Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pexip Holding ASA

Kurs 60 idag. Hvilken kurs tilsvarer verdsettelse på 6 mrd?

Har ikke abbo :frowning:

Det tilsvarer 75kr.
Men det oppgis ikke hva kurs for børsnotering blir. Den kan bli satt høyere.
Det jobbes mot utenlandske fond, og for et US fond vil en pris på 1 mill usd ikke fremstå avskrekkende.

Konservativt anslår jeg ARR til 65 mill usd for 2019. Estimat på 57 mill etter q1, men corona vil slå ut for fullt i Q2, så kommende kvartal(er) vil bli heftige, så jeg tror faktisk høyere.

Bruker en 14 som muliplikator på 65 mill usd blir det kurs 102kr. 18 blir 131kr…
Sammenlignbare selskaper prises innen intervallet 14-35 som multiplikator.
(Usd = 10 nok)

Takk for godt svar!

Mulig jeg spør dumt nå, men hva bestemmer hvilken multiplikator som legges til grunn?

Edit; ser forresten at det handles mer enn normalt idag, omsatt for 2 389k så langt. Kanskje ikke så rart med den artikkelen utgitt igår kveld

Jeg kan ikke nok til å gi en riktig forklaring på det, men det er vel ingen eksakt vitenskap, og kommer nok an på hvilken side av bordet en sitter hva en anser som riktig.
Men som sagt ovenfor så ligger det mellom 14-35 om en sammenligner med peers.

Edit:
Omsatt på 65kr nå. Bid 64kr / ask 65kr

IPO på 63 kr skal man tro morgendagens DN.

1 Like

6,2Mrd er verdien om de klarer å oppnå IPO prisen, rimelig stivt. Men de spinner vel alt de klarer på hjemmekontor bølgen før MS og Cisco blir venner og dreper mye av markedet dems.

OK. Får ikke lest, men range det har vært snakk om er 60-70. Personlig hadde jeg håpt på et sted mellom 70-80kr.
Jeg tror det er aksjer for 100 mill dollar som skal plasseres. Utenlandske fond.

Fire store institusjonelle investorer har allerede forpliktet seg til å kjøpe aksjer for til sammen én milliard kroner, med en pris per aksje på opptil 63 kroner: det amerikanske ventureselskapet Capital Research and Management Company (350 MNOK), det Salt Lake City-baserte fondet Wasatch Global Investors (300 MNOK), DNB Asset Management (275 MNOK) og svenske TIN Fonder (75 MNOK).

Opptil 63kr altså, kan bli lavere.

Konservativt anslår jeg ARR til 65 mill usd i 2020. Med multippel på 14 tilsvarer det ca 100kr aksjen. Kan fort klokke inn på 70-75 mill $

Stor vekst og positiv kontantstrøm er jo ikke så mange som kan vise til i disse tider, så her har vi en vinner i dagens klima.

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/503811

1 Like

Oppmerksomhet i Financial Times også.
Her understrekes særligproblemene til Zoom hva angår sikkerhet, og hvordan bedrifter og andre søker sikre løsninger.

Zoom på sin side er priset til 450 milliarder kr nå…

PAS ute med Pre IPO rapport.

Full rapport hos PAS.

Harmonising video collaboration

Pexip is a Norwegian software company capitalising on global video communication and collaboration trends. The company has a strong growth and profitability track record, with a proven business model that provides attractive streams of recurring revenues. The management team possesses extensive industry experience and Pexip has established a unique offering in a market subject to strong growth. Its business model is scalable, which together with a gross margin of around 95% translates into strong long-term profitability prospects.

Strong growth and profitability outlook

Pexip grew annual recurring revenues (ARR) at a CAGR of 69% between 2014 and 2019 and ended Q1 2020 with ARR of USD 57m (50% y/y growth). The business model is scalable, which together with stickiness in the product offering lays the ground for strong unit economics with a customer lifetime value (LTV) of approximately six times the customer acquisition cost (CAC). With an attractive return on sales, Pexip now aims to accelerate growth and has set out a financial target of reaching ARR of USD 300m by 2025. In our view, the scalability and gross margin of around 95% also give support to the company’s long-term financial profitability target of reaching a 25%+ EBITDA margin.

Unique software player in a market subject to rapid growth

Pexip has established a unique offering within a market that Wainhouse Research estimates at c. USD 9bn and which it expects to grow at a CAGR of ~22% through to 2023, and we argue that there are several factors that pinpoint why Pexip should be able to grow faster than the industry.

Estimated fair value range of NOK 6,000–8,000m (pre-money)

Our pre-money valuation range of NOK 6,000-8,000m is determined by a combination of three valuation approaches, using sets of global and Nordic software peers (trading at average 2020 EV/sales multiples of 18.0x and 12.0x, respectively), selected industry M&A transactions (EV/sales target multiples ranging from 3.5x to 17.9x) and a DCF valuation range (NOK 8,340-12,900m).

2 Likes

Så er spørsmålet om man skal forsøke å handle pre-IPO eller vente.

Tror du noen selger Pre ipo?

Pareto er tilrettelegger for IPO og det har vel vært plassen man har kunnet handlet frem til nå?

Jeg sjekket nå hos Pareto, trodde den lå tilgjengelig som unotert på nett- men det ser jeg ikke at den gjør. Folk selger vel for alle mulige grunner på alle mulige tidspunkt :slight_smile:

Blir å vente på IPO for min del da. Det er vel oftest det beste også med tanke på retning etter IPO.

Ser ut som det er omsatt en minipost på 70kr i dag også. Kjetil Noer har hatt denne hos Pareto.
Som @larslars skriver er det alltid folk som vil selge av forskjellige grunner, men tror en del hadde vondt for å gi fra seg aksjene som var lovet til dette nedsalget. Dette grunnet utviklingen i markedet etter dette ble avtalt.

Jeg tror denne skyter rett opp etter IPO. Det er ingen quickfix på Covid19, og traumet vil sitte i årevis. Flyskam kombinert med dyre flybilletter vil også forsterke salget. Bedrifter blir tvunget til å tenke nytt, og video er en del av løsningen.

Verizon la inn bud i underkant av 5 milliarder på Blue Jeans for en ukes tid siden. Blue Jeans har aldri tjent en krone, og har blitt tilført 1,75 milliarder i funding siden 2009.
Teknologisk når de heller ikke opp til Pexip.
Verizon ser potensialet i å implementere Blue Jeans i fremtidens 5G, så her melder teleaktørene seg også på. Spennende utvikling

Fjoråret klokket inn med vekst på ikke mindre en 32%, og med råsterke 98% fornying av abonnementer. Noe som tyder på svært fornøyde og lojale kunder.
Dette momentet ble tatt med inn i 2020, så kommer Covid19-effekten for fult i Q2. Veldig spennende tider dette selskapet går i møte!

1 Like

Noen som vurderer denne?

Jeg er skeptisk som alltid, men siden jeg har Tinfond, så blir jeg eksponert via dem.