Quadruple
Du kan umuloig ha lest mye av det jeg hare skrevet. For det første har jeg gjennom hele min “forfatter”-karriere på HO og her på TI fremholdt at jeg ikke har noen tro på at innlegg fra oss på HO eller andre diskusjonsfora har makt i seg til å påvirke kursutviklingen. Det er helt andre og langt sterkere krefter som bidrar til å bevege kursen opp og ned.
I den grad vi hadde slik makt, så måtte jo focuss, Korsar, Snøffelen og andre ivrige aktører blitt fullstendig frustrerte over at kursen ikke beveget seg etter alle de innlegg de har produsert. Man må gjerne tro på julenissen for min del, men jeg har hittil ikke sett et eneste bevis på at noen har evnet å bevege kursen med sine innlegg. Og det er også noe av grunnen til at jeg ikke bryr meg med å skrive innlegg om selskap jeg har solgt meg ut av. For dersom jeg selger meg ut, så er det fordi jeg ikke har lenger tro på at kursen har mer å gå på. Der har jeg jo til tider tatt feil, men da begynner jeg ikke å kaste bort tiden med å skrive negative innlegg i den tro at jeg med slike innspill skal kunne bevege kursen nedover igjen.
Jeg foretrekker å debattere de selskapene jeg er aksjonær i. Andre får ta seg av andre selskaper.
Jeg har også opptil flere ganger advart lesere om ikke å handle aksjer i et selskap jeg er investor i basert kun på mine innlegg. Som aksjonær i et selskap er jeg subjektiv og mine innlegg er helt klart farget av den tro jeg har på selskapet jeg er investert i. Men det er ikke nødvendigvis det samme som at min overbevisning er riktig. Det kan være at andre har gode argumenter for hvorfor man ikke skal kjøpe seg inn. Så nye aktører på et diskusjonsforum må søke informasjon fra andre kilder enn på et diskusjonsforum før de beslutter å gå inn.
Men nettopp derfor skal jeg ha meg frabedt at enkelte kommer sutrende i etterkant og hevder at jeg og andre positive skribenter er skyld i at deres økonomi er gått åt skogen. For dersom man ikke er voksen nok til å stå for sine egne valg her i livet, så er absolutt ikke børsen et sted å leke seg. Det finnes et utall flott barnehager med dertil egnede lekeapparater som er helt uskyldige man kan benytte.
Så, nei, jeg er ikke avhengig av at leserne kjøper seg inn i de selskaper jeg har kjøpt meg inn i. For det er verken jeg eller andre skribenter på HO , TI eller andre diskusjonsforum som er avgjørende for at kursen skal gå. Det er helt andre og langt sterkere krefter som bidra til det. Og det vil det også være i tilfellet PHO. Jeg vil aldri påberope meg noen ære for at kursen har steget til kr 400,- eller mer. Om så skjer, så skyldes det ledelsen i PHO og de grep de tar.