvor til syvende og sist vil vi vil se at Total ender opp med ROP som informert markedet allerede 3 mai 2017 (men deretter stillhet fra alle parter vedr ROP). Tid er penger og +7 måneder er betydelig tid for både Total og myndigheter i Senegal, skulle en tro.

Det er den logikken jeg forsøker å gjøre rede for og dette er mine vurderinger og jeg eier aksjer i selskapet

5 Likes

Så er det verdt å nevne at vi venter også på oppdatering av de prospektive ressurser på Sierra Leone lisensene med tilhørende to nye prospekter i Leo og Vega. Det som er interessant med Sierra Leone er at disse lisensene lenge har blitt ansett å være langt frem i tid, men man har altså “drill or drop” 1. November 2018. Det er ikke “gratis” å forlenge en lisens og med det kommer også forpliktelser. Så her må ledelsen ha sett økt interesse som de også informerer og de viser også til at teknologi utviklingen de senere år har lagt tilrette for en slik økt interesse.

Så Sierra Leone kan komme raskere på oss enn vi først forutså og vi starter altså med oppdatering av de prospektive ressurser fra ERC som er meldt skulle meldes markedet kort tid etter en potensiell forlengelse noe vi nå har fått!

Skal ikke la euforien ta overhånd men om vi i tillegg får forlik i Gambia (med tiden og jeg bruker ikke mye tid på dette da det går sin gang) så kan en tenke seg. Risk / reward er vel enestående og spesielt for de som er ny i aksjen og ikke har all ballast jeg og flere har, men man har to valg; grave seg ned / hoppe på neste (eller beste) hest eller som jeg gjør “bet on the jocky and not the horse”. Da jeg har tillit til Jens Pace :slight_smile:

5 Likes

image

https://www.exxafrica.com

Gambia “in the shit house”. VAnskelig å tiltrekke seg bud når lisensene ligger låst og vil forbli låst til volgiften er løst på den ene eller andre måten. Gambia har fortsatt ikke kommet med en offisiell uttalelse og eller tatt stilling til den voldgiftssøknad APCL har sendt til ISCID. Det eneste vi har sett fra Gambia sin side er en noe spesiell media bruk.

3 Likes

Kanskje, bare kanskje, Gambia etterhvert innser at det er smart å forhandle direkte med den andre parten istedenfor å gå gjennom media. Ikke overraskende om andre oljeselskap vegrer seg for å inngå avtaler med Gambia. Positivt for APCL - kan fremskynde en avtale. Men negativt fordi det setter situasjonen i landet i et dårlig lys og kan kanskje gjøre det vanskeligere å få inn partner. Men det er jo ekstremt store ressurser det er snakk om så det ordner seg nok!

3 Likes

Jeg er i alle fall stygt redd for at vi passerer Fredagen uten et pip… :disappointed_relieved:

1 Like