Ja, at Hansson er misfornøyd med kursutviklingen vil vel neppe kvalifisere til årets overraskelse. Vi er vel flere som er misfornøyd med kursutviklingen. Men spørsmålet er jo om kursutviklingen skyldes utviklingen i selskapet eller om det er markedsaktørene som er årsaken?
Vi sitter altså i en situasjon der veksten fra Q4 17 økte med 76% i Q4 18, der ledelsen guider 60% vekst i 2019 PG 2020 og sterk vekst i årene deretter.
Målsettingen til ledelsen er å bidra til at BLCC teknologien blir SoC i et USA’s fjerde største kreftmarked. Det innebærer etter mine begreper en markedsandel på mer enn 50%.
PHO leverer et nøkkelprodukt til BLCC teknologien som bifalles av urologene i USA og som pasientene mener alle bør får tilgang til.
Problemer med levering av flexiscope ligger bak oss og i løpet av Q4 ble det utplassert rekordmange scope, hovedsakelig regide scope. Når Q1 presenteres er der god grunn til at den rekordhøye veksten i utplassering av scope fortsetter og at innslaget av flexiscope er blitt betydelig høyere ettersom problemer med levering nå er løst.
Det er altså ikke veksten i PHO som er problemet, men at markedsaktørene ikke fikk en oppdatert guiding og at andelen flexiscope var så lav gjennom Q4. Intillegg likte ikke markedsaktørene at ledelsen sin strategi var å pløye alt overskudd utover i 2019 inn igjen i selskapet for å sikre atvdet kraftige veksten vedvarte utover 2020. Markedsaktørene ønsket tydeligvis ikke mer vekst, men at bunnlinjen viste overskudd.
Men hvor lenge tror dere at markedsaktørene lar historien påvirke sin interesse for et selskap som er innen i en akselererende vekst som vil fortsette i mange år fremover? Og hvor lenge vil markedsaktørene sutre over at ledelsen faktisk ønsker å gripe den unike muligheten som PHo nå har til å bli markedsledende i USA’s fjerde største kreftmarked istedet for å gi aksjonærene overskudd på bunnlinjen i løpet av 2019?
Jeg tror ikke at en del av aksjonærene skjønner sitt eget beste når de går til angrep på CEO basert på det han presenterte på Q4; en klar visjon om å fokusere på salg/vekst slik at BLCC teknologien kan bli SoC og ledende innen blærekreftdiagnostisering. Er det ikke dette man har drømt om i åresvis og det man drømmer om i andre norske farmasiselskaper?
Men det koster tid og penger for å vokse seg stor i et marked som det amerikanske. Det er mange som har knekket nakken på å forsøke seg op egenhånd. PHO ledes nå av en amerikaner som både har kompetanse og lang erfaring fra tidligere kommersialiseringi det samme markedet. Jeg velger å tro at det er en fordel for PHO og oss aksjonærer.
Men det er fullt lovlig å være uenig. Aksjekursen viser jo med all tydelighet at det er mange som er uenige i denne strategien og som ikke forventer at PHO skal oppnå suksess. Jeg kan ikke annet enn å si lykke til!