Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Slik jeg ser det, er dette pt et spennende risk/reward case. Aksjen har fått en enorm internasjonal PR siste dager, så en ting er sikkert som banken, med en apcl/gambi agreement blir det Rally Africa

Om ikke er utfalls mulighetene mange, hostile takeover som @Evilfreud er overbevist om er ikke utenkelig, eller en god runde i rettsapparatet. Morro blir det uansett :wink:

1 Like

Hostile takeover som i Suits? :stuck_out_tongue: Hehe, ja er spennende tider fremover, selvom man er i minus… er som å være med i en dårlig finansthriller, wall street 3 - Gambia Never Sleeps

4 Likes

Ift hva de skal gå til rettssak på så er det vanskelig å uttale seg uten å vite alle detaljer i avtalen mellom APCL og Gambia.

En avtale er nå en gang slik at begge parter må oppfylle avtalevilkårene. Mye tyder på at avtalen f.eks er utformet slik at en terminering må foregå via å først sende et termineringsvarsel, noe som i følge APCL ikke er gjort. Når varselet sendes har sleksapet(her APCL) minst 30 dager på seg til å “oppfylle de vilkårene myndighetene mener de ikke har overholdt”.

I dette tilfellet er det vel det at APCL ikke har boret innenfor tiden Gambia kan “kjøre dem på”, så rent teoretisk sett kunne APCL boret en brønn innen en mnd etter termineringsvarsel og beholdt lisensene på den måten(noe som selvfølgelig er uaktuelt), men det er for å statuere et poeng om at dette ikke er så “rett frem” som mange tror.

Det kan være mange punkter i avtalen som er i APCL sin favør. Mye mulig det er vilkår som tilsier at dersom det foreligger en boreplan med full finansiering før det sendes termineringsvarsel er dette å anse som å overholde sine forpliktelser e.l.
IGJEN, jeg tror ikke dette er tilfellet, men det er ikke slik at bare fordi APCL ikke har boret innen fristen så er dette “done deal”.

Begge parter i en avtale må som sagt overholde vilkårene, og man skal ikke se bort i fra at Gambia(f.eks under den forrige presidenten) ikke har gjort det. Vi vet det har vært interessenter, og dersom det er Gambia som tidligere har vært grunnen til at farm out ikke er gjennomført kan det godt tenkes at APCL har en case.

Enda en gang, jeg sier IKKE at jeg tror dette er tilfellet! Dog er det tydelig fra meldingen onsdag at APCL mener de har en god case, og kanskje er det alt som skal til. Mulig de taper i retten, men har de nok på sin side til å kunne ta det til retten er det mulig Gambia vil se fordelen av å reforhandle avtalen med APCL fremfor å bruke mye tid og penger på en rettsprosess de ikke kan være 100% sikre på å vinne.

Husk nå på at landet er så skakkjørt økonomisk at det burde være i dere interesse å få boret disse brønnene så fort som mulig.

I mitt hodet er det i hvert fall en mulighet at de kommer til enighet med APCL dersom APCL f.eks gir Gambia en andel av lisensen og kanskje noe cash i tillegg. Partner 65%, APCL 25% og myndighetene 10% + noe cash?

Som sagt, jeg anser det som en mulighet at dette er en scenario som KAN oppstå for at Gambia skal slippe å bruke tid og penger på en rettssak, og uansett hvor god sak man har så er det alltid en risiko for at man taper saken.

Blir spennende å høre hva APCL har å si i morgen! Håper vi får litt nærmere info om hvordan kontraktene er bygget opp, men må vel si jeg ikke forventer allverden av “samtalen”.

1 Like

Må være tidenes best gjennomførte emisjon, kun nano emien som er i nærheten :+1:

1 Like

Hehe, når risikokåte Kronn forlater festen, er det på tide å korke flaska og avslutte for alle :cowboy_hat_face:

2 Likes

African Petroleum Corporation stuper 57 prosent på børs i løpet av to dager som følge av krangling med gambiske myndigheter om forlengelse av letekontrakter.
En nyhetsmelding fra Reuters sendte sjokkbølger gjennom markedet tirsdag morgen. Utslaget i aksjekursen ble enormt og mer enn en tredjedel av selskapets markedsverdi forsvant før handelsdagen var over. Høyeste og laveste notering for African Petroleum-aksjen tirsdag var henholdsvis 6,15 og 1,89 kroner pr. aksje.
«Gambia har avsluttet forhandlinger med African Petroleum om forlengelse av kontrakter for oljeleting i landets mest lovende offshorefelter», skrev nyhetsbyrået.
Konflikten handler om de gambiske offshoreoljefeltene A1 og A4. Feltene holder trolig 3 milliarder fat råolje og utgjør sammen med andre felter utenfor Afrikas vestkyst noen av planetens største kjente oljeforekomster.
– Feil
Gambia er angivelig i samtaler med nye investorer, og en representant fra det gambiske finansdepartementet sa følgende i et intervju til Reuters:
«African Petroleum har gjentatte ganger brutt sine forpliktelser. African Petroleum ønsket en utvidelse av lisensene, men gambiske myndigheter har avstått. Det er ingen pågående dialog mellom oss og African Petroleum. Forhandlingene er avsluttet» .
En halvtime før børsen stengte tirsdag sendte styret i African Petroleum ut en melding hvor de tok fullstendig avstand fra utspillet til myndighetene.
«Kommentaren fra representanten vedrørende utløpte lisenser er feil både juridisk og faktuelt. Styret er klare på at lisensene ikke har blitt terminert i tråd med retningslinjene, lisensene har heller ikke utløpt. Ingen termineringsprosedyre har blitt iverksatt av gambiske styringsmakter og African Petroleum beholder derfor sine juridiske rettigheter tilknyttet lisensene. Selskapet har investert 64 millioner dollar i Gambia i forbindelse med lisensene, og forblir forpliktet til leting og utvikling i de aktuelle områdene».
African Petroleum-aksjen falt brutale 31 prosent på Oslo Axess tirsdag.
Stoppet børshandelen
Handelen i aksjen ble stoppet av Oslo Børs rett før klokken tre og aktiviteten stod stille en periode. Da markedet gjenåpnet hadde kursen falt nærmere 58 prosen t.
– Aksjen opplevde et massivt og høyst unormalt kursfall. I dette tilfellet kom det i tillegg ut en nyhetsmelding fra selskapet og vi var nødt til å stoppe handelen, sier kommunikasjonsdirektør ved Oslo Børs, Per Eikrem.
– Det var naturlig for oss å ta kontakt med selskapet, som ikke lenge etterpå kom ut med en melding hvor de tilbakeviste artikkelen fra Reuters.
Han utelukker ikke at handelen kan bli stoppet også senere i uken.
– Det relevante for oss er at all informasjon er tilgjengelig i markedet. Dersom det oppstår informasjon som kan påvirke kursutviklingen, innsideinformasjon, så er det svært viktig at informasjonen utlignes i markedet, sier Eikrem til Finansavisen.
Konflikten fortsetter
Den gambiske ministeren for energi- og oljedepartementet, Fafa Sanyang, bekrefter onsdag offisielt at landet har avsluttet samtaler med African Petroleum, ifølge Reuters.
Adm. direktør Jens Pace og styret i African Petroleum sendte på onsdag ut en ny melding hvor de trapper opp uenighetene med gambiske styringsmakter.
«Vi er overrasket og skuffet over utspillene fra gambiske byråkrater angående våre lisenser i Gambia. Vi gjentar at vi beholder juridiske rettigheter til lisensene og uttrykker bestemt at disse hverken har blitt terminert eller utløpt. Avtalene inneholder uenighetsmekanismer som vi akter å benytte til det fulle dersom gambiske myndigheter opprettholder sitt standpunkt», skriver Pace.
Jens Pace ønsker ikke å kommentere de siste dagers utvikling ovenfor Finansavisen.
Markedet oppfatter det gambiske energi- og oljedepartementet som mer troverdig enn selskapet og straffer aksjen med et kursfall på 38 prosent onsdag.
Til tross for forsvinnende liten markedsverdi på under 350 millioner kroner etter onsdagens sluttnotering er African Petroleum-aksjen blant de ti meste omsatte aksjene onsdag.
Selskapet informerer etter stengetid onsdag at de vil holde en investorkonferanse for å informerer om utviklingen i Gambia.
Grumsete historie
African Petroleum ble notert på Oslo Børs for ganske nøyaktig tre år siden med bistand fra Pareto Securities. Av prospektet for børsnoteringen, som ble utarbeidet av meglerhuset, fremgår det at selskapet har en grumsete aksjonærhistorie.
Den rumenske milliardæren og grunnleggeren av African Petroleum, Frank Timis, er tidligere dømt for bruk av heroin og besittelse av eksplosiver. Toronto Stock Exchange har vurdert Timis som et uegnet styremedlem og en upassende selskapsleder.
Han er ikke lenger aktivt involvert i selskapets operative drift, men er fortsatt største aksjonær i African Petroleum gjennom investeringsselskapet Sarella Investments.
Paretos analyseavdeling ønsker ikke å kommentere de siste dagers hendelser, men sier til Finansavisen at de følger utviklingen med stor interesse. Pareto var blant tilretteleggerne da African Petroleum gjennomførte en emisjon i mai på rundt 260 millioner kroner til kurs 7,75 kroner per aksje.
African Petroleum
Corporation

Komiske African
Stakkars Oslo Axess-noterte African Petroleum. Det er ingen som tror på dem, selv om de får hjelp av First House med kommunikasjonen.
Tirsdag skrev Reuters at myndighetene i Gambia tok tilbake Oslo Axess-noterte African Petroleums oljelisenser i landet. Senere på dagen sendte selskapet en børsmelding at artikkelen var feil «både med hensyn til fakta og det juridiske». Ifølge styret i African Petroleum var det hverken snakk om noen terminering eller utløpelse av lisensene.
Markedet trodde på Reuters og sendte kursen ned 31 prosent.
I går fikk Reuters Gambias oljeminister til å bekrefte at African Petroleum ikke lenger eier lisensene. På ny sendte oljeselskapet ut en børsmelding som avfeide det hele. Men det hjalp lite – aksjen stupte nye 37 prosent.
Oslo Axess har fått sin «komiske Ali» i African Petroleum. Og bak står Pareto (som tok dem på børs) og First House som nå kanskje angrer litt på at de er innblandet.

1 Like

Lagt inn en kjøps orde på 2kr håper den dropper litt for å så for å hente litt ved rally som Kan komme etter møtet 11. Blir muligens en kort tur tilbake til 3 om vi er heldige før den dropper ned igjen. Hadde jeghatt muligheten til å ringe inn i dag så spøramålet vært: Hva er de forpliktelsene Gambia nevner og hvorfor de ikke kan bli infridd? Uansett er Det helt klart Gambia ikke liker avtalen som ligger til rette og vil ha mer av kaka. Pay up eller mist avtalen til exxonmobile som garantert en av aktørene som er litt i vingene her og lover gull og grønne skoger.

Æsj - jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å være med på gamblingen med de sleipe oljesvina. Jo - jeg skjønner. Det er gøy å gamble. Dessuten minnes jeg det korte men fine øyeblikket da APCL-portefølen min bikket 400’, den som nå er på 76’. Hadde vært gøy å komme tilbake til glansdagen. Men jeg ser jo det; her er det lite som tyder på at APCL skal opp til verdier på 30-40 kroner, som en gang så ut som et mulig utfall.

Uansett tror jeg kursen skal oppover i dag.

Er det noen som kan se preorder-kurser på APCL?

På Nordnet ser jeg 2 kroner, på Pareto 2,4…

137k til 2.4 på DNB.

Takk :slight_smile: Kronn satte meg på svaret - er fordi jeg ikke har sanntidskurser på Nordnet. Det sier litt om hvor viktig det er å ha sanntidskurs!

@VargVemund selskapet er priset til 150mnok. De sitter på cash på 200mnok så total mcap er 350mnok. Hadde jeg hatt mer cash nå ville jeg kjøpt mer fordi det er en coin flip. Hvis de skulle gå rettens vei og vinne, tar denne en NOR. Men vi får se. Blir spennende å se hva Pacer’n sier i dag.

Det stemmer vel ikke? Pareto mente de hadde 70øre for hver aksje ca.

Du har sanntidskurser i nordnet.

@Evilfreud

Mener de hentet inn 220mnok i emisjonen:

Mcap er 350mnok ref. finansavisartikkelen som @kronn linket til.

Kan ikke få 220mnok til å bli 0.70 øre aksjen men så spørs det hvor mye av pengene de alt har svidd av på Ayame.

Pareto som hentet pengene for dem sier de har 70øre igjen pr aksje. Regner med de gutta har rimelig god kontroll.

1 Like

Det här blir spännande att följa idag, även om jag sitter på utsidan! :slight_smile:

Ikke hvis man tilhører kurtasjeklasse Mini. Man må ha 30+ handler per måned, eller lignende for realtid.