Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Flott å få hjelp til å plukke opp det HS dumpet. Men at ØSS skulle blokkere for oppkjøp? Det skjer ikke til vanlig og det skjer enda mindre nå hvor det er plenty av steder man kan plassere gevinsten.

Ja, flott at noen med litt dype lommer har tatt imot med åpne armer (y)
Ellers kunne den shorten som ble satt gått med gevinst

tenkte da på et skambud

Du har rett i det du skriver om Spetalen. At man bør kunne forvente og håpe dette. men jeg har ikke store forhåpninger når det kommer til hans følelse av ansvar for Pho. Spetalens fremgangsmåte har i mine øyne i mange tilfeller vært problematisk. Han er en trader som øker sine egne odds ved hjelp av makten som følger med innflytelsen over selskaper gjennom styreverv -og innflytelsen over aksjer via media. Dette er en mentalitet og kanskje også ideologisk forankret. Han er tydelig på sin egen selvsentrerte holdning og står for den. I hans øyne skal andre berømme ham for å ta risiko med egne penger. Og pengene styrer avgjørelsene. Det kan av og til ha positive konsekvenser for selskaper- andre ganger ikke. Når driften ikke funker og ansatte mister jobben skylder han på staten eller markedet. Det bioteksektoren trenger i mine øyne er hovedaksjonærer som har et bevisst forhold til reinvestering av overskudd i ny norsk forskning og næringsutvikling . Vi får se.

7 Likes

,

Bra beskrivelse av Spethalen . Han er mer pirat enn investor. Inn i selskap med mye støy, så kursen stiger, så ut raskt etter raidet

1 Like

Skal ikke se bort fra en teori om at Spetalen vil kunne være et stykke tid i Photocure. Ikke utenkelig at han har en agenda og vil kreve styreplasser nå i mai.
Jeg sier ikke at det er positivt eller negativt, men tror ikke man skal utelukke nettopp det.

3 Likes

Det er jo det småaksjonærer prøver å overbevise seg selv om hver gang han er inne i et selskap…

2 Likes

Ikke noe galt i det så lenge kursen går rett vei.

I disse koronatider så er det ikke mange lyspunkter , men det finest selskaper som tener penger og Photocure er ett blant de.
Så att Spetalen kjøper seg opp er meget forståelig.
Det er ikke alle som har teft og forståelse hva som er vert å innvesere i, men det vil vise seg. Kanskje skille klinten fra hveten.

For min del startet jeg å kjøpe aksjer i PHO sommeren 2018, det gjorde jeg ikke fordi jeg en dag håpet at ØSS skulle entre selskapet, det gjorde jeg fordi jeg har tro på dette caset.
Det må da være mulig å komme med andre mulige teorier som balanserer mot de som mener han alltid er så kortsiktig.
De fleste inkludert undertegnede mener selvsagt at han solgte alt for tidlig i Nel, men Nel er et selskap hvor han var i flere perioder over mange år og hvor han hadde “sine” folk i styret, styreformann etc.
HS har vært en lojal aksjonær i Photocure over mange år, men de har ikke vært en trygg eier i form av at de har hatt en sterk finansiell posisjon. De har etter deres nedsalg for noen år siden vært en usikkerhetsfaktor i de fleste diskusjoner. Spetalen eller ikke, personlig synes jeg det var deilig å se at det ble ristet skikkelig i aksjonærtreet i Photocure. I tillegg er det gledelig å se at større banker/institusjoner har oppdaget Pho.
Vi opplever en fantastisk interesse for aksjen, omsetningen er skyhigh og mediaomtale særs ofte. Når man da vet med seg selv at man sitter i et sterkt fundamentert selskap uten gjeld og med bra kontantbeholdning, med etterhvert kanske to solide bein å stå på(Cycview/Hexivix og Cevira) da er det hele litt mer morro enn å sitte i endel andre selskaper hvor kapitalbehov og utsettelser vil kunne prege selskapet og aksjekurs i lang tid framover.
Jeg er ikke største aksjonær i selskapet, jeg er en småfisk, men har de siste par årene blitt kjent med flere høyt oppe på aksjonærlistene i Photocure(ikke Hansson :smile:) og dette er ikke bare en småaksjonær sin teori, såpass kan jeg si.
Men hva som skjer framover er ikke mulig å si.

10 Likes

Oslo børs har vært til nå håpløst avhengig av hvordan det går på de amerikanske børsene. Kursen på Photocure følger den hjemlige børsen opp og ned. Veldig lett å beregne. Uten noe kursdrivende nytt fra selskapet vil kursen fortsatt følge bølgene til Oslo børs. Kursen til Photocure oppfører seg som om selskapet var oljerelatert. Etterhvert som dødstallene stiger i USA vil de amerikanske børsene falle og med dem de europeiske. Skjer det så forsvinner nok Spetalen atter en gang fra Photocure og det blir selvfølgelig slått stort opp av media igjen. Spetalen har allerede vist en gang hva han gjør når det er skyer i horisonten, Nedturen fra 120 ble ekstra kraftig på grunn av han. Jeg er på vakt.

2 Likes

Kreinh; Det er riktig at det er det generelle børsklimaet på verdens børser som i stor grad vil bestemme kursutviklingen for PHO fremover. Så det store spørsmålet er om frykten for fremtiden er på topp nå og at børsene allerede har bunnet ut.
Det vil aldri være nåtiden som reflekteres på børsen, men usikkerheten/frykten om fremtiden.
Med de massive tiltakene som nå tas over hele verden tenker jeg at bunnen nåes allerde i løpet av 1-2 uker. Bunnen treffer man aldri helt men tenker det er lurt å handle litt PHO-aksjer hver dag i de kommende 2 ukene.

Helt spesifikt ser vi bunnen når SP500 i US er rundt ca. 2000 tror jeg. Lykke til!

2 Likes

Jeg solgte brorparten av beholdningen i går av den enkle grunn at jeg tror børsene skal blø mens USA møter realitetene av et massivt smitteutbrudd og påfølgende lock-down. Bunn om 2 uker høres utopisk ut i mine ører, men jeg håper du har rett. Lykke til alle sammen.

Tenker man har lock-down i hele USA allerede i neste uke og maks. fryktindeks i innen 2 uker. Så vil innen 2-4 uker hydroxyklorin bli tatt i bruk og berolige befolkning og markedet i noen grad. Denne malariamedisinen vet man fra Kina at virker mot corona-viruser og kan forkorte sykdomsperioden til det halve.

Men det viktigste er ikke å la seg påvirke av mediahysteriet men tenke selv. Media er de eneste som tjener grovt på å hause opp denne epidemien.

Tror du har helt rett i at dette ikke er i nærheten engang av å gå over.
USA, Tyskland og UK er tikkende bomber og de vil eksplodere framover i større og eller mindre grad og det vil dessverre påvirke makrobildet i en lengre tid framover.
Så får vi bare håpe og tro at det meste av fallet i Photocure er unnagjort, men uansett må man se med realisme på situasjonen.
Det blir en tid før og etter Corona, nå er vi et sted i mellom er min vurdering.
Med det mener jeg, det vil nok fortsatt være jojo en stund der vi går mer ned enn opp

1 Like

Personlig tror jeg dette går over mye raskere enn antatt, China greidde det på rekord tid og markedet fikk da en tidshorisont å forholde seg til. Det som blir avgjørende for kursutviklingen fremover, etter min mening, er hvorvidt Spetalen med sammensvorne kjøper seg videre opp og på den måte indikerer at han skal ta kontroll ,med selskapet. Tror han lengter etter å bli en selskaps utvikler og ikke bare en rå spekulant. Blir spennende å følge utviklingen

1 Like

Kina hadde en annen tilnærming til problemet da de først tok grep. Slike såkalte “drakoniske tiltak”, som ble iverksatt i Whuan; total isolasjon av millioner av mennesker kombinert med hyperaggressiv smittesporing, desinfeksjon av hele byområder, samt konstruksjon av krisesykehus med mer - er allerede utelukket for større deler av Europa og USA siden smitten allerede har fått spredd seg i landene som nå sliter. Nå er fokuset på forsinkelse av spredning slik at helsevesenet ikke sprenges, gradvis oppnåelse av flokkimmunitet som følge av en kontrollert utvikling - her tror jeg mange skal slite.

For Norges del ser vi nok ikke lyset i enden av tunnelen før på sensommeren. For verdens del - who knows. Jeg er redd vi kommer til å slite med dette helt til det kommer en vaksine. Så får du økonomiske ringvirkninger som kan føre oss inn i en ny depresjon. Det er meget komplekst og ingen vet hvordan dette blir.

For Photocure sin del avhenger mye av hvordan situasjonen utvikler seg i USA.

A post was merged into an existing topic: Makro, indeks, valuta :earth_americas:

BullB; Ja ulike meninger her. Jeg tror i likhet med “myk” at dette vil være overstått langt raskere enn du samt media spår.
Men som Rodjer skriver så vil det bli stor volatilitet den nærmeste tiden pga. usikkerheten. Mye opp og ned for både verdens børser og med det også aksjekursen i PHO.
Tenker man får en kortvarig resesjon i 2. kvartal og kanskje også ut i 3 kvartal, men dette er allerede i stor grad indiskontert i børskursene pr. idag.

1 Like

Kortvarig resesjon? Verden er jo stengt ned, og forblir det til tidligst over sommeren. Da er depresjon det neste.