Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

“I år har veksten fortsatt, til tross for at KS hadde problemer med flexiscopene gjennom 2/3 av Q1 19.”

Er disse problemene med scopene nå fikset?

1 Like

Ja (fire tegn!)

1 Like

Er photocure helt overlegent Olympus sitt NBI?

1 Like

Ja (fire tegn igjen!)

2 Likes

Er en ting NBI er javngode/bedre på. Hvor NBI har tall som utmerker seg bedre enn white light. Uten at jeg har sett tall for Blue light på det samme. Mulig Hovedgrunnen til at en artikkelskrivende behandler anbefaler og bruker både BLC og NBI som tillegg til white light etter hva han mener er mest nytte for gjeldene pasient

Men BLC banker NBI på det meste annet. Spes på CIS og PFS.
Så kvalitetsmessig ca 4-1. Eller 3-1 til BLC over NBI som tillegg til white light.

Versjegod for en uspesifikk post på hovedinnholdet. GL med å finne kilden :wink:
Posta her på TI tidligere.

1 Like

Kan PHO sin satsing i US være medvirkende årsak?

https://medwatch.dk/secure/Medico___Rehab/article11529753.ece

2 Likes

Slett ikke umulig. USA er er enormt marked, fagmiljøet er godt informert om hva som rører seg innen blærekreftfeltet, og jeg vil se den urolog som argumenterer for å anskaffe nytt WLC utstyr i disse tider.

Ja, PHO kan utmerket godt være en av årsakene. Oghadde Olympus hatt muligheten til å selge for BLC i USA så ville nok situasjonen trolig være en ganske annen for Olympus.

Men derfor tror jeg heller ikke KS sitter på røven og ikke bidrar til å selge BLC scope. Dette monopolet i USA gir KS god inntekt og en ønsket posisjon.

1 Like

Må olympus gjennom fase 3 ? tenker da siden ks er godkjent drug/device ?

1 Like

PHO har vel uttalt at enhver som skal konkurrere med BLC må gjennom kliniske tester, noe som vil ta mange år. PHO kan på sin side velge en annen leverandør enn KS.

1 Like

Dette har vel blitt debattert før hvor bl.a. snøffelen har klarlagt det hele meget godt og detaljert.

Med forbehold om feil så har jeg tolket landskapet slikt som følgende:

  1. Det forlanges fase 3 for en eventuell konkurrent (en av kriteriene som gjør det veldig dyrt for de som ville prøve seg med et tilsvarende eller bedre produkt som erstatning for BLC.
    Hvorfor prøve seg mot et slikt avansert produkt (opplæring etc) og kostbart når der finnes enklere og bedre produkter og lage kopi-medisin av?

  2. DS undersøker vel muligheten for å få olympus med flere inn i “det gode selskap” , altså under BLC paraplyen.

  3. Så hvor er konkurenten?
    Den finnes ikke , yet.
    Derfor , skulle det være økonomisk gjennomførbart så kan PHO inngå avtaler med olumpus m.fl dersom der blir gitt åpning for det av FDA/EMA på “levelige” premisser.

Slik jeg har forstått det.

1 Like

liten nedgang på topp20 idag? 43,73%

1 Like

Danske bank største selger med ca 7000aksjer, ellers veldig rolig på top 50

1 Like
7 Likes

Tirsdag er siste dagen til å komme seg ut av PHO før fasiten for Q2 foreligger. Dersom man er overbevist om at det går i motbakke for PHO og at antall tilfeller med blærekreft går ned i perioder med fallende aksjekurser, så bør man selge.
Men det kan være greit å ikke se seg tilbake når man har solgt. Joda, jeg vet at kursen har korrigert nedover etter de tre siste kvartaklspresentasjonene. Men jeg vet også at det har vært mulig ø forklare tilbakefallene ved hver presentasjon. Men gir det noen økt sannsynlighet for at det samme skjer på onsdag?

Vel, jeg skal ikke gi et svar men den enkelte bør tenke gjennom hva som har hendt de siste månedene og selv gjøre seg opp en mening om hva som trolig vil skje.

Selv om veksten fortsetter vil Hegnar sin overskrift i morgen være: Photocure øker underskuddet! Jeg er allikevel langsiktig.

1 Like

Kan hende det reduseres, men “Fortsatt rødt i Photocure” er jo en gjenganger. Helt til det plutselig ikke er rødt da, da må de finne på noe nytt :slight_smile:

1 Like

LM - det er ikke riktig at kursen har falt etter de 3 siste kvartalspresentasjonene. Etter Q1 2019 steg kursen med 15 %. Det som er interessant er at kursen i dag, når en ser bort fra Cevira avtalen, er lavere enn før Q1… Kursen derimot, før Q3 og Q4 2018 (Når kursen falt etter presentasjonene) lå betraktelig høyere enn i dag - og det er for øvrig riktig som du skriver at en har gode forklaringer for kursfallet (i ettertid).

Jeg mener at dagens kurs nettopp viser at markedet har enda lavere forventninger til Q2 enn Q1 - da reagerte markedet positivt bl.a. ved 14 utplasserte scope (11 rigide og 3 flexi).

2 Likes

Du har rett i det. Og jeg tror vi gjør rett i å sitte på aksjene. For veksten i antall pengegenererende scope vokser for hvert kvartal og inntjeningen til PHO øker for hvert scope som utplasseres.

Så er der enkelte som henger seg opp i den lave brukerfrekvensen. Det tror jeg vi skal ta med knusende ro. Det er ikke et eneste sykehus/klinikk sim kjøper inn et BLC scope for å ha det støtende ned på et lager. Følgelig er det et tidsspørsmål før sykehusene på tilstrekkelig med opplært personell og prosedyrer på plass til å utnytte scopene sin fulle kapasitet. Og da kan det være greit å ha klart for seg at dagens inntjening i USA tilsvarer mindre enn 15% utnyttelse av den eksisterende kapasiteten av allerede utplasserte scope. Så bare her ligger det en betydelig oppside. En oppside som helt sikkert vil bli tatt ut, spørsmålet er ikke om, men når det skjer.

Og i år kan vi forvente at lanseringen av de nye flexiscopene begynner å bære frukter. Ser vi dem allerede i Q2? Ikke umulig ettersom Q2 er første kvartalet at KS ikke har hatt problemer med flexiscopene. Men jeg tror nok vi må vente til Q3, Q4 før det virkelig tar fyr i den delen av markedet.

Dog tror jeg vi kan forvente at DS sin innsats blir tydeligere og tydeligere for hvert kvartal som går, noe Q2 trolig vil vise.

Jeg mener at markedet kan bli positivt overrasket i morgen. Men det er ikke ensbetydende med at kursen vil gå bananas. Mørke skyer over verdensøkonomien vil påvirke psyken til PHO aksjonærene også. Så i den grad kursen skal skyte opp, så må det komme svært gode tall i Q2. Og akkurat det kan være tvilsomt gitt DS sine utalelser på forhånd. Men ingen kjenner dagen før solen har gått ned. :+1:

Ønsker alle PHO lykke til!!:money_mouth_face:

1 Like

Hvor mange rigide scop forventer dere ?
Og hvor mange flexi ?

1 Like

Det kommer det som kommer, men totalt bør vi ved Q2 ha utplassert totalt nær 200 scope i USA. Det vil si at antallet har nær doblet seg på et og et halvt år. Det sier litt om hva det er som foregår i USA og hvilken betydning gode refusjonsordninger har å si i USA. Og i så måte kan det være greit å minne seg om at refusjonsordningen for flexiscope kun har vært i kraft siden 1 Jan 2019. Kombinerer man det med at KS slet med problemer frem til månedsskiftet feb/mar, så blir altså Q2 første kvartal med refusjonsordning på plass samt et problemfritt produkt. Kan det gi overraskende utslag på utplassering av flexiscope? Svaret får vi i morgen.

2 Likes