Det vet jeg ikke. De norske verftene har en helt annen konkurransesituasjon en PHLY, som er beskyttet av Jones Act.
Ja, selvsagt. Men vil ikke det da favorisere Philly?
Helt klart, PHLY er i en god posisjon. De leier lokalene sine for omtrent kr 0, de har ingen gjeld og masse cash. De har også masse arbeid de neste 4 årene og jobber med mange studier som kan gi de mer jobb.
Så er spørsmålet, hvorfor reflekteres ikke dette i kursen? Hvorfor vil storeier Apollo selge seg ut og hvorfor vil ingen kjøpe denne posten hvis alt ser så bra ut?
Jeg tror det blir bra når Apollo enten stopper salget eller selger seg helt ut.
Enig. Men ang. Apollo så har vel de et himmelhøyt snitt ?
Så jeg forstår at de vil gjøre noe
Men jeg er ikke sikker på om de vil selge seg mer ned uten at de får noenlunde pris
Jeg vet ikke hvor høyt snitt Apollo har. De har jo 3-4 kontoer og flytter rundt på aksjene så det er vanskelig å holde oversikten. Ser ut som at de har stoppet salget litt i det siste og at de har en smertegrense på rundt 70.
Det er vel ikke galt å anta at PHLY kunne tålt en prising mellom 100-200 nå.
Noen har antydet at de har et snitt på 140. I hvert fall på noen aksjeposter . Jeg vil ikke gå god for det
Jeg vil heller ikke mene noe om Apollo i det hele tatt selger noe for tiden
Kanskje de bare ville under 15%
Normalt sett burde kursen være det dobbelte ja
Vi får se. Ha en fin helg!
Ja, det blir spennende å se. Her er det bare å koste på seg litt ekstra tålmodighet.
God helg
Er helt ny i Philly. Slik jeg ser det er dette ett selskap som er priset til omtrentlig lik kontantbeholdning, samt sitter på kontraktordrer på 10-12 mrd, i tillegg til verdier i verftet/eiendeler. Dette må da være tidenes mulighet til å kjøpe billige aksjer i ett ekstremt vekstpotensiale? Jeg greier ikke å se noe annet her… Plukker i alle fall jevnt og trutt på disse nivåene. Skal sitte i minimum 1-2 år.
Ja det kan du si. Det er nok skumlere caser enn philly på børsen idag. Men som det er diskutert ovenfor her, usikkerhet er irundt marginene på disse båtene. Det hjelper lite om de har kontraktordrer på 10mrd, tar 10mrd opp i lån for å bygge disse og tjener “bare” 10 mrd.
På den andre siden så bruker marginene å bedres fra båt 1 til båt 2 osv. Så de vil nok tjene mer på båt 5 enn nr 1. Personlig så mener jeg at kontrakter fra myndighetene/marad er mer romslige enn kontra andre kontrakter ifb betingelser, så dette reduserer risken noe.
Og andre usikkerheten er da kompetanse, og at de per siste kvartallsrapport sitter med et veldig lavt antall ansatte som må skaleres opp heftig. Og hva blir kompetansenivået på dette?
I tillegg sitter det et stort fond og selger ut aksjer som skaper et unormalt salgstrykk under dagens “positive” omstendigheter.
Eier ikke philly aksjer idag, men er sterkt på the watch lista fremover.
Jeg vil tro at de ikke tar opp lån i det hele tatt. De har en solid pengebinge.
De vil da ikke ta opp lån uten at det er på veldig gunstige premisser
Og etter som byggingen skrider fram vil det vanke utbetalinger fra oppdragsgiver
Jeg tror heller ikke at myndighetene er så gjerrige at verftet får problemer. Snarere tvert i mot.
At verftet går med stort overskudd genererer flere arbeidsplasser, og aksjonærene får sitt.
Det vil familien Røkke sørge for
Philly Shipyard: Annual General Meeting Information and Annual Report
“Secures a State-of-the-Art Training Vessel for the Next Generation of Merchant
Mariners. The discretionary request provides funding to purchase the fifth and final
State maritime academy training vessel within the Maritime Administration. This
funding would support good-paying jobs in the domestic ship-building industry and
provide an invaluable platform to train the next generation of U.S.-credentialed mariners.
With this final ship, all five State maritime academies would receive state-of-art training
vessels, retiring the current ships, which have outlived their useful life.”
Minutes from the Annual General Meeting
Philly Shipyard ASA: Q1 2021 Results
Det er rimelig bra å sitte i PHIL slike dager. Den reagerer litt , men ikke mye. Men en skal være svært oppfinnsom for å finne noen argumenter for at PHIL skal gå ned
Veldig bra! Philly sikrer seg en bit av den offensive havvindsatsingen i USA. Nå begynner ordreboken å bli veldig stor👍
Blir sikkert et ok hopp i kursen idag, hvis ikke apollo skal selge seg videre ned på nyheten