Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Tror ikke de reiser land og strand rundt heller for å prøve og snakke opp kursen.

Styret sin oppgave er å passe på at ledelsen gjør oppgaven de er satt til å løse, rulle ut Cysview i US og RoW.

1 Like

Helt klart, men tror mange av disse representerer svitsjing mellom de ulike farma selskapene på OSE.
Det er ofte de minste som “jager” og oftest taper

1 Like

Jeg har visse forhåpninger om at våre to nye styremedlemmer kan ha et ekstra fokus på bygging av aksjonærverdier. Det er vel derfor de ble innvalgt :wink:

2 Likes

Å reise land og strand rundt for å snakke opp kursen er ikke arbeidsformen til et styre. De må løfte blikket over det banale. Det første de burde gjøre om de ikke har gjort det før er å gjøre en sammenlikning med PHO sine PEERS som ett ledd i å få en pekepinn om hva selskapet er verdt. Et styre som ikke har en god begrunnet mening om verdien av selskapet de sitter i styre for, kan glemme å forsøke å ivareta aksjonærenes interesser på en optimal måte. Og da mener jeg ikke å ta en titt på siste omsatte kurs på børs. Det trenger vi ikke ett styre for å gjøre.

2 Likes

Akkurat det ønsket er ikke mulig å oppfylle. Da måtte selskapet ha doblet antall aksjer. ;-))

Hvis huset ditt har en verdi på 5.000.000, ville du da solgt det for 500.000 dersom noen plutselig, helt ut av det blå, ønsket å kjøpe det?

En halv million er jo tross alt ganske mye penger, sammenliknet med det beløpet du sannsynligvis har stående på brukskontoen din? :nerd_face:

For meg blir det like idiotisk å vurdere å selge PHO-aksjene min for «et par hundrelapper».

5 Likes

En forskjell er at du ikke eier huset ditt sammen med over 3.000 andre, der har du full kontroll selv :slightly_smiling_face:

1 Like

I en traders øyne er nok dette fornuftig. Langsiktig er jeg absolutt enig. Viktig å ha perspektiv på investeringen.

Uansett har nok majoriteten av de største aksjonærene regnet på potensiale og sannsynlighet for oppnåelse av denne. Dette vil gjøre sitt til at et gi-bort-salg vil være ekstra bittert.
Kortsiktige vil i så fall gjøre dette mulig for oppkjøper :pensive:

Så gjenstår det å se hvor langsiktige topp 20 er, for bud vil det komme. Spørsmålet er når!!

3 Likes

Hvis rådende markedsverdi som lignende hus selges for er 5 millioner og jeg får bud på 50 millioner så kanskje jeg ville solgt selv om jeg innerst inne synes huset er verdt 500 millioner så kan jeg finne noe bedre på markedet for de 50 millionene eller tilogmed fått en fet sum på kontoen i tillegg

6 Likes

Hva om du sitter på en tomt i Oslo sentrum, skattemyndighetene sier at tomta er verdt 0,5 mill, du får ett bud på 5 mill, men du vet at når det er smekket opp en blokk der (forøvrig kan man si at blokka allerede er oppe, mangler bare å selge og leie ut) med leiligheter og næringseiendom er fortjenesten mimimum 50 mill om 5 år og inntektene fortsetter å komme i årene som følger. Fortsatt fornøyd med en engangsutbetaling på 5 mill ?

For å si det slik, jeg ønsker ikke at Pho selges, jeg ønsker at Pho blir en melkeku som fortsetter å drive den norske satsningen på biotek. Hvorfor skal alt selges ut av Norge ? Vi må skape en industri i Norge vi har kompetansen, vi mangler bare interessen og tilretteleggingen. Får vi ett lokomotiv som Pho har muligheter til øker interessen for bransjen.

6 Likes

Det har vært en fantastisk helg med imaginære kursløft.
Men i morgen er vi tilbake i virkeligheten.
Stiger vi helt til 60 så selger jeg tradingpotten, sikkert i likhet med mange andre.

1 Like

En meget god analogi. Helt enig med deg. Hvorfor er nordmenn så enormt kortsiktige at bare de får igjen hva de har betalt pluss litt til, så ser det ut som mange gir en god dag i hva man kunne fått igjen, sett i et lengre perspektiv.

PHO er kommet i en unik posisjon og har nå rammebetingelser som selskapet aldri tidligere har hatt. BLCC teknologien er på full fremmarsj i USA og mer og mer tyder på at BLCC blir ny SoC innen blærekreft-diagnostisering og -behandling. Fagmiljøet er svært begeistret og pasientorganisasjoner er blitt bevisst på hva BLCC kan bety, både med påvisning av kreft, men også mhp overlevelse etter bruk av BLCC. For tiden er KS/PHO i lanseringsfasen av flexiscopene og derved tatt de første vaklende stegene inn i et marked som er 3-4 ganger større enn det TURBT markedet er.

Men allerede nå blir PHO fremholdt som en potensiell oppkjøpskandidat. Og når markedet velger å prise dette selskapet til det jeg tør påstå er en latterlig lav pris, så er der overhengende fare for at en beiler vil kunne rappe til seg PHO for en ekstremt billig pris. Ja, aksjonærene vil muligens få en betydelig overpris med tanke på dagens aksjekurs, men akkurat det mener jeg blir uinteressant all den tid selskapet i dag er feilpriset, sett ut fra hvor langt PHO er kommet og hvilket markedespotensiale PHO har realistiske muligheter til å ta på noen års sikt. Derfor synes jeg analogien som @yrune trekker frem er særdeles god og beskriver situasjonen spot on.

For min egen del håper jeg styremedlemmene i PHO er såpass oppegående og bevisste at de vet hvilke verdier det er som etterhvert ligger i PHO og at de ikke lar seg forlede av et bud, som rett nok vil kunne ligge godt over dagens omsetningskurs, men som i retrospektiv vil virke naivt billig. Jeg håper også at de største investorene etterhvert skjønner hvilke verdier vi sitter på og ikke lar seg kjøpe av glassperler og glansbilder.

La PHO få noen år til å utvikle seg som The Bladder Cancer Company. Det vil gjøre selv småaksjonærene uforskammet rike.

2 Likes

HJeg tror ikke at Nordmænd er så kortsigtede - og ej heller tror jeg på nogen måde på de nuværende store aktionærerne er blinde for de muligheder der ligger i PHO, med de lidt mere langsigtede briller på.

Så er selv ikke så nervøs for at der indenfor kort tid (her tænkes 12-24 mdr.) skulle komme et bud, da nuværende store ejere formodentlig (som os) er fuldt ud bevidste om, at nuværende kurser ikke er et særligt godt udgangspunk for salg.

Og kan kun samtykke i, og undrer også mig selv lidt over, at man i Norge (med den kapital der findes, eks i jeres oliefond) ikke her ser en ny mulighed for et ny industri eventyr - her i Danmark har vi endog flere, med Novo som flagskibet, men også Lundbeck og Genmab m.fl er gode og store spillere i Pharma markedet.

Norge med PHO (godkendt) Nano tæt på godkendelse (2021-22) PICB, TRVX, Bergenbio og de nyere Vaccibody, Ultimovacs m.fl - er selv om PT kun PHO er godkendt, jo en fantastisk mulighed for en god start på en ny norsk industri (og ved - at der INGEN garanti er for at alle/alt godkendes)

Men uden tilgang af kapital er dette næppe muligt - så håber som flere her, at PHO bliver i stand til at modstå presset for ublu opkøb - og blive det første selskab i større størrelse som formår at være selvstændig norsk selskab.

Tror selv det på sigt giver mest til os aktionærer…

3 Likes

Nå synes jeg dere skal like og retweete så vi kan få spredd ryktet om at Edison har guffet opp sin analyse betraktelig:

19 Likes

It has demonstrated statistically significant efficacy in patients with high-grade squamous intraepithelial lesions (HSIL), which has over one million cases diagnosed annually in the US and EU and indicates a higher risk of cancer. In China, 1–2% of women are diagnosed with HSIL every year, indicating a potential market size of 7–14 million.

Dette er laaangt over det markedet jeg trodde😊

3 Likes

Jepp, et GIGANTISK marked regnet i NOK, 220 000 000 000!

Ble vel lagt til grunn 2500 dollar per behandling og et snitt på ca 11 millioner tilfeller.

2 Likes

Stod det ikke 4300kr i Kina?

1 Like

Hvor mye er maks inntjeningen på Peak sale i Kina ved 100% penetrasjon?

1 Like

Vi snakker med andre ord om et gedigent økonomisk beist som, ved reell kommersialisering og solid markedspenetrering, vil bidra til å blåse inntektspotensialet, basert på den foreliggende avtalen, noe inni granskauen opp for PHO??

1 Like

Topp20 aksjonærlisten er ikke oppdatert.
Purret på dem kl. 10 med en mail.
Tolv Hillestad som til vanlig oppdaterer dette er på ferie, men satser på at noen andre kan fikse dette.
Alternativt blir det gjort når Tolv en gang leser mailen vil jeg tro.
Oppdateringen for forrige uke kan være spennende lesing da det faktisk var endel aksjer som skiftet hender.

2 Likes