Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Er det mulig at deler av ressursene har blitt opptatt med å finalisere flexisalg? Hvordan det går med dette er jo helt ukjent i og med at det ikke blir meldt på cysview.com og DS uttalte at pipeline var “very very strong”. Om den er så sterk som han sier vil det vel være realistisk å tro at økningen i flexi vil forsterkes ytterligere.
Per 3Q19 er det solgt 209 rigide scopes og hos de aller fleste av disse er det rom for å installere flexi. Det var først i 4Q17 vi begynte å se en akselerasjon i utplasseringen av disse. Om vi antar at mesteparten av flexioppføringene vi har sett t.o.m 2Q19 kom fra sykehus som installerte rigide scopes før 4Q17 er “the best yet to come”. Denne laggen mellom rigid og flexi på ca 1,5 år kan komme av at sykehusene vil bruke litt tid på å teste ut rigid før de anskaffer flexi. Deretter regner jeg med det tar litt tid å inngå kontrakt for flexi også. Om da man anslår ca 1-1,5år vil vi begynne å se effektene fra 2018 i år og hvertfall ut i 1H20.
Her spekulerer jeg en ganske god del, men i mitt hode virker ideen spennende. Bare å korrigere meg om jeg har tatt feil i noe.
EDIT: Jeg tar da altså kun hensyn til tidsdifferansen mellom endring av utplasseringstakt mellom flexi og rigid.

2 Likes

For 2017 er tallene så lave at det er vanskelig å påstå at et kvartal er bedre/dårligere enn et annet.

Ser man tilbake til 2015 og 2016 så er det iallefall ingenting som indikerer at q4 er et bra kvartal.

I praksis er det bare q4 2018 som er bra, men det er et tynt grunnlag for å påstå at q4 normalt sett er sterkt, spesielt når man hensyntar at foregående kvartal (q3 2018 ) var svakt.

Jeg har endel andre beregninger for scope. Det er viktig å være klar over at vi kan godt ende opp med få innstallerte i q4, og likevel ikke oppleve at veldig positive trender brytes.

2 Likes

Enig i det Hayen.

Men det som kan være en overhengende og høyst mulig greie nå i q4 er at antall utplasserte flexiskop for første gang overgår antall utplasserte rigide skop.
Det tror jeg faktisk det er en reell sjanse for.
Type 10-13 flexi/ 9-12 rigide

2 Likes

Joda, det er notert. Det er flere solide sykehus og kjeder som har tatt i bruk blc.

Hvilken betydning mener du det her for scope i q4?

Helt klart.
Flexi kan jo være alt fra 0 til 50 i q4.
De aller fleste flexi ser ut til å bli solgt til sykehus/klinikker som allerede har installert rigide, og anslagsvis er det igjen ca 170 sykehus/klinikker som kun har det.

Og som du spekulerer i: det kan godt være at det i q4 kommer flere fleksi enn rigide.

Få scope i q4 vil ikke bryte positive trender.

2 Likes

Vi ser på de samme tallene, tror vi kan leve godt med å ikke alltid tolke dem 100% likt. :slight_smile:

Men akkurat den situasjonen vi er i nå gjør at jeg har vært litt defensiv i min posisjonering i aksjen og vektet meg en liten smule ned når den gikk så høyt som den gjorde nå.

For til Q4 kan faktisk selskapet gjøre et helt greit kvartal (som du sier kan tallene fra Q3 være enn opphopning på tall som like gjerne kunne havnet inn i Q4), men likevel skuffe til nedsiden slik at det utløser volatilitet.

Selv har jeg faktisk såpass stor tro på selskapet nå at jeg legger en ganske solid fremskrivning til grunn når det gjelder skop.

Og så blir det selvsagt utrolig spennende å se omsetning for Q4, for akurat nå er det en liten smule avvik mellom guiding og performance hittil i år.

Summa summarum: Aksjen har gått vanvittig sterkt nå, og folk må nesten ta sin egne valg på hvilket punkt de gjør sin inntreden. Den er en god del mer kjøpbar på 80 enn på 100 selvsagt.

4 Likes

Et ärlig svar: Forhaapentligvis ingen ting. Tidligere trodde jeg det gikk fort aa kjöpe og ta blc i bruk. (Tippet aarets sluttkurs for Pho i OK’s spörrelek paa 720, og kurs under anser jeg fortsatt som lav.)
Etter tidligere aa ha värt top 50 i Pho har jeg benyttet treskoenes nedsalg i PCIB. Skulle raketten tennes i PCIB för Q1- Pho kommer, öyner jeg muligheten til aa flytte tyngdepunktet paa nytt.
Har etter mine forhold värt tungt inne i begge siden tidlig i 2017.

1 Like

Vi er nok ganske enig.
Tar på meg ganske nøytrale/forsiktige briller når jeg vurderer tall og trender.

Hva gjelder omsetning er vi veldig samkjørt. Cysview-salget har pt ikke god nok fart eller akselerasjon for å nå guiding. Det er to utfall:

1. Selskapet oppnår ikke 20 mill usd eller mer i 2020
  2. Omsetningen akselerer kraftig og nok til at guidingen innfris.

Hvis 2) blir resultatet, så kommer 2021 til å bli en gedigen fest for både selskapet og aksjonærene.

Sitter ganske stabil med min post i Pho.
Jeg velger heller å sitte gjennom svingninger enn å risikere å trade bort aksjer (være delvis ute den dagen kursen plutselig går)
Har for øvrig nok aksjer til at det blir hyggelig om/når dette tar av.

2 Likes

Ja jeg klarer ikke helt legge fra meg det scenario nr 2 der. :slight_smile: Det er et herlig bullscenario å ha som en karamell innerst i skapet.

Jeg har uansett sagt en stund nå at folk bør ikke stirre seg blind på 2020, det er trendingen for 2021 og 2022 som er viktigst, og der vil vi få mer og mer svar på rapportene gjennom neste år.

En ting vet vi: På Q4 kommer overskriftene til å være at børsraketten Photocure klokker inn sitt første skikkelige overskudd på lange tider, det sikkerstiller innbetalingen fra Kina. Kanskje kan Dan allerede på DNB Healthcare slå fast at de pengene er på bordet?

2 Likes

Men i den grad ditt første scenario skulle slå til, så stiller jeg meg svært kritisk til at ledelsen på de siste kvartalspresentasjonene har hold fast ved at guidingen for 2020 står ved lag. Jeg føler meg rimelig sikker på at de baserer sine standpunkt på noe. Og ettersom hele guidingen er basert på et betydelig salg av Cysview, så må det være at de kjenner til at der vil bli utplassert et svært høyt antall flexiscope de nærmeste månedene eller så må de ha fått signaler om at brukerfrekvensen på allerede utplasserte scope er på full fart opp.

Vi vet jonat der er utplassert tilstrekkelig med scope til at den kapasiteten disse scopene representerer vil kunne dekke opp for guidingen, forutsatt at brukerfrekvensen øker dramatisk.

Forøvrig enig i at en innfrielse av guidingen for 2020 vil ha mye å si for den videre utviklingen gjennom 2021.

2 Likes

Henter over fra TA-tråden.

Hva slags omsetningstall må vi se i 2020-2020 for å forsvare en market cap på 2,5 milliarder i februar 2021? Kommer ketchupeffekten?

2 Likes

^-- Noen med finansielle muskler & abo som kan gi oss noen highlights fra artikkelen over? :stuck_out_tongue:

1 Like

Vi kan vel ikke gjengi for mye av slike artikler så har valgt en liten del av den som passende da dette ikke er noe nytt ift hva Hansson har uttalt om PHO til media siste 18mnd.

Aksjen nådde 102 kroner på det høyeste i forrige uke, som også var det du mente Kina-avtalen alene var verdt da Hegnar.no hadde en nyhet på det 1. juli i år. Hva mener du aksjen er verdt nå?

– Jeg er ikke selger av aksjen! Om PHO er i 50 kroner eller 100 kroner, er ikke det som er viktig for meg. Når ketchupeffekten begynner, ser vi fort 200 kroner. I’m in for the long term! USA er the main driver i PHO. Jeg kommer til å sitte i PHO til det enorme potensialet som er i aksjen er tatt ut. No more comments, svarer Alexander Hansson.

Og siden FA brukte “Photocure Investors” som en del av deres humor på baksiden av deres tidning forleden dag tror jeg ikke jeg bør være den som gjengir mest:grinning::grinning:
De har nok et par journalister i gruppen.

9 Likes

Vi kan ihvertfall trygt si at aksjen er i ferd med å bli en riktig så het potet :slight_smile:

6 Likes

http://dnb.meetmax.com/sched/event_58613/__agenda_cp.html

Daniel Schneider. Får vi vite noe mer konkret om Asia satsningen? Vil han antyde noe om Cysview/Hexvix og scope salg? Vil han endelig komme igjennom til blårussen med fakta om hvor stort markedet er i USA og at ingen andre kan sammenligne seg med diagnostikk/surveilance resultatene til Photocure? Og hva med Cevira?

Vi får se i morgen…

1 Like
5 Likes

fin reklame:clap::+1:

1 Like
1 Like

Hvor mange nye scope er ført opp på Cysview.com dette kvartalet?

Det er lenge siden jeg har sett noen oppdatering, begynner å bli litt bekymret for utplasseringstakten.

(Og ja, jeg vet at ikke alle klinikker føres opp, at det hender at det føres opp i bolker sent i kvartalet, og at flexi scope til eksisterende kunder som allerede er ført opp ikke registreres)

Likevel burde det tikket inn minst en oppføring i uken i snitt. Og jeg tror vi er et stykke unna dette.

2 Likes

Det er oppført 7 stk hittil.

Men jeg har en teori, i q3 ble det oppført 14skop på CC, det ble faktisk utplassert 23. Flexiskop utgjorde 8 av de 23 og selv om vi ikke vet skal en ikke se bort fra at de fleste av de 8 gikk til allerede eksisterende CC klinikker.
Poenget mitt er at en skal ikke se bort fra at vi i q4 for første gang kan se en overvekt av flexiskop kontra rigide.
Men, åpenbart er det ønskelig med langt flere enn 7stk i q4 på CC. Minner om at det en desember kveld ifjor kom 8 klinikker på en og samme kveld. 6 av dem var rett nok VA hospitaler, men kanskje noe lignende inntreffer også i år, jeg vet ikke.
Men, opplagt skop trenger vi mange flere av, men CC er ikke styrende, det beviste q3 til gangs.

Bare en teori og jeg ikke bekymret, men skulle gjerne sett et par skop på CC denne uken.
Og så er det noe med å se utvikling over flere kvartaler og ikke vektlegge et enkelt kvartal for mye. Kanskje q4 kommer ut med eks. 18 skop.
Q3 og Q4 tilsammen vil da gi 41, altså et snitt på over 20 siste to kvartaler.

7 Likes