Patentsøknad Photocure (ref. Docmarin, HO, https://forum.hegnar.no/thread/10587/view)
Virker som om det er en del teknologier som vil konkurrere med PHO, eventuelt kanskje til kompletterende bruk.
Slik jeg leser dette er at Cysview nå er gullstandarden for non-muscle invasive, eventuelt med andre kompletterende teknikker. Laser-basert ablasjon brukes vel i europa med fleksible scope og cysview? Siste del av artikkelen omhandler vel teknikker for å diagnostisere kreft som har spredd seg videre, der cysview ikke har noen rolle.
Det er ikke noe ved dette som en en “trussel” for cysview/hexvix sin rolle ved TURBT og surveillance i fremtiden slik jeg tolker det.
forstår det slik at det kun er NBI som er nærmeste konkurrent per idag innen non-invasive, men de er ikke på høyde med cysview ift deteksjon. husker jeg riktig at de ikke fikk refusjon også?
NBI får ihvertfall ikke like bra omtale som BLC her, http://www.urologytimes.com/genitourinary-cancers/point-stand-alone-white-light-cystoscopy-thing-past
Narrow-band imaging (NBI) also aims to improve detection of bladder cancer and is both easy to perform and widely used. However, results from comparative studies do not show a consistent benefit for achieving improved tumor detection using narrow-band imaging versus white light cystoscopy, Dr, Konety noted.
“Results of a very large randomized trial comparing 12-month recurrence rates following transurethral resection of bladder tumor using NBI or white light indicate that NBI did not lead to a more complete transurethral resection,” he said, referring to a European Urology study published in 2016.
“Hence, it is unclear if NBI truly improves upon WLC,” Dr. Konety added.
(Mrk. Dr. Konety har kobling til PHO)
AUA guidelines (American urological association) :
Enhanced Cystoscopy
In a patient with NMIBC, a clinician should offer blue light cystoscopy at the time of TURBT, if available, to increase detection and decrease recurrence. (Moderate Recommendation; Evidence Strength: Grade B)
In a patient with NMIBC, a clinician may consider use of NBI to increase detection and decrease recurrence. (Conditional Recommendation; Evidence Strength: Grade C)
Legg merke til ordene “should” og “may”
Finner ikke noe i dokumentet fra CMS om at NBI mistet refusjon, men fant dette :
The equipment used in narrow band imaging cystoscopy procedures is not different
than the equipment for white light cystoscopy and does not require more resource time,
expense, or cost to the hospital because narrow band imaging technology is part of the
standard equipment available for cystoscopic procedures.
Another commenter, the
developer of narrow band imaging, contended that the procedure shares many clinical
and procedural similarities with blue light cystoscopy with Cysview procedures, and
therefore narrow band imaging should be eligible for a complexity adjustment. In
addition, the commenter expressed concern that a complexity adjustment for blue light
cystoscopy with Cysview and not narrow band imaging would provide a financial
incentive for providers to choose one technology over the other. However, the
commenter did not provide cost information for narrow band imaging
Response: We appreciate the commenters’ responses. We do not believe that the
information presented supports a complexity adjustment for narrow band imaging. The
lack of cost information for narrow band imaging and the fact that narrow band imaging
does not require use of a contrast agent (and, therefore, avoids the cost of contrast and the
time associated with the administration of contrast) lead us to question whether the
resource costs of narrow band imaging are the same as those of blue light cystoscopy
with Cysview. For these reasons, we do not believe it is appropriate to modify the
CMS-1678-FC 137
proposal to allow for a complexity adjustment when narrow band imaging is performed
with white light cystoscopy.
Må si man teller jo veldig på knappene om å øke på her. Nå blir jo prisen holdt nede av at topp 20 selger som gale.
“Should” er omtalt som grade B. Også Moderate Recommendation.
(may = Conditional Recommendation; Evidence Strength: Grade C)
Antar med det at det også finnes Grade A, hva er omtalt innenfor NMIBC her?
Ingen som har Grade A som jeg vet om
https://www.essentialevidenceplus.com/product/ebm_loe.cfm?show=grade
Med stadig nye og større studier som bekrefter effekten av Cysview så kan det jo komme en oppgradering
Jeg tror at Cysview BLC vil bli den første i AUA guidelines som får grade A (ingen har det pt), sureveilance + registery studiet bør til sammen ha tyngden, og ikke minst resultatene til å bidra til det.Nå oppdateres imidlertid guidelines bar hvert 5-7 år og det er bare et par år siden sist. Men når den er naila så bør vi ha en solid markedsandel.
Merket meg dette i beskrivelsen av Cysview på medscape:
May fail to detect some bladder tumors, including malignant lesions; NOT a replacement for random biopsies or other evaluation procedures
Do not perform cystoscopy with blue light alone as malignant lesions can be missed unless the bladder is initially examined under white light
Ref. https://reference.medscape.com/drug/cysview-hexaminolevulinate-999579#5
Er det forsatt slik at hvittlys må brukes før blått?
Det kan tyde på at topp20 ikke tror på en stor penetrasjon innenfor surveillance?
Photocure guider 25% som bull scenario og 200 mill revenue fra TURBT i 2020 er 18% markedsandel. De ser altså foreløpig ikke for seg særlig mye økt inntjening fra TURBT etter 2020… Kanskje pga patent og konkurrenter?
200 mill i året er ikke verdt særlig mer enn 40kr aksjen, så videre vekst for Photocurekursen nå er kanskje betinget av vekst i surveillance og første steg blir dermed å lese grundig hva de sier når de skal oppdatere markedet neste gang?
Surveillancemarkedet er jo så vidt jeg har forstått 4-5 ganger større enn TURBT.
Jeg så en analyse som sa HOLD og det virker å være rett nå.
Enig med deg i følgende:
- Det ser ut til at topp 10 ikke har like stor tro på aksjen og de har solgt en god del siste ukene (kilde Stocktalk.no):
- Dahl (og Hestdal) virker heller ikke ha tro på aksjen. Nåværende guiding er som du sier bare på 200 millioner i 2020 i USA, men her er ikke surveillance inkludert.
MEN:
- Guidingen fra PHO er ikke på 25%. Dette har de bare lagt frem som regneeksempel. Hestdal sa før han sluttet at de så potensiale for 40% innen TURBT.
- 18% du nevner gjelder kun topp 25 MSA og ikke totalmarkedet. Man bør jo anta at andre områder også ønsker fjerne mest mulig kreft?
- Gitt at man ser kun på TURBT og tar utgangspunkt i 200 millioner så utgjør dette med dollarkurs på 8 bare salg av 25.000 units pr år eller godt under 8% av TURBT-markedet. Gitt at man klarer 40% som Hestdal i sin tid nevnte var potensialet så utgjør dette litt over milliarden pr år.
- For surveillance har man enda ikke fått noen guidet markedsstørrelse (kommer utover høsten), men gitt at man tar utgangspunkt i 40% også her så snakker vi potensiale på ca 4 milliarder til.
- Utplasseringstakten av skop økte vesentlig i Q2:
- Photocure har allerede tatt ca 30% av TURBT-markedet i et av topp 25 MSA-ene.
Dersom du låser deg på nåværende guiding og bare ser bort fra overnevnte så er jeg enig i at HOLD er beste anbefaling. Her er det imidlertid skyhøyt potensiale for den nye gullstandarden og vi trenger bare rette ledelsen og ansatte for å fullføre jobben. Nå ser jeg enkelte på HO-forumet tror på 90% av markedet innen 3 år - noe som er langt over mine forventninger (selv om jeg er enig i at det er merkelig at leger, sykehus og pasienter skal være fornøyd med en behandling som ikke fjerner mest mulig kreft). Gitt bare 10% av totalmarkedet og det likevel snakk om langt over 1 milliard i omsetning bare fra USA.
Er disse 40%-ene av andel av totalmarkedet i US eller 40% av top25 US? Jeg har kun funnet tall på topp 25 å Photocures egne presentasjoner.
Enig i at ett stort potensial ligger i surveillance. Photocure oppgir jo markedsstørrelse på topp 25 der også, og 25% markedsandel blir jo en del.
Hva tenker du om hvor mye de bruker på salg & markedsføring og andre operative kostnader? Sagt på en annen måte : hvor mye vil de sitte igjen med netto?
Jeg regner at Photocure er verdt ca 100kr aksjen nå med 25% peak penetration i TURBT TOP25 MSA og kun 5% peak penetration i surveillance TOP25 MSA & lav videre vekst i EU og norden.
Da har jeg ikke sett på markedet utover det siden jeg ikke har noen troverdige tall. Jeg synes absolutt potensialet er tilstede og sannsynligvis ligger det høyere enn mitt estimat, selv om 200mill i 2020 ikke vitner om at de rekker å nå uante høyder før konkurrenter har mulighet til å ta over.
Det blir spennende å se hva de guider neste gang!
Hvittlys og blålys brukes om hverandre i samme prosedyre, legen svitsjer frem og tilbake.
Hestdal nevner det på Q2-presentasjonen fra i fjor hvor de kom med den “nye” guidingen på 200 millioner. Altså ikke 40% av top25 men 40% av totalt antall prosedyrer i TURBT:
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=58634954
(Etter ca 28 min).
Topp 50. selger.
Vel, alt blir omrokkert iblandet.
Selv flyttet eg en del pcib tidlig i år til pho. 2til1. Dessverre ikke alt kan en si no.
Men eg har og tatt ut noe pho nå og kjørt tilbake til pcib, også 2 til 1 nesten igjen.
Så får en se hvor vi står med antall de neste 2-3 år, men eg tror begge ligger langt i tresifret kurs.
Dahl understreket sterkt på Q2 presentasjonen at de ikke regnet dette som “peak sales”. Om han da bare tenkte på TURBT eller om han inkluderte overvåkning også, er åpent for tolkning
Ser de på det som sannsynlig at de skal ta høyere markedsandel enn 25% i totalmarkedet for TURBT, mener du?