Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

En liten gladnyhet kan vi vel ta med oss inn i helgen :man_dancing:t5:

https://www.legislation.gov.au/Details/F2019L00502/Explanatory%20Statement/Text?fbclid=IwAR148e_cY1B8woUeYWgSlT_7yw21a3o-zixjHoNX3ZR2_Q4eEkek2oB1ZWU

4 Likes

Ja, det er det absolutt. Heldigvis får en kanskje si så finnes det ikke mer enn 3000 nye tilfeller av denne sykdommen i Australia årlig, men dette er absolutt et signal om BLC sin rolle i dette.

1 Like

Ser ut som prosessen startet i mars 2018. Men nå er den i boks :+1::champagne:

Er vel på grensen til børsmelding skulle man tro

1 Like

Ja, dette bør i aller høyeste grad meldes, men jeg mistenker at det slipper ut informasjon fra alle kanter før PHO får informasjonen.
Men de har nå blitt varslet om denne refusjonen av oss og så får vi se hvordan dem agerer.

4 Likes

Dykket litt mer i dette og da fant jeg også prisene.

https://www.legislation.gov.au/Details/F2019L00502/Html/Text

2 Likes

det er jo en viss forskjell på en kreft medisin og et diagnoseverktøy som er dyrt for sykehusene å få up and running og hær skal man inn å konkurrere mot allerede etablerte diagnoseverktøy.

2 Likes

Ingen her inne har vel påstått at det ikke er forskjell på en kreftmedisin og diagnoseverktøy. Men fasene er utført. Så risken er betydelig senket. De som tester f.eks. kreftmedisiner så kan det jo komme kraftige bivirkninger helt ute i fase 3 så gjør at det er bare å skrinlegge prosjektet. Konkuransen er også av en helt annen verden.
Nå er jeg fersk aksjonær i photocure, så jeg har det ikke travelt. Men hadde jeg hatt disse aksjene i 15 år. Så hadde jeg ikke vært imponert av utviklingen.

1 Like

Alle eksperter fremhever fordelene PHO sine verktøy har ift de “etablerte” så her er det et spørsmål om tid. Tror forresten de tre siste innleggene inkl mitt er på feil tråd :wink:

1 Like

Det vil vel ikke overraske de som følger selskapet tett om en notering på Nasdaq børsen skulle skje i løpet av 2019-2020. Alt fokus og satsing ligger i USA, pasienter søker seg til BLCC klinikker/sykehus. Når de vet hvor bra det er så snakker de med sitt nettverk, nye sykehus som får installert KS, Medicare, refusjon, osv. På et eller annet tidspunkt vil interessen fra amerikanske investorer vekkes til live. Hva som da skjer vil med stor sannsynlighet være positivt for de som har aksjer i selskapet. For meg er det argument for å registrere seg på den amerikanske børsen.

2 Likes

noen som vet hva det koster i kroner og ører å notere seg på Nasdaq?

1 Like

hvordan fungerer dette i praksis?
vil dette bli en “separert” aksje som handles uavhengig av den vi handler på i dag, eller vil disse handles parallelt?

Vil eksisterende aksjonærer i PHO automatisk få tildelt aksjer på Nasdaq, eller blir vi vannet ut tilsvarende det PHO eventuelt henter av penger etc?

lite kunnskap her, så spørsmålene kan være irrelevante:)

2 Likes

Ingen utvanning hvis de ikke velger å kjøre en emisjon for å øke aksjonærbasen.

1 Like

ok, hvordan trykkes nye aksjer for nasdaq?

1 Like

https://www.investopedia.com/ask/answers/nasdaq-listing-requirements/ vanskelig å se at pho oppfyller vilkårene for en notering på nasdaq per nå…men jeg har ikke inngående kunnskap om dette.

1 Like

Det skjer om det skjer, nye aksjer må utstedes, nye investorer må trolig inn, emisjon, mer aksjer, betaling?? Hva vet jeg?? Jeg tror uansett at OSE er en død børs for et farmasi selskap som har kommet gjennom nåløye…OSE forstår rett og slett ikke mulighetene og potensiale i et selskap som PHO. Ved en notering på Nasdaq, jeg tror samtlige aksjonærer kommer til å tjene grovt på å gjøre det. Vi må vekk fra Norge, fremtiden ligger ikke her.

1 Like

Nuvel – jeg er ikke sikker på om det er så mye å tjene for dagens aksjonærer på det mtp hvor selskapet står nå. Mulig aksjekursen vil få seg en liten oppvekker på kort sikt… Men, Oslo Børs “forstår” nok selskapet når/hvis mye penger begynner å ramle inn og veksten fortsetter… Det er tross alt kommet til innhøstingsfasen nå og det blir vanskelig å holde aksjekursen nede dersom det blir god inntjening og ok utbytter etterhvert – samtidig vil jeg tro at hvor det er registrert (antagelig) ikke vil påvirke prisen på produktet og bør ikke nødvendigvis ha særlig mye å si for salget (mengde).

Fordelen ved å registrere seg på Nasdaq må vel være at man kan få drahjelp av amerikanske investorer til å “markedsføre” cysview og gjøre selskapet mer synlig… Både for aktuelle sykhus/pasienter, men også ift eventuelle oppkjøpsinteressenter…

Jeg er usikker på om en notering på Nasdaq med hva det måtte kreve av krav til selskapet og utvanning blant nåværende aksjonærer er verdt det. Det kan være en god idè, men jeg er ikke sikker i det hele tatt…

4 Likes

Jeg har heller ikke kvalifisert kunnskap om dette, men utfra hva kravene er i den linken virker dette slett ikke uoppnåelig.
Schneider ville aldri nevnt dette som en mulighet om PHO var for langt fra å kunne oppfylle kriteriene.
Tror ikke søknad om opptak på en utenlandsk børs ligger langt fram i tid.

1 Like

Det blir ikke emisjon og utvanning av aksjonærene ved viss det er aktuelt å utstede nye aksjer. Det er bare å utføre en splitt, Har du en aksje får du 10 tilbake, men verdien på en ny aksje er en tiendedel.

Og hvem skal selge sine aksjer etter splitten? For å noteres må det tilbys aksjer. Enten må en eller flere eksisterende eiere selge eller så må nye aksjer trykkes. En mulighet er jo at selskapet kjøper aksjer i markedet for så å selge disse i forbindelse med notering. En forutsetning for det er jo at selskapet har penger å kjøpe egne aksjer for… Kjøres det emisjon får vi håpe vi også får være med slik at vi kan forsvare vår eierandel.

1 Like

Dette kan være en af de tanker og dilemmaer man går og arbejder med i PHO.

Helt klart er der behov for mange flere aktier i PHO, i fald de ønsker at få fat i nogle fra det amerikanske marked - men samtidig så vil dette “måske” stride mod PHO ønske om ikke at udvande nuværende aktionærer.?

Et aktiesplit er selvsagt en god måde at gøre det muligt at få flere aktier på markedet, men har den naturlige svaghed som stovnerjonny skriver, at det giver jo ingen garanti for at nuværende vil sælge i større mængder, hvorfor skulle de dog det, når nu endelig PHO er kommet på den rette vej mod fremtidige overskud - så bedre at sælge om 3-5 år…

Hvordan de vil løse dette dillema er ikke nemt, de kan evt (med tilladelser fra de store aktieejere) udvide aktiekapitalen eksempelvis med 100 % ved en målrettet emission mod amerikanske fonde eller lign - måske med det gode for nuværende aktionærer, at denne ekstra bust til likviderne, kan sætte ekstra turbo på det nuværende salg, tillige med at man måske samtidig kan sætte andet i gang - eks omkring Terapeutisk effekt, eller lign…?.

Ren spekulation, men er sikker på at Daniel og PHO arbejder med muligheder for at få flere og større investorer ind, og det er næsten umuligt med nuværende sammensætning af aktionærer…

God søndag

1 Like