Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Philly Shipyard (PHLY)

Var da voldsomt som det pøses på med good news i philly

2 Likes

Fint med masse nyheter. Fikk meg en liten post i går igjen. Tror alt blir bra her snart :grin:

1 Like

Det tror jeg du gjør rett i! For tiden låst i andre posisjoner, men om det blir mulighet før et evt tog går så er philly høyst interessant igjen :+1:t3:

4 Likes

Philly Shipyard ASA: Q4 2020 Results

1 Like

Among other endeavors,
Philly Shipyard is exploring interest from owners in building vessels to support the expanding offshore wind
industry.

Veldig stor backlog nå, i tillegg muligheter for å ta del i den “grønne næringen”!

2 Likes

Er ikke priset som et verft som kan bygge til havvind i det hele tatt

Tjener de mere penger på båter som er for havvind?

" Philly Shipyard is exploring interest from owners in building vessels to support the expanding offshore wind industry "

Vet ikke på marginene. Men de bygger tapsprosjekter.

Spørsmålet er om Aker vil selge verftet, satse på andre typer fartøy eller som det er?

Det vet vi ikke enda

Spørs om det kan bli bedre marginer av å bygge 5 like båter.

Bedrer seg vel en del fra båt en til to ja

Ut ifra rapporten rapporterer dei med ein EBITDA margin på 5.6% på NMSV så ser ikkje heilt kor tapsprosjektet er.

1 Like

??? Hvordan kan dere konkludere med at selskapet vil tjene penger på skoleskipene?

Det første skipet er ferdig om ca 2 år og 3mnd. Da, og først da vil vi få vite marginen, antagelig i august 2023. Vær klar over at marginen like gjerne kan bli minus 5,8%. Dette er første gangen de bygger denne typen skip noe som gjør at det gjerne koster mer enn beregnet. Og overskridelsene kommer gjerne på slutten. Verftet var helt i knestående når de inngikk avtalen om å bygge, noe som kan bety at de tok oppdraget fordi de ikke hadde noe valg og at de inngikk en kontrakt med en pris de normalt ikke ville akseptert. Fordelen på sikt er at de skal bygge 4-5 av disse og at de siste vil kunne bygges en del rimeligere kontra de første pga tilegnet erfaring.

1 Like

Viss ein ser på Huntington Ingalls som har hatt mykje forsvarskontrakter ser ein at dei har hatt margin på rundt 9% på desse kontraktene. Det er og ofte båter dei ikkje har bygd før. Dette var også ein kontrakt som blei tildelt med ferdige teikningar. Philly har vore med i studien for denne type båt og har jobba med designet i 12 mnd før dei blei tildelt kontrakten. Kan aldri vite om kostnadssprekk, men tenker at når dei rapporterer slik dei gjer tenkjer eg at det rapporteres slik for å ikkje ha for store forhåpningar. Det er heilt sant at verftet var i kneståande, men det betyr ikkje at dei tok oppdraget same kva marginer dei får. Philly ligg i ein ekstremt vikitg delstat i den amerikanske politikken slik at det kan godt være at det var ønskelig at republiknanerane ønska å skaffe viktige stemmer for å vinne Pennsylvania.

1 Like

Når du viser til Huntington Ingalls sine marginer, kommer de fra prosjekter der de bygget en helt ny type båt? PHLY har stort sett bare bygget enke tankere og noen kontainerbåter. Disse de nå skal bygge er meget komplekse og mulighetene for å bomme er mye større. De skal også dekke opp mye kostnader da verftet nesten har vært stengt ned en lengre periode.

Det er ikke at jeg ikke tror de skal klare det, jeg bare reagerer på at mange hauser opp disse kontraktene, det kan være greit å sette seg inn risikoen. Jeg er selv aksjonær og har vært det i mange år.

3 Likes

Det hauset du snakker om er definitivt ikke fra denne tråden på dette forumet. Her har vel folk påpekt mer ulempen med nye skip enn motsatt.

Nå har de vel slik jeg har forstått det fått ganske gode avtaler ifb svingninger i pris på stål etc med myndighetene angående kontrakten. Det justere jo ned risikoen noe.

Men ja, selvfølgelig er det en mulighet at de ikke tjener penger på skip 1, men da har de 4 muligheter på å ta igjen dette, og var vel nettopp dette de gjorde med tankbåtene.

Det er heller ikke unormalt at slike verft skalerer opp og ned i drift og str. Philly har jo erfaring med nettopp det, men en risiko at noe kompetanse har forsvunnet er jo tilstede.

Uansett flott at du som aksjonær, er inne her å skriver og kommer med dine vinklinger.

2 Likes

Når det gjelder kostnader/tap pga at verftet lenge gikk på tomgang nesten uten arbeid med en opptrapping fremover, så er det hentet fra rapportene selskapet selv har lagt frem, se de siste Q rapportene. Jeg regner med som du skriver at de i noen grad kan påvirke det selv ved å regulere antall ansatte/permitteringer og i noe grad på OPEX.

Philly Shipyard expects it will continue to incur operating losses in 2021 due to the shipyard operating at less
than full capacity during the ramp-up of production for the NSMV program. It is expected that operations at Philly
Shipyard will reach full capacity in mid-2022.

Microsoft Word - Q4 2020 Report - FINAL (zetta.no)

Glem heller ikke at korona situasjonen er ventet å vare i minst 6 måneder til. Ved et stort utbrudd så vil dette koste betydelig for verftet. Så langt er det ikke meldt at dette er et problem. I Norge har vi to eksempler på utbrudd ved mindre verft nå i vinter, Hyard og Aibel.

Enig i at det er en rimelig edruelig diskusjon her inne kontra noen andre plattformer, så jeg var nok litt ivrig når jeg skrev hausing.

1 Like

Vel, jeg synes ikke verftet lå nede for telling da de begynte å få disse kontraktene
De hadde et vesentlig bedre Q4 enn en kunne forvente. Der var vel en del reparasjoner og prosjejkteringsarbeid som gåv et betydelig bidrag
Å tro at de tok på seg kontrakter de mente ville gi minus faller vel på sin egen urimelighet
Da ville de heller avviklet og delt ut cashbeholdningen

Nei, det får vel alle gjøre seg opp sin egen mening om. Når verftet hadde full drift og mange båter i backlog så sysselsatte verftet omtrent 1 300 personer, fordelt på fast ansatte og innleide. Ved utgangen av 2019 så hadde de 119 fast ansatte. Det sier mye for meg i forhold til hvor mange de har permittert og sagt opp. Dette var da også på slutten av arbeidet med den siste kontainerskipet de leverte til Matson i slutten av Q1 2020. På utgangen av 2018 hadde de 253 ansatte og 588 i 2017.

Du er fornøyd med Q4 ja? Grunnen til at Q4 gikk bra er at de inntektsførte skattepakken (CARES Act (Coronavirus Aid, Relief and Economic Security)) de fikk fra myndighetene på 11,2 MUSD.

Uten dette ville de gått massivt i minus, anslagsvis over 8 MUSD.

1 Like

Ja, er klar over at det var støtte. Fornøyd i forhold til omstendighetene. Og pluss er pluss. Det er ikke alle som gjør det i disse dager
Hva tror du Kleven og Ulstein har i resultat?