Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Jeg tror dessverre også svært mange hadde takket ja til et slikt tilbud. Jeg sier dessverre da jeg selv har en helt klar mening om at det ville vært et røverkjøp for oppkjøper.
Det som jeg tror kunne hindret et slikt oppkjøp på slik kurs er dog at flere av de største aksjonærene har sittet lojalt og tålmodig i åresvis og jeg er derfor usikker på om dem faktisk ville vært fornøyd med en slik pris.
Jeg tror faktisk at mange av dem vil mene og tro at kursen på PHO aksjene skal betydelig høyere. Men, opplagt ville et bud på 200/aksje blitt akseptert av ekstremt mange aksjonærer

1 Like

Hadde du skrevet 400 hadde jeg iallefall vært enig InVivo :wink:

Tror dere virkelig at noen skal by så høyt over natten?

Det skjedde ikke en gang i Algeta som alle referer til mtp. norsk biotek.

Spørsmålet er hva vil Alexander Hansson og far Herbjørn selge for

2 Likes

Det går nok begge veier, det hadde vært et røverkjøp for ferske Photocure aksjonærer også!:wink:

Har ikke sjekket eierstrukturen i andre selskaper, men det slår meg at det er ekstremt mange aksjonærer i PHO når en ser hvor få aksjer selskapet har.
Ved forrige forespørsel til selskapet fikk jeg oppgitt at det var 3273 aksjonærer som eier totalt 21,796,387 aksjer.
Topp 20 sitter med 9,639,132 av dem.
Topp21-50 sitter på ytterligere ca. 3,300,000

Det betyr at 3220 aksjonærer sitter på resterende ca. 8,6 mill aksjer.

1 Like

Vi har sett eksempler i amerikansk biotek hvor det har kommet bud på 7 ganger aksjekurs mener jeg. Med det potensialet som avtegner seg er ikke 1 mrd USD (dvs 385 pr aksje) noen alt for høy pris HVIS ting går som vi tror i USA (Cevira og østen kommer da som en bonus). Hvis noen skulle ønske å by på selskapet vil nok samtaler med styret og de største aksjonærene være en naturlig start.

1 Like

Men, pt er saken den at det finnes roboter og eller menneskelige fingre som sørger for at kursen ligger på latterlige 51,30.
Etter min forstand er det helt uvirkelig å skjønne årsaken til dette, samtidig skjer det fort når først noe virkelig løsner og det kan skje mye spennende framover nå.
Cevira avtalen ble publisert forrige mandag, ikke en eneste artikkel i FA om dette, ikke et eneste intervju med Schneider i sakens anledning.
FA klarte imidlertid å bruke spalteplass på at Nel fikk USD 2mill i statlig støtte, det er store greier virker det som. PHO får ikke omtalen som den fortjener, mener jeg. Og det er ikke antall artikler som skal styre kursen i selskapene, men det hersker ingen tvil om at jo mer omtale, jo mer interesse. Synes faktisk det er rart at dem ikke ser dette selv. Forrige artikkel på Hegnar med Hansson bildet, ble lest 4500 ganger første 2 timer etter publisering. Sjekket andre tilfeldige oppslag den dagen og de aller aller fleste var ikke i nærheten av dette selv om de hadde ligget ute hele dagen på nettsiden deres.

3 Likes

Er kursen virkelig så latterlig?

Tenker at hver gang man ikke skjønner seg på kursen i et selskap som enda ikke kan forsvare sin prising i forhold P/E P/B, så bør man huske den historien om en bjørn og et skinn som skulle selges…:wink:

2 Likes

Nettopp av de årsaker som kommer til uttrykk her nå, så er det viktig at PHO prioriterer, blant mange andre prioriterte oppgaver, å arbeider for at markedet bedre skal forstå selskapets verdi og potensiale. For aksjonærene så vil jeg tro at de mener att dette er en oppgave styret burde ta bedre tak i. En god start ville være om Dahl sluttet å dele ut profitwarnings i hytt og pine som impulsive hofteskudd. Spørsmålet kan være om han selv skjønner at det han driver med. Han kommer jo fra en helt annen kultur enn Schneider. Konsekvensen kan være at PHO blir kjøpt opp for en pris som ikke gjenspeiler selskapets reelle verdi.

5 Likes

Alexander Hansson har tidligere gitt uttrykk for kr 350. Så har han nå ytret at Cevira i tillegg bidrar med 100 kr. Regner med han får noe veiledning av sin onkel.

3 Likes

Takk da har vi en nedre grense for pris på oppkjøp, NOK 450

1 Like

Blir helt feil å snakke konsekvent om prising i forhold til P/E P/B.

Det er vel Nel med flere et skole eksempel på, for ikke å snakke om flere av de andre selskapene i farma sektoren på OSE.

2 Likes

Tror PHO må dra lasset selv og bevise at dette blir suksess før et evt. bud kommer som topping på kaken.

In Vivo spør: Er kursen virkelig så latterlig?

Jeg vil da tro at det er naturlig å anta at en milliard er lav pris for et selskap som har seriøs og realistisk ambisjon om å bli SoC i USA kreftmarked på 15 mrd høres merkelig lavt ut. At de nå i tillegg har inngått stor avtale med Kinesisk selskap for Cevira gjør det ikke mer naturlig å tenke at selskapet ikke er for lavt verdsatt.

2 Likes

Igjen Focuss, skinn og bjørn. La nå Photocure bevise at de klarer å skape lønnsom vekst i US, så kommer markedet etter.

Det enste ledelsen og styret skal fokusere på nå er markedspenetrasjon.

Lykkes Photocure med dette så vil det gjenspeiles på bunnlinjen, og da kommer markedet og aksjekursen etter.

2 Likes

Hyggelig at man ikke blir glemt. Men ditt innlegg har en undertone sommsier at»men se på NANO i dag, det ble ikke slik du London hevdet det skulle bli!»

Nei, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg tok feil, at jeg ble lurt av en viss italiener. Men jeg tok konsekvensene av det og solgte meg ut av NANO. Det samme mener jeg focuss har gjort, og flere med oss.

Nå tror jeg samtidig at du er oppegående nok til å se at det er en vesens forskjell mellom NANO og PHO, eller for å si det slik; mellom NANO og alle de andre norske farmasiselskapene. En forskjell som er så vesentlig at jeg føler meg langt sikrere på at jeg denne gangen ikke blir lurt av CEO. Og jeg ble ikke mindre sikker i min sak da ceviraavtalen ble publisert forrige mandag.

Og der kommer mer, ganske sikkert.

Men som jeg alltid har sagt, her må den enkelte selv gjøre opp sin mening og bestemme seg for hva han gjør. Jeg forventer ikke at mine utsagn blir ledende for hva hva man skal gjøre. Faktisk advarer jeg selv mot et så svakt fundamentert beslutningsgrunnlag.

Så gjør hva du vil og hva du mener er riktig, ikke hva jeg gjør.

2 Likes

Jeg håper og tror at mange av dagens aksjonærer, som har tatt en solid posisjon i Pho, har gjort det fordi de betrakter dette som ‘tidenes mulighet’ på Ose.

Det er iallefall derfor jeg har kjøpt. Å takke ja til et mulig bud på noen hundre er helt uaktuelt.

3 Likes

Tror vel ikke våre 7 styre representanter akkurat jobber skjorta av seg med markeds penetrasjon. Den jobben tar Schneider & Co seg av. Så kontaktes styre om det er behov for endringer av planer og budsjetter. Som diskutert så er det aksjonærer som frykter oppkjøp på alt for lav kurs. Skulle bare mangle om styret ikke var opptatt av det. De sitter tross alt der for å ivareta våre interesser. Det er derfor vi har valgt dem inn.

2 Likes

At det er så mange som 3220 aksjonærer som sitter på 8,6 mill aksjer er et stort potensialet. Det betyr 2670 aksjer i gjennomsnitt på hver. Siden store aktører og meglerhus ikke på nåværende tidspunkt er interessert i PHO på grunn av lav omsetning i aksjen og lav mcap er det oss som må løfte kursen. Dersom disse 3220 aksjonærene kunne doble sin beholdning hadde det blitt fyr i PHO.

1 Like