Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Eldre artikkel om visonac

Her er det Edison skriver om Visonac:

Visonac: Clearing things up
Visonac is a photodynamic therapy for moderate to severe inflammatory acne. It is a cream that contains methyl aminolevulinate (MAL) as its active ingredient, which is the same active ingredient as that of Metvix, Photocure’s first approved product for skin cancers, which was divested to Galderma (now part of Nestlé) in 2009 for €51m. It works by killing the bacteria P. acnes and decreasing sebum (oil) production.

Acne is a very common skin condition that has near-universal prevalence during teenage years. Approximately 95–100% of boys and 83–85% of girls aged 16–17 years old are affected by the condition, with 10–20% having the moderate to severe form. In total, there are an estimated 40–50 million Americans of all age groups who suffer from the condition.Approximately half of those are between the ages of 15 and 24, and if 10–20% have moderate to severe acne it would mean a prevalence of around 2–2.5 million moderate to severe patients.

There are quite a few types of treatment for acne, which include over-the-counter medications (salicylic acid, benzoyl peroxide and vitamin A) and prescription medications (topical or oral antibiotics and hormonal therapy for women). Treatments generally work by reducing oil production, unblocking pores and/or killing acne-causing bacteria. More severe forms of acne are often treated with Accutane (isotretinoin) or oral antibiotics such as Solodyn (minocycline). Unfortunately, neither is 100% effective, with approximately 50% of patients failing treatment according to a market research study conducted by the company. On the safety side, Accutane in particular is considered to be rather toxic, and is associated with birth defects and liver abnormalities.

Visonac therapy consists of applying the cream to the face and allowing it to be absorbed by the skin and bacteria in the pustules for 90 minutes. The cream is then washed off and the face is exposed to red light for 10 minutes. This process is then repeated an additional three times over the next six weeks. In a 153-patient Phase IIb trial, Visonac demonstrated efficacy that was comparable to and possibly slightly better than Solodyn (see Exhibit 8), which in 2011 had sales of $761m in the US. There were no serious adverse events, but 12% of those in the treatment arm (compared to 0% in the placebo arm) dropped out of the trial due to adverse events, mainly burning/pain during illumination, which was an issue seen with Metvix and other MAL studies over the years.

3 Likes

Forøvrig tror jeg bare det er snakk om tid før vi ser av avtale med Cysview i Asia

1 Like

Da må både vi og de norske analytikerne ta frem kalkulatoren på nytt…

1 Like

De norske analytikere løfter faen ikke et øyelokk uansett hvor positive signaler og avtaler som kommer, inntil det motsatte er bevistvil jeg si at dem er handlingslammet og uinteressert.

4 Likes

Prosenter etter 500 mill $ er en antagelse. Håper vi får mer info på Q2.

1 Like

Det er korrekt, det er en antagelse, basert på hva larsmkn skriver på sin nordnettblogg. Men vi vet at det ikke er mindre enn 10% og ikke mer enn 20%.

2 Likes

Enig. Og de kommer alle som en for sent til “bussen”. Skal le godt den dagen vi får “taske off” og hele det norske analytikerkorpset, investeringsøkonomer og finanspressen står igjen og lurer på ,hva det var som traff dem i hodet. ;-))

1 Like

På denne oversikten kan vi se eksempler på hvordan en avtale kan være, og hvordan royalties satsen forandrer seg etter et gitt salgsnivå
Tabellene som er brukt der er henholdsvis $200M, $500M og $1B

https://bioscibd.com/effective-royalty-rates/index.html#11

Trykk på “view attached document” :upside_down_face:

1 Like

Tydeligvis penger i kviser også!:wink:

Blir ikke overrasket hvis det kommer partner inn på Visonac også, selv om effekten her ikke er like overbevisende målt mot kontrollarmen.

1 Like

Snøffelen,

Stor takk for flere svært interessante innlegg idag.

Jeg er, i min verden, tungt inne i Pho. Årsaken er Cysview og den fantastiske utviklingen selskapet har i USA.
Cevira er kun et navn for meg. Jeg har vektlagt det 0% i grunnlaget for hvorfor jeg har gått inn i Pho.
Men nå som det har kommet en avtale som ser ut til å bli gull verdt for oss aksjonærer, så blir man selvfølgelig mer nysgjerrig.
Jeg har i den sammenheng et par elementære/dumme spørsmål:
Hvor stor forskjell er det på Cevira og cysview?
Er medikamentet ganske likt/det samme?
Er kreften som angripes med Cevira sammenlignbar med hva man finner som nimbc i blære?
Eller for å oppsummere: er Ceviras terapeutiske resultater i livmor bortimot overførbare til hva man kan forvente med cysview/blått lys i blære?

1 Like

Som tidligere aksjonær i Photocure, må jeg si dagens noteveksling pirrer litt i sparebøssa - ikke så reint lite heller.

Når det gjelder Visonac, minnes jeg at både analytikere og andre forstå-seg-påere den gangen hadde vel så stor tro på Visonac som Cevira.

Min store tro på at Visonac kunne bli en suksess fant jeg bl.a. i denne artikkelen:

Siden den gang er ikke dette argumentet blitt svakere - snarere mange ganger sterkere. Tetracycliner dreper tarmfloraen brutalt og indiskrimerende.

5 Likes

Oppkjøp til «flere hundrelapper»?

Hvis dette blir en realitet, så kan jeg ikke si annet enn at jeg blir fryktelig skuffet!

Det er greit nok at det skal være oppside nok igjen til den potensielle kjøperen, men det får være måte på.
Kjøperen trenger ikke å sitte igjen med 90-95% mulig oppside, og vi som selgere bli avspist med småsmuler.

3 Likes

Snøffelen - setter alltid pris på dine seriøse innlegg. Lærer noe hver gang. Ja, det er ikke enkelt å prise avtalen. Både tid og risiko spiller selvfølgelig. Markedet har pr nå priset avtalen til kr 100 mill (eksl engangsbeløpet på 42 mill) - med en kursoppgang på ca 7 kr siden forrige fredagens sluttkurs, dvs at markedet mener PHO like så godt kunne tatt kr 100 mill i kontanter i dag (mot ev fremtidig potensiale på kr 245 MUSD + 10-20 % royalty). Flere har forsøkt å prise avtalen og hvor sannsynlig markedet mener at fremtidig utbetaling er. Det interessante er at PHO - uten å ta noen kostnader - kan få utbetalt 70 mUSD før det kinesiske selskapet har solgt et eneste produkt. Hvis en snur rundt på det - kan en si at det kinesiske selskapet, som nå vil påta seg alle kostnadene, er ved å inngå denne avtalen, nødt til å betale totalt opp mot 100 mUSD før produktet selges (ca 25 mUSD i FoU kostnader + 5 MUSD i engangsbeløp + 70 MUSD i utbetaling til PHO ift ulike milepæler). Tror dere det kinesiske selskapet ville gått med 6på disse vilkårene dersom en anså det som lite sannsynlig for suksess? I tillegg kan det kinesiske selskapet totalt måtte ut med 177 MUSD til PHO ved ulike salgsmål, - i tillegg til 10-20 % royalty av omsetning til PHO. Ville dere valgt at PHO i stedet tok imot kr 100 mill i kontanter i dag (full overdragelse) - eller inngått dagens avtale? Eller for å si det på annen måte som etter mitt syn setter tingene i et enda bedre perspektiv - tror dere det kinesiske selskapet ville betalt et engangsbeløp i dag på kr 150 mill NOK ( i stedet for kr 42 mill) mot å få fullt eierskap uten å ev måtte betale opp mot 245 MUSD i engangsbeløp + 10-20 % royalty? Hva tror dere? Jeg er ikke i tvil om at det kinesiske selskapet hadde sagt ja til det!! Ja, det er risiko og tidsperspektivet spiller inn - men jeg mener likevel at det er en latterlig lav prising av avtalen basert på dagens aksjekurs (men det er kun min mening:).

9 Likes

Enig i at en evt kjøper bør bla opp skikkelig. 2mrd USD tilsvarende ca 770 kr pr aksje kan være en start :wink:

1 Like

Durable,

Hvis 10% sier nei, så blir ikke pho kjøpt for “noen hundrelapper”.
Jeg tror og håper mange nok av “småaksjonærene” sier nei til det.

2 Likes

Det kommer jo til et punkt der et bud blir akseptert av mange nok. Budgiver må jo få med seg hovedaksjonær (som alene eier over 10 %) hvis det skal bli en realitet. Kursen kommer til å bevege seg på et eller annet tidspunkt, q2 blir nå enda mer interessant pga Cevira og hvilken utfyllende info som kommer der. Jeg tror også at dette kvartalet i seg selv lever godt med det som blir meldt rundt Cysview, scope og resultat generelt. Er det mulig det kommer et bud i løpet av 2020-2021? Det er jo ikke umulig, jeg håper bare at kursen stiger mye frem til da slik at aksjonærene får igjen for tålmodighet som er vist. Asieris bruker ikke tid, ressurser og penger på Pho hvis de ikke skal tjene mye på det selv. Et kinesisk selskap kommer på banen for et norsk farmasi selskap, jeg er ganske sikker på at vi går svært spennende tider i møte.

2 Likes

Akkurat det ville jeg ikke følt meg for sikker på. Vi ser jo hvordan investorer gladelig selger sine PHO aksjer på 50 tallet. Fatter ikke hva de tenker på! Men skulle det komme bud på 3-400, så er jeg redd litt for mange hadde gitt seg over. For enn så lenge er det få som virkelig skjønner hva som er på gang og sim trolig vil eksplodere i løpet av de neste 12-24 måneder, om ikke allerede i høst.

Å selge PHO aksjene mine er ikke aktuelt!

2 Likes

Enig i det, men ser man på hva som er Asieris sitt kjerneområde så passer Cysview godt inn, og med Cysview sitt inntektspotensiale så er Photocure på disse nivåene et røverkjøp. Så spørs det da, hvor mange aksjer kan få kjøpt på vei oppover, og hvor sterke er hendene til dagens aksjonærer.

Ja, dette er nok ikke siste gang kinamannen viser seg på OB. Norsk biotek ligger jo nede med knukket rygg, så er de smart så kan de plukke opp en flott bukett selskaper for en billig penge.

Hadde det kommet et bud på kr 400,- idag, hvordan ville aksjonærer reagert? Vi er jo bare mennesker, jeg tror de fleste hadde takket ja og jublet hemningsløst, 8 dobler investeringen, kan skryte av dette til alle bekjente. På den annen side, 400 kr, mange aksjonærer får svært godt betalt. Vit da at denne muligheten trolig ikke kommer til å dukke opp igjen, Cevira har satt to kraftige føtter på bakken for fremtidig inntjening i milliard klassen. 400 kr er ikke mer enn ok, men da er også selskapet borte for godt. Et slikt bud vil verdsette Pho til godt under halvparten av det Algeta ble solgt for (livsforlengende innen prostatakreft, ca 18 mrd kroner). Det Pho tilbyr er mer verdt enn Algeta. Det er viktigere enn Algeta, men Bayer kjøpte og gav et bud aksjonærer ikke kunne si nei til. Jeg hadde selvsagt blitt begeistret for et slikt bud, men i realiteten er det ikke mer enn passe bra.