Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Var vel de som ødela moroa når den dro seg intradag til 55,- igår. Men, dette må vel være algoritmestyrt short, ingen som har satt seg inn i selskapet hadde vel valgt PHO som shortkandidat?

1 Like

Ja, dette er forhåpentligvis bare skivebom fra Marshall Wace. Men jeg funderer litt på hva slags pris de solgte første runde på.

Dette gjør meg sånn sett bare enda tryggere på investeringen. At det er en shorter og ikke et løpsk australsk fond som dumper ut.

ble ikke shorten satt den dagen den var nede i 45? dagens høyeste den dagen var vel 48,5 om jeg ikke husker feil.

Jo, men de kan ha vært like under 0,5% grensen en stund. Dette blir bare spekulasjon.

2 Likes

Ja, her er nok av godsaker som kan treffe markedet når tid som helst.
Q3 vet vi nøyaktig hvilke dag den blir lagt frem, men det er mye annet knask som kan komme når tid som helst. Personlig skjønner jeg ikke at investorer som har satt seg inn i potensialet til denne aksjen og som kjenner litt til hva som skjer i kulissene, tør sette seg på utsiden i disse tider. Aksjekursen er latterlig lav og det skyldes at kun en liten del av det norske markedet har satt seg inn i caset og skjønner at PHO har startet en ny tidsregning fra mai 2018. Når hordene får ferten av hva som skjer i PHO så tenker jeg det skal bli fyr i teltet.

Jeg har sjelden hatt en så avslappet følelse i noe selskap jeg har vært investert i. Her kan man lene seg tilbake og la tiden gjøre jobben for seg. 2018 har vært et greit år. 2019 blir et fantastisk år og når vi kommer til 2020 så befinner PHO og dets aksjonærer seg i en helt annen liga, sa brura.

1 Like

La dem bare shorte. Jeg lurer på hvilke faktorer Marshall Wace mener skal bidra til å trøkke PHO tilbake der den befant seg i våres. Mulig at de kun ser på TA og finner noen kurver/historie som tilsier at kursen skal tryne. Men jeg tror ikke de kan være på det rene med hva som kommer på Q3. For dersom det mot formodning skulle komme kraftig negative nyheter, da må styreformann og den godeste Bellete stått på Q2 og bløffet oss investorer rett i trynet. Akkurat det tror jeg ikke før jeg får se det.

Ja, det er bare å la de holde på. Blir bare litt forbløffet over at det skjedde her. De har nå shortet ca det dobbelte av omsetningen i dag.

Høsten har jo vist at det finnes aksjer å få kjøpt, men disse aktørene stoppet nokså raskt etter et visst fall. Det store spørsmålet er da hvem som skal helt ut, og hvem som bare reduserte. Mengden tilsvarer jo ca halvparten av hva Hunter Hall sitter på. Man kan bare lure på hva de vil selge for.

Ellers tenker jeg at det nok sitter en god del småaksjonærer klar hvis kursen skulle dippe til midten av 40-tallet igjen, og at den dermed holdes noe oppe.

Jeg har aldri lånt penger til å investere for i aksjemarkedet. Men skulle shortere evne å presse kursen ned på 40 tallet, da vil jeg nok bli kraftig fristet til å bryte dette investerings-prinsippet mitt.

Det sies jo at shortefond ofte gjør bedre research enn vekstfond, og shorten i Nano viste seg jo å være perfekt timet. Er det noe vi har oversett? Kommer veksten til å gå mye saktere enn vi har tenkt? Er det noen konkurrenter (f.eks cytologi?) som vil slå gjennom før Pho rekker å vinne store andeler av markedet?

Om noe, så måtte det være at leverandører av hvitlys har pakket inn så mye kundelim at det skal mye til før sykehusene bytter.

Men det har lite å si på sikt, kreftpasienter googler jo mye hardere enn aksjenerder og leser nøyaktig det samme som oss. Dette er en nobrainer.

Ville noen her slått seg til ro med at hvitlys er “nesten like bra”?

1 Like

Nu skal man IKKE glemme, at en short ik kun behøver at være ensidig, det kan godt være en del af et lidt større billede, eksempelvis at hvis PHO ik falder som shorteren forventer, så er denne risiko måske (formodentlig) dækket ind via andre ting, optioner, ect, ect

Men ved selvsagt ikke hvad der præcis ligger bag denne shortning fra virksomheden

1 Like

Er det tilfeldig at shorten kom samme dag som en halvstor korreksjon?

Jeg tipper de har kastet seg rundt når børsene falt på torsdag, uten noe spesielt mer research enn at de har tippet markedet ned.

Ikke tenk de tankene engang! Det er nettopp det dem vil at du skal gjøre :smile:
Dessuten er dette et fond som går ut bredt på sektorer. Det har absolutt ingenting og gjøre med Photocure. Alle farmaaksjer som dobler seg har stor sjangs for å komme med der.

Hvitt vs blått lys…jeg kan garantere at de ikke vet hva det er engang hos dette fondet.

1 Like

Nope, det ville jeg ikke gjort. Men det er forskjell på opplyste Norge og US hvor halve befolkningen ikke tror på “vitenskap” osv. At en god del pasienter bruker Google og forum betyr nok ikke at majoriteten gjør det.

Helt klart, det er vanskelig å si hva slags research som ligger bak, men at Marshall Wace bare hiver inn en short i et random norsk biotek fordi S&P krakker 4% synes jeg høres litt søkt ut. Som sagt, de leste Nanos stille år veldig presist, og jeg lurer på om det er muligheter for at de har sett ett stille år i PHO også nå?

Det passer bedre med min teori om Nano og shorten. En aksje som doblet seg på forventninger som umulig kunne innfri akkurat da. Forskjellen på Pho og NANO er så klart at PHO har doblet seg på fundamentale endringer som bedret refusjon, ny CEO og større satsing på vekst i US. Kan shorterne ha sett at TTT? Hva er det ventet at Pho skal komme med i 2019 som vil gjøre at de må dekke inn?

1 Like

Mitt råd er å ikke bruke hodet på dette. Punktum.
Eneste man oppnår er å kanskje spre usikkerhet til dem som bare kjenner caset sånn halvveis.

Men hva tror dere om når disse startet? Kan jo ha passert 0,5% først den dagen.

Ut fra handelsmønsteret den siste tiden virker det å være noen som har forsøkt å manipulere kurs. Tanken er at de kan ha fått solgt på et langt høyere snitt enn hva vi kanskje tror.

Dette vil nok uansett slå kraftig tilbake.

Sannsynligheten er der for det, det er jeg helt enig i. Videre vekst i Q3 og en mer spennende guiding mot 2020 vil forsvare videre vekst i mine øyne.

Man kan også bruke tiden på å lese litt mellom linjene;

" Advent of new techniques such as Blue Light Cystoscopy (BLC) with Cysview has enhanced the diagnosis of bladder cancer thus increasing the demand for cystoscopes. Rising adoption of BLC technique by industrial players namely, Karl Storz GmbH & Co. KG and Olympus Corporation further contributes to the lucrativeness of this market."

Sjekket ut hjemmesiden til dette fondet som shorter. Det er et quant-fond og det var vel det man kunne vente.
Algoritme forslag:

  • selskap som går med underskudd og har gjort det lenge
  • som har en viss likviditet
  • som har hatt nylig fall i aksjekursen.

Det er sikkert en av hundrevis av shorts de har satt.

Alternativt så har kanskje dette fondet også short-fond som de selger tilgang til, for de som vil ha eksponering mot nedesiden, altså selskaper som man kan forvente vil gå kraftig ned i et børskrakk. En hedge, sannsynligvis vet de ikke en dritt om cysview.

2 Likes

Tipper shortposisjonen ble innledet ganske nær toppen, og så har de valgt å flikke den over synlighetsterskelen nå.

1 Like