Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

At PHO hadde behov for en annen type CEO i den fasen selskapet nå har gått inn i kan vi være enige i. Men vi må ikke underslå den jobben Hestdal tross alt har gjort for PHO og oss aksjonærer.

Hvilke andre norske farmasiselskaper står med et FDA godkjent produkt, med de beste refusjonsordninger for det amerikanske markedet, gjeldfritt og med kun 21 mill utstedte aksjer? Ja, selskapet har faktisk flere titalls millioner på bok og emisjon er ikke på agendaen. Folk bør skjønne hva dette vil ha å si både for kursutviklingen og utbytter den dagen når bunnlinjen svulmer opp.

Jeg synes Hestdal har styrt skuta med fast hånd for at vi nå befinner oss i den gunstige posisjonen vi tross alt befinner oss i. Dan Schneider kom ikke til noe konkursbo, men overtok et selskap som var i ferd med å bli meget godt rigget til den fasen selskapet nå starter.

Så kan man alltids diskutere om prosessen frem til dagens situasjon kunne gått raskere med en annen type leder, men slikt blir bare spekulasjoner man aldri vil kunne få svar på. Vi er der vi er og mye av dette kan vi takke Hestdal for. Ingen er tjent med å sverte Hestdal sitt ettermæle.

La oss heller være tilfreds med det særdeles gode utgangspunktet for PHO som han overlot til Daniel Schneider. Daniel bør ha alle muligheter til å sikre suksess for PHO og oss aksjonærer. PHO står i en stilling som få, eller ingen andre, norske farmasiselskaper har vært i. Hvor langt dette vil gå er det ingen som vet. PHO ledes nå av en person som har lang erfaring og inngående kjennskap til det amerikanske sykehusmarkedet, samt et særdeles viktig nettverk. Og enhver som evner å lese og som kan enkel matematikk, vil kunne se at the sky is the limit.

11 Likes

Bevegelser i dag som vi ikke har sett på denne siden av nyttår. Noen som har evnet å slite fokus bort fra olje, fisk, shipping og finans og oppdaget en liten perle blant norsk farmasi?

Kan det være investorpraten i går som gjør at det kommer utenlandske investorer vi ser i dag?

1 Like

Ikke umulig. Men i så tilfelle må det være noen småfisker som er svært interesserte for klokken er nå langt på natt i SF og volumet er lite. Vil tro at vi først ser effekten blant U.S. investors senere på dagen. Men hvem vet.

“vi må ikke underslå den jobben Hestdal tross alt har gjort”

Helt enig, Londonmannen. Dit vi er kommet idag er bl.a. Hestdals fortjeneste. Nå var det ikke alt han lyktes med, men blir PHO bra så er Hestdal mye å takke for det.

2 Likes

Vellykkede fase 3 studier og reimbursement henger høyt, de to tingene mener jeg overhodet ikke å diskreditere hestdal.

For investor som var på den konferansen i US, vil det nok ta litt tid før dei bestemmer seg for å investere i Photocure. Tipper ca ei veke. Større investor kjøper ikkje kun etter ein presentasjon. Her vil dei undersøke selskapet nøye før dei kjøper.

1 Like

Så spørs det om noen vil hoppe på før ny guiding, eller før Q4 resultater kommer inn da. Kan fort bli en stund til å vente tror jeg dessverre.

For de kortsiktige kan nok det stemme, de kommer noen dager før Q4. Min erfaring er forøvrig at de som bruker ordet “dessverre” i et aksjediskusjonsforum ikke mener det :wink:

Jeg skulle gjerne hatt med amerikanske investorer i går, for å si det sånn. Trenger ikke vente lenger enn nødvendig med kursoppgang. Alle mine investeringer er langsiktige, det betyr ikke at jeg ikke gevinstsikrer litt underveis og flytter det over i f.eks BGBIO. Kan fort se kursnedgang før vi får info her, dessverre.

Der var den igjen gitt. Mente det denne gangen også :wink:

Ja sånn er dette underfundige markedet. Vi tror vi har en perfekt plan men plutselig kan PHO stikke ivei mens du sitter et annet sted. Pga en uventet melding, pga nye store investorer som har fått opp øynene eller andre ting. Da kan det være for sent å angre. Dessverre :wink:

2 Likes

Appetitt på aksjer er det. Hemmeligheten er å late som det ikke er det.
Går vi i pluss på Q4 samt god vekst i US er det for sent. Surt børsklima eller ei.
Mange, meg selv inkludert, ble lurt av sesongvariasjoner på Q3.

Nøkkeltallene vi skal måles mot finnes her:

Der ser man at det var 10.2 mill i US i Q417. Og 42.4 Full Year.
Det betyr at vi vil få servert ca 100% vekst Q418 vs 17. Tror faktisk på 110%.
Og Full Year vil styrke seg markant. Hvis vi tar utgangspunkt i Gårsdagens presentasjon var det 45% vekst første 9 mnd i US målt i dollar. På Q4-17 hadde vi som sagt 42.4 mill FY.
Dette tallet vil bli ca 67 mill på FY-18. Dvs en vekst på 58%.
Vi vil altså få et grunnlag der vi kan vise til 58% vekst i US mot 45 som ble presentert nå. Dette er konservative anslag.
Havner vi på 23 mill i US, noe som ikke er utenkelig, vil det se enda penere ut.

Må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner dem som sier dessverre for en kursnedgang når man ser hva som kommer til å skje utover i 2019. Ta imot enhver dipp som en gudegitt gave og last mer, såfremt man har tro på selskapet, vel å merke. Eller er du så kortsiktig og nervøs at du får nerver om kursen faller tilbake noe kroner? En oppgang skjer aldri lange en rett linje eller kun gjennom blå dager. Kursen vil sprette litt frem og tilbake som i alle andre aksjer. Men retningen vil over tid være opp, og etterhvert kraftig opp. Det er bare å slappe av, roe ned og nyte livet som PHO aksjonær. Vi vet trolig ikke hvilken heldig situasjon vi er som har snitt godt nede på 30 tallet.

Nå må du lese innlegget mitt på nytt, Londonmannen. Jeg skriver at alle mine investeringer er langsiktige. Så denne kommentaren blir jo tåpelig:

Det er greit at du er Photocure sin fremste fakkelbærer her, men spar deg tåpeligheter. Jeg sitter godt i pluss i PHO, og veldig komfortabel med å sitte i lang tid. Jeg tipser til og med bekjente om PHO når de spør. Det betyr ikke at jeg ikke kan legge planer for et potensielt lite nedsalg ved bratt kursstigning.

Liker å lese de aller fleste innleggene dine her, men du er farget av din investering som de fleste andre. At PHO er en potensiell flott investering støtter jeg glatt, men ingenting er sikkert i noe selskap i noe marked, spesielt i tidens merkelige børsklima.

3 Likes

ser at siden over sites er blitt oppdatert 2 ganger idag. men ingen nye sites enda;)

kommer det noe nytt idag?

OK, men som langsiktig PHO kan du ikke la deg bekymre over at kursen fluktuerer. Det er jo primært kortsiktige aktører og tradere som er er opptatt av kortsiktige svingninger. Det er når du fremholder at du er langsiktig at jeg begynner å stusse.
For det synes unektelig ut som at PHO må komme med en fremoverlente, oppdatert guidingen eller vise blå bunnlinjen før at oppturen virkelig tar til. I mellomtiden må man være forberedt på fluktuasjon.

Ha en fin aften!

Kan du utdjupe dette? Kva side er oppdatert?

var på PHO sine sider med oversikt over alle sites de har registrert på siden. åpnet elementer for å se om det hadde dukket opp nye på listen, men intet nytt. imidlertid så jeg at siden hadde blitt oppdatert rundt kl 18 idag, samt nå kl 2015.
image

AH, eg forstår. Eg tenkte kanskje det var noko slikt du meinte. Veit du noko om frekvensen på oppdateringar? Om det skjer ofte, så kan det jo kanskje vere forbetra koding eller noko? Eg er på tynn grunn her sånn kunnskapsmessig, så set pris på all info.

it-kunnskapen min er svært begrenset, men la merke til at det ikke ble endret på dato på siden selv da det kom flere sites på listen. trenger andre mer kyndige for å besvare det du lurer på. bruker å sjekke daglig på antall oppføringer når jeg har tid. ellers er andre raske med å oppdatere oss andre når det skjer noe