Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

No generic competition og peak sales i 2024… ?
I tillegg fikk de patent til 2036 på fredag for neoadjuvant terapi.

Verdien av Cevira har jo potensiale til å dekke dagens MCAP nærmest alene.

1 Like

Helt enig med deg og det er ikke noe å vektlegge, de imponerer ikke mange med deres Pho analyser selv om jeg er inhabil.
Det dem faktisk sier er at 15mrd er riktig pris for Nel mens PHO er overpriset til 2,6 mrd og bare verdt 1,5mrd.
Ikke mulig å ta slikt seriøst.

15 Likes

Med fare for useriøs ordbruk, så fremstår dette ‘latterlig dårlig’ av Norne.

Jeg skjønner ikke hvordan de kan være bekjent av å sende ut dette til offentligheten.
*Peak i 2024!?
*Solid nedgang i inntekter etter 2024!?
*Linær vekst i omsetning i USA fra nå og til 2024,når omsetning siste 3 år har eksponensiell vekst og det er FØR flexiscope, som angriper et 4x så stort marked, har fått begynt å generere inntekter.!?!

For et makkverk

10 Likes

Nei, du leser søylediagrammene feil. Søylene viser vekst, ikke årlige inntekter. Bilde fra Norne viser at veksten skal være svært bra frem til 2024, for så å vokse noe mindre etter 2024. Dette stemmer bra med PHO sine egne presentasjoner.

Les estimat på side 1 så ser du at grafen viser sum omsetning.

1 Like

Er du sikker? Syns det ser ut som forventede inntekter.

Sales development, og søyler med antall millioner. For meg ser det utsom forventede inntekter per år.
Ser også ut som en linær stigning fra 2019, med en tilsvarende linær reduksjon til 2031.

Tar man revenue på den siste. 3185 mil og fordeler det over 2024 til 2031 er det i snitt
455mil…

Skulle ikke det vært høyere selv uten vekst??

Ja, jeg er sikker.

Sjekk en gang til. Du tar feil. I boksen figures and ratios opererer de med estimat for omsetning i 2019 på 218 mill og i 2020 på 308 mill. Dette stemmer med figuren med topp i 2024. Da kan det ikke være vekst figuren skal vise.

4 Likes

Går vel ikke an å lese de søylene sammen med verdier på y-aksen og topptekst som annet enn inntekt per kalenderår.

Norne forteller om lav en-sifret vekst i Norden og Europa for Hexvix frem til 2024, og etter det til nærmest null kroner i 2031.

For US sier Norne at peak sales for Cysview er i 2024 på ca 150 millNOK per kvartal, og at det vil raskt avta frem til 2031 og nesten null salg.

Min beskjedne påstand er at salget av Cysview i US vil være betydelig høyere i 2031 enn i 2024, og det samme for salget av Hexvix i ROW (rest of the world).

16 Likes

Jeg er 100% enig, klarer heller ikke å lese annet ut av det.

1 Like

Fra Norne

Kan ein forsatt generic Cysview etter den nye patenten?

1 Like

Det nye patentet dekker ikke dagens bruk, men derimot et mulig nytt anvendelsesområde. Jeg mener likevel at Norne er altfor pessimistiske i sine anslag for perioden etter 2024.

3 Likes

Er av helt samme oppfatning.
Har tatt direkte kontakt med analytikeren hos Norne.
Se innlegg i fb-gruppen.

1 Like

Er virkelig risikoen med Cevira sky high…?
Norne snakker som om Cevira skulle være i pre- klinisk fase med uvisst potensiale.
Faktum er at fase 3 starter snart opp og partner er både finansiert og motivert.

Norne mener at det er urealistisk høye forventninger med flatt Cysview-salg etter 2024.
Jeg tror at salget vil øke betydelig, også etter 2024.

Norne tror at det bare er å sette i gang med generika-salg. Også generika må gjennom en regulatorisk prosess, og må gjennom beslutninger og prosessutvikling i forkant.
Regn et par år fra beslutning til et eventuelt produkt er på marked.

Skal vi først snakke om verdi av diagnostika så ble vel Nycomed Imaging kjøpt av GE for Ca 9 mrd pund og viktigste assett i den deslen var Omnipaque, et diagnostika som var av, eller i ferd med å gå av patent.
Omnipaque selger forøvrig dom bare det tross forsøk på generika/ konkurranse.

Hexvix/Cysview har dessuten potensiale til å også bli terapeutika, med en bedre prising.

Jeg tror Norne-analytikern ikke har peiling, og gambler på å treffe en lokal topp i aksjekursutviklingen og da kunne bruke det som bevis for at hans analyse var rett.

Sist gang «traff» han, men de som hørte på hans råd gikk glipp av oppturen siste måneder.

19 Likes

Og fra 2024 til 2031, på syv år, skal et eventuelt generika kapre 100% markedsandel - slik at Cysview vil ha null(!) inntekter?

3 Likes

Helt enig, Snoeffelen. Det er mange der ute som er “nye” pho-aksjonærer. Da Norne kom med forrige sell-anbefaling var nok nervøsiteten atskillig mer påtagelig for mange - delvis fordi det var rundt 20 år siden aksjen gikk så mye på så kort tid, dels på grunn av at flere nok hadde kastet seg på uten å vite særlig mye om selskapet. Nå tror jeg at flere har satt seg mer inn i pho. At Spettet & broren har gått tungt inn hjelper nok også. Det ser foreløpig ut som om Norne-analytikeren kan bli sittende igjen med skjegget i postkassa denne gangen. Snoeffelen treffer spikeren på hodet mht. Cevira. Når det gjelder Cysview er det uforståelig at Norne legger ti grunn lineær vekst til peak i 2024 for deretter å duve lineært. En atskillig mer realistisk spådom basert på det faktiske grunnlagsmateriale som ligger der i dag vil være en eksponensiell vekst som kanskje har startet eller som starter innen tidsrommet fra nå frem til ut q2 i år. USA er et stort og komplisert marked, men når de begynner å få øynene opp for Cysviews fortreffelighet vil det gå fort. Enda fortere vil det gå når frykten for rettslige konsekvenser ved ikke å tilby Cysview begynner å ta tak. Og det kommer. Og Norne snakker om peak i 2024??

6 Likes

Jeg vil oppfordre flest mulig til å sende en mail til Norne eventuelt direkte til Tomas Skveiys, bare for på en kristisk men konstruktiv måte gi beskjed om hva man synes om deres analyse.
@Hayen i fb gruppen har rettet kontakt med han og det samme har undertegnede. Personlig har jeg ingen tro på at det kommer særlig mye ut av det, men det er lov å gi beskjed når man ikke er enig selv om man er aksjonær, eller kanskje spesielt når man er aksjonær.
Vanlige mennesker har investert store og mindre summer i selskapet og da må man hvertfall kunne forvente at analytikere lager en seriøs analyse.
Det har dem ikke gjort, det er hvertfall for min del udiskutabelt.
Om ikke annet kan man sende en mail og legge ved en av dagens flotte tv innslag om BLC med noen flotte kommentarer rundt det.
Vi skal selvsagt ikke sitte å påvirke hva dem mener om hva som er riktig kurs eller kursmål, men analysen inneholder svært mange elementer som en greit kan være kritisk til.

8 Likes

2 posts were merged into an existing topic: Photocure småprat 2020 (PHO)

Tenker mindre på Spetalen enn på dette, rent bortsett fra at jeg anser oppmerksomheten derfra som positiv:

Oppsummert inntekt/år i US siste 3,75 år:
2016: 30 465 000
2017: 42 442 000
2018: 63 677 000
2019 tom. Q3: 70 863 000

Om vi får Q4 inn tilsvarende Q3, med 25 millioner, ender vi på ca. 95 millioner for 2019. Dette er altså over tre ganger 2016-tallene. Jeg tror vi kommer inn nærmere 30 enn 25 millioner, og da altså med 100MNOK i 2020.

I følge Dahl er PHO også on track til å nå 2020-mål på 20-25 MUSD. Det betyr i så fall en voldsom stigning YoY.

Jeg mener at tross små økninger QoQ enkelte kvartal, ser alt svært positivt ut. Tallene over er så enkle og overbevisende, at det egentlig ikke er mer å si.

… enn at kilde finnes her, slide 14: https://photocure.com/globalassets/investor-relations/presentations/2019-pres/photocure_dnb_nordichealthcareconference_dec12_2019_final.pdf
-Wannatri :slight_smile:

6 Likes

Skal de nå guiding på 20-25 mill usd må veksttakten opp neste år.

Jeg er fryktelig spent på om pho kommer i mål.
Gjør de det, vil farten inn i 2021 bli helt eventyrlig

2 Likes