Trodde det var sånn i Norge og inntil jeg fikk sjekket. Her er regelen at shorting ikke kan utføres ut dagen hvis aksjen har falt mer enn 10% intradag. Og Oslo Børs skal visstnok overvåke handlene så ikke manipulasjon forekommer… Men de virker vel vegentlig å fokusere mer på å holde børsen attraktiv for utlendingene…
Utdrag fra en samtale med DNB
I Norge er det forbudt med udekket shortsalg, dvs at alle som skal selge aksjer må kunne garantere levering av aksjene (feks ved å låne aksjer). Eiendomsretten til de lånte aksjene overføres til innlåner og disse aksjene kan selges på lik linje som andre aksjer kunden måtte eie.
Selve shortsalget utfører kunden på vanlig måte (som et ordinært salg), det være seg gjennom megler eller en elektronisk handelsløsning.
Hvilke kontrollmekanismer som finnes for å fange opp eventuell markedsmanipulasjon må Oslo Børs svare på.
Når det gjelder up-tick så er det ingen regler om dette i Norge, ei heller i andre betydelige, vestlige markeder, så vidt meg bekjent. På generelt grunnlag er det slik at en shortselger alltid vil prøve å selge til høyest mulig markedspris, for deretter å kjøpe tilbake senere på en lavere kurs.
Håper dette ga deg et nyttig innblikk, men jeg tror som nevnt Oslo Børs er det beste stedet å få den informasjonen du er på jakt etter, spesielt mht markedsovervåkning.