Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Forskjellen fra i fjor er at i år har de muligheten til å overraske til oppsiden, fordi vi nå vet fra de foregående år at Q3 vanligvis er et relativt svakt kvartal.

I fjor var det vel ingen som hadde kikket nøye nok i regnearket og vi gikk på en stjernesmell.

Pluss at nå er det en sjanse for at cevira-up front kommer ramlende på q3 og.

2 Likes

Tja, jeg vet ikke hvor mye ferie de har i USA sammenlignet med her til lands, men dersom en ser på de foregående år.

2019:
Q3 27,8 mill???, + 16 skop???
Q2 24,5 mill, + 17 skop

2018:
Q3 16,5 mill, + 7 skop(+ 2,5% fra q2)
Q2 16,1 mill, +21 skop

2017:
Q3 12,7 mill, + 9 skop(+ 16,5% fra q2)
Q2 10,9 mill, + 10 skop

2016:
Q3 7,8 mill, + 2 skop(+ 9,9% fra q2)
Q2 7,1 mill, + 6 skop

Inntektene vil basert på historiske tall stige fra q2(24,5 mill) til q3.
Legger en inn snittet for de foregående tre år(ca. 10%) vil omsetningen i q3 lande i intervallet 25,5 - 28,5 mill. Personlig tror og håper jeg nært på 29 mill.

Når det gjelder utplassering av nye skop viser snittet for de tre foregående år 6 skop.
Jeg tror det er rimelig grunn til å anta at det blir betydelig mer basert på de siste 6 kvartaler eksklusiv q3 2018 som var av den traurige og dårlige sorten. Q3 2016 mener jeg heller ikke kan legges til grunn da det har vært et totalt annet taktskifte og veksttrend i utplasseringer spesielt fra medio 2017.
Jeg tror antall utplasserte skop i q3 lander i intervallet 14-22 skop, herav tror jeg ca. 6-8 er flexiskop.

Har tidligere redegjort for hvordan jeg ser på og tolker utviklingen på Cysview med diverse variabler etc. Utfra det er jeg rimelig trygg på at de allerede i q3 har utplassert >10 flexi og rigide skop.
Og da er det etter mitt syn fortsatt 4 uker + 2-3 uker inn i q4 igjen ift Cysview.com for antall nye i Q3

5 Likes

Rodjer veldig bra resonert, muligens litt høyt med 29 mil etter hva historien vister, men vi får håpe.

2 Likes

Mulig det er noe høyt og er således egentlig bare mitt håp uten å bli skuffet om det blir mindre.
Men er det egentlig helt utenkelig spør jeg meg selv.
Det er snakk om 18,4% opp fra Q2 for å treffe 29 mill, i 2017 var stigningen 16,5%, tror ikke det er umulig, men nok heller ikke det mest sannsynlige.

3 Likes

Det som hvertfall er brennsikkert er at kursen stupte etter q3 2018 og jeg vil påstå at det nesten alene(i tillegg til MW sin short start) skyldtes kun 7 utplasserte skop mot 21 stk i q2.
Hva kan vi da forvente oss nå siden det blir et flott resultat(garantert grunnet Cevira) og dersom vi får mer enn en 100% oppgang i utplasseringer kontra q3 2018?

6 Likes

Det er jeg helt enig i. Fallet kom på grunn av en spekulativ stigning dagen før presentasjonen. Jeg var vel en av få som syntes utplasseringen var helt ok, med tanke på at det var helt på linje med tidligere År over års utvikling i utplassering. Kursbevegelsen ned overrasket : )

Jeg har hørt nevnt “god pipeline på flex” her inne, så tenkte å verifisere den. Stemmer det så er jeg enig. Q3 blir “mot normalt”

3 Likes

DS sine ord fra q2 presentasjonen : “flexiscop pipeline is very, very strong”

5 Likes

Da trenger jeg bare å se webcasten :slight_smile: Skulle vært gjort for lenge siden. Takk.

3 Likes

Hvordan kan det forklares at det i Q2 2019 ble solgt 4 færre skop enn i Q2 2018? Det står ikke i forhold til kraftig økning av salgskorpset?
Hvordan kan du forvente 16 skop i Q3 dette året, når vi nå 2/3 deler inn i kvartalet kun har solgt rundt 5 skop? Det er da vel ikke så mange skop som ikke registreres på Cysview.com?
Hvor blir den forventede akselerasjonen av salget av…? Det må jo skje en eksplosjon i salget i Q4 om guiding skal nås.

Tror du må puste litt med magen nå og se den røde tråden gjennom utviklingen siden spesielt medio 2017.
Akkurat som med aksjekurs og uansett hva salg en driver med i denne verden er det ikke oppgang konstant. Ingenting stiger på direkten til himmels uten et og annet tilbakeslag underveis, er vi enige om det?
Har forklart dette snart et dusin ganger her og på HO, men skal gjøre det en gang til.
Mange klinikker lar seg ikke oppføre på Cysview av ulike årsaker(ref. Dahl sit svar på en mail jeg sendte ham i fjor sensommer).
Og det ser en tydelig at er mange når en vet at ved Q2 var det faktisk utplassert 188 skop, mens det på Cysview kun var oppført 122.
I tillegg er det slik at oppføringene kommer i bolker, gjerne 2 og 3 på en kveld. Den første måneden i q3 kom det ingen oppføringer på CC såvidt jeg kan huske, de 7 som har kommet, har derfor kommet alle som en de siste 4,5 ukene.
Så ser jeg at andre har forklart deg på HO at det trengs i prinsippet ikke å utplasseres et eneste skop de neste 6 kvartalene for å oppnnå guidingen. De skopene som er utplassert pt er hauen på nok for å oppnå den guidingen dersom bruksfrekvensen økes dramatisk.
Bruksfrekvensen vil økes(det har DS sagt at de jobber hardt med parallelt med utplassering av nye skop), men jeg tror ikke det vil være nok og derfor er det fint om det utplasseres fortløpende mange skop, både rigide og flexible.
Så har du kanskje fått med deg at de 14 allerede utplasserte flexiskop genererer i størrelsesorden 3-4 ganger mer enn et rigid skop. De aller fleste av disse var såvidt tatt i bruk i q2.
Beklager, det er flott at du spør og er kritisk, men synes du kjører på ufortrødent mye med det samme og jeg klarer ikke å forklare dette bedre, så lar andre overta på dine spørsmål heretter.

PS! Q2 2018 er ATH hva angår skop utplassering.

Og her er mail svaret fra ED fra juni ifjor(trodde det var sensommer, men men)
Hei,

Takk for interessen.

Oppføring av klinikker på Cyview.com vil for det første ha et etterslep da sykehusene må godkjenne skriftlig at de blir oppført. Dessuten har vi sett at noen sykehus har som policy at de ikke vil opp på lister av denne typen. Vi ønsker selvfølgelig at alle skal med, men må forholde oss til sykehusenes egne policies.

Med vennlig hilsen,

Erik Dahl

5 Likes

Her må du skille snørr og bart. Vi kan ikke vite hvor mange skop som er solgt, kun hvor mange kliniker som har blitt synlige. De to er ikke synonyme.

1 Like

Dette har du generelt selvsagt rett i.
Poenget er at når selskapet har giret opp salgsfremstøtene med et mye større salgskorps i løpet av det siste året, så burde i hvert fall ikke salg av skop bli lavere i Q2 2019 enn det var i 2018. Det klarer i hvert fall ikke jeg finne en logisk forklaring på.
For meg står lavt salg av skop i sammenheng med lav brukerfrekvens. Hadde brukerfrekvensen vært høy eller i det minste sterkt økende, ville det tydet på at produktet nå var blitt mer populært blant urologene og det hadde igjen generert større økning av salg av skop etter hvert som ryktet spredde seg.
Jeg legger også merke til hvor tregt det går i Canada og Australia.

1 Like

Har ikke erfaring vist at i hvert fall de fleste klinikkene lar seg oppføre?
Det kan selvsagt godt tenkes at en del klinikker som allerede har rigide skop nå har skaffet seg flexi. Men det vil ikke nødvendigvis øke salget av Cysview tilsvarende da flexi i mange tilfeller da vil komme i bruk i stedet for (og ikke i tillegg til) tidligere rigide skop på disse klinikkene.

“Poenget er at når selskapet har giret opp salgsfremstøtene med et mye større salgskorps i løpet av det siste året, så burde i hvert fall ikke salg av skop bli lavere i Q2 2019 enn det var i 2018. Det klarer i hvert fall ikke jeg finne en logisk forklaring på.”

Svar:
Dersom du sikter til DS sine grep etter hans inntreden den 1.november 2018 så er det ekstremt viktig å ha med seg at fra første kontakt med en klinikk til oppføring på CC tar mellom 6 - 20 mnd. Det betyr at DS sine grep/restrukturering/omorganisering først vil kunne vise igjen nå i q3 og enda bedre i q4.
Utplassering av skop siden midten av 2017 har vært ekstremt bra noe som må bety at flere og flere urologer og ikke minst pasienter etterspør dette.
Men har en hatt forventning om 40 skop utplassert i snitt/kvartal de siste 6 kvartaler så kan jeg skjønne at en er misfornøyd, men da har en også hatt urealistiske forventninger vil jeg påstå.
Når det gjelder Canada er jeg enig, men dette er et såvidt lite marked at i kroner for Photocure utgjør det ikke veldig mye sammenlignet med mulighetene i USA.

Med det sagt er det definitivt krefter i sving for å få BLC på plass også i Canada.

2 Likes

De følgende tall har blitt referert gang på gang her på forumet:

(Q3 2019 har ikke skjedd enda, det er min fremskrivning.)

2 Likes

Da kan vi være enig i at vi bør kunne se de første tegn på bedre resultater fra det store salgskorpset fra og med Q3. De tall som hittil er publisert fra de to første måneder av Q3 tyder for meg på et skuffende resultat. September bør dermed vise til en god del nye klinikker.
Er du forresten uenig i at det kan være en sammenheng mellom brukerfrekvens og salgsvolum av skop? (Ref. mitt forsøk på logikk i den sammenheng i forrige innlegg)

Jeg skriver ikke disse innlegg for å kverulere. Det er derimot disse spørsmålene jeg sliter med når jeg vurderer om jeg skal ta sjansen på ny inngang før Q3.

2 Likes

Gjerne noe mer salg i Canada og Australia, men det Pho får til her er for meg mer bonus. De bør jo selvsagt gå over på den beste undersøkelsen som er i markedet, men vi vet jo fra mange bransjer at endringer ikke alltid er så ‘populære’ alle steder selv om det er helt nødvendig og blærekreft ser ut som utviklingen virkelig har hengt etter. Det amerikanske markedet gir alene mer enn nok kurspotensiale.

DS begynte 1. nov, jeg har tidligere skrevet at den virkelige effekten trolig først kommer frem fra q1 2020, men at vi bør se effekten av den fra q4 2019. Dette ift utplasseringstakt. Jeg må likevel si at det inntrykket jeg har av DS er solid. Virkelig rett kompetanse på rett sted, jeg hadde også høye forventninger. Cevira avtalen og måten det kommuniseres på, flere meldinger/endringer i kommunikasjon, Q&A, målrettet satsing i USA etc synes jeg er gode bevis for det. Hadde vi hatt Cevira avtale og sterk økende interesse fra Kina uten DS, jeg tror ikke det.

En ting til, brukerfrekvensen øker i takt med alder. Jo lenger en klinikk/sykehus har hatt et scope jo mer blir de brukt. Mener DS også har nevnt dette.

3 Likes

Er du forresten uenig i at det kan være en sammenheng mellom brukerfrekvens og salgsvolum av skop? (Ref. mitt forsøk på logikk i den sammenheng i forrige innlegg)

Svar: Med unntak av q3 2018 er ikke jeg enig i at antall utplasseringer er lavt og ser derfor ingen sammenheng.
De fleste av oss mener at bruksfrekvensen er altfor lav og må opp så også PHO ledelsen og det er iverksatt tiltak for å bøte på dette.
I tillegg tar det tid før skopene kommer opp i fart og mht at det har blitt utplassert veldig mange skop de siste kvartalene ift totalen er det for meg naturlig at frekvensen fortsatt er lav.

Side 6 viser erfaringer KS har med BLC, det tar tid før dem kommer i fart.

2 Likes

Det kan tyde på at det er mellom 60 og 65 % av klinikkene som lar seg oppføre med anskaffelse av skop.
Tar vi da for oss kjente tall hittil i Q3, så er det siste jeg så 7 stk. Av dem har jeg forstått at 2 egentlig tilhører Q2. Da har vi i tilfelle 5 skope solgt med kun en måned igjen av kvartalet. Regner vi med dem som antagelig ikke vil la seg oppføre, blir antallet hittil i Q3 rundt 8 skop. Da skal det holde hardt at man i løpet av september skal selge like mange som i juli og august til sammen for å eventuelt nå anslaget til Rodjer på 16 skop i Q3.

1 Like

I tillegg til dem 8 må du vurdere sannsynligheten for at det også har blitt utplassert noen flexiskop​:joy::joy:

Flexiscop pipeline is very, very strong sier Herr Schneider

2 Likes