Tror ikke han er største fisken i bassenget akkurat nå
Lillespettet er nok tillagt langt større vekt enn det han fortjener i dette caset. Han kjøpte såvidt meg bekjent 100k aksjer over en periode på en ukes tid. Dersom han ønsker å cashe inn i morgen så tror jeg neppe han vil få problemer med det. Og jeg løfter ikke et øyenbryn om han skulle være så blind at han selger seg ut.
Nå er det helt andre og langt sterkere krefter som styrer showet. Lillespettet er ikke noen annet enn en liten kvise i denne sammenhengen. Tviler på at amerikanerne bryr seg mye om hva Lillespettet måtte finne på av klovnestreker, ei heller hva VG eller E24 måtte finne på å skrive.
Jeg er mer spent på hva som skjer i etterkant at DS sin presentasjon i NY. Det får vi vel trolig først føling med etter lunch på fredag, samt utover i neste uke. Det er bare å nyte adventstiden, og snart legger vi 2019 bak oss og starter på 2020…du og du!!
@Rodjer, fører du statistikk på antall medlemmer på facebook? Tror det er en god føler for interessen.
Norne on PHO: We find the latest share price increase a good time to take profit and downgrade our recommendation from Buy to Sell. TP 70 (68)
Dette skal være analysen fra Norne, postet på Xtrainvestor nå i kveld:
Great turnaround in the US achieved and much more expected
The key to Photocure’s success is the US market. We are impressed by the company’s efforts there and launch-like growth figures shown in quarterly reports lately. In-market unit sales grew by 37% YoY in Jan-Sept this year and we expect 40% growth for the final quarter of 2019. The company has set an ambitious goal to reach revenues in the US of USD 20-25m in 2020 and this target was repeated many times afterwards. Our estimate for this year is USD 11.4m (USD 8.2m YTD). This implies that 75% YoY growth is needed to achieve the low end of the guided range and a massive 120% growth is required for the high end of the guidance to be met. Our US revenue estimate for 2020 is USD 20m.
Cevira deal is great; long-term value could be much higher than NOK 11/sh
The deal with Asieris for the out-licensing of Cevira was one of the best news for Photocure in a long time. Prior to that we had zero value in our model for the asset. Currently, we include this deal with a value of NOK 240m or NOK 11/sh. At the same time, we acknowledge that we are using a risk-weighted (probability adjusted) model in our valuation, plus a substantial discount rate of 15% (our NPV@10% discount rate would yield NOK 15/sh valuation of Cevira deal). We would like to highlight that as time goes by and Cevira moves forward as a product, valuation will increase, but at this point, lots of risk remain and we are cautious in our evaluations.Time to take profit after amazing rally
We have made small changes to our model vs the report issued about a month ago (mainly FX rate adjustments). This leads to a slightly higher TP of NOK 70/sh (NOK 68/sh previously). On the other hand, the share price has skyrocketed by close to 80% since our last update (12 up days in the last 13 trading days). We acknowledge that Photocure is finally and truly on the right path with its US expansion and fantastic growth there is expected. However, we find the latest share price increase a good time to take profit and downgrade our recommendation from Buy to Sell.
Mye bra, men kursmålet deres henger ikke med på kursutviklingen, og de anbefaler derfor å selge.
Norne har ikke fått med seg at det kan komme en avtale om salg av Hexvix/Cysview i Asia når som helst.
Det har ikke jeg fått med meg heller, har du kilde?
Se siste kvartalspresentasjon på hegnar tv
Stemmer, da har jeg fått det med meg… den økte interessen.
Euforisk i huet etter disse ville dagene, mye å følge med på … PHO, PCIB, NANO, TRVX
Skjønner dog de må holde seg litt konservative, Q4 blir spennende og da får nok pipa en annen lyd
Nå har vel Norne sine anbefalinger aldri vært noen ledestjerne i PHO-universet, men at de anbefaler sine kunder å selge nå som utlendingene endelig er på vei inn i aksjen er jeg litt forundret over.
JP Morgan Chase har vel lastet til en snittpris høyere enn Nornes kursmål. Jeg er ikke i tvil om hvem som får rett.
Norne og Edison har vel omtrent samme kursmål, så det kan fort være samme “shit in shit out” analyse.
Bare for å sette fingern på det jeg mener er skivebom fra Edison er at de har en peak sales for Hexvix + Cysview i 2024 på 376 millioner NOK. Antar man så og si flatt og knapt noen økning salg for Hexvix i Norden, Europa, Australia og Kanada så betyr det at Cysview skal ha et peak sale på 25 mill$ i US i 2024, og deretter falle…
Min påstand er at salget av Cysvie kan økes hvert år frem til 2030, minst.
Mao litt lureri-analyse, går med på masse økning i salg i 2020, slik at analysen tilsynelatende er “for god”, og knapt noen økning etter 2020 slik at de som kjøper det makkverket selger seg billig i 2020.
Dernest er nåverdien på Cevira satt til ca 1/5 av et “verdiløst Hexvix/Cysview”.
Kanskje ikke markedet lenger lar seg lure av disse latterlig analysene.
Kan de være så kyniske at de kommer med en slik analyse/anbefaling i et forsøk på å hjelpe egne kunder som ennå ikke har fått øynene opp for PHO, til å komme seg inn til en så lav pris som mulig? Vi har jo sett flere forsøk den siste tiden til å riste ut aksjer gjennom forskjellige tjuvtriks. Jeg føler meg rimelig sikker på at det nå sitter mang en tidligere PHO aksjonær, som har solgt seg ut/lettet PHO portefølgen i håp om å kunne kjøpe seg inn igjen på en billigere kurs. Disse må være rimelig frustrert over å se sluttkurs på 100+ og med overveiende sannsynlighet for at oppturen fortsetter imorgen. Ingen god følelse. Nå har de gjennom Norne sin analyse/anbefaling fått et ørlite håp om at kursen skal korrigere ned i morgen.
Vel, jeg tviler på at de får sitt ønske oppfylt og jeg frykter at de må akseptere å kjøpe igjen sine aksjer til en høyere kurs enn da de solgte. Slikt smerter.
Men la oss håpe at andre har tatt lærdom og ikke gjør samme tabben.
Kommer alltid en korreksjon før eller siden.
Om den kommer i morgen,eller på 120 vet ingen.
Solgte meg forøvrig ut på 100.2, gjenstår å se hvor smart det var.
Uansett utfall, så er jeg fornøyd med 140% avkastning.
Jeg er litt usikker på hvor stor nedturen vil bli imorgen. Når man innser hvor mange som sitter langsiktig og hvor mye som har blitt akkumulert av blant annet JP Morgan m.fl. på ganske høye nivåer er det ikke vanskelig å tro at disse vil åpne lommeboka med en gang kursen begynner å nærme seg snittpris. Jeg tror kursen vil falle i morgen, enten 1-5% eller rundt 15%+. Alt kommer an på hvor mange tradere og spekulanter som sitter inne i aksjen når den åpner ned x antall prosent. Det er en grense for hvor mye JP og alle andre nye store investorer kan veie opp for med kjøpene sine.
Photocure Småprat er (hvertfall slik jeg oppfatter den) en side hvor det både informeres, diskuteres, spekuleres og praten sitter løst. Det er ikke slik at enhver kommentar her inne må ose av optimisme og tro om kurs på 200kr innen 1mnd. Hva om min (eller noen andre) sin kommentar om nedgang imorgen viser seg å være rett og at denne spilte en rolle i å få andre til å klargjøre cash for å fylle på? Er ikke det bare positivt?
At jeg uttrykker tro på nedgang imorgen betyr ikke at jeg er gjennomsyra av pessimisme og negativitet til selskapet. Jeg har vært investert i Photocure siden i sommer, har brukt mye tid på å forstå selskapet og jeg har til syvende og sist ståltro på selskapet. Med tanke på Nornes salgsanbefaling vil jeg faktisk påstå det bør være svært innafor å argumentere for en nedgang imorgen. Hva er vel en bedre (verre) trigger enn at det eneste meglerhuset med dekning på selskapet anbefaler salg i en periode hvor aksjen har steget enormt på kort tid, er overkjøpt og i utgangspunktet ganske klar for å korrigere litt? Det kan godt være jeg tar feil, men så har jeg heller aldri påstått å sitte med fasiten.
Du nevner at bare fordi jeg foreslår nedgang i morgen så vet jeg åpenbart ingenting om fremtiden til selskapet. Betyr det at du bruker fremtidig potensiale til å bestemme morgendagens kurs? Du virker hvertfall ganske sikker på at jeg vil tar feil bare fordi fremtiden ser lys ut. En naturlig bevegelse for en aksje i en stigende trend er: stigning - korreksjon - stigning - korreksjon osv. Man kan sammenligne det med å puste. Det er begrenset hvor lenge man kan puste ut før man er nødt til å trekke pusten. Pho har pustet ut en ganske lang stund nå.
Når det er sagt kan jeg vel også skyte inn at DS har nevnt at SoC ikke blir lagt særlig stort fokus på for øyeblikket da Scopene i USA kun kan brukes med Karl Storz og vil medføre en forholdsvis stor påtvungen kostnad for sykehusene som ikke bruker det utstyret pdd (det kan faktisk hende han sa rett ut at SoC ikke var viktig for pho, men ikke ta mitt ord på at det stemmer 100%).
Jeg fylte forøvrig på med aksjer på tirsdag, så du kan ta det som et bevis på at jeg ser på selskapet som attraktivt selv på disse nivåene.
Det må være lov å uttrykke skepsis til videre kursoppgang når et selskap har hatt en såpass kraftig stigning som det PHO har vist siden midten av november. For den oppturen har overrasket selv de mest garvede av oss. At den ville komme, var flere av oss rimelig sikre på, men jeg tror ikke mange hadde forutsett at den skulle komme på denne siden av nyttår.
Når den nå likevel materialiserte seg i november, så er det interessant å se på hvem som har drevet kursen opp. Og det er ikke småinvestorer i Norge som har gjort dette. Ei heller Lillespettet og hans eventuelle følgerne. I går ble det omsatt 1,4 mill aksjer og kursen gikk nær 20%. En fantastisk dag for alle interesse for, og aksjer i PHO. Ny rekord for dagsomsetning. Og at det hovedsakelig er friske penger som kommer inn, kan vi se på utviklingen i de andre farmasiselskapene. Det er nemlig ikke bare PHo som har løfte seg, men mer eller mindre hele det norske farmasisegmentet.
Vi har også sett klare tegn på at det er amerikanske investeringsbanker som er i gang. Det forteller oss at disse handler på vegne av sine amerikanske klienter og akkurat det er svært interessant. Spesielt med tanke på at DS skal holde presentasjon for amerikanske investorer i ettermiddag. For det tilsier at DS har klart å vekke interessen for PHO på andre siden av Atlanteren. Og merk deg at dette er investorer med en helt annen holdning til farmasiselskaper enn det som har vært den tradisjonelle holdningen blant norske investorer. Ikke minst blir farmasisektoren av amerikanske investorer ansett å være en safe haven i usikre tider. Og i den grad økt interesse rundt PHO og skyldes en sektorrotasjon i Norge, kombinert med at amerikanske investorer har fått ferten av PHO, så kan det bli flere dager med kraftig oppgang. Noe økende salgsvolum er et klart tegn på. Et omsetningsvolum som foreløbig toppet seg i går med 1,4 mil aksjer omsatt.
Det er rart med det, men når noen begynner å handle en aksje og den blir et diskusjonstema på diverse aksjeforum, og disse fylles opp med videosnutter som vi har sett et utall av lagt ut av Rodjer, så vil det bidra til at stadig flere får øynene opp for det lille selskapet i sørhellinga til Nordpolen, som er i ferd med å gjøre storeslem i USA. Og amerikanske investorer kjenner et utall eksempler på hvilke vanvittig verdisetting slike selskaper har oppnådd i USA, andre farmasiselskaper, som også begynte i det små.
Joda, kursen har gått mye og etter tradisjonell norsk tenking, så ligger alt til rette for en korreksjon i nær fremtid, kanskje allerede i dag. Det store spørsmålet er om amerikanske investorer sin appetitt på PHO er mettet. Hvis så ikke er tilfelle så kan det like gode hende at vi får en ny dag med 10-20% oppgang. Og hvem tør selge seg ut samme dagen som DS skal presentere PHO for markedsaktører som tydeligvis har fått øye på lille, uskyldige, men svært så potente PHO?! Det kan for ende opp med at nervøse norske investorer forer amerikanske investorer med sine aksjer, uten at kursen faller, men de facto stiger til nye høyder. Mine får de ikke. Dette er kun en begynnelse på et eventyr som kan bli enestående på OSE sin historie. Når sist hadde et norsk farmasiselskap gjennombrudd i det amerikanske helsemarkedet?
Det blir en spennende dag! Lykke til enten du blir sittende, er på selgeren eller på kjøperen!
Er selv ikke inne i PHO men det er bare å gratulere de som er inne. Vi trenger bjellesauer og interessen for en eller flere aksjer kan løfte hele sektoren. Det er alle tjent med.
Tror vi får (minst) like god kursutvikling som Medistim har hat siste året; fra midt 60-tall til godt over 180.
Mange likhetstrekk i selskapene, så å lese 3q19 rapport på Medistim gir verdifull innsikt for PHO aksjonærer på hva vi har i vente.
Det blir selvsagt ingen rett strek opp til ATH for PHO, 155 kronet, og forbi.
Men at det oppover er jeg overbevist om.