Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Aksjen er i opptrend, og salgspipeline har levert for 2018 nøyaktig slik Bellete guidet på Q2-presentasjonen som sparket det hele i gang.

Så han klarer nok utmerket godt å vente til Q1 for å se om det fortsetter. De to foregående årene har Q4 til Q1 vært en helt grei periode i usa.

Nedturen etter Q4 nå er først og fremst irriterende for de av oss som luktet lunta men ikke agerte, for alle andre fremstår det som en finfin kjøpsanledning og konsolidering av kursen.

Se hvor lavt volum det er på nedgangen nå kontra q3…

2 Likes

Lavere volum er vel delvis pga at forventningsrallyet kom noen dager tidligere og mange rakk å selge ut mer før q4 tallene kom i motsetning til q3 der man bare hadde rally dagen før.

Pho må vel være et av de mest spennende aksjene på børsen men har jo en Traumatisk historie , det er det ikke å legge skjul på.

Hvorfor skal dette selskapet lykkes nå når det ikke har klart det de siste 10 årene?

Til forskjell fra tidligere så foreligger der gode svar på dette spørsmålet nå.

Men den voldsome reaksjonen på Q418 er jo fasinerende.
Her er der mange som tjener store penger ved hver kvartalsrapport uten kunnskaper om hvorledes systemene virker.

Ut på 45-50 og inn på 38-42.

Nesten som penger i banken og nesten uten risiko.

Hvem er de som betaler gildet?

Salg nå i PHO eller PCIB medfører nesten garantert at en selger på bunn og det blir det vel ikke peng av.

God helg.

3 Likes

Ja, at Hansson er misfornøyd med kursutviklingen vil vel neppe kvalifisere til årets overraskelse. Vi er vel flere som er misfornøyd med kursutviklingen. Men spørsmålet er jo om kursutviklingen skyldes utviklingen i selskapet eller om det er markedsaktørene som er årsaken?

Vi sitter altså i en situasjon der veksten fra Q4 17 økte med 76% i Q4 18, der ledelsen guider 60% vekst i 2019 PG 2020 og sterk vekst i årene deretter.

Målsettingen til ledelsen er å bidra til at BLCC teknologien blir SoC i et USA’s fjerde største kreftmarked. Det innebærer etter mine begreper en markedsandel på mer enn 50%.

PHO leverer et nøkkelprodukt til BLCC teknologien som bifalles av urologene i USA og som pasientene mener alle bør får tilgang til.

Problemer med levering av flexiscope ligger bak oss og i løpet av Q4 ble det utplassert rekordmange scope, hovedsakelig regide scope. Når Q1 presenteres er der god grunn til at den rekordhøye veksten i utplassering av scope fortsetter og at innslaget av flexiscope er blitt betydelig høyere ettersom problemer med levering nå er løst.

Det er altså ikke veksten i PHO som er problemet, men at markedsaktørene ikke fikk en oppdatert guiding og at andelen flexiscope var så lav gjennom Q4. Intillegg likte ikke markedsaktørene at ledelsen sin strategi var å pløye alt overskudd utover i 2019 inn igjen i selskapet for å sikre atvdet kraftige veksten vedvarte utover 2020. Markedsaktørene ønsket tydeligvis ikke mer vekst, men at bunnlinjen viste overskudd.

Men hvor lenge tror dere at markedsaktørene lar historien påvirke sin interesse for et selskap som er innen i en akselererende vekst som vil fortsette i mange år fremover? Og hvor lenge vil markedsaktørene sutre over at ledelsen faktisk ønsker å gripe den unike muligheten som PHo nå har til å bli markedsledende i USA’s fjerde største kreftmarked istedet for å gi aksjonærene overskudd på bunnlinjen i løpet av 2019?

Jeg tror ikke at en del av aksjonærene skjønner sitt eget beste når de går til angrep på CEO basert på det han presenterte på Q4; en klar visjon om å fokusere på salg/vekst slik at BLCC teknologien kan bli SoC og ledende innen blærekreftdiagnostisering. Er det ikke dette man har drømt om i åresvis og det man drømmer om i andre norske farmasiselskaper?

Men det koster tid og penger for å vokse seg stor i et marked som det amerikanske. Det er mange som har knekket nakken på å forsøke seg op egenhånd. PHO ledes nå av en amerikaner som både har kompetanse og lang erfaring fra tidligere kommersialiseringi det samme markedet. Jeg velger å tro at det er en fordel for PHO og oss aksjonærer.

Men det er fullt lovlig å være uenig. Aksjekursen viser jo med all tydelighet at det er mange som er uenige i denne strategien og som ikke forventer at PHO skal oppnå suksess. Jeg kan ikke annet enn å si lykke til!

2 Likes

jaja. nå er q4 over og kanskje har de fleste fått tid til å reflektere over hva som kom frem på presentasjonen og på podcasten med radforsk. for min del må jeg si at det er flott at de satser på å kjøre på med de nødvendige investeringer for å oppnå økt salg på sikt fremfor å vise blå tall på bunnlinjen nå. imidlertid var det noe skuffende at de ikke meldte om utfordringene med scopene selv om det er KS sitt bord. selve guidingen de viste til var helt grei. når de ikke har grunnlag for å komme med tall på fleksi per idag så er det heller ikke noe de skal gjette seg frem til på nåværende tidspunkt. tallene om økt omsetning på over 70 prosent og høyt antall utplasserte scopes taler vel sitt for de som ser lengre frem enn morgendagen. det må også nevnes at jeg finner det morsomt at flere fremtredende nick på HO er misfornøyde med q4 og har snudd drastisk i sin tilnærming til PHO og fremtidsutsiktene for selskapet :wink:

go helg mens vi venter på q1 om 2,5 mnd;)

Du vet, en aksje i vekst er ikke et nullsumspill på samme måte som valuta er, de som gutser mest på trading og treffer kan jo tjene mer, men det er nok kake til alle. :slight_smile:

1 Like

Greit å være ferdig med Q4 og se fremover mot en gradvis bedring i 2019. Så får vi håpe at de mest naive drømmerne som trodde guidingen skulle firedobles til 100 mill USD over natten også etterhvert innser at ting tar litt tid også i PHO. Slike urealistiske drømmerier er bare ødeleggende og bidrag til å lokke kortsiktige lykkejegere inn i aksjen, og like fort ut igjen når realitetene kommer på bordet. Jeg ser frem til at Savepig utvider sine tallrekker. Etterhvert som pengestrømmen øker mener jeg at selskapet burde oppfordres til å starte med tilbakekjøp av aksjer for på den måten å øke verdien pr aksje.

ved neste q skal jeg forsøke å være tilstede selv. syntes det var en svak og en meget ubekvem schneider ved presentasjonen. På podcasten var han en helt annen.virket mer trygg og selvsikker.

1 Like

Eg vil ha en jevn stigning , slik en kan øke og øke.

Liker ikke når en øker på 49, og så får en rett 20% i dass når selskapet går fremover.

2 Likes

Var det Schneider leverte nå noe Hestdal ikke kunne gjort like bra/dårlig? Mitt inntrykk er at strategien foreløpig er styrt av CFO Dahl og ikke representerer noe nytt som Schneider har lansert.
Vi er blitt lovet en oppdatert guiding i ett helt år.
Den gamle var basert på “business as usual” slik Hestdals strategi var. Dersom den nye strategien med å pløye alt overskudd tilbake i markedsføring er bedre, så burde det gi grunn til å forvente hurtigere vekst enn det man tidligere la til grunn? Og dermed en mer optimistisk guiding.
Tenk på de stakkarene som kjøper aksjer i forkannt av de to siste kvartalspresentasjoner i tillit til at selskapet holder sitt løfte om oppdatert guiding og ser sin investering falle som en sten så snart management viser seg.

2 Likes

Det å levere Q4 presentasjonen er 1 time fremføring, 1 time smalltalk etterpå, og noen timer forberedelse. I kvartalet.

Dette er det sykeste jeg har lest.

Guidingen ble oppdatert på q4, til å bli stedfestet av ny CEO. Når man ser nærmere på tallene ser jo guidingen for 2020 helt rimelig ut.

Hvor var dere da dere fikk se Photocure med milliardomsetning i 2024? :stuck_out_tongue:

En smule hårete mål når de gjelder utplasserte skop i us, men veldig konservativt regnet med revenue per scope i us, og vekst overhodet utenom us.

11 Likes

Synes det er litt pussig at han var så mye mer avslappet på DNB healthcare fremfor et helt publikum enn på Q4 med bare et konferansebord.

2 Likes

absolutt helt enig med deg. virker som to helt forskjellige personer utifra q-presentasjoner og investorkonferanser. ser en viss Somsa hevder det er dysleksi. ikke vet jeg. men det jeg så på q4 var ikke imponerende. siden jeg er delvis i nano så var det ikke en Bravo av q4.

1 Like

I tillegg er bidraget fra surveillance veldig lite i grafen, med tanke på at markedet er 3-4 ganger større enn turbt😜
Når vi nærmer oss 2024 så tror jeg den største inntekten kommer fra surveillance :upside_down_face:

3 Likes

la oss håpe på en blå overraskelse iløpet av de neste q-ene. vil si pho er i en lignende situasjon som Tomra var. bare vi ikke gjør som de nå hvor de annonserer ekstraordinært utbytte og samtidig vil hente penger ved behov for å ekspandere

1 Like

Synes Tomra fremstår som en ganske klar parallell! De ble jo i lange tider slaktet for at de aldri ville få gjennomslags for sin teknologi og ikke klarte å lage butikk.

Jeg holder fremdeles Cevira som noe som plutselig kan generere mye verdi, og da kan det plutselig bli ekstraordinært utbytte. :wink:

Men det er noe som er hypotetisk og helt i det blå selvsagt. Ikke noe som kan regnes inn i prisingen av selskapet overhodet

5 Likes

På Q4 ville han møte representanter fra eierne og derigjennom personer som har fulgt med og satt seg inn i PHO på en helt annen måte en en gjeng vilkårlige investorer hos DnB. På Q4 var han også bevisst på at han ikke leverte hva ledelsen hadde lovet aksjonærene på Q3, samt at han ville komme med info om problemer med flexiscopene som selskapet hadde holdt tett med så langt.

Så ja, jeg skjønner at Dan var en smule nervøs for hvordan hans budskap ville bli godtatt av tilhørerne på Q4.

På hans presentasjon hos DnB så skulle han kun presentere det glade budskap og selge inn en investeringsmulighet til vilkårlige investorer. Det tok han på sparket. På Q4 måtte han være langt mer påpasselig med hvordan han ordla seg fremfor en gjeng kritiske PHO investorer.

BoTusen takk for den jobben du gjør Savepig! Imponerende. Men ut fra disse kurvene er det lett å se at vi knapt nok er kommet inn i «unnarennet» på nåværende tidspunkt og at veksten virkelig begynner etter 2020.

Men jeg stusser over at flexiscopene står for en langt mindre inntjening enn de regide. Jeg hadde forventet at med et surveillancemarked som er fire ganger større enn TURBT markedet og med et flexiscope der kapasiteten er fire ganger større enn med et regid scope, så ville inntjeningskurven mellom regide scope og flexiscope på ett eller annet tidspunkt krysse hverandre. Eller i ditt diagram; de blå søylene ville bli høyere enn de røde søylene på et eller annet tidspunkt. Men det skjer ikke i ditt diagram. Kan du forklare meg hvilke rasjonale som ligger bak dette?

1 Like

Kan tyde på at DS og PHO har lagt opp løpet litt for stramt for egen del. Som en følge av det blir dårlige beslutninger tatt. Litt for mange baller i luften som av enkelte kan minne om et luftslott.

Med det sagt er jeg sikker på at DS vil føre skuta riktig vei bare han får tid nok. Spørsmålet er vel hvor mange storaksjonærer vi går glipp av på veien.

Hva ligger i begrepet “akselererende inntektsutvikling”?
Dette sett i relasjon til “peak sale”?

Mener å huske fra Q418 raporten at CEO opplyser at akselererende utvikling har startet for PHO.
Korriger meg dersom jeg er feil.

Tar vi utgang i dagens dato og frem til peak sale (ca 2026?) og trekker snittet av en lineær kurve mellom disse punktene så berører dette ikke begrepet “akselererende”
Det som kommer i tillegg ved akselererende utvikling er at kurven blir eksponensial.
Den starter altså tidsmessig på en høyere inngangsverdi ettervert som tiden går.
I en slik utvikling vil vel økningen i inngangsverdien tidsmessig være liten i tidelig fase men vil kunne dra på noe vanvittig når stigningen passerer en nedre inngangsverdi.

Hvordan vil en slik snittkurve se ut i denne tidsperioden og videre frem til peak sale?
Kurven kan vel ikke ha akselererende utvikling helt frem til peak sale?
Den kan selvsagt ikke peke rett opp , det blir jo bare tull.

Det interessante med dette er Økningen av inntektene nå i startfasen til akselerasjonen gir momentum.
Høres ut som turboen slår inn

1 Like