Tusen takk Savepig for selvtalende stolpediagram!
Når vi ser på disse, så er det ikke vanskelig å se at vi PR nå ligger helt i starten av en særdeles hyggelig og spennende utvikling.
Samtidig bør man merke seg at med guidingen, som fortsatt ligger uendret, forutsetter en 60% vekst både i 2019 og 2020 for å nå minimumsmålet i guidingen. Og med denne veksten så vil man PR 2020 ha nådd ca 3% markedsandel av MSA markedet. 3%!
Når ledelsen i PHO har som målsetting å gjøre BLCC teknologien som SoC i USA, så tror jeg ikke aksjonærene er imot en slik målsetting. Men etter mitt syn så må PHO på et slikt tidspunkt ha tatt minst 50% av det amerikanske markedet. Noe som nødvendigvis vil kreve ekstrem vekst, langt utover 2020.
I disse dager opplever jeg at CEO Dan Schneider blir hudflettet i diverse diskusjonsforum fordi han forteller oss at han har høye mål for PHo, men samtidig er åpen om at dette vil koste både tid og penger. Mye av begge deler. Men jeg må vedgå at jeg ikke skjønner meg på aksjonærer som stritter imot dette ambesiøse målet.
I hele høst har flere av oss fremholdt at ved 20% markedsandel er kurspotensialet, merk kurspotensialet og ikke kursmålet, kr 1900,-. Og i denne argumentasjonen er det blitt fremholdt at amerikanerne ikke er dumme, men helt klart vil søke seg til sykehus som kan tilby BLCC teknologien. Når vi så får en amerikansk CEO, som kjenner det amerikanske markedet, som har lang erfaring og kompetanse fra å arbeide i dette markedet, og som legger kortene på bordet og forteller oss åpent og ærlig hva dette krever av selskapet, så blir vedkommende hudflettet og sjikanert som udugelig og en person som synes å være mest interessert i å ansette nye folk i sitt hoff, og ikke tenker på aksjonærene sine ønsker. For hadde han gjort det, så skulle han tydeligvis lagt alle vekstambisjoner på hyllen og sørget for at regnskapene viste overskudd! Helst ved presentasjon av Q4! Hallo!? Hva er dette for norsk husmannstekning?
Her har vi et lite, norsk selskap som er kommet opp med et særdeles effektivt produkt, dørene til USA’s fjerde største kreftmarked åpnes, fagmiljøene i dette markedet hyller produktet og fremholder at dette bør bli ny SoC, pasientene uttrykker sin begeistring og amerikanske myndigheter legger til rette med den beste refusjonsordningen! PHO ønskes velkommen til USA ved at den røde løperen formelig rulles ut! Styret i PHO erkjenner dog at det amerikanske markedet er utfordrende å lykkes i og man innser at man trenger en CEO som kjenner det amerikanske farmasimarkedet til å lede selskapet gjennom den forestående kommersialiseringsprosessen. Vedkommende danner seg en oversikt over situasjonen de første månedene som CEO og kommer tilbake og forteller aksjonærene at dette er mulig, MEN dersom man skal gjøre BLCC teknologien til SoC, så vil det kreve ekstrem vekst over flere år, samt at vekst i USA koster mye, da det krever nærhet til kundene og kundepleie. The name of the game is growth, men fokus må rettes mot SALG!
Hva er så reaksjonen? Jo, som en gjeng barnehagebarn går man i vranglås når turleder forteller at «toppen med den gjeve gevinsten ligger de oppe. Men dersom dere skal nå toppen dere ønsker å gå opp på, så må vi gå bratt oppover, noe som vil koste dere energi og tid! OK, skal vi gå til topps?» I utgangspunktet er entusiasmen høy, men etter den første bakken er unnagjort, så setter flere seg på baken og krever at turleder stanser oppturen og at man åpner nisten med tørre brødskiver. Den dumme toppen kan bare ligge der!
Utrolig at man skal måtte oppleve dette! Tydelig at PHo har mange en del aksjonærer som er svært kortsiktige og mangler tålmodighet. Men jeg tror at vår nye «turleder» vil få sin nødvendig støtte. Og når vi ser på stolpediagrammet ditt Savepig, så er der tydelig at den kraftigste oppturen ligger foran oss. Men jeg gleder meg! Som aksjonærer skal vi heller ikke glemme at prising av selskaper blir gjort på forventninger. Det vil si at selv om PEAk sale ikke nås før om 6-7 år, så vil markedet prise PHO høyt lenge før det.