Jeg har aksjer ja:)
Jeg tror nok Røkke er en selger av verftet, han har egentlig ingen grunner til å beholde verftet etter å ha solgt Jones Act flåten. Annet enn å tjene penger på bygging om det ikke kommer bud han er fornøyd med.
Hanwha vil inn i det amerikanske markedet, både når det gjelder vindkraft, bygging av skip til vindkraft og bygging av skip til militæret. Og da har det seg sånn at de må ha et amerikansk verft for å få lov til dette.
Når det gjelder bygging av skip for militæret var NSMV kontraktene en game changer og en vei inn til militæret. De nye NSMV skipene har åpnet døren til samarbeid med regjeringen og militæret, og det ser ut som de er svært tilfredse med VCM-modellen. Det er en økende tendens og behov mot å velge denne løsningen framover, og den har potensial til å transformere hele strukturen for regjeringskontrakter.
10mrd backlog hos Matson hjelper på prisen også, det er en god gammel kjent kunde og de skal bygge skip de har bygget tidligere. Kontrakten her ble jo også skrevet når inflasjonen var høy, nå er den fallende, så her tror jeg det er meget pene marginer. Med Hanwha sin teknologi og løsninger så blir de sikkert enda bedre også.
Jeg tror Hanwha og Røkke er en perfect match her og de kjenner hverandre og har gjort transaksjoner tidligere. Så de har nok bra tillit til hverandre. Røkke vet hva han har og Hanwha vet hva de får. Tror om det blir salg, så blir det langt over dagens kurs og en pris også Hanwha er fornøyd med. Er nok ikke kun Hanwha som knakker på døren heller. Verft er mangelvare og philly har fått seg meget gode kort på hånden. Philly ligger strategisk plassert også.
Angående Apollo så er ikke dette så viktig, phly ansetter, dette som er viktig.