Diskusjon Triggere Porteføljer AksjonærlisterNy!

Philly Shipyard (PHLY)

Investeringer: #<Tag:0x00007eff144b3bf0>

Philly Shipyard is a leading U.S. commercial shipyard constructing vessels for operation in the U.S. Jones Act market, which requires all commercial vessels transporting merchandise between ports in the United States to be built, owned, operated and manned by U.S. citizens and to be registered under the U.S. flag. Philly Shipyard possesses a state-of-the-art shipbuilding facility and has earned a reputation as the preferred provider of oceangoing merchant vessels.

Historie kan leses:

http://www.phillyshipyard.com/s.cfm/1-9/History

Fra Q1:

  • During the first quarter, Philly Shipyard delivered the second vessel of a series of four product tankers (Hulls 025-028) to Kinder Morgan. Under IFRS, 100% of the revenue, cost and profit on Hull 026 was recognized at its delivery in Q1 2017, and no revenue, cost or profit on Hulls 027-028 was recognized in Q1 2017.
  • First quarter 2017 Adjusted EBITDA of USD 14.3 million compared to USD 11.8 million in the same period in 2016 
  • Total cash and cash equivalents of USD 68.0 million at 31 March 2017, excluding USD 20.1 million of restricted cash securing certain shipbuilding contracts and loans

Gjeld:

  • The Company’s total debt decreased in 2017 to USD 112.5 million at 31 March 2017 compared to total debt at year-end 2016 of USD 157.5 million. The net decrease was mainly due to payback of the full USD 75.0 million Caterpillar loan for Hull 026, offset partially by draws made on the Caterpillar loan facility for Hull 027. The Caterpillar loan facility is described under Financing below.
  • Høy rate med gjeld, men om man ser tilbake på kvartallsrapportene før 2015 er dette alle lån som er tatt ut for å bygge alle båtene med kontrakter på opp til hull 030.  Fra Q1:(The Company has a secured USD 150.0 million loan facility with Caterpillar Financial Services Corporation (Cat Financial) for construction financing on Hulls 027-028. USD 53.0 million was drawn under this facility as of 31 March 2017 for the construction of Hull 027. )

Fremover:

  • Order backlog of USD 624.4 million on 31 March 2017; two product tankers (Hulls 027-028) and two containerships (Hulls 029-030) are currently under construction
  • Matson (Hulls 029-030) provide for shipbuilding activity with delivery dates through Q1 2019. As of 31 March 2017, Philly Shipyard had an order backlog of USD 624.4 million.

Usikkerheten

  • Philly Shipyard has commenced design work and procurement activities to build Hulls 031 and 032 as container vessels. Start of production for Hull 031 is planned for Q2 2018; however, Building the Future production start is dependent upon the satisfaction of certain contingencies, including securing a firm order and/or construction financing for this vessel
  • Det finnes p.dd ingen nye kontrakter på hull 031 -032 ++ som tilsier en produksjon frem til 2019 med inntjening (hull 030)

Markedsverdi pdd: 678 042 456kr til kurs 56.
PE : 9,67

Med forbehold om at utregningen er riktig, og med videre inntjening frem til 2019 med «dagens» resultater kan nok aksjen anses som billig. Men med tanke på mangel på kontrakter, som Philly selv hevder i siste kvartalsrapport, er det vel en risiko at selskapet kan falle noe ned. Men oppsiden om det skulle dukke opp en kontrakt i løpet av 2017 kan vel anses som stor.

Mulig flere her har bedre peiling på denne aksjen da jeg ikke har fulgt den så altfor lenge, men syns det er litt synd at den ikke har en egen tråd her inne da den har et greit potensiale. Prøver meg derfor med å legge inn en start her. Om andre har bedre eller mer utfyllende informasjon er det vel tatt imot.

Kraakko

1 Like

Er verdt å nevne at Røkke er hovedaksjonær og at PHLY er hovedaksjonær i Philly Tankers som betalte 35 mill dollar i utbytte i april. Vet ikke om det er tatt med i tallene over eller om det er kopi fra Q1?

Det står i Q1 ja, og du har helt rett. Beklagelig at det ikke kom med ovenfor.

“Philly Shipyard is in advanced talks with a leading Jones Act operator to establish a new shipping service in the Hawaii containership trade with up to four new, state-of-the-art, cost-effective and environment-friendly vessels”

Kjempepositivt om dette går i orden. Ser potensiale i stor oppside om det endelig blir sikret kontrakter fremover. Spennende å følge utviklingen av disse “samtalene”.

Ser kursen steg 6kr bare på dette idag.

Nokon formeining om når ein kan forvente ei melding om avtale (eller ikkje avtale) ?

Klarer ikke helt å finne noen safe utsagn/tråder på når det kan være. Men når CEO går ut med: We are excited to get started on building a new fleet of containerships for a new carrier in the Hawaii trade,” Steinar Nerbovik, Philly Shipyard’s President & CEO" så er det ganske bankers. Slik jeg har forstått det så har ikke Nerbøvik ord på se for å gå ut med slike utsagn i hytt å gevær. Det er uansett under en mnd til halvårsrapporten så det er mulig visse nyheter spares til da.

Men for å svare på spm ditt så er det vel vanskelig å formene noe annet enn at det kan komme nyheter i halvårsrapporten. Alt annet blir litt gjetting for min del, personlig venter jeg på børsmelding når som helst :slight_smile:
http://worldmaritimenews.com/archives/222268/philly-shipyard-in-talks-on-jones-act-boxships/

1 Like

Takker for svar :slight_smile: Men ein inngått avtale er vel meldepliktig ganske omgåande vil eg tru.

Ja jeg er helt enig. Ser det spekuleres på andre fora om det er Pasha og Keppel kontrakten som har gått i stå, og at det kan være at Philly er aktuell igjen her. Det kan jo være med på å forkludre litt offentligheten rundt dette. Men igjen, mye rykter og spekulasjoner i det siste.

“These containerships will be the direct continuation of the series of two similar 3,600 TEU Aloha class containerships with expected deliveries in 2018 and 2019 that PSI is presently constructing for the Hawaii trade.”

En fot innafor har mykje å sei i den bransjen :wink:

http://www.hawaiifreepress.com/ArticlesMain/tabid/56/ID/19818/A-third-marine-carrier-in-Hawaii.aspx

Spekuleres vel i at AMSC muligens brancher ut, og at de er den nye aktøren. AMSC hadde vel en presentasjon i juni også der dette ble nevnt. Har ikke sett selve presentasjonen enda, men ser på HO at det var lite spesifikt som ble nevnt der. Føler korta er holdt overraskende tett til brystet til tross for uttalelsen fra CEO.

http://www.longshoreshippingnews.com/2017/05/matson-u-s-shipyard-mark-aloha-class-milestone-for-hawaii-fleet/

Ja det hjelper :wink:

4 nye containerskip med levering i 2020-21 ? Lang ventetid, men safe bet på bra avkastning kanskje.
S6 http://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2017/06/Intermodal-Report-Week-25-2017.pdf

1 Like

Ja d er iallefall bekreftet at de skal bygges. Merkelig at det ikke er børsmeldt enda. De skal levere de to siste matson skipene sine i 2018/2019, så sånn sett hadde de klart det muligens et år tidligere. Men igjen så virker det som alle 4 skal produseres samtidig og ikke i 2+2. Uansett så vil backloggen se bra ut

Fra Q2 Resultat idag

Highlights
As of 30 June 2017, the four product tanker order for Kinder Morgan was approximately 96% complete and
the two containership order for Matson was approximately 22% complete

Philly Shipyard has begun building up to four additional containerships for the Hawaii trade for its own
account and is presently engaged in advanced discussions with a major U.S. shipping operator concerning an order for these vessels

Second quarter and first half 2017 operating revenues and other income of USD 47.2 million and USD 215.1 million, respectively, compared to USD 28.6 million and 64.3 million in the same period in 2016; under IFRS,no revenues were recognized in Q2 2017 or the first half of 2017 on the two remaining Philly Tankers vessels(Hulls 027-028)

Second quarter and first half 2017 EBITDA of USD 4.2 million and USD 34.2 million, respectively, comparedto USD 17.0 million and 19.1 million in the same periods in 2016

Second quarter and first half 2017 Adjusted EBITDA of USD 11.4 million and USD 25.8 million, respectively,compared to USD 24.7 million and USD 36.5 million in the same periods in 2016

Second quarter and first half 2017 net income of USD 2.2 million and USD 19.4 million, respectively,
compared to USD 5.4 million and 7.4 million in the same periods in 2016

Total cash and cash equivalents of USD 94.0 million at 30 June 2017, excluding USD 18.1 million of
restricted cash securing certain shipbuilding contracts and loans

Order backlog of USD 576.9 million on 30 June 2017

On 7 April 2017, the PHLY Annual General Meeting was held; all proposals were approved and no changes were made to the Board of Directors

On 18 April 2017, Philly Shipyard received USD 18.8 million in dividends from Philly Tankers AS following delivery in Q1 2017 of the second product tanker (Hull 026) to Kinder Morgan

Kan vel konkludere med en fremdeles sterk Cash posisjon. Synd at det ikke ble presentert en avtale angående de siste 4 containerskipene, men ser det som uansett positivt at det ble bekreftet i rapporten at de er avanserte samtaler med en potensiell aktør.

  • First quarter 2017 Adjusted EBITDA of USD 14.3 million compared to USD 11.8 million in the same period
    in 2016
  • Total cash and cash equivalents of USD 68.0 million at 31 March 2017, excluding USD 20.1 million of
    restricted cash securing certain shipbuilding contracts and loans

De øker sin Cash posisjon og Adjusted EBITDA fra Q1 -TIL TROSS FOR- at ingen profit/income er tatt med iforhold til gjenværende salg av Hull 027-028. Dette vil skje ved levering av disse i Q4 2017 Q1 2018. Mao forutsetningen for et enda bedre resultat ligger fremover. Likevel faller aksjen 8% idag, kun på forventninger om en at ny kontrakt skulle bli presentert.

http://worldmaritimenews.com/archives/225434/philly-shipyard-posts-higher-h1-net-income/

litt mer nyansert artikkel, enn krisetilstandene publisert på hegnar.no

PHILLY SHIPYARD ASA: PHILLY SHIPYARD SIGNS LETTER OF INTENT WITH A LEADING JONES ACT OPERATOR TO BUILD UP TO FOUR NEW CONTAINERSHIPS FOR THE HAWAII TR

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=431688

2 Likes

Tok helg på fredag, og da det ikke hadde kommet beskjed etter kl 4 ga jeg opp. Men dette er gode nyheter! Synd de ikke gikk ut med navnet på selve firmaet, men da er det ikke noe tvil fremover.

1 Like

Det blir nok mulig å få kjøpt rimelige aksjer her igjen dessverre.
TOTE og Philly har blitt enige om å la LOI’en løpe ut 31.01 (onsdag denne uken), da Hawaii-prosjektet ser ut til å ta lenger tid/kreve mer ressurser enn først antatt.

Verftet bør ha en høyere slakteverdi enn dagens børsprising slik jeg regner på det (kan godt dele regnestykket senere). Verftets assets prises nå til under 20 mill$, resten er i praksis cash og recievables (basert på Q3-rapporten).
Jeg holder altså på mine aksjer. Skulle den falle mye må jeg kanskje selge unna noe annet…

Ref. børsmelding: www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443018

1 Like

Ja en litt kjedelig beskjed, men igjen forklarer nok litt hvorfor det har vært såpass stille og drøyd ut tidsmessig. Skulle kanskje gjerne sett at de hadde noe backup planer å komme frem med som et plaster på såret. Men som du sier, selskapets verdi ligger vel noe høyere enn hva den blir priset til for øyeblikket. Det har vært snakk om en verdi på 70kr aksjen, men det begynner å bli en stund siden jeg personlig regnet på det. Hadde vært interessant å sett ditt regnestykke om du vil dele det :slight_smile:

Utklipp fra Q3 rapporten:
image

Equity-accounted investees er for øvrig eierandelen i Philly Tankers, som nå skal likvideres.

Antar vi at Property, plant and equipment er verdt 0$ sitter Philly Shipyard i igjen med 74.5 m$ som i teorien er cash.
Med dagens dollarkurs er det 574 mNOK .
Pussig nok ligger aksjen i skrivende stund på 47kr, som tilsvarer 590 mNOK.

  • De leverte også den siste produkttankeren til Kinder Morgan i Q4, men jeg fant ikke igjen kladden min nå på hvor mye det burde føre til kassa.
  • De har riktignok guidet at de to neste skipene, containerskip-prototyper for Matson, ikke vil gå i pluss pga lav margin.

Men kan det være så dårlig at verftet+resterende omsetning kun er verdt 16 millioner NOK?

Den største negativen jeg ser er at kostnadene for å holde verftet løper som vanlig, selv om de ikke får inn nye ordre.