Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Philly Shipyard (PHLY)

Ja du løfter frem gode poeng her. Det er litt derfor jeg ikke har stressa med kursnedgangen den siste tiden da de både i cash og assets har ligget “riktig” priset. Det man ser nå er vel kun psykologi og krisetilstander.

Regner med at det kan ligge noen permitteringer i luften for å kutte kostnader om det er slik at at de blir gående uten kontrakter nå. Kjedelige er jo at noe av kompetansen kan forsvinne.

På den lysere siden er jo en stor del av hele JA flåten mellom 20-30 år gammel, dette må nok fornyes de neste årene, og om ikke Philly er med på notene der fortjener de vel strengt talt ikke bedre.

Vi får krysse fingrene for at de kanskje har jobbet med noe i kulissene, og at det kan være noe positivt å melde onsdag/torsdag :slight_smile:

Vi får krysse fingrene ja.

Jeg plukket opp en interessant ting i en annen tråd (tror det var xtrainvestor eller ho).
AMSC har i de senere prestasjonene (q2 og q3) snakket om diversifisering (antagelig på kunder?) og flåtevekst. Ikke at det var så mye detaljer som jeg kunne se dog.
Det kan jo være interessant for Philly, men trenger ikke å bety noe som helst…

Ja jeg var gjennom å leste d der selv. D var vel en av sjefene som hadde antydet på en presentasjon også at AMSC var interessert i å utvide. Med samme hovedeier i røkke ble d da spekulert i at philly ville være en naturlig «partner», med inhouse kompetanse. Mener dog at dette var i forveien eller begynnelsen av Tote loi’n. Etter det ble det ganske stille angående denne spekulasjonen.

Røkke har vel også antydet at han vil selge seg ut av både amsc og philly så det spørs vel hvor stor realitet dette er. Ser uansett ikke at d er noe å hente på å selge philly nå om han ikke vil rømme et synkende skip da. Det ble vel også spekulert i at salget kom ved en evt reprising ved en tote avtale.

Nå kjenner jeg at vi trenger litt guiding og info fra philly snart haha… :slight_smile:

"Ben Nolan, a managing director and senior maritime research analyst at St. Louis­based investment banking firm Stifel Financial Corp., said in a September research report that the plan stemmed from “desperate measures” by Philly Shipyard to keep its shipyard open. "

Hørest litt for dramatisk ut syns jeg utdraget ovenfor. På den andre siden uttaler Tote at de er ganske bestemt på å fortsette utbyggingen frem mot 2020 til tross for problemene

Sant nok, det var litt i forveien. Men også underveis og relativt nylig.
Følgende står eksplisitt i Q1-, Q2- og Q3-rapporten (men ikke Q4 2016). Det var riktignok CEOs comment i Q1.

Outlook, siste avsnitt:
Following a successful refinancing earlier this year and no debt maturities due until Q4 2020, AMSC has shifted its focus to further develop growth oppurtunities going forward. As a Jones Act tonnage provider, the Company is in a unique position to capitalize on selected oppurtunities within the Jones Act segment. Any expansion would aim to diversify the fleet composition, market exposure, and customer base as well as provide accretion for shareholders.

Q3 2017, CEOs comment:
"bla bla bla. We see encouraging signs in the market place with older tonnage exiting the market which is a trend expected to continue. The orderbook is also expected to be completely delivered by the end of Q1 next year and no new orders have been placed for Jones Act tankers in over three years.

Men dette er bare spekulasjoner så klart…

1 Like

Nå vet jeg ikke hvordan markedet for Cargo skip er, men Aker Philly har jo erfaring med å bygge skip uten å ha solgt det. Det var jo sånn Røkke Jr. Redda plassen ved å starte å bygge flere skip som passet til jones act standarden. Så eksploderte Skiferoljeindustrien og behovet for nettop slike skip ble massivt.

Bygger de på spekulasjon håper jeg de bygger flere tankere i stedet for, gjerne flere av MT-50 produkttankerene.
Containerskip har ikke så gode marginer, slik jeg har forstått det. Og tankere har de bygget ganske mange av, så der har de god kontroll.

Det stemmer godt det. Det som er annerledes nå er vel usikkerhet angående eierskapet, at Aker har signalisert de skal ut. Da er det også kanskje lite trolig om de vil ta riske på å bygge på spek en gang til.

Og enig med lafse her over, leste dog en plass at dagens containerskip som går er gamle og relativt små. Så kan hende markedet er mer åpent for containerskip atm.

Ikke fått med meg at de ville ut, gir for så vidt mening. De har løftet et selskap som nesten var konk ut av gjørma. Kunne blitt en god deal om disse problemene ikke dukket opp.

Nesten et litt komisk hopp opp i kurs idag. Folk har vel kanskje fått satt seg litt mer inn i det fundamentale, og at selskapet pdd er verdt mer enn på 40 tallet. Forutsetter dog at det må komme nyheter om andre avtaler i tiden fremover.

Hoppet idag kan vel kanskje være at noen vet noe andre ikke vet, eller at det kommer informasjon i nærmere fremtid.

Ja, jeg hadde aldri trodd den skulle gå opp igjen så raskt!
Jeg satt og vurderte hardt en dobling av posisjonen min på 44-45kr kurs. Det hadde visst vært veldig lønnsomt i etterpåklokskapens lys… :slight_smile:

1 Like

Det hadde vært MEGET lønnsomt. Kjenner d ergrer litt enda :smiley:

Faktisk spent på om det kan komme en positiv guiding i neste Qrapport

Solgte meg ut av PHLY i dag til kurs 60kr med et marginalt tap (snitt 63.9).

Det føltes litt feil, for jeg har fortsatt trua.
Jeg tror riktignok det kan være en fordel å holde litt mer cash akkurat nå…

Ja, satt inne å vurderte det igår på 65. Men litt lura av kommentaren på extrainvestor om at det spekulerer om de går i partnerskap med AMSC. Finner ikke så mye for å backe dette opp enda.

Men pdd sitter jeg… Om det er klokt eller ikke får vi se. Skjønner godt at du solgte deg ut.

Det satt langt inne, for jeg har ventet en stund på denne casen.
Men jeg var fullt investert og har en følelse av at det kan komme noen gode kjøp denne uka…

Får håpe de venter med et evt partnerskap til jeg er inne igjen… :stuck_out_tongue:

2 Likes

Liten økning av kurs her siste to dagene. Prøver å saumfare etter nyheter men lite å oppdrive. Jeg gikk ut selv idag da jeg hadde en salgsordre høyere opp. Skal ikke forundre meg om det kommer en melding om ny avtale

1 Like

** Q1 2018**


  • Inntektene for Q1 2018 ble 43 millioner USD, mot 167.8 mill USD for Q1 2017.
  • Resultatet etter skatt ble negativt; (3.5) mill USD for Q1 2018, mot et overskudd på 17.2 mill USD for Q1 2017.
  • «Order backlog» på 106.4 mill USD, 31.mars 2018.
  • Matson-prosjektet; Hull 029 & 030 var 31.mars 74% ferdigstilt.
    • Leveranse i Q3 2018 for hull 029, og Q1 2019 for hull 030.
    • Forventer at prosjektene vil gå «breakeven», og gi en null-margin.
  • Letter of Intent (LOI) med TOTE utløp januar i år og, prosjektet (CV3700) er som kjent satt på vent inntil videre.
    • Kanselleringskostanden for prosjektet er estimert til 20 mill USD, og 90 % av dette er allerede dekket.
  • Ingen nye ordre, men selskapet jobber aktivt med å finne nye prosjekter, og nødvendig kapital for å bygge flere skip etter hull 030.
  • Som følge av ordre-tørken har selskapet startet nedbemanning av arbeidsstokken (redusert med 10% i Q1).
  • Dersom nye kontrakter skulle bli inngått i løpet av Q2 2018, forventer selskapet tidligst oppstart i Q1 2019. PHLY forventer videre tap i 2018 og 2019, som følge av mangelen på nye prosjekter.

Skuffende rapport, men kanskje som forventet.
Aksjen faller 10% i dag, og ender på 54 kr per aksje.

Ser av tidligere innlegg at flere her har tolket det dit hen at PHLY ikke kommer til å bygge for egen regning. Synes dette blir bekreftet i rapporten, og at det virker lite trolig at de kommer til å bygge på spekulasjon/ av egen lomme. Videre jobbes det «aktivt» med å få på plass nye prosjekter, men det har de jo pratet om over en lengre periode nå… Ser ikke veldig lyst ut for øyeblikket. Noen tanker om veien videre?

1 Like

Enig i mye av det du skriver. Jeg har egentlig venta litt på et mulig samarbeid med AMSC for å bruke litt røkke kontakter, da AMSC uttalte de vurderte å utvide horisonten sin.

Men igjen, syns det er lite som skjer på fronten der for tida. Tror en del aksjonærer også begynner å gå lei. Derav fallet idag

1 Like

Fra EGM

  1. Election of member to the Board of
    Directors.

The Board of Directors proposes that the
General Meeting passes the following
resolution:
“In accordance with the proposal from the
Nomination Committee, Kristian Røkke is
elected as Deputy Chairman of the Board,
for a period of two years.
The Board of Directors of Philly Shipyard
ASA will then consist of the following
members:
Jim Miller (Chairman)
Kristian Røkke (Deputy Chairman)
Elin Karfjell
Amy E. Humphreys”

Satser på at Kristian kan få skuta på rett kjøl :wink:

Noen på tekinvestor.no som følger selskapet? Har noen tusen aksjer selv kjøpt på 38, men vet ikke helt hva jeg tør håpe på fremover. Om de får kontrakt før nyttår?