Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Hadde en sjefsplan om å gå inn i går under 49, men rakk det ikke før den bikka 52. Men basert på trykket kom jeg meg inn rundt 52, dog med en viss skepsis om at det var litt overilt. Basert på prehandel var det i siste liten :slight_smile:

Ja hva skal man si? Er jo et voldsomt privilegie å gang på gang få være med på sånne oppturer i norske biotechaksjer.

3 Likes

Joda, vi skal ikke klage. Men det er pussig at ikke langt flere norske investorer evner å løsrive seg fra aksjer relatert til olje, shipping og fisk og vise større interesse for norske Biotec aksjer. De går jo faktisk glipp av den ene børsrakett etter den andre. Nå tror jeg nok at flere har brent seg på Biotec og derfor anser denne typen aksjer som å være svært risikofylte. Men i tilfellet PHO så tør jeg hevde at risikoen ikke er større enn i andre solide aksjer på OSE. Her snakker vi tross alt om et selskap som har et FDA godkjent produkt med refusjon, og som gjør suksess i der amerikanske markedet! Det er ikke hverdagskost. Og verdistigningen vi vil oppleve i tilfellet PHO vil heller ikke være hverdagskost på OSE. For ikke å snakke om hvilke utbyttemaskin dette kan utvikle seg til.

1 Like

Nu har PHO også været langt nede. Hvad er kursmålene for PHO?

Ja, men da burde de få opp dampen, for på lengre sikt så kommer nok monitoreringsmarked til å bli tatt av liquid biopsies (blod eller urin). Det kan jeg garantere.

1 Like

Hvor mange år fram i tid tenker du når du sier “på lengre sikt”?

Interesting:
https://www.practiceupdate.com/content/liquid-biopsies-for-bladder-cancer-surveillance-success-is-in-sight/54243

https://www.researchgate.net/publication/318714236_Liquid_Biopsies_in_the_Management_of_Bladder_Cancer_Next-Generation_Biomarkers_for_Diagnosis_Surveillance_and_Treatment-Response_Prediction

1 Like

Følger du noen selskaper som holder på med dette? Eventuelt hvor langt har de kommet med studiene?

Det er vanskelig å si. Kommer an på markørene og oppsettet de bruker. Jeg vet om en forskningsbasert pivotal fase som er tiltenkt å starte i norge snart. Utlendingene er nok ikke langt etter som du ser fra @Savepig sine innlegg. Fremskritt i analyse av cellefritt DNA, sirkulerende tumorceller, sekvensering og digital PCR driver dette. Det er ikke til å unngå.

Men pho vil fortsatt kunne ha et marked i å assistere kirurger under oprasjon av blærekreft.

1 Like

Takk for svar.
4-10 år fram i tid var min første tanke når jeg leste kommentaren din.

Ja, det kan fort stemme det.

Er litt på bærtur her, men er ikke dette en form for urincytologi? En metode som har blitt brukt lenge?

Om de finner kreftceller så må de vel fortsatt utføre en cystoskopi for observasjon og kartlegging? TURBT må også utføres med cystoskopi.

Disse her mener cystoskopi markedet skal vokse i årene som kommer:

Når man leser sånne pasienthistorier om cysview, så ser man at det desverre er et betydelig ubehag ved prosedyren for mange, så klart at om en kan slippe med en blodprøve vil jo det være veldig attraktivt.

Men kan man se for seg at en pasient vil kunne alternere mellom biopsi og cystoskopi for å balansere qol og sikkerhet?

Ubehaget med prosedyren gjelder vel stort sett med bruk av rigide skop under TURBT?

Med fleksible skop så ser det ut til at pasientene er godt fornøyde:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/bju.14481

3 Likes

En blodprøve høres jo tilforlatelig ut. Men å påvise at man har kreft i blæren, uten å vite eksakt hvor kreftensvulsten er, gjør jo at en eventuell behandling basert på et slikt generelt funn, må gjøres med angrep som ikke er direkte rettet, men gjennom bruk av f.eks. cellegift.
Fordelen med BLC er at man får påvist kreften rimelig nøyaktig og derfor kan angripe kreftcellene og skåne friskt vev.

Jeg tviler på at det vil komme noe kvikk fix av blærekreft i overskuelig fremtid. Både leger og pasienter vil trolig ønske en mer direkte diagnosering og behandling. I så måte vil BLC være den foretrukne måten, ihvertfall ved diagnosering. Så spørs det da hvilke terapeutiske evner BLC Cusview kan dokumentere.

Når man gjør urincytologi så vil de kikke på celler som er i urinen. Altså en visuell determisjon om det er kreft eller ikke. Det er nødvendigvis ikke den mest sensitive metoden da kreftceller har stor plastisitet, og den er avhengig av at cellene er intakt. Liquid biopsies håper å vise en større sensitivitet ved å se på DNA, enten metyleringsfaktorer eller mutasjoner, som kan befinne seg i intakte celler (ctDNA) eller DNA som flyter fritt (cfDNA). Det er allerede vist noen tilfeller hvor dette er mer sensitivt enn en visuell sjekk.

@Londonmannen Tanken er da at dette blir brukt som monitorering sånn at pasientene ikke trenger å få et rør opp i penis fire ganger i året. Med en gang man ser utslag på biopsien så kan man gå inn å determinere hvor den er og hvordan den ser ut.

2 Likes

Takk for svar :slightly_smiling_face:

Blir spennende å følge med på fremover, men det er langt frem til at dette evt blir en konkurrent i oppfølgingsmarkedet :slight_smile:

Interessant å observere at PHO og NANO er indere med å passere hverandre på kursstigen, den ene på vei opp og den andre på vei ned. Forhåpentligvis snur NANO snart nesen nordover igjen.

Market cap pho: 1 248 108 577
Mye å gå på.

2 Likes

Savepig har du nogle kursmål?