Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Forøvrig startet Photocure sin fase 2 med first patient enrolled 20 juni 2011, og presenterte final data 11 april 2013.
Mener det var 3 og 6 mnd avlesning.

Så trekker man fra 6 mnd for tiden det tar å fra siste pasient inkludert og 2 mnd for dataanalyse og kvalitetssikring så tok det kanskje 22 mnd - (2+6 mnd) = 14 mnd å inkludere alle pasientene, 262 stk i Cevira fase 2b.
Siden det ikke skal inkluderes særlig mange flere og Kina sikkert har flere å ta av og kanskje enklere å rekruttere vil jeg anslå 9-12 mnd på å rekruttere i Kina.

De er derfor trolig ferdig i 1q-2Q 2021, skriver file på 3 mnd, 6-10mnd behandlingstid, hvis den er lik som i US, og launch mid 2022 i Kina.

Selvsagt litt gjetning dette, men educated gjetning.

10 Likes

Nok en dag der photocures aksjonærmasse viser seg fra sin mest udugelige side. «Tradere» som skyter seg selv i foten for å tjene knapper og glansbilder.

2 Likes

Det diskuteres stadig både her og på Hegnar om hvor sannsynlig det er at PHO mangedobles eller kollapser innen kort tid. Det virker som om denne aksjen har kun to alternativer: Enten fare for kursfall, eller sjanse for mangedobling.
Hvor dårlig må egentlig resutatet på Q3 være for at man vil få kursfall fra dagens kurs?
Hvor stor sjanse er det at man kan få f.eks. 20 % stigning fra dagens kurs innen jul?

1 Like

Nå er jeg på begge steder som de fleste.
Vet ikke helt hva du mener med kollapse, er det i etterkant av et kvartals resultat eller sånn i det hele tatt?
Kursen fikk seg en lei trøkk både etter q3 og q4 2018, det er korrekt.
Begriper ikke helt hvorfor vi skal snakke om hvor dårlig resultatet må være i q3 for at den skal kollapse. Det blir garantert ingen kollaps etter q3, PHO kommer til å levere pluss resultat så det holder(med Cevira inntekten, ca. 44 mill), så overskudd er hevet over enhver tvil. Det spennende momentet blir hvorvidt dem klarer å få pluss også på selve driften, det er jeg i tvil om, men det burde være store muligheter for det gitt at det stemmer hva DS og Dahl sa på q2: Framover nå vil vi se stigende inntekter og utflating på kostnadssiden. Så nær break even de har vært nå kan det bety at de også kan komme til å levere pluss på driften allerede nå fra q3.
20% stigning på dagens kurs er jo ikke mer enn en drøy tier. Dagen da Cevira avtalen ble meldt var den på et tidspunkt opp nesten 17 kroner fra 42,90. For alt vi vet kan den stige 50-300% til jul, helt umulig å si noe om slikt, men med overskudd i q3 kommer garantert flere på banen som har ventet på at så virkelig skal skje før dem putter penger i aksjen.

For min del tenker jeg at det kan være flere mulige triggere framover før jul:
-Melding om at upfront på usd 5mill er fullt innbetalt(bør komme innen et par mnd senest)

  • Melding om patent forlengelse i USA(det motsatte vil selvsagt påvirke kursen negativt hvertfall på kort sikt)
  • Melding om partneravtale for Cysview i Asia/Kina.
  • Melding om søknad om sidenotering(sier ikke at jeg ønsker dette, men DS har uttalt dette som en mulighet)
  • Melding om samarbeid med Wolf og eller Olympus
  • Melding om nye data som skal presenteres på konferanser utover høsten.
  • Melding om status for Asieris fase 3.
  • Dahl sa på q1 at det ikke ville bli pluss før medio 2020, er derfor i tvil om dem bør melde en pw snart. Eller om det de betrakter at markedet kjenner til Cevira upfront og således ingen overraskelse. Sikkert andre som kjenner disse reglene bedre enn meg.

Etc. etc.

Det finnes enormt mye som plutselig kan skje og sikkert flere ting som jeg ikke har nevnt som kan komme som lyn fra klar himmel som Cevira avtalen.

5 Likes

Kursen kan “kollapse” helt ned til ca 44-45 og fremdeles være i en riktig så frisk opptrend.

Er jo helt umulig å gi noe svar på de spørsmålene dine, men det er jo åpenbart både en frisk oppside og en frisk nedside her.

Opptrenden er der både i det tekniske og det fundamentale.

Edit:
Jeg tror nesten neste øvelse her må bli i å legge de fundamentale grafene oppå chartet til aksjen!

2 Likes

Når jeg bruker begrepet “kollapse”, så er det ikke ut fra egen mening. Poenget mitt er at mye av debatten rundt PHO, spesielt på Hegnar, domineres av en del ekstremt optimistiske som predikerer voldsom kursstigning, og en del ekstremt negative som mener selskapet vil misslykkes. Jeg savner noe midt mellom disse ytterpunktene. Bør ikke et litt mindre potensial også være god nok grunn til investering? Og er det faktisk slik at faren for kursfall fra dagens nivå er svært liten om man venter til over q3 og videre med å selge igjen?

1 Like

Jeg tror at akkumulering på “dårlige” børsdager frem mot Q3 kan være en grei strategi.

2 Likes

Det er en norsk halvlikvid biotek smallcap med en giret storeier.

Det finnes ingen garantier.

Men det ser fint ut. Kommer det noen og vil kjøpe mye nå så må kursen videre opp.

2 Likes

Ser at flere her er forsiktige med å spå noe frem mot nyttår. Det er sikkert både riktig og smart, for ingen av oss vet hva som skjer i fremtiden.

Men dersom vi tar inn over oss noen enkle fakta, så har antall utplasserte scope steget betydelig siden PHO fikke på plass refusjonsavtalen med effekt fra 1 jan 2018. Vi vet at de også nå har på plass en refusjonsavtale for surveillancemarkedet og flexiscope. Vi skulle derfor ha sett en betydelig økning av utplassering av flexiscope i 1H 2019. Når det ikke skjedde, så skyldes det trolig dfe problemene som eleverandøren KS hadde med flexiscopene. Men disse var fikset i månedskiftet feb/mars og har såøledes ikke lenger noen negativ effekt på salget av flexiscope.

Samtidig har DS uttalt at de har en “very, very, very strong pipeline for flexiscope”. Jeg velger å tolke det slik at veksten i utplassering av flexiscope vil være merkbar allerede fra Q3 19 rapporteringen.
CFO, som normalt er en meget jordnær person i sine uttalelser, uttalte også at selskapet er on track til å innfri guidingen for 2020. I så tilfelle vet ledelsen at omsetningen av Cysview vil stige svært mye i kvartalene som kommer. Og i den grad den veksten viser seg allerede i q3 19, så kan jeg vanskelig se at Q3 tallene skal skuffe markedet og bidra til kollaps i kursen. Snarere tvert imot.

Jeg tror PHO kommer til å overraske sterkt positivt på flere områder(antall utplasserte scope, brukerfrekvensen og bunnlinjen) ved Q3 presentasjonen, spesielt sett opp mot den begfredelige forestillingen vi fikk høsten 2018. Dersom markedsaktørene samtidig forventer nye skuffelser i Q3, så kan det bliet voldsomt gap mellom hva som er forventet av markedaktørene og det som leveres av PHO. Hva som da vil skje med aksjekursen får den enkelte finne ut. Men 40-tallet vil i så tilfelle være en illusjon å håpe på.

4 Likes

til de som ikke har rømt skuta :wink: https://www.wrvo.org/post/blue-light-procedure-upstate-cancer-center-helps-treat-bladder-cancer. fersk artikkel . @Rodjer

3 Likes

den er visst delt på fb-gruppe allerede…

2 Likes

Shorten av MW er redusert til under 0,5%

https://ssr.finanstilsynet.no

5 Likes

Da lader de vel opp til et siste angrep tenker jeg.

Mye mulig, men uansett kan det være et tegn på eller signal om at de kanskje ikke tror på super stor nedgang i aksjen framover, kursmessig.
Omformulert, de har funnet ut at nedsiden nå er særdeles begrenset og dekker inn.
SMART.

1 Like

Hvis MW hadde hatt planer om en ny short så hadde de ikke dekket inn nå.
Fatter ikke at de ikke dekket inn langt nede på 30 tallet…

1 Like

Det kan hende de lader opp til å pøse ut aksjer igjen for å trigge en nedgang. Det er bare en teori som nok er farget av at jeg har tatt ut 10% av posten min for å trade litt da det ble litt kjedelig å se alt stå i stein. Det kan hende det ble en dyr avgjørelse, får kjøpe noe morsomt for pengene i så fall :sweat_smile:

USA har ca 320 mill indbyggere. I Kina bor der op imod 1,4 milliard mennesker - og der er per i dag flere med middel og opover indkomster end i USA…

Da er det logisk - nu hvor vi har en partner på Cevira - at tænke at der må komme en licenciering af Cysview for det kinesiske marked.

DS nevnte at de har mødt masse interesse fra kinesiske selskaber uden at nævne Cysview - men jeg bliver ikke overrasket hvis der kommer en melding om netop sådan en licensaftale indenfor kort tid.

6 Likes

Nu hvor vi uden tvivl kan se lyset for enden af tunellen med underskud er det aktuelt at spørge om der er nogen her som kan hjælpe med at belyse den skattemæssige situation i PHO. Tænker at der er akkumuleret betydelige skattemæssige underskud gennem mange år og at vi af denne grund kan se frem til skattefrihed nogle år frem - men hvor længe?

3 Likes

Dersom MW hadde ønsket å øke shortandelen - for å forsøke og få kursen ned (slik at en ikke taper på shorten de hadde/har pr i dag) - ville det ikke vært lurt og beholdt shorten (Ikke innfridd)?

MW har den siste tiden kun dekket inn shorten - virker på meg som at de har gjort sitt ytterste for å holde kursen nede. Jeg mener det blir feil å ha for mye fokus på en aktør som har shorten en veldig liten andel av aksjebeholdningen - samtidig tror jeg helt klart det har en psykologisk effekt overfor investorene. Blir interessant å følge med om/hvilken betydning det får for kursen fremover - det virker i alle fall som at MW en god stund nå ikke tror på noen ytterligere nedgang. Det er flere som har poengtert at MW er en profesjonell aktør som helt klart vet hva de holder på, er smarte og pleiet å tjene penger. MW hadde flere muligheter til å dekke inne shorten langt nede på 30 tallet - i stedet dekker de relativt sett store deler langt opp på 50 tallet… Samtidig skjønner jeg veldig godt at de velger å dekke inn - jeg tror det er gode utsikter for en fin kursoppgang for PHO fremover.

1 Like

Den dagen en slik melding treffer markedet tror det kan være smart å befinne seg på innsiden.
Ja, faktisk sliter jeg med å finne et eneste holdbart argument for sette seg på utsiden av PHO de nærmeste årene.

1 Like