Er det noen som har funnet ut hvorfor det er nedgang i EU? Er det et annet konkurransebilde der?
Photocure skulder på mista refusjon i Frankrike men det er nok langt fra heile bilde.
Det ein må huske på er at det ikkje er berre berre å selge produkt til sjukehus. Det er mye meir kompliserte greier enn eks i forhold til å selge sjokolade til ein butikk.
Det er også forskjell fra sjukehus til sjukehus og fra land til land.
Men dette er det andre som kan forklare mye bedre enn meg.
Er det ikke Ipsen som kjører showet i EU?
Ja uten om Norden
Ja, da ligger vel forklaringen der. Ipsen har jo fått det glatte lag tidligere for sin håndtering av Cysview.
nei, eg tror det er 2000 ved 20% marked.
uansett,først 200. Det er vanskelig nok og ikke selge før det.
Jeg laget et meget enkelt oppsett i Excel som de som kan det gjerne kan gi meg tilbakemelding om flere parametre å legge inn, men den første her er med 20 % andel i usa mens eu og norden har jeg brukt tallene for 2017:
Antatt kurs pr aksje innringet i rødt
Og med 40% markedsandel i top 25 MSA:
du har autosummer på antall aksjer…
Det er vel noen kostnader inn i bildet også
Det der er vel P/S Otard. For å regne med P/E må du anslå hva som er igjen på bunn, EBIT, EBITDA, diskonteringsrente osv
Ja, forslag til hvordan jeg regner inn det?
Vet ikke hvor mange ganger sin egen lønn disse salgskonsulentene i farmasibransjen selger pr år.
Nei, det er vel ikke noe fasitsvar. men kanskje man skal gange svarene med 0,7 for på en enkel måte trekke fra kostnadene?
Min metode er som følger
Finn et så realistisk anslag av markedsstørrelsen du kan.
Sett opp hvert eneste år du forventer inntjening og hvilken prosent av markedet de skal ta det året. Hvor stor markedsandel er peak sales? Når inntreffer det? Hvor lenge selger de godt før de blir spist opp av bedre konkurrenter?
Så trekker du fra COGS (kanskje 10%?) & SG&A (rundt 35% i biotek-bransjen) og skatt (24% i Norge?) og andre utgifter før du diskonterer summen med det antall år det er til (Formel: Free cash flow* (1 - diskonteringsrente)^antall år)
Eksempel fra år 2020: De forventer 200mill i revenue fra Cysview i TURBT i US
200mill * (1-0,35) * (1-0,24) = 98,8mill
98,8 * (1-0,05)^2 = 89,2 mill.
Så summerer du alle disse kontantstrømmene du har regnet ut og dividerer på antall aksjer i selskapet. Da får du nåverdien av den forventede inntjeningen til Photocure med et ganske greit overslag, tror jeg.
Lykke til
Hmmmm, ja, en del parametre der som jeg ikke har hørt om og som også blir dersomattehvis.
Men helt sikkert fornuftig måte å regne på. Også sikkert for å være forsiktig kan man holde seg til guidingen fra selskapet som ikke medregner surveillance og Bellete sin utredning om hvordan salget utviklet seg i Baltimore regionen. De ville komme tilbake til det senere i år sa de og om det skjer før Q3 blir bare spekulasjon, men de bør øke guidingen med reelle tall ganske snarlig.
Mener også at en PE på 20 er alt for høyt når selskapet bare har ett produkt som i tillegg går av patent om ett år eller tre
Får fort kurser på 3- 400 med 25% til 40% markedsandel. Er jo godt potensial det!
Nåja, slik jeg har forstått det må en kopi-medisin ha sitt eget registreringsstudie med blålys. Det vil koste tid og penger. Tviler på at noen slenger seg på her. Det må finnes mange andre medisiner som er mer lønnsomme å kopiere med mindre utgifter. Hestdal nevnte dette på en presentasjon for x antall mnd siden.
Men det som er et paradoks her er jo at jo større suksess PHO har, jo større er sannsynligheten for at noen vil prøve å få en bit av kaka. Spesielt dersom de luftigste kursmålene går inn
Ja men hvis de faktisk må gjøre eget studie, så snakker man fort om år før det eventuelt blir godkjent.