Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Enig, dette blir veldig bra!

2 Likes

Ja, for all del! Jeg tenker mer at forventningene stadig overstiger realitetene.

1 Like

Skal innrømme at jeg igjen var overdrevent positiv, men nå begynner det ihvertfall å bli mulig å treffe sånn noenlunde.

Og i år vet vi at vi kan ha lov å forvente et sterkt Q2 også, mens vi vet at Q3 pleier å være et svakere kvartal.

Så jeg vil si at forventningene begynner å komme litt under kontroll.

Minner om at Norne fint kan finne på å komme ut med en ny kjøpsanbefaling nå som aksjen har falt endel tilbake.

3 Likes

Noe av det viktigste var at opex kun økte 3% fra forrige kvartal. Det viser at man har full kontroll, og at denne ikke vil korrelere med veksten framover.

6 Likes

Som forventet ble ikke resultatet mind blowing, men det viser at selskapet er på rett vei. Jeg hadde for forventet en omsetning på 22 millNOK mens den kom inn på 21,2. Jeg hadde også forventet at antall utplasserte scope ville ligge på nivå med Q4. Her endte vi på 11 regide og 3 flexible.
Når vi anser scopene som fundamentet for selskapets inntjening, så er det verdt å merke seg at kapasiteten til et flexiscope er anslagsvis fire ganger et regid scope. I så måte tilsvarer kvatalets utplassering ( 11 regide 3 flexiscope) det samme som 23 regide scope.

Med samme regnemåte har selskapet økt fra en kapasitet på 113 regide scope i Q1 2018 til 204 regide scope i Q1 2019, eller 80% økning i inntjeningsbasen fra 2018 til 2019. Det er dette fundamentet som vil gi selskapet inntjening.

Vi vet samtidig at brukerfrekvensen gjennom 2018 lå på et relativt lavt nivå. Nå har bruken av BLCC fått klare retningslinjer og der er kommet vitenskapelig bevis på at sannsynligheten for å overleve de neste fem år etter behandling er 50% bedre dersom pasienten er behandlet med BLCC enn med WLC. Dette vil bidra til at brukerfrekvensen kan forventes å stige kraftig utover i 2019, langt mer enn det utplassering av nye scope skulle tilsi.

Jeg holder fast ved at Q2 19 vil være dets virkelige veiskillet for PHO.

Jeg frykter at en kombinasjon av økt spenning i handelskrig mellom USA og Kina samt et kvartalsresultat på det jevne vil resultere i kursfall i dag og de nærmeste dagene. Men for en langsiktig aksjonær vil det kun være støy. Vi vet hva som kommer utover i 2019 og PHO er en aksje man bær sitte i de kommende tre fire årene for å få med seg mesteparten av moroa.

7 Likes
6 Likes

inntektene øker, utplasserte scopes var noe lavt, men helt ok. begrepet SoC bruker oftere og oftere., så målet er helt klart for Pho. nå er det bare å nyte webcasten. ser vi en fremoverlent schneider ? spennende blir det.

1 Like

Bedre å halte avsted i riktig retning enn å gå med målbevisste skritt mot avgrunnen er det noe som heter. De fleste har vel snakket om at det er fra 2. halvår vi virkelig skal se den store veksten, men så var det dette med aksjonærer og tålmodighet da, det er ikke alltid det passer sammen :slight_smile:

2 Likes

Du verden! Noen som har fått solstikk i Hegnar sin redaksjon?

4 Likes

Norne sin morgenrapport:

Impressive US growth leads to strong 1Q figures
Photocure reported better-than-expected 1Q figures this morning, which
might lead to some upward revision in our estimates as well. Our Hold
recommendation is under revision.
Better-than-expected 1Q figures
Photocure (PHO) released its 1Q19 report this morning. Hexvix/Cysview
sales of NOK 51.4m were 9% above our NOK 46.9m estimate. Sales in the
US, Nordics and Europe (ex. Nordics) were all slightly above our estimates
and the company highlighted that 1Q was a record quarter by revenues and
number of units sold. This led to EBITDA of NOK -1.5m and EPS of NOK -0.23
vs NOK -6.6m and NOK -0.34 expected by us respectively.

12 Likes

den var ny!https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/05/Photocure-inntektene-skyter-fart

4 Likes

Du er inne på det vesentlige. Jeg blir ikke overrasket om kursen tar seg en svipptur sydover den nærmeste tiden. Men da er det greit å vite at en slik nedtur er midlertidig og at oppturen der fremme vil bli mange ganger sterkere.

Følgelig vil en eventuell nedtur by den våkne investor på et siste utbud av billige PHO aksjer.

Samtidig ser jeg at Norne hadde forventet betydelig lavere tall, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Men nå skal jeg ikke se bort fra at en viss bergenser nok en gang har være litt vel optimistisk. Slikt skjer med denne rasen. :+1::joy:

1 Like

Den som klarer å se bak tallene nå kan gjøre gode penger på sikt. Spesielt på side 5.

For meg ser det ut som Q2 vil gå ca i null. Q3 og Q4 vil gi blå tall.

3 Likes

Minner om streaming av Q1 her: https://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=97815786

1 Like

Dette ser jo rett så greit ut, fortsatt sterk ensifret vekst i et modent Norden, Ipsen ser ut til å begynne å bli motivert og få fingern ut, og US går etter plan.
Det som begynner å bli veldig gøy nå er at mange ikke ser ut til å forstå et par svært viktige forhold.

Det første er at Flexiscope er i en underliggende vekst, dvs det utgjør en svært liten andel av Cycview-inntektene akkurat nå. Likevel er det flexiscopemarkedet vi vil ende opp med å ha størst inntekter fra.
For de som skjønner litt matamatikk blir derfor antagelsen om 50-60% vekst i totale for Photocure i 2019 og i 2020 for deretter å dette ned til 10-20% i 2021 til 2023, med 0% i 2024 helt feil.
De beste prosentene, og de desidert beste absolutte økningen vil komme når flexiscope-inntektenebegynner å utgjøre en meningsfull andel av totale BLC-inntekter.

Det andre er at diagnostika-markedet er anderledes en terapeutikamarkdet.
Et godt eksempel er røntgenkontrast-midlet til Nycomed, og nå GE Healthcare bedre kjent som Omnipaque.
Nycomed fikk patent på dette i 1982! Tipper at flere på dette forumet faktisk ikke var født en gang da.
Ikke desto mindre selger GE mer av Omnpaque enn de noen gang har gjort, rekordmye. Og det til tross for at det er gått av patent for lenge siden. Omnipaque er gullstandarden rett og slett og GE tjener grisemye penger på Omnipaque, as in profit.

Det er faktisk flere eksempler på diagnostika fra den kanten hvor “eldgamle” produkter selger mer enn noen gang, og da med helt andre teknikker; MRI, ultralyd etc for visualisering.

Cysview-Hexvix kommer til å ha vekst til godt etter 2030. Mark my words! Og Cysview har en en mye sikrere posisjon enn Omnipaque “due to the drug - device-combination”.

Schneider sier det rett ut at flexiscope har et “tremendous” vekstpotensiale, og det er fordi han skjønner akkurat dette minst like godt som meg.

Edison begynte å skjønne litt av dette da de i forrige analyse flyttet peak sales fra 2020 til 2024. Jeg vil kke si at det gikk opp et lys for dem, det vil nok skje etterhvert, men de begynner å ane noe.

Jeg tror også mange av de som er litt avventende nå virkelig mener det, og at de rett og slett ikke ser de faktorene over.

For å si det litt enkelt, når man skjønner hvor det nå bærer hen er det selvsagt lett å bli litt grådig, særlig med den lille risikoen man utsetter seg for i forhold til rewarden. Jeg kjenner den følelsen nå faktisk. Og sånn sett hadde det vært fristende å nedtone dagens resultat.

Jeg synes det derimot er viktig å være ærlig i sin kommunikasjon, og skal selvagt innrømme at det er skal bli deilig å få rett. Skal bli en glede å plukke frem denne analysen om et par år.

24 Likes

«Getting five A’s is a home run». :grinning:

Meget solid og fremoverlent Schneider på fremleggelsen i dag.
Ambisiøs og målrettet.

Dette ser ut til å bli vanvittig bra!!!

4 Likes

manglet bare en Bellete der også så hadde det vært enda bedre

1 Like

Bra vekst, det er lett å se hvor selskapet er på vei :slight_smile:
noe skuffet over utplassering av skop, men det vil naturligvis være svingninger fra kvartal til kvartal.

11 flex skop er heller ikke dårlig, når det er 9 mnd ish siden launch, og et salg kan ta opptil 12 mnd.

Markedet likte tydeligvis det de så også :slight_smile:

6 Likes

Dahl leverte også en fin presentasjon av den økonomiske situasjonen.
Han fortjener «kred» for en ryddig, oversiktlig og ikke minst kortfattet fremleggelse.
Terningkast 6 i dag. :blush:

9 Likes

Nettopp snakket med en engasjert Dan etter Q-pres, han bekreftet det enorme potensiale til flexi som pr i dag utgjør en veldig lav andel.

De har kontinuerlige samtaler m både KS i Ipsen.

Måtte avbryte spørrerunden da
E24 stod klar for å intervjuue (makan), og deretter Var det et tett program for duoen i dag.

16 Likes