Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Flott oppstilling -
Får du med hvitt lys og kilde så bør innlegget festes fast øverst i tråden

1 Like
1 Like

Conclusions: The BWC and PDD had the highest accuracy for detection of bladder cancer. Their combined use is recommended to obtain high sensitivity and specificity.

Enda flere positive vinklinger på BLC.

Sånn at ingen leser det igjen noensinne?

Jeg finner døra selv. God natt og god jul.

Utrolig mye spennende som skjer i Photocure for tiden, og jeg må si, Daniel Schneider virker å ha en skikkelig master-plan for å realisere de store verdiene det ligger i “The Bladder cancer company”.

Gjelder bare å “connecting the dots”, og jeg tror at folk som er flinke til å se bissniss-muligheter allerede har fått ferten.

Ser man på slide 5 av 21 der strategien beskrives

Så tenker jeg at step 3 “Acquire”, feks kan bety et samarbeid eller kjøp av følgende selskap.

Det er et kanadisk selskap med en device som lett kan plasseres på forskjellig skop å bruke i BLC.

“The current blue-light method, which needs a system tower that houses multiple units, including the light source, camera control unit and the video data recorder, is purchased as a “bundle” and, depending on accessories, can cost well over $100,000. The i/Blue system, on the other hand, using state-of-the-art technology, combines the three modules into one device, taking up a much smaller footprint, and offering a much lower price tag.”

La også merke til at vår og Photocures gode venn dr Kamat er rådgiver for dette selskapet.

" Imagin his helmed by an experienced management team, with direct medical device experience moving products from concept through development to commercialization, including managing the FDA process. One of its medical advisors, Dr. Ashish Kamat, Endowed Professor of Urologic Oncology and Cancer Research at University of Texas MD Anderson Cancer Center, has been named by Expertscape as the world’s top-rated expert in urinary bladder neoplasms."

Nå er selvsagt Cysview og Karl Storz låst i US, så det markedet har Photocure god kontroll på. Men denne devicen er perfekt for å innta nye markeder, der man ønsker å fort øke skop-tilgangen for Cysview/Hexvix-bruk med en lav inngangskost.

Feks Kina. Børsverdien på Imagin er forbausende lav, ca 45 millNOK, og har falt kraftig i verdi siste halvannet år. Det kunne tenkes å bety at Photocure kan gå inn her på helt andre betingelser (og gunstigere) enn det som først kanskje kan ha vært tanken.

Merk at dette selvsagt er spekulasjoner, men for meg ser det ut som at Photocure er i ferd med å å kunne bli et særdeles interessant oppkjøpsobjekt for Asieris.

Photocure er altså nå i ferd med å få et solid gjennombrudd med Cysview i US, og med denne devicen kan det beredes grunnen for en billig kjempe-ekspansjon i Kina, og Asia.

I denne sammenhengen er Fierce biotek utmerkelsen Cevira vant i medical device kategorien for beste innovasjon (eneste kinesiske selskap) spesielt interessant. Fordi det viser at Asiers tar skikkelig eierskap i Cevira, og opplagt har stor tro på at de vil lykkes med Cevira.
Jeg tenker at når de gikk inn i avtalen med Photocure så hadde de gjort hjemmeleksen sin mtp om de kunne lykkes klinisk og regulatorisk, med Firece biotek innovasjons-utmerkelsen så er det et aldri så lite kvantesprang mtp på hvordan Asieris tror de kan lykkes kommersielt, etter en godkjennelse.
De har opplagt troa nå på Cevira nå !

Og da nærmer vi oss noen opplagte regnestykker. Hvis Asieris er svært sikre på å lykkes klinisk og regulatorisk med Cevira, og også markedsmessig, så slipper de altså å betale 250mill$ i milepæler + royalties, hvis de kjøper Photocure.
Ofte er det jo i royalties de største verdiene ligger, så å si at fremtidige royalties til Photocure vil minst generere enn inntektsstrøm på 250mill$ er slett ikke urimelig.

Man må sikkert tenke LOA regulatorisk/klinisk og diskonteringsrate for fremtidig inntekter, men at Cevira allerede nå trolig har en betydelig vurdert verdi internt i Asieris tror jeg vi lett kan tenke oss nå.

Dagens verdi på Photocure er ca 200mill$, så selv om Asieris skulle betale 50% overkurs for alle Photocure-aksjer på dagens kurs 90 kroner betyr det at Asieris får Cysview gratis på kjøpet…

Vet ikke hvor mye som gjenstår for Imagin (som selvsagt er ville spekulasjoner fra min side på mtp Photocures eventuelle interesse), men det er en device på et apparat, så det er neppe et like langt lerret å bleke som legemidler.

Synes også det er et tankekors /interessant at folk med nese for penger som broren til Spetalen, og Tore Aksel Voldberg er kommet inn i aksjen.

Det er jo ingen analyser som har kursmål over dagens kurs, sp vidt jeg vet er det bare Norne og Edison som dekker aksjen.
Og jeg tror ingen av de 2 har inngående kjennskap til hverken biotek generelt eller Photocure spesielt.

Så hvorfor går de inn? Og hvem har de diskutert med?

Jeg vil tenke at det kanskje kan være Aleksander Hansson. Han har jo vært med i selskapet lenge, og har nok tanker om hvordan dette skal gjøres. Han har også plassert 2 av sine inn i styret til Photocure som skal være med på å meisle ut en strategi.
Disse har nok diskutert med Schneider mange ganger om strategi.
Jeg liker også ansettelsen av Coy, det virker å være en fyr som kan drive slike prosesser fremover.

Blir et særdeles spennende 2020 for Photocure, der anything can happen.

30 Likes

CONCLUSIONS

The combination of HAL and Blue Light drastically reduces cell survival in patient-derived bladder cancer organoids. These results suggest that beyond the diagnostic utility of Blue Light Cystoscopy with HAL there is a potential for therapeutic benefit. Further investigation into the apoptotic pathway is warranted based on IHC staining results.

https://www.auajournals.org/doi/10.1016/j.juro.2018.02.1704

5 Likes

Det kunne vært interessant å høre om Jònas Einarsson har noen tanker om følgende spørsmål, eventuelt om Schneider kunne fått spørsmål om dette på neste Q-fremleggelse.

-Hva skal til for at Imagin Medical’s device skal bli godkjent sammen med Cysview?

-Kan dette være en måte å omgå drug-device kombinasjonen vi i dag har med Karl Storz, slik at Cysview kan benyttes med scope fra ALLE leverandører (Olympus, Wolf, Stryker m.fl.)?

-kan dette også eventuelt utgjøre en trussel for den drug-device godkjenningen vi har med Karl Storz?
På den måten at f.eks Olympus i fremtiden kan få godkjent en Cysview-kopimedisin i kombinasjon med device fra Imagin Medical?

-Kan det være interessant/hensiktsmessig for PHO å acquire, altså kjøpe opp Imagin Medical?

3 Likes

Men celledøden ved dette prekliniske forsøket er noe helt annet enn den vaksinerende effekten Kristian Berg snakker om i podcasten.
I dette forsøket er det vel ikke involvert immunologiske mekanismer siden blærekreft organoidet kun består av blærekreftceller.

1 Like

Poenget her var bare å vise noe av arbeidet som er gjort for å vurdere terapeutisk effekt.

1 Like

Så det er flere veier til terapeutisk effekt enn ‘‘vaksinasjonseffekten’’.
Kristian Berg sier vel innledningsvis at han snakker ut i fra en undersøkelsessituasjon.

Dette virker lovende, men ikke overraskende siden Cevira virker.
De belyser med 1 joule / cm2. Hvor lenge er det med lyset på scopet?
Ved forstadier til livmorhalskreft var det 10-15 minutters intensiv belysning så vidt jeg husker.
Men et kvarter i gynekologileie var ubekvemt for pasienten og tidsrøvende for gynekologen.
Så konstruerte de Cevirapimplantatet med LED lys.
Et kvarters belysning under cystoskopien vil også være krevende.
Men tilsvarende Ceviraimplantatet kn man legge inn et kateter med LED lys. Pasienten kan selv fjerne det etter noen timer, eventuelt ved hjelp av hjemmesykepleier.

1 Like

En ting jeg har fundert på er hvor mye terapeutisk effekt man evt får av dagens bruk av cysview vs et tenkt opplegg der man legger opp behandlingen for å optimalisere dette.

Hvis legene får vite fra et fase 2 studie at “ørlite grann mer cysview og 20 minutter ekstra lys ser ut til å gjøre vesentlig forskjell”, kan de ikke da uten videre justere bruken sin i den retning uten at det trengs noen særlig approval?

1 Like

Det spørs om det blå lyset trenger dypt nok ned i en in vivo situasjon.

Vi er på god vei til å dokumentere terapeutisk effekt, men godkjennelse-prosessen til et terapeutika er selvsagt både tid- og ressurskrevende, men jeg tror vi om noen år vil se Cysview i en eller tilnærming som godkjent behandling av blærekreft.

Det som er interessant med denne vaksinasjons-effekten er at den trolig har bidratt til den dokumenterte bedrede tilbakefallsprosnet ved bruk av BLC og Cysview/Hexvix.
Mao det er ikke bare en bedret tilbakefallsprosent fordi man finner flere lesjoner, og da særlig CIS ved TURBT, det er i tillegg en vaksinasjonseffekt.

Det som er særlig spennende nå med introduksjonen av fleksiskop i surveilance-segmentet er at det vil medføre at pasienter nå i økende grad vil få gjentatte behandlinger med Cysview.

Så til poenget, det er veldig vanlig at man får best effekt av vaksinering ved gjentatte vaksineringer.

Det betyr at vi etterhvert vil se enda bedre tilbakefallstall, og enda bedre survival etter hvert som surveilance tar en større og større del av den totale Cysview-bruken.

Jeg har lenge påstått av andre grunner enn dette, at Cysview/Hexvix ikke vil ha peak sales i 2024 (slik Edison har hevdet, og de hevdet jo 2020 for ikke særlig lenge siden), men salget vil øke jevnt og trutt til minst 2030.

Jeg blir sikrere og sikrere på at jeg vil få rett i den spådommen.

13 Likes

Hvilken dokumentasjon sikter du til?
Er der studier på gang?

Forøvrig vil et program som driver frem et terapeutisk produkt hjelpe til å støtte opp om surveilance-bruken, les vaksinasjons-effekten, og på sikt være et knakende godt argument for å ta i bruk i first diagnostic markedet, som jo er på 5 mill per år i US+EU.

Surveilance er altså på 1,2 mill per år i US+EU, mens TURB er ca 550 000 i US+EU.

Mao å sette i gang program for terapeutisk effekt vil ikke bare på sikt kunne gi et terapuetisk legemiddel, det vil også kunne bidra tungt til å støtte en kraftig utvidelse av diagnostikabruken, og bare av den grunn vil være regningssvarende.

2 Likes

Foreløpig bare pre-kliniske studier, se slide 11 av 21

Men både resultater, sunn fornuft og ikke minst det faktum at mye er dokumentert med samme virkestoff (HAL) på Cevira tilsier at dette virker.

Og igjen, å videre dokumentere terapeutisk effekt vil i seg selv være solid brekkstang for økt diagnosika-bruk i TURBT, surveilance og til og med first patient use.

5 Likes

Den artikkelen om rotteforsøket har gått meg forbi.
Meget interessant.

7 Likes

Mener at man er i gang med en større undersøkelse på ca.2000 pasienter for å påvise terapeutisk effekt, og at resultatene herfra blir publisert i slutten av 2020.

1 Like

https://ichgcp.net/clinical-trials-registry/NCT02660645

ikke småtteri hva angår ansvarlige personer på de forskjellige klinikkene hvertfall.

1 Like

Einarson har trua på PHO i 2020: https://www.dn.no/marked/biotek-aksjer-ble-juleraketter-pa-oslo-bors-en-stiftelse-sitter-igjen-med-kjempegevinst/2-1-729760

6 Likes