Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Markedet i USA er opplyst å være 1 350 00 surveillance og 350 000 TURBT. Totalmarked 15 milliarder NOK. Har Photocure opplyst om hvor mange av de prosedyrene som utføres av de 700 hospitalene som er målgruppen til selskapet slik at man har et anslag på teoretiske max inntekter fra selskapets målgruppe?

1 Like

Det blir noe gjetting fra min side nå, men mener at tallet for antall cancer centers i USA totalt er ca. 1500.
En må anta at veldig mange prosent av disse “1 350 00 surveillance og 350 000 TURBT” foretas på de 700 som Pho jakter.
Sikkert noen andre her som kan svare bedre på dette enn meg, men inntil videre er det mitt bidarg.

2 Likes

Frå q1 presentasjonen:

Targeting top 750 Reference Centers and major LUGPA and IDNs

Det beste er nok å sende mail til selskapet.
Såvidt jeg vet har de bare tidligere vist at Top25 msa utgjør ca 40 % av totalmarkedet.
Den gangen fokuserte de på de 400 største sykehusene.

1 Like

Ser på HO at det er flere som klager på den “tragiske” kursutviklingen til Photocure… De siste 2 årene har kursen gått nærmere 100% og ser ganske Bull ut i mine øyne iallefall :smile:
Blir spennende å følge utviklingen mot Q3 og rapporter med positiv bunnlinje :rocket:

3 Likes

Det er nå de samme 2-3 ludoene som klager hele tiden, de gjør mye av seg og er standhaftige, det værste av alt er at de etter eget utsagn har en fin inngangskurs ift. dagens kurs.
Men, vi får bare leve med at det finnes en rekke rare individer.

4 Likes

He, he ja du snakker meg om surrebukker. Er man oppriktig negativ til en aksje, så skjønner jeg ikke at man gidder å bruke en kalori på å skrive omk den, såfremt man da ikke er av dem som tror at man med sin innsats på tastaturet skal kunne ha magiske evner på kursutviklinge n og faktisk kunne styre kursen dit man ønsker. Men uansett så kaster man bort verdifull tid. Det blir som å tror på det som står skrevet i stjernetegnene*, det er alltid noe man kan finne som passer på ens liv, bare man legger godviljen til.

Nei, våre skriblerier på diverse fora harf liten eller ingen innvirkning på kursutviklingen. Der er det helt andre og langt sterkere krefter som råder grunnen.

Faktum er at PHO nå har rammebetingelser som selskapet aldri tidligere har hatt og veksten er upåklagelig. I løpet av de kommende to kvartalene vil vi også få klare tegn på at flexiscopene er i ferd med å ta av.

Men når vi ser på hvordan kursutviklingen har vært siste året, til tross for alt det positive som har skjedd rundt PHO, så skjønner jeg at DS ønsker å få selskapet sidenotert på en amerikansk børs. For det er helt tydelig at norske investorer fortsatt sitter med nesegrevet godt plantet i selaskapet med fokus på olje, shipping, fisk og finans. Og da kan man glemme og tro at PHO skal kunne bli riktig priset i et slikt marked.

Men når PHO ikke bli riktig priset blir feilprisingen en reell risiko fo oss aksjonærer. Og den risikoen består i at en utenforstående aktør, som evner å se verdiene som ligger i selskapet og potensialet til aksjekursen, går hen og kjøper opp hele selskapet for en meget billig pæng. Det er min største frykt som PHO aksjonær.

2 Likes

:sleeping:

Det jobbes kanskje med sidenotering. Forhåpentligvis med en rettet emisjon mot amerikanske investorer med en rep emisjon mot eksisterende aksjonærer. Det ser i allefall jeg på som velkomment. Dette vil bringe større likviditet til aksjen og en haug med penger i kassa.

Og så kjøpe opp PCIB for pengene. Etter som jeg forstår er dette selskapet nær opp til Photocure med noe av den samme teknologi.

Det er lov å drømme, ikke sant?

1 Like

Helt ærlig er jeg imot sidenotering, tror ikke det vil medføre oss eksisterende aksjonærer noe som helst annet enn en utvanning.

3 Likes

PCIB ble fisjonert ut av PHO for ganske mange år tilbake. Og PHO har solgt seg ut for ca 22kr mener jeg det var, i 2016?

Jeg vet det. Det er derfor jeg sier noe av samme teknologi.

Trenger ikke sidenotering og mer likvid aksje, snart begynner PHO med utbytter og da skjønner folk hva denne aksjen er verdt og kursen blir deretter.

Hvis derimot DS har planer om å bruke penger på å vokse kraftig i nye markeder de neste 5 årene så kan det være en ide med sidenotering.

Personlig mener jeg det er på tide å begynne å høste litt snart, ikke bare bygge for fremtiden. Det er tross alt en viss patentproblematikk.

1 Like

Det PHO må bevise nå, er at inntektene fortsetter å vokse eksponensielt og at utgiftene faktisk flater ut slik de har uttalt på Q2. I tillegg vil jeg ha en bekreftelse på at pipelinen faktisk er så sterk som de hevder, hvis den er det så burde det være flere titalls skop i den til enhver tid. Jeg har valgt å tro på det og regner med vi vil se en boost av utplasseringer fra Q120 og utover.

1 Like

Mange vil bli tatt grundig på senga ved Q3.

Noen grunner er:
• Svakt Q3-18. Nå vil vi se en vekst Q vs Q som blir over det man har sett tidligere. Målt i NOK blir veksten 67% ved 27.5 mill i US.
• Sterk dollar
•Økende flexisalg. Selskapet har selv guidet det, og jeg velger å tro dem.
• Bokført Cevira-inntekt
• Blå tall, og dermed HELT andre overskrifter i media.
Et vanlig, det vanligste, motargumentet for ikke å kjøpe farmasiaksjer er nettopp: «men de tjener jo ikke penger»
Jo for faen :smile: Nå tjener vi penger

26 Likes

Veldig flott innlegg @Mr.Oncoinvest
Dine tanker og refleksjoner sammenfaller veldig med mine egne.

Eneste liten kommentar rundt dette med : Økende flexisalg. Selskapet har selv guidet det, og jeg velger å tro dem.

Det de vel sier er at flexiskop pipeline is very, very strong. Så kan en tolke det på flere måter tenker jeg. Men vi bør se det allerede nå i Q3, det er jeg enig i.
Og ikke minst dette med media og fokus der, overskudd nå vil gi noe helt annet enn tidligere. Skal ikke tro eller håpe på for mye, men mulig det kommer en liten artikkel også i FA når det blir overskudd. Vil i såfall være første artikkel jeg har lest om PHO i FA siden jeg ble aksjonær for 15mnd siden.

2 Likes

Mon tro om ikke opex faktisk går ned fra Q2-19. Her var det noen legal-fees i forbindelse med utarbeidelsen til Cevira-avtalen.

@Rodjer ?

1 Like

Det var vel sagt at Cevira-avtalen kostet ca. 4mill som kom på Q2-regnskapet.

2 Likes

Ca. 3,5 - 4,5 mill tatt som engangskostnader i q2

2 Likes

Hva tror dere ferien i USA har å si får Q3?

1 Like

Husker ikke eksakt, mener det er q3 som har hatt svakest vekst kvartal for kvartal. (YoY har vært helt ok)