Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Radium podcast. :slight_smile:

2 Likes

To år på rad at US Revenue har vært svak Q2 til Q3 med påfølgende byks til Q4:

6 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Rodjer (869 likes)
  1. @Savepig (419 likes)
  1. @Snoeffelen (162 likes)

[quote=“Snoeffelen, post:958, topic:18877”]

Resten av topp 10:

  1. @Londonmannen (99 likes)

  2. @Durable (82 likes)

  3. @Hayen (80 likes)

  4. @Mr.Oncoinvest (72 likes)

  5. @tekdude (71 likes)

  6. @solskimm (68 likes)

  7. @Bonus (65 likes)

Gratulerer!

1 Like

En fersk aksjonærliste for PHO er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

Edison øker prismål i Photocure opp til forrige peak.

Jeg er enige med deres konklusjon, det blir utrolig spennende å følge kvartalsrapportene fremover. (Kanskje trenger vi å ha tålmodighet forbi q1 pga corona.)

"However, while we do feel this target of $70m in sales in the US is achievable, our estimates for 2023 are substantially lower than that, at NOK420m (around $45m) in sales.

We would like to see if the company is able to sustain the growth rates necessary to achieve its goal prior to increasing our estimates further."

10 Likes

Har ikke hatt tid til å følge opp som ønsket etter Q rapport.
Er det noen som har regnet på veksten valutajustert ?
Førsteinntrykket mitt var at veksten kanskje ikke var så bra ?

Det er ikke så viktig, da vi uansett fikk presentert ett nytt mål i USD, som dog er det viktigste fremover nå.

Hva tenker dere om Europa og avtalen med Ipsen? Jeg tror/håper at selskapet kan bruke noe av overskuddet fremover til å kjøpe tilbake rettighetene.

Fra radium podcast 118, Elisabeth spør “So you are stuck with Ipsen”?

Noen uttrekk av hva Dan svarer (med forbehold om feil)
“Ipsen has evolved into a slightly different company over the past 9 years”
“Hexvix has been pushed into a corner of itself – have not gotten the attention it deserves”
“They have legal obligations to live up to the contract – commercially reasonable effort”
"Continue to explore alternatives"
“Tremendoues opportunity”
"Good market penetration in Germany (35%), Austria and Switzerland. Rest of Europe uncovered or deteriorating"

Som bakgrunn kan jeg vise til denne oppstillingen. Jeg er enig med Dan, Europa har kjempepotensiale!

image

3 Likes

Edison har høynet verdisetting av Pho aksjen til 124 kr pr aksje, men har lagt til grunn ca litt over halvparten av hva Photocure selv har som mål.
Edison har brukt 45 mill. USD i sin analyse, mens Photocure har som mål 70 USD.

Lurer på hva verdsettelsen på Pho aksjen hadde vært viss Edison hadde brukt de samme tallene som Photocure?

Fra analysen til Edison!

Selv om vi føler at dette målet om USD 70 millioner i salg i USA er oppnåelig, er estimatene våre for 2023 betydelig lavere enn det, til salg på $ 420 millioner (rundt $ 45 millioner). Vi vil gjerne se om selskapet er i stand til å opprettholde de vekstrater som er nødvendige for å oppnå målet før vi øker estimatene ytterliger.

Tror nok Ceo Daniel Schnaider setter sin ære på å nå målet som satt. Og det er han som sitter på innsiden.

4 Likes

7% vekst fra q3

1 Like

Enig - men man sammenligner normalt med sidste års Q4

Og mere interessant, stigningen i USA fra Q4 18 Til Q4 19 - er på 43 % i USD

Med tanke på at scope antallet har haft sin højeste stigning nogensinde i 2019, så ser det godt ud for 2020 (og årene fremover)

Kilde - Q4 2019 rapport

2 Likes

Legg merke til at i Edison sin analyse så har de ikke bare antatt at salget i 2023 skal være betydelig lavere enn Photocure son guiding (45mill$ vs 70mill$), de har nok antatt at peak sales også er i 2023, kanskje 2024.
De har i sin analyse antatt peak sales på 621 millNOK, og med 420 millNOK fra US betyr det en antagelse om at salget i resten av verden, skal øke fra Ca 125 mill i 2019 til 200 mill i 2023- 24.
Mulig RoW )rest of the world stemmer, men jeg tror at peak sales vil være lenge etter 2030.
Det får vi uansett ikke svar på nå, men å legge pho-aksjen i pensjonssparing tror jeg er en god strategi.

4 Likes

Oppdatering fra Norne, full rapport nedenfor.

$70m by 2023 with significant & sustainable growth beyond + major hurdles to generics lead to upgrade

PHO delivered in-line adj. 4Q figures today, while USD 70m US sales guidance for 2023 was above projections. What is more, the company mentioned significant and sustainable growth beyond 2023 and large hurdles for generic competition. Therefore, our long-term model was adjusted to include two scenarios with equal weight for both (no generics/generics in 10Y). This led to our TP being raised significantly to NOK 130/sh (previously 73) and we upgrade the stock from Sell to Buy.

4Q adj. figures in line; higher milestones lead to strong reported figures

Photocure released its 4Q19 report on this morning. Commercial Products (mainly Hexvix/Cysview) sales came in at NOK 59m vs NOK 60m expected by us. Adj. EBITDA was still negative at NOK -2m vs NOK +2m estimate. However, milestones from Asieris came in higher at NOK 57m vs NOK 37m estimated by us as additional accruals for what is above the initial USD 5m was recognized in accordance to IFRS 15 (USD 1.5m both in 2020 and 2021). All in all, reported EPS was at NOK 1.95 vs NOK 1.23 expected. Adj. EPS came in at NOK -0.11 vs NOK -0.05 in our estimates.

2023 guidance at USD 70m sales in the US; significant/sustainable growth beyond due to major hurdles for generic entry

The company now guides for Cysview sales in the US to reach USD 70m by 2023 (should end up not too far from USD 20-25m for 2020 according to verbal comments from the management). Our expectations for 2023 stood at USD 56m before the report. More importantly, Photocure sees significant and sustainable revenue growth in the US market beyond 2023. There was also focus on the potential of generic competition, which has significant hurdles to market entry according to the management and there is nothing in sight at the moment and foreseeable future. We previously expected sales to peak in 2024 due to generic competition in five years, but the management confidence in growth beyond 2023 makes this a very conservative approach.

Therefore, we updated our model and include two scenarios with equal weight in our valuation of Hexvix/Cysview – no generic competition ever and generic competition after 10 years.

A bit lower ST estimates, but much stronger LT – Buy @ new TP of NOK 130

Following the report, we adjusted our model and our short-term estimates were reduced, while long-term projections faced a significant increase. We are impressed by the company management’s recent success in the US and look forward to strong growth in the years to come, as there is plenty of room for that, while generics seem very far away if they ever appear. Therefore, we upgrade the stock to Buy from Sell and increase the TP from NOK 73/sh to NOK 130/sh (probability-based scenario approach and 20% discount on top due the very long-term nature of the valuation approach).

Analyst

Tomas Skeivys, CFA

+47 21 95 37 49

tomas.skeivys@norne.noPHO_2020-02-27.pdf (1,5 MB)

5 Likes

Ang vekst q til q:
Siste fem q1 har veksten fra q4 i snitt vært 17%

Norne har egentlig en fair value price på 165, men har lagt inn en 20% discount på en DCF model. Har noen sett dette tidligere?

“Therefore, we upgrade the stock to Buy from Sell and increase the TP from NOK 73/sh to
NOK 130/sh (probability-based scenario approach and 20% discount on top due
the very long-term nature of the valuation approach).”

I NEL har de løftet pris til 15 NOK, hvor 9/10 kr er knyttet til Nikola kontrakten. Så vidt jeg kan se har de ikke tatt samme forbehold der. Selv om argumentasjonen burde være mye av det samme. (Hovedinntekten ligger langt frem i tid).

3 Likes

HAr ikke sett det, du kan jo maile analytikeren og spørre. De pleier å være ganske gode på å svare.

1 Like

Svar fra Tomas i Norne under. Slik jeg tolker det mener han prisen er riktig på 165, men at han er usikker på om dette kan nås innen de neste 12 mnd. Derfor target pris på 130.


Pleased with your interest in the case.

As for the additional discount, this is a discretionary measure taken from the analyst side, which is common to use in analysis depending on analyst’s judgement whether the full potential of the long-term valuation is to be realised over the period of next 12m, which is the time-frame used for setting the target price.

14 Likes

Ganske ryddig og enkelt svar da.

Om jeg tolker han riktig så er det 20% usikkerhet rett og slett.

Takk for du sjekket det ut.

7 Likes

En fersk aksjonærliste for PHO er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

2 Likes

Flaggemelding Pho ASA

Shiiiit