Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Det første budet som kommer er det bare å si nei til nesten uansett, såfremt det ikke er godt opp på firesifret kurs.

Et bud vil trolig medføre en vanvittig kursoppgang uansett.

Jeg vil faktisk ikke engang vurdere noe som helst under 1000kr, og ville nok neppe solgt til den prisen heller.

2 Likes

Jeg har den samme bekymringen, for ikke å si frykten. Men det blir som å pisse i buksen en kald vinterdag; meget kortvarig glede og de fleste ville ergret seg til sin dødsdag over å ha skuslet bort tidenes mulighet til å gjøre tusenlapper til millioner.
For mange har gjort narr av focuss sitt regnestykke der han viser hvilket potensiale PHO aksjen har ved 20% markedsandel av BLC; KR 1900,-. Dersom du i dag investerer kr 50.000,- i 1000 PHO aksjer, så kan du selge dem for kr 1,9 mill når BLC har tatt 20% av blærekreftmarkedet i USA.

Så kan du gjerne spørre; ja, men vil det skje da?

Til det er det å si at dagens CEO utaler selvsikkert at BLC skal bli den nye SoC innen amerikansk blærekreft. Vel han sier egentlig ikke det, kan sier “i verden”. Han er da tross alt amerikaner.

Er det mulig? Faktum er at BLC overgår alt som i dag finnes på markedet. I den grad DS de kommende årene evner å bidra til at BLC blir SoC så er det helt klart mulig. For jeg mener at som SoC bør man kunne forvente at man tar 40-60% av markedet.

Men focuss sitt regnestygge var satt opp før DS inngikk avtale vedrørende Cevira. Og sannsynligheten for å oppnår en slik aksjekurs er vel neppe blitt mindre etter at man fikk på plass Cevira avtalen. I tillegg er det vel all grunn til å tro at der også kommer en avtale om salg av Cysview i Asis innen overskuelig fremtid.

Og så vil altså flere aksjonærer bli jublende glade over å få kr 400,- for aksjene sine!! Du snakker meg om å ha tro på egne investeringer! Nei, da får man sette sin lit til at flere av de 50 største aksjonærene evner å potensialet og sette foten ned. Dette har kimen i seg til å bli enormt og risikoen er ikke større enn i velkjente industriselskaper, selv om det her dreier seg om en farmsiaskje. Det er jo det som er så fantastisk med PHO; et utrolig megastort potensial kombinert med en fantastisk lav risiko. Tror neppe det finnes makan til Risk/reward tilfelle på OSE.

3 Likes

Det er svært få som forstår potensialet i PHO, det viser kursen på selskapet idag. Jeg skal ha dette med meg, har aldri opplevd maken til mulighet noengang. Jeg er forøvrig blant de 50 aksjonærene. Jeg gir alt for dette selskapet fordi jeg er 100 % overbevist om at det blir en suksess som overgår alt annet. Helt i det blå kommer en kinesisk avtale for Cevira…jeg hyller Daniel Schneider som jeg hadde store forventninger til, han overgår det jeg forventet. CEO tar dette selskapet videre, hvem vil ikke være med? Dette er muligheten jeg har ventet på i 10 år, de som vil skusle det bort og satse i noe annet. Lykke til :slight_smile:

2 Likes

Ser frem til å se at brukerfrekvensen går vesentlig opp. Da vil aksjekursen gå noe voldsomt tror jeg.

2 Likes

Er denne muligheten såpass unik at en bør selge kåken og heller kjøpe Photocure for alt sammen. Kan jo bare leie noen år😄

1 Like

Det er omtrent det jeg har kjørt inn i Photocure, faktisk noe til. Jeg kommer ikke til å si til meg selv om 2-3 år frem i tid: ‘jeg skulle kjøpt mer’, ‘jeg viste jo at dette var en mulighet, men’ etc. Jeg har faktisk kjøpt så mye jeg kan kjøpe og slipper og angre på at jeg skulle kjøpt mer…Hvor mange vil angre på at de ikke kjøpte mer? Jeg bryr meg ikke, muligheten er her og nå, de som tar den fortjener det de tjener :slight_smile:

3 Likes

Spørsmålet er om vi er mange nok til å hindre et oppkjøp på et latterlig lavt nivå? For jeg er ikke uenig med Snøffelen om at PHO må fremstå som et særdeles fristende oppkjøpsobjekt. PHO er som en skitten diamant, som av markedet blir ansett som en sølete gråstein. Dessverre. Men jeg antar DS vil vise markedet noe annet, dersom han får tid før skatten plukkes opp av andre. Det er vel trolig en av grunnene til at han ønsker å gjøre PHO lettere tilgjengelig for amerikanske investorer.

2 Likes

Det Photocure trenger er enkelt og greit et gigantisk markedsapparat i ryggen som kan rulle ut Cysview i et mye større tempo.

Det beste for aksjonærer, samfunnet og pasienter er om Photocure blir kjøpt opp pdd, 10-15 ganger over dagens mcap bør være ok

Det erkanskje en del som tenker; Hva vet den ene som de 151 andre ikke vet (shortandelen) som vel egentlig nøytraliseres av den som har lånt ut de akjsene?

Det kan være at MW kjøpte tilbake mer enn det står på SSR og brukte av det de hadde kjøpt tilbake for å stoppe oppgangen. De har jo tross alt en del til de bør få kjøpt tilbake før det tar av.

Hvis så, så var det suksess, men at de tør å sitte lenger nå, er for meg helt underlig.

1 Like

InVivo
Fatter ikke at du kan hevde at et oppkjøp av PHO til en pris på 10-15 ganger dagens kurs, skulle være til det beste for aksjonærene! Da kan du umulig tro på at PHO kan bli ny SoC. Ei heller av Cevira skal bli en blockbuster. Ja, du kan da knapt tro at brukerfrekvensen på dagens scope vil øke i tiden som kommer.

Nei, her må jeg si meg fullstendig uenig med deg. Men at et bud på 10-15 ganger dagens kurs, som dagens aksjonærer sier bestemt neitakk til, se det kunne vært artig.

3 Likes

La nå focuss sitt overoptimistiske regnestykke ligge igjen på HO Londonmannen. Han har nesten ikke lagt inn kostnader, langt mindre skatt. Et mer edruelig regnestykke viser en EPS på ca 50 under de gitte forutsetningene. Så kan en begynne å diskutere P/E. Nå er selvsagt potensialet mye større enn 20 % pluss at Asia kan gi oss helt nye forutsetninger :slightly_smiling_face:

4 Likes

Sjog

“Han har nesten ikke lagt inn kostnader”
Så du mener en mrd i kostnader er lite?

2 Likes

Det er mye som KAN skje, men det er bedre med en fugl i hånden en 10 på taket.
Hvis du ikke er fornøyd med 1000-1500% avkastning over natten, så ja, hva skal man si egentlig, mangel på realisme?

Et bud på Photocure på 10-15 ganger over mcap kunne faktisk vært med å revitalisere hele norsk biotek, så det hadde vært gunstig for mer enn bare Photocure-aksjonærer.

5 Likes

London, nå er vi nok mange som husker godt at frekvensen og overbevisningen i dine innlegg i Nano var minst like stor for ett par år siden.

2 Likes

En milliard i sum av kostnader og skatt av en omsetning på ca 3 milliarder er det focuss la til grunn. Alt for lavt mener jeg. Potensialet er mer enn høyt nok selv om man regner mer realistisk.

1 Like

sjog
Hva mener du er realistiske kostnader +skatt ved 20% markedsandel i USA? Husk kun kostnader i USA.

1 Like

Jeg har jo for et par år siden laget et regneark som kan gi forskjellige kursmål ved forskjellige forutsetninger.
Sikkert mye å plukke på her også, men det viser at potensialet er godt høyere en dagens kurs.
Har benyttet 20% penetrasjon på begge markeder i USA og det faktiske salget etter regnskapet fra EU og norden i 2017. 2% penetrasjon i Canada med litt lavere pris og så la jeg inn 40mill årlig fra Cevira avtalen som forhåpentligvis også øker sjansen til en Hexvix avtale i Asia også.
Og at de sitter igjen med ca 60% av omsetninger etter kostnader og skatt.

Litt mer edruelig enn Focuss sitt potensial, men hvis man tar Genmab sin P/E på 67 som mal så havner kursen over 3000,-

Editerte inn Asia engangssum.

2 Likes

Har ikke hele regnestykket foran meg nå men gitt en omsetning på 335 mill USD (ca 20 % av USA-markedet) viser mitt regnestykke en EPS på ca 50. Skrev feil i innlegget lenger opp, har rettet det nå. Det er langt opp dit fra guidingen på 20-25 mill i 2020 men det er ikke umulig. Så har vi Asia som en joker. Likevel tror jeg 95 % av aksjonærene hadde akseptert de “noen hundrelapper” som det er skrevet om her :wink:

3 Likes

Jeg tipper 80-95% av aksjonærene hadde takket ja til 200kr i morgen ja.

Klart potensialet er høyere, men det innebærer betydelig usikkerhet i alle estimater og regneark. Så majoriteten av investors er nok strålende fornøyd med hundrevis av % i avkastning over natten😊

1 Like

sjog
Tror som deg at de fleste aksjonærer ville akseptert ett bud på noen 100 lapper i dag, men årsaken til det er at kursen er så lav . Hva kostnadene vil bli ved 20% markedsandel tror jeg ingen har noe godt estimat i på i dag, men når jeg la inn 1 mrd så var det for å være på den sikre siden. Vi vet at i USA er brutto margin på Cysview 95% og vi vet at produktiviteten øker kraftig når vi går fra ett umodent til et modent marked. For ikke å snakke om når vi går fra en lanseringsfase til et modent marked. Forøvrig vil jobben etterhvert i større grad bli å sørge for at behandlingstedene ikke går tom for Cysview og i mindre grad å lansere BLCC i nye områder av USA. Vi vil også etterhvert få stadig større drahjelp fra BLCC eksperter utenfor PHO til å bidra med opplæring. Ellers så er selvfølgelig ikke 20% markedsandel noen magisk grense for markedsandel i USA. Fase tre studiet baserte seg i stor grad på de pasientene med størst nytte av BLCC, nemlig de med middels/høy risiko for uønsket farlig utvikling. Denne gruppen utgjør 40% av USA pasientene. Hele hensikten med 1900 estimatet var ikke å komme med et nøyaktig estimat, det har jeg ingen forutsetninger for, heller ingen andre. Hensikten var rett og slett å skape interesse for det som var en ganske glemt aksje på OSE sett i forhold til de mer populære aksjene i utviklingsfasen,og vise at potensialet i PHO ikke står tilbake for annen biotech på OSE. Kanskje tvert i mot og risikoen er noen kvantesprang lavere.

5 Likes