Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Golden cross får du når 50 dagers snitt krysser 200 dagers snitt nedenfra og skal signalisere en positiv utvikling fremover. Går det motsatt vei kalles det death cross

4 Likes

Flott, takk.

Det man ønsker å se på chartet i fin og jevn trend oppover er aksjekursen øverst, så 50 dagers snitt, så 200 dagers snitt.

Så når man har aksjer hvor 50 dagers gjør en bullish crossover over 200 er det et interessant event. :wink:

3 Likes

Med tanke på den svake utplasseringstakten av rigide scope og den fortsatt lave bruksfrekvensen. Hvor sannsynlig tror dere det er at photocure skal klare guidingen for 2020 med 20-25m usd i inntekter kun basert på rigide scope? Med flex som en eventuelt bonus oppå de 20-25m usd?

Kan tvil om guidingen nås være hva som holder kursen nede selv med alle de gode nyhetene rundt 5 års survival rate, cevira, store sykehuskjeder sin oppmerksomhet og all god omtale i div media?

Om vi når 200rigide scope i år må de vell doble bruksfrekvensen for å nå 20m usd?

Synes du utplasseringstakten er så svak? Foreløpig er tallene de presenterer bang on om man gjør en fremskriving av takten deres frem til q4 2020, så om ikke q2 og q3 i år skuffer veldig til nedsiden så liggger alt til rette for at de klarer guiding.

Noen stor økning i bruksfrekvens ligger altså ikke inne i den fremskrivningen, så det ville bidra mye i positiv retning.

image

2 Likes

Nå vet ikke jeg hvordan du regner. Men tar vi utgangspunkt i de 157 scopene som var utplassert PR 31 DES 2018 og ikke regner med at et eneste nytt scope utplasseres, så vil hvert regid scope ha en kapasitet på 10 pasienter PR uke, altså en før lunch og en etter lunch, fem dager i uken. Dersom vi regner med at scopene benyttes i 48 av årets 52 uker så vil hvert scope kunne behandle 480 pasienter PR år. Hver dose Cysview koster USD 1000,-. Det gjør at hvert scope kan generere USD 480.000,- PR år. 157 scope vil altså ha kapasitet til å generere USD 75,36 mill, noe som utgjør 3 ganger så stor omsetning som det guidingen tilsier.

Eller sagt på en annen måte; for å innfri guidingen er det tilstrekkelig at 30% av kapasiteten på de scopene som var utplassert PR 31 DES 2018, utnyttes.

Da har vi ikke tatt hensyn til at 8 av scopene var av typen flexiscope, som har 4 ganger så stor kapasitet, ei heller at det ble plassert ut 14 nye scope gjennom Q1 2019, at det gjennom Q2 19 blir plassert ut ytterligere 10-20 scope. Vi har heller ikke tatt med at det blir plassert ut enda flere gjennom 2H 2019 og gjennom 2020.

Så vet vi at det i løpet av april 2019 kom retningslinjer fra en AUA ekspertgruppe, som fremmer bruk av BLC teknologien. Det er også kommmet vitenskapelige bevis på at pasienter behandlet med BLC har langt større sannsynlighet for å overleve de kommende fem årene etter behandling, enn om de hadde blitt behandlet med WLC. Noe som også fremmer bruk av BLC.

Joda, jeg tror det er svært stor sannsynlighet for at guiding blir innfridd og trolig knust noe ettertrykkelig. Ja, faktisk tror jeg guidingen er ganske så konservativ. Vi får trolig de første signalene på dette når Q2 19blir presentert i august.

Vi har mye å glede oss til.

2 Likes

Fult klar over potensialet til vært scope, hjelper lite om bruksfrekvensen er på 1.13 pr uke.

Og ja begynner å bli små redd for at q2 kan skuffe mtp utplassering da vi hadde 11 nye på cysview, noen kan jo fort være noen som ikke har latt seg oppføre tidligere. Blir vell en grei skuffelse om det plutselig si bare er utplassert 8 nye scope Og at flexiscope fortsatt går treigt.

Jeg har fått med meg at du har veldig tro på en boost i utplassering av flexiscope men ledelsen har sakt at vi er helt i startgropen av flexiscope og burde ikke regne mye med fra den delen av driften før i 2021.

Har sittet stille og akkumulert aksjer siden seint 2018 (kjøpt på kurser mellom 33-44). Og ser at jeg kunne doblet pengene mine om jeg hadde solgt på toppene og ikke latt meg rive med av de mest optimistiske. (Regel 1 er vell å ikke forelske seg i en aksje, så all fornuft sier at jeg burde solgt på 57 på mandag, men det gjorde jeg ikke.) Så har jo fortsatt troen på aksjen.

Men prøv 48×1.5×1000x200, et stykke igjen til 20m. Da har bruksfrekvensen allerede økt med 30-40% og vi har utplassert 30 scope til i år ±

Vil jo komme litt ekstra inntekter fra det som blir utplassert iløpet av 2020, men 6m usd er mye i denne sammenhengen.

3 Likes

Man hadde vel strengt tatt ikke trengt å treffe hverken topp eller bunn i nærheten av presist en gang for å kunne ta ut en ekstrem meravkastning kontra å sitte helt i ro. :stuck_out_tongue: Ikke trenger man å prøve på dette med alle aksjene en gang.

Så jeg har i alle biotekaksjene jeg er inne i for tiden gjort en helt klar definering av hva jeg ser på som en normalvekting av dem i min portefølje, slik at jeg kan gjøre en grei vurdering på om jeg vil sette inn femtegiret eller ta den ned til tredjegiret. Akkurat nå sitter jeg overvektet i PHO og PCIB, normalvektet i NANO, med andre ord en “tradingpott”. Så kan jeg gå ned til normalvekt i de to om jeg føler de begynner å bli overpriset.

Om man hadde klart å selge ned overvekten på 56 eller over i går så hadde ikke det vært det dummeste valget.

3 Likes

Etter mine betraktninger, basert på dagens aksjekurs, tror ikke markedet på at PHO vil innfri guidingen i 2020 på 20-25 MUSD i omsetning (USA). Men fortsetter veksten på ca 60 % hvert kvartal (sml med fjorårets kvartal) - vil PHO fint klare guidingen kun på bakgrunn av TURBT (rigide scope), med en omsetning i Q4 2020 på ca NOK 47 mill. Jeg tror heller spørsmålet blir om den økte innsatsen i USA/tilgangen til Surveillance- og andre nyhetene/studiene/interessen for BLC som har kommet i 2019 - vil kunne ha en slik positiv effekt at guidingen blir slått…

3 Likes

Joda, nå har det aldri vært så vanskelig å tjene penger i aksjemarkedet, dersom det var mulig å gjøre sine handler basert hva man ser i «speilet» og når man kjenner fasiten hvordan ting ble. Det er bare det at i aksjemarkedet må man handle på de vurderinger man gjør om fremtiden.

At enkelte på f.eks. HO forsøker å gi inntrykk av hvor dyktige de er, gjennom såkalt backtrading, vitner mer om en dårlig selvtillit og behov for å tegne seg et bilde av en man er, som dessverre er langt fra virkeligheten. Men misforstå meg rett, jeg hevder ikke at du er en backtrader, men jeg bare understreker at vi alle kan se oss bakover og vite hva vi skulle gjort. Er vi misfornøyd med det vi gjorde, så må man nesten gå i seg selv og finne ut hvorfor man ikke gjorde som man burde gjort.

Og her kommer jeg til neste poeng. Dersom du ikke selv evner å stå for de valg du gjør, og ta gevinst og tap som en mann, men forsøker å skylde på dem som f.eks. er «forelsket» i en aksje, når det ikke går slik du drømmer om, da bør du ta pengen ut av aksjemarkedet og sette dem på høyrentekonto i banken. Den slags beskyldninger la de fleste fra oss da vi sluttet i barnehagen.

At man stiller seg kritisk til om PHO vil evne å møte guidingen for 2020, er en ærlig sak. Om man er skeptisk til at PHO vil levere varene på Q2 19 er en ærlig sak. Mange markedsaktører er tydeligvis det og jeg er rimelig sikker på at de har sine argumenter for en slik innstilling. Men dersom man virkelig tror det, så bør man de grep man selv mener er riktig. For om så skjer må man ikke være rakettforsker for å skjønne at aksjekursen vil gå sørover. Og har man den oppfatningen så bør man kanskje vurdere å shorte PHo. Da gjør du noe basert på din analyse for fremtiden og enda bedre; du trenger ikke i etterkant komme med beskyldninger om at du fulgte dem som etter ditt inntrykk er forelsket i PHO. Du kan derimot fremstå som et voksent, selvstendig tenkende individ. Og du vil få langt større respekt, ihvertfall fra min side.

Jeg gir klart uttrykk for hva jeg mener om PHO basert på det jeg har lest meg opp på om PHO, men jeg sier ikke at jeg har rett og at det vil være fasit. Men om det går galt for meg, så er det kun meg selv og ingen andre å skylde på at det gikk som jeg gikk. Men så er jeg da tross alt en godt voksen person som evner å stå for hva jeg sier og gjør, samt ta ansvar for det.

Lykke til videre!

3 Likes

Tror du missforsto meg litt, poenget er vell at jeg er en av de som har forelsket meg i aksjen, da ved hjelp av egen regning og med litt hjelp fra haussebrigaden. Reflekterer og tenker egentlig bare høyt om hvor optimistisk en burde være da ting ikke har gått så fort som en kanskje trodde tidligere.

Men jeg har det ikke travelt og stoler på ledelsen i pho. Og jeg tror at vi kan få en stor økning i utplasseringstakten litt ut i 2020 når schneider sine grep virkelig kommer til syne + virkningen av alle gode nyheter vil bidra i større etterspørsel av scope.

En vil jo ikke plutselig korte ned innkjøpsprosessen til et sykehus med et år pga noen nyheter. Det virkelig ikke sånn.

For min egen del så har jeg valgt å sitte i photocure pga at jeg ikke vil risikere å gå glipp av den første reprisingen og plutselig sitte med 50% av aksjene jeg hadde om jeg måtte ha løpt etter toget. Men det har jo vist seg å gang på gang ikke å ha lønt seg, samtidig blir det jo “skumlere og skumlere” og trade aksjen.

Skylder ikke på noen andre enn meg selv jeg, sier bare at de mest optimistiske her inne muligens tror de har mer innsikt i selskapet enn ledelsen. Men kult at du skreiv en liten novelle på person istedenfor å holde deg til saken og de punktene jeg tok opp. Valgte fint å hoppe over alt som hadde med selve aksjen å gjøre.

Ha en fin dag a!

Ps: Jeg tror forøvrig vi kommer til å nå guidingen men jeg tror ikke vi kommer til å gå langt over den I 2020. Guiding for si 2022 blir en helt annen sak og veldig spennende. (Da jeg tror på videre vekst) men q2 q3 q4 2019 vil ikke være særlig preget av schneider sin innsats eller nye bedriftskultur mtp scope.

5 Likes

Det du skriver er at du deler “skylden” for dine investeringer med “haussebrigaden” da klovner, men at du tror på guidingen og sitter langsiktig. Slik sett er du en av oss mange som tror på aksjen bare at du ikke skriver så mye om det.

Det er vel slik med mange av oss (iallefall jeg) at jeg filtrerer bort de mest ekstreme både plusser og minuser som skrives da det til syvende og sist er kun jeg som kan avgjøre hvilke aksjer jeg sitter med og kun jeg som har ansvaret dersom de avgjørelsene ikke er optimale.

Jeg synes vi er svineheldige her på TI som har mange svært dyktige fagpersoner på biotek- og pharma-området som kan gi oss en støtte for våre egne investeringsvurderinger. Utålmodigheten er vår verste fiende, og når det gjelder PHO så synes jeg faktisk at storparten av de som skriver her har vært flinke til å påpeke at vi investerer for de neste 3-4 årene og ikke for de neste 3-4 ukene eller månedene :slight_smile:

3 Likes

Mulig jeg misforstod deg litt. Men jeg har møtt på såpass mange barnslige investorer som gjerne ønsker å være med på leken, så lenge det går godt, men som tverrvender og skylder på alle andre når det blir tap. Og sant og si så er jeg dritt lei den typen barnslige mennesker og er således veldig var på innlegg som har en tendens å skylde på andre når de selv, i retrospektiv, innser at de kunne gjort helt annerledes og kommet ut langt bedre. Og når jeg snubler over den typen mennesker, da har det ingen hensikt å skrive om selskapet og holde seg til saken. Da går jeg direkte på person og forsøker å fortelle vedkommende hvordan verden utenfor hans egen boble fortoner seg.

Beklager at jeg misforstod deg og tok ditt innlegg å representere en slik type mennesker. Er glad på dine vegne at du ikke er en slik men at du evner å ta ansvar for egne handlinger.

Da håper jeg den saken ute av verden og vi kan vandre videre på veien mot suksess med PHO. Men skulle jeg snuble over noen som er av den typen jeg har beskrevet, så vil jeg fortsatt forbeholde meg retten til å ta tak i personen og la saken ligge for en stakket stund. Jeg er en av dem som savner kjeftakjerringene i Bergen by. De som tok tak i ungdommen og ikke var redd for å fortelle dem, klart og tydelig, hvor skapet skulle stå. Hjalp ikke det var paraplyen et nyttig verkstøy for å banke vett inn i skallen på dem. Mang en bergenser har dem å takke for at det er blitt vetuge folk av dem.

3 Likes

Jeg blir bare mer og mer trygg på min investering i PHO. Et element som jeg tror ikke har vært nevnt. Oppkjøpssannsynligheten av PHO øker også med denne meldinga, fordi PHO nå har en partner som skal ut med store beløp hvis dette går veien. Da kan det bli fristende å plukke opp PHO. Dette skjedde med Algeta f.eks.

5 Likes

Vi skal jo være glade for at der kommer nye til. Svært mange har trukket seg ut av aksjemarkedet siden finanskrisen. Også proffesjonelle.
Når man er nykommer orienterer man seg gjerne ut i fra hvem som forteller de mest troverdige “solskinnshistorier” på de forskjellige aksjefora.
Jeg vil tro at også du håper at dine uttallige (velskrevne) innlegg, som til en stor grad er gjentagelser av de samme argumentene skal være til nytte og veiledning for søkende småinvestorer. Ellers ville du vel ikke brukt så mye av din, etter eget sigende, kostbare tid til å produsere metervis med argumenter FOR de aksjene du sitter i?
Så får vi bare håpe at de som lar seg besnære ikke vil angre. Nå ser det jo ganske lyst ut, men i aksjemarkedet kan ting fort snu.

4 Likes

apropos gjentagelser av argumenter :stuck_out_tongue:

image

5 Likes

Den siste var ny for meg…?

4 Likes

Ingen endring i short fra MW, de har fortsatt 144 757 aksjer de må kjøpe igjen til (forhåpentligvis) høyere kurser.

1 Like

Kanskje de har en plan om å bli med på morroa opp til 100 før de slipper taket?

1 Like