Ikke fått følgt med så mye her nå. Men har solgt nesten alt. Har igjen 5k Afrika lodd. Ser ikke bra ut etter kunngjøring fra oljeministeren i Gambia. Pareto bør vel også gå litt stille i dørene fremover. De haussa denne ganske godt under/før emisjon. Trøster meg med at jeg foreløpig i år har bedre resultat enn eksperten Tom Hauglund. Funcom og Gig gevinster sørger for at minus “bare” er 126k Hadde en plan jeg aldri fikk fullført da news kom tidligere enn jeg regnet med. Men bare å ta det som en mann. Til dere som trader denne i dag så ikke bli sittende over natta med aksjer.
Du tror partneren skriver under på en avtale med et selskap hvor landet de skal bore i påstår selskapet ikke eier lisensene? Høres ut som en risikovillig partner.
Jeg tror Big Oil får det som de vil. De skviset APCL ut av ROP og nå Gambia. Ikke lenge til Senegal også faller?
Jeg sitter enda, men anser pengene som tapt.
Er redd du blir skuffet om du forventer det mister. Her er jeg enig med Nocturne. Tror Apcl blir feid av banen,dessverre
Pengene er ikke tapt før selskapet går konk eller du selger! Satser på Istanbul 2005 mirakel
Har et lite håp om at dette er “The Africa way” å forhandle frem en bedre avtale. Men som mange andre her så regner jeg pengene som mer eller mindre tapt. Likevel, har et lite håp på at det skal komme et lite mirakel.
Haha! Ironi er dere ikke gode på gutter! Trodde “hahaha” og “” var nok
Likte Istanbul-sammenlikningen! YNWA, og lykke til alle.
Ironi = no good i denne situasjonen hvor nervene er på utsiden av huden
God jeg skal på ei hytte uten god mobildekning. Fremme om en times tid, så får med meg close på børsen og så logger jeg av.
Men sånn seriøst @Q10ps - hva tror du skjer med HOT avtalen nå?
Tror det er viktig i slike tider at man må holde humøret oppe, derfor er det mye ironi ute å går, ligger i menneskets natur å tro det beste… en liten del av oss alle har et håp om at dette skal snu… ride the storm
Ville styrt unna denne nå, tror fort den kan falle ned et sted rundt 1,50.
Gambia var jo «kronjuvelen» i porteføljen som nå ser ut til å bli snudd fra inntektspotensiale til år og millioner ut i rettsaker.
Er jo en kontantbeholdning som tilsier rundt 80 øre pr aksje, men ikke så veldig mye annet spennende som raskt kan gi inntekter. Og så kan en risikere at dette danner et mønster for andre felt fremover. (Afrika er en gang Afrika)De får jo selvfølgelig ikke til en farm out avtale når eierskapet til lisensen bestrides av Gambia.
Teknisk analyse er også rimelig verdiløst når slike grunnleggende fundementale forutsetninger svikter.
Analysts at Mirabaud said “things are rarely straight forward” when it comes to companies dealing with African governments.
“Ultimately, we think the company will get its amendment, not least because this is the quickest route to drilling on Gambia’s most prolific oil blocks. Termination would lead to protracted arbitration which would tie the blocks up for years and likely be lost in the courtroom.
“This is surely the last thing the new president wants as he seeks to reform the West African nation and open its economy to foreign investors.”
African Petroleum claims a 100% stake in offshore blocks A1 and A4. The first is a 1296 square kilometer tract, with the latter covering 1376 square kilometres.
The company has completed 3D seismic covering 2500 square kilometres, saying it numerous leads and prospects analogous to the Cairn Energy discoveries in neighbouring Senegal. Block A1 abuts Cairn’s acreage in Senegal containing the SNE and Fan oil finds.
African Petroleum has been trying to farm down its Gambia offshore stakes, claiming it has received “significant interest from international and large independent oil companies”.
The company has assigned estimated net unrisked mean prospective oil resources of 3.079 billion stock tank barrels.
Mirabaud har troen!
Mirabaud er en av største aksjonærer, og har neppe noe valg
Nei, enig i det kan uansett trøste dere med at jeg tydeligvis er like dårlig til å investere som de som ikke skjønte det var ironi er på ironi
Jeg er veldig usikker på HoT nå altså, kan jo være partner fremdeles har et ønske om å farme inn på SOSP? I så fall opererer Pareto med en risked på 4.7ish på den lisensen.
Står APCL veldig sterkt rent juridisk så kan det jo være potensiell partner vil sette det hele på vent for å se hva som skjer. Det er jo tydelig at siste ord ikke er sagt ift Gambia. Blir jo for dumt å TRO at APCL skal komme ut av det med disse lisensene, men det er ikke så fjernt at det ikke er lov til å håpe
Det hele er jo enten taktikk fra myndighetene eller så blir det rettslige skritt i Gambia, men da må de først terminere lisensene. Det har fortsatt ikke skjedd, de hevder i alle fall bare at de har avsluttet samtalene. Hvorfor? Det hele virker veldig rart. Jeg var ikke en av dem som trodde på “fake news”, MEN tror ikke dette er så rett frem som mange per nå tenker heller.
Har et lite håp om at APCL tar turen til Gambia med noen dyktige advokater og legger frem god argumentasjon på at de har en god sak, at man kan garantere en seier i rettssystemet tviler jeg på, men man kan jo ved at man har en god sak argumentere for at dette i beste fall(for Gambia) kommer til å utsette boring med mange måneder, kanskje til og med år! Og med det utgangspunktet kan de kanskje jobbe frem en avtale som kommer Gambia litt mer til gode også(ift hvordan det har vært).
Senegal var vel bare en opsjon? Det er lisensene i Gambia de vil ha og nå har vi bare mistet dem?
Jeg fatter det ikke. Det er som å drive en butikk i et kjøpesenter, og så betaler du ikke leien slik at når du en dag kommer på jobb så er butikken borte? Er det mulig?
Ledelsen har i allefall mye å rydde opp i her og jeg håper virkelig CEO m.fl sitter på første fly til Afrika as we speak. Nytter ikke å sitte hjemme og sutre og true i media, her må de gjøre noe drastisk!
Eg veldig opptatt av om Apcl risikerer sanksjoner, det vil være meget avgjørende, noen som har en troverdig mening om ?
Joda, men fremdeles en spennende lisens.
Ift å sutre til media er jeg uenig. Meldingen i går hadde lite innhold, mens i dag utdypet de med
“The licence agreements have dispute mechanism provisions which we fully intend to utilise if the Gambian authorities maintain this stance; however, our preferred route is to engage in more constructive dialogue in order to establish a way forward that is in the best interest of all stakeholders”
For meg der det ut til at APCL er forsiktige i sine uttalelser, og de kunne like gjerne uttalt dette i går som i dag. APCL skjønner også at det ikke kommer noen til gode å skape er dårlig(ere) forhold til Gambia enn det per nå er, men mange klaget på meldingen i går, og de fikk “litt mer” i dag. Synes det blir feil å si de kommer med trusler gjennom media?
Beste argumentasjonen jeg har sett idag er at skal APCL kastes ut tar det lang tid før noen andre kan jobbe på lisensene. Som igjen forsinker inntekter for Gambia.
På en annen side, kan det være at myndighetene ikke liker at APCL skal hente hjem tital millioner USD på en farm out på en lisens APCL strengt tatt ikke eier lengre. Mistenker dette er kjernen i konflikten. Og som nevnt før. Mye ordnes med noen mill dollas.
Skal jeg tippe og spekulere vilt. Så tror jeg det er en mulighet. for at APCL får forlengelse mot at farmout pengene i stor grad går til myndighetene.
Men det forutsetter at de nærmer seg mål på farmout. Noe jeg tror er usikkert.