Ift hva de skal gå til rettssak på så er det vanskelig å uttale seg uten å vite alle detaljer i avtalen mellom APCL og Gambia.
En avtale er nå en gang slik at begge parter må oppfylle avtalevilkårene. Mye tyder på at avtalen f.eks er utformet slik at en terminering må foregå via å først sende et termineringsvarsel, noe som i følge APCL ikke er gjort. Når varselet sendes har sleksapet(her APCL) minst 30 dager på seg til å “oppfylle de vilkårene myndighetene mener de ikke har overholdt”.
I dette tilfellet er det vel det at APCL ikke har boret innenfor tiden Gambia kan “kjøre dem på”, så rent teoretisk sett kunne APCL boret en brønn innen en mnd etter termineringsvarsel og beholdt lisensene på den måten(noe som selvfølgelig er uaktuelt), men det er for å statuere et poeng om at dette ikke er så “rett frem” som mange tror.
Det kan være mange punkter i avtalen som er i APCL sin favør. Mye mulig det er vilkår som tilsier at dersom det foreligger en boreplan med full finansiering før det sendes termineringsvarsel er dette å anse som å overholde sine forpliktelser e.l.
IGJEN, jeg tror ikke dette er tilfellet, men det er ikke slik at bare fordi APCL ikke har boret innen fristen så er dette “done deal”.
Begge parter i en avtale må som sagt overholde vilkårene, og man skal ikke se bort i fra at Gambia(f.eks under den forrige presidenten) ikke har gjort det. Vi vet det har vært interessenter, og dersom det er Gambia som tidligere har vært grunnen til at farm out ikke er gjennomført kan det godt tenkes at APCL har en case.
Enda en gang, jeg sier IKKE at jeg tror dette er tilfellet! Dog er det tydelig fra meldingen onsdag at APCL mener de har en god case, og kanskje er det alt som skal til. Mulig de taper i retten, men har de nok på sin side til å kunne ta det til retten er det mulig Gambia vil se fordelen av å reforhandle avtalen med APCL fremfor å bruke mye tid og penger på en rettsprosess de ikke kan være 100% sikre på å vinne.
Husk nå på at landet er så skakkjørt økonomisk at det burde være i dere interesse å få boret disse brønnene så fort som mulig.
I mitt hodet er det i hvert fall en mulighet at de kommer til enighet med APCL dersom APCL f.eks gir Gambia en andel av lisensen og kanskje noe cash i tillegg. Partner 65%, APCL 25% og myndighetene 10% + noe cash?
Som sagt, jeg anser det som en mulighet at dette er en scenario som KAN oppstå for at Gambia skal slippe å bruke tid og penger på en rettssak, og uansett hvor god sak man har så er det alltid en risiko for at man taper saken.
Blir spennende å høre hva APCL har å si i morgen! Håper vi får litt nærmere info om hvordan kontraktene er bygget opp, men må vel si jeg ikke forventer allverden av “samtalen”.