Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Tror nok det var en del som utnyttet det ja :stuck_out_tongue:

köpte för närmare 2 miljoner, i slutcallen efter att artikeln kom ut… känns lite lurt på någon sett…

Hvis man ikke har mer info enn det som er offentlig nå.

Susquehanna er utelukkende algoritme-handel.

Tipper algoritmene reagerte på den bratte oppgangen.

Denne bør jo nesten henges opp på veggen!

4 Likes

Må nesten le opp i det hele, tragikomisk. Var en som skrev: “Det positive nå er jo at selskapet har penger i kassen til noen runder i retten”

8 Likes

Er vel forøvrig denne meldingene alle sitter å venter på:
“The Company will provide an update to stakeholders in due
course”

Jeg er dessverre stygt redd for at APCL vil få informasjon som tilsier at de er ført bak lyset av en korrupt stat.
Da er ikke neste melding noe å glede seg til…

Har utrolig nok større tiltro til disse “ryktene” fra Reuters.

3 Likes

4 av 6 uker er gått, unlisted share options, en “fake” artikkel… det er iallefall mye action i APCL om dagen… Er til å få hodepine av, tror det blir 1 liter vann og 2 paracet ikveld

1 Like

Fundamental attribusjonsfeil - juli 3., 2017

I tillegg til denne bloggen har vi laget en podcast med navnet «Tid er penger». Siste episode handler om VIX-indeksen og trading av volatilitet. En interessant fotnote er at VIX-indeksen steg 30% umiddelbart etter publisering. Du kan høre den her.

Fundamental attribusjonsfeil, tendens vi har til attribuere (årsaksforklare) atferd til indre årsaker fremfor situasjonelle årsaker. -Store norske leksikon

På grunn av liten tid mellom at noe inntreffer og til nyheten skal rapporteres, ser vi ofte media rapportere feil årsak til hendelser.

Finanskanalene CNBC og Bloomberg gjør dette svært ofte. Hurtighet trumfer fakta i dagens online verden. Ved viktige hendelser blir årsaken korrigert i senere sendinger, mens det sjelden gjøres på mindre viktige ting.

Fundamental attribusjonsfeil handler i hovedsak om å benytte det som er nærmest tilgjengelig som årsak uten noen form for kritisk tenking.

Et godt eksempel på dette fikk vi i helgen da norske eksperter fant kun én faktor, oljeprisen, som årsak til at det hadde vært rekordsmå bevegelser på Oslo Børs i første halvår.

Avisen som gjorde forespørselen må ha begrenset sitt utvalg av eksperter til det fåtall som mener Oslo Børs er finansielt isolert fra resten av omverden.

Ingen av ekspertene synes å ha registrert at den lave aksjevolatiliteten er et internasjonalt fenomen. Et fenomen som i tillegg har vært svært mye omtalt og debattert.

Hadde de det, ville de ha oppfattet at det også er bred internasjonal enighet om at dette har ingenting med oljeprisen å gjøre, men skyldes sentralbankenes kvantitative lettelser.

Hvis det til enhver tid finnes sentralbanker som støtter finansmarkedene mot fall gjennom kjøp av statsobligasjoner, selskapsobligasjoner og aksjer, blir per definisjon volatiliteten lavere.

Lavere oljepris kan derimot delvis forklare hvorfor Oslo Børs ikke har holdt følge med de fleste andre aksjemarkeder.

Isolert sett burde imidlertid et fall i oljeprisen på nesten 16% i år haøkt svingningene på Oslo Børs. Årsaken er at dette har stor økonomisk betydning for oljerelatert virksomhet.

Spesielt gjelder dette for selskaper med høy gjeldsgrad.

Til tross for at oljeprisen ofte brukes som årsak for bevegelser på Oslo Børs, er det et fåtall eksperter som bruker tid på denne.

Hadde de så gjort og i tillegg vært dyktige, ville de ha anbefalt kundene sine å selge olje short ved årsskiftet fremfor å kjøpe aksjer.

Avkastningen (inkludert contango) fra å være short oljekontrakter (uten gearing) i første halvår var nemlig nær ti ganger så høy som for norske aksjer.

Det enkle kan ofte være det beste.

http://www.peterwarren.no/

5 Likes

Jeg kommer nok til å innta noe sterkere saker. Har ikke vært så rystet siden jeg var med på nedturen i Clavis (60+ til 8 kr over natten). Har jeg lært noe av det? Ja. Hold hodet kaldt når panikken brer om seg. I tilfellet Clavis fikk jeg snittet ned en hel del og så kom Spetalen og kjøpte konkursboet og vi som var igjen fikk aksjer i Weifa og Aqualis. Solgte Aqualis og Weifa aksjene med gevinst så tapet ble ekstremt mye mindre enn om jeg hev ut alt på best pga. krakket.

Sier ikke at det samme er lurt å gjøre her, men forholder meg til offisiell info enn info fra en eller annen dude i Afrika som kanskje jobber for oljedirektoratet (i følge Linkedin jobber han i Finansdirektoratet).

2 Likes

Marve er også inne på noe her:

Prudential M&G er Storbritannias største fond, og forvalter 265 milliarder pund, over 3000 milliarder kroner. De økte med 30% i emisjonen og er vår største eier.

Mens Janus Henderson forvalter nesten 75 milliarder pund, opp mot 1000 milliarder kroner. De er tredje største eier i APCL og økte med 45% i emisjonen i Mai.

Det ville vært rart å laste opp såpass mye hvis det ikke er en avtale rundt hjørnet eller om de ikke hadde troen på selskapet? Helt sykt hva en artikkel kan gjøre ute på markedet. Tar meg en tidlig kveld, lykke til imorgen folkens!

2 Likes

Sorry, men hva er egentlig grunnen til at Reuters skal bruker tid på en liten oljemygg som APCL!?

1 Like

Hva tror du selv?
Penger, penger, penger… MYE penger.

Det skal bli spennende å se hva enden på dette apcl bullmarkedet blir. Her er det enten eller!

4 Likes

Haha @Savepig den var fin, men Jensen har hatt ett par fine han også…eneste jeg tenker når jeg ser kommentaren og alle kommentarene han har fått uten å engang lese innpå er #SHOTSFIRED & #oooooptimist :smiley:

jeg ler faktisk så jeg gråter av den tilogme nå etter jeg postet den, ser for meg en noe svett kar som shotter redbullen …fornøyd som bare det med kommentaren og hitter enter… par strakser senere :

3 Likes

Men dei kunne vel ikke vite på det tidspunktet om en avtale ville bli inngått eller ikke ?
Om dei satt på sånn informasjon, så ville det være ulik info i markedet.

1 Like

Diskuterte med et par som har peiling idag,

spørsmålet mitt : APCL hva tor du, at de mister lisensen, eller at dette var et utspill for aa faa billige aksjer

Svaret jeg fikk : Hvis Gambia politikerne/byråkratene arbeider for landets beste så tar de selvsagt fra dem lisensen. Hvorfor skal de få redusert arbeidsplikt og få gjøre farm down med titalls mill USD i gevinst? APCL har fått lisenser med krav om å utføre visse oppgaver innen visst tidsrom. Det tidsrommet er løpt ut - faktisk i 2016. Hvis noen vil betale for lisensen - synes du APCL fortjente gevinst eller at landet skal ha pengene?
Så vet man aldri hva som skjer - men jeg ville mistenke korrupsjon mer dersom de FIKK beholde lisensen

Jeg kjenner lite til APCL så jeg kan ikke si hva som er riktig eller ei, men vedkommende er meget habil på aksjer og pleier å vite hva han snakke om. Så får folk bruke infoen som de vil.

12 Likes

Eg vil påstå at eg kjenner Apcl godt, og utenom Gig, er det ingen aksjer eg mener eg kan mer om, eg er enig i svaret du har fått

2 Likes

Saltnes på XI, er en med mye kompetanse og som eg har stor tillit til, han kan mye om Apcl