Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Kanskje de ønsker å legge aksjene i Aksjesparekonto? :slight_smile:

å det lønner seg. løse inn på 32 og selge på 37. ?

når du kunne løse inn på 32 desember 19.

Vi er ikke på 37 da.

Og i den bedriften du jobbet var aksjene dine låst i tre år etter du hadde kjøpt dem?

Det var ikke poenget. (Bedriften gikk etter hvert over til kontantutbetaling som en prosentandel av overskuddet istedenfor aksjer.)

Det tror ikke jeg heller Longtrader, men alt i alt synes jeg ikke opsjonsinnløsningen var så spennende hverken i positiv eller negativ retning, bortsett fra at det kom endel aksjer ut i markedet.

Nei, men kurspotensiale kalkulatoren min kaster eg i bosset. Den kan umulig stemme.

"å det lønner seg. løse inn på 32 og selge på 37. ?

når du kunne løse inn på 32 desember 19.

Vi er ikke på 37 da."

Ja, dette er merkelig. Jeg kunne forstått det hvis de kjøpte aksjene nå. Da ville der ikke være noen stor gevinst å skatte for. Men de har, såvidt jeg forstår, ikke beholdt aksjene. Da ville det forhåpentligvis vært bedre å la opsjonen løpe til ut neste år. For da står kanskje kursen i flere hundre :slight_smile:

Akkurat , Tusen takk, så er det ikke bare eg som ikke forstår noe.

Opsjoner beskattes vel ved innløsning…

Riktig. Av gevinst.

De har jo beholdt aksjer, bare ikke alle. Det har solgt aksjer og så kjøpt aksjer for gevinsten, altså mottatt gratis aksjer i prinsippet. Det kunne jo ha puttet pengene i lommen istedenfor. Dette er jo ikke negativt, mer nøytralt. Hvis de ikke hadde troen, så hadde de vel simpelthen bare solgt og puttet pengene i lommen.

Ja, og sett seg om etter en annen jobb. Et selskap som går med underskudd er ikke noe blivende sted om man ike tror at det er bedring i vente.

1 Like

Jeg synes du er i overkant negativ. CEO kjøpte for egne penger og man kan ikke forlange at alle i ledergruppen skal gjøre innsidekjøp for å roe nervene til småaksjonærer. Det er ikke sikkert at alle driter penger og det er et ganske stort skritt å ta å kjøpe for egne penger når man har risikofrie opsjoner liggende.

De kan IKKE putte pengene i egen lomme.
“The participant receiving the grant is required to invest the net bonus payment after tax
into shares in the Company (“Restricted Stocks”), that will be subject to a three years’ lock up period”.

1 Like

Nettopp! Men vil man vinkle noe negativt så er kreativiteten stor.

Ta heller en titt på antall acope som er utplassert i 2018 kontra 2017. Tar ma i tillegg høyde for at det enda er et kvartal igjen av 2018 og selskapet har fått innvilget refusjonsordning for surveillance med vide A, så skjønner man hvilke vei dette bærer.

negativt ?
5kr gevinst og de selger.

Kunne eg fått en opsjon på 5kr pr aksje med utløsning des. 19 ??’

ja takk, eg tar 1 mill av de.

Er du sikker på at det gjelder opsjoner?
I teksten du limte inn henvises det til at “Senior managers may be offered to participate in a cash bonus plan” og at gevinsten herfra(etter skatt) må investeres i aksjer.
Er opsjoner ansett som cash bonus?

Er det ingen som gidder å lese børsmeldingen fra selskapet som Canonboy linker til??

The participant receiving the grant is required to invest the net bonus payment after tax
into shares in the Company (“Restricted Stocks”), that will be subject to a three years’ lock up period.

De er NØDT til å investere overskuddet i kjøp av aksjer og binde dem i 3 år!! Det er rett og slett ikke rom for å tolke den meldingen positivt i det hele tatt mtp innside kjøp. De ser jo kun ut til å ha kjøpt for den sum de er nødt til og for øvrig kvitta seg med alt de hadde mulighet til så fort som mulig. Slik har det vært flere ganger i Pho tidligere og det var nettopp derfor denne ordningen med bindende kjøp for gevinst og lock-up i 3 år kom på plass… I mine øyne er mld i beste fall nøytral…, men for meg så gir det (med forbehold om at de faktisk har solgt unna alt de har mulighet til – har ikke regnet på dette) ikke noe godt signal at de kvitter seg med så mange aksjer som mulig med en gang… Tafatt…

Dette er helt klart options/benefits “related to shares or share price trends”. Jeg er sikker på at det gjelder opsjoner…

Hvis dette omfatter opsjonene så ser det vel ut som de solgte det de kunne. Bellete er ikke nevnt i den siste børsmeldingen, men vi må jo anta at han gjør det samme, etter innholdet i børsmeldingen fra 19. oktober.