Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

En fornøyelse å lese denne tråden nå. :grin:

1 Like

Det gjenstår naturligvis enda mye arbeid og Schneider er ny i selskapet. Det ligger mye (u)kultur i veggene og det trengs tid å snu endel steiner. Ikke smart å komme inn ny og endevende alt fra første stund, kollegaer og tidligere kollegaers arbeid skal behandles respektfullt.
Men en ting som jeg ønsker å understreke og som hvertfall undertegnede er et sannhetsvitne på er at:

  • Schneider svarer på henvendelser fra aksjonærer som tar kontakt med han.
  • Schneider gir ordentlige svar med positivitet og ydmykhet.
  • Schneider tok affære og iverksatte Q&A session mindre enn en uke etter at han fikk forespørsel.
  • Schneider ble oppfordret til å endre på Børsmeldings “outlook” og legge til mer utfyllende informasjon om hvilket marked selskapet opererer i. Det hadde han fikset fra første melding som gikk ut etter at han lovet å se på det.
  • Selskapet har blitt oppfordret til å bruke Twitter flittigere og det har de så langt imøtekommet.
  • I tillegg er det meldt inn mye mer som jeg håper vi får se framover, blant annet å fokusere mer på suksesshistoriene ved kvartalspresentasjonene og søke å bruke bedre plansjer på presentasjonene.
    Med suksesshistorier menes å “hausse” rekorder hva angår vekst i USA, antall utplasseringer etc. og ikke bare nærmest nevne det i en bisetning under gjennomgangen.

Hittil har hvertfall undertegnede stor respekt for den nye CEO og tror han med sitt brede nettverk i USA vil kunne gjøre en fantastisk jobb for selskapet og dets aksjonærer!

11 Likes

Enig med deg i det. Og det er vel god grunn til å tro at utviklingen for OHO generelt og den mer fremoverlente holdningen stil Dan spesielt, vil gjøre underverk med aksjekursen utover 2H 2019.

1 Like

Ja, jeg kan egentlig ikke tenke noe annet med det vi vet nå. Nedsiden er svært begrenset og tør nesten trekke det så langt at kun et globalt krakk kan torpedere kursen nå. Men i tillegg har vi MW som en løs kanon og en kan selvsagt heller ikke vite hva de største aksjonærene foretar seg framover, men det skulle forundre meg veldig om vi får store sprell fra dem nå når dem har sittet i ro såpass lenge. Vil anta at dem vil gi Schneider mulighet for å vise hva selskapet kan få til nå framover. Hansson uttalte for en tid tilbake at et salg på disse kurser var utenkelig, når det er sagt kan en aldri fullt ut stole på slike uttalelser.
For en gangs skyld er det nå ingen forventninger til resultatet for neste kvartal, 99,99% tror at dette blir negativt basert på Dahl sine uttalelser på Q4. Gleder meg allerede til AUA 3-6 mai og påfølgende kvartals presentasjon.
LM, når vi nærmer oss H2 tror jeg også at kursen kan være betydelig høyere enn det vi ser idag. Edison mener at selskapet pr. idag er riktig priset på NOK 57, vi er vel ca. 20% under det.

1 Like

Det jeg ikke helt klarer å få til å gå i hop er flexscop-estimatene.
Frem til nå så er jo flexiscopesalget bortimot ubetydelig som andel av totalen i US, men potensialet er jo tross alt ganger så stort som TURBT. Mao det er en underliggende vekst som gjør Edison-estimatet svært konservativt. Veksten i US frem til nå er tross alt bortimot 100% bestemt av TURBT.

4 Likes

Renner inn:

8 Likes

Ja, det er mye av signaler med t-skje man kan få før man får blå tall trykt i trynet:)

2 Likes

Det er vel også flexiskop :blush:

With a new approach to bladder cancer care available now at Tanner, physicians can detect non-muscle invasive bladder cancer with greater accuracy through a diagnostic screening called [Blue Light Cystoscopy with Cysview®, which makes the cancer “glow” bright pink under blue light

1 Like

Har bare fulgt Photocure tett siden ifjor sommer, men kan ikke huske å ha sett slik “reklame” for Cysview /Hexvix tidligere. Her popper det opp en boks oppe og en nede med AUA 2019 Hexvix /Cysview.

7 Likes

Meget interessant artikkel du kommer opp med her Tekdude.
Takk for deling.
Registrerer også at denne klinikken ikke er oppført på Cysview, det finnes faktisk ingen klinikker oppført på Cysview i denne regionen overhodet. Marcus Daly Memorial Hospital’s ligger i et belte av 7 stater i nordvest, hvor ifølge Cysview kartet ikke oppgir en eneste klinikk og det er spennende. Dette er garantert ikke den eneste klinikken i området og det kan derfor være tegn på at de har satt inn et støt også i denne regionen.

https://www.google.com/maps/dir//1200+Westwood+Dr,+Hamilton,+MT+59840,+USA/@48.3877044,-114.7494572,5.47z/data=!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x535eb76990f1fbe3:0xbe9a26db40238f9a!2m2!1d-114.172039!2d46.248255?hl=en

5 Likes

takk for det.likevel forstår jeg forsatt jeg ikke hvorfor noen klinikker ikke vil stå oppført på cysview.com og hva som skyldes denne policyen?

1 Like

Til det kan ikke jeg annet enn å vise til svar fra Dahl da jeg stilte det spørsmålet på mail den 26.06.18.

Hei,

Takk for interessen.

Oppføring av klinikker på Cyview.com vil for det første ha et etterslep da sykehusene må godkjenne skriftlig at de blir oppført. Dessuten har vi sett at noen sykehus har som policy at de ikke vil opp på lister av denne typen. Vi ønsker selvfølgelig at alle skal med, men må forholde oss til sykehusenes egne policies.

Med vennlig hilsen,

Erik Dahl

4 Likes

Vi må regne med at 1Q19 blir et ganske tregt kvartal.

Dels på grunn av feilene ved de nye flexiskopene, som først er rettet sent i kvartalet. Noe voldsom Cysview-omsetning basert på flexiskop i 1Q19 kan vi nesten se bort fra.

For 2Q19 bør vi derimot se gryende tendenser. Cysview.com er ikke brukbar som målestokk, da vel kun antall sykehus rapporteres. Om et sykehus som har fast skop fra før anskaffer seg flexiskop, kommer det vel ikke frem i statistikken?

Sykehusene har en tidkrevende beslutningsprosess. Flexiskopinnføringen vil følgelig ta lang tid.

Det gjenspeiler seg også i kursutviklingen, som ikke er all verdens for tiden.

Litt større grad av realisme også på Tekinvestor er påkrevet.

Schneiders påpekning av det gode samarbeidet med BCAN kan også tas med en klype salt. Bluelight forsvinner nærmest på sidene der, som er meget uoversiktlige, og virker som en site der folk oppfordres til å betale, uten at så mye ytes tilbake. Drifterne skor seg på BCAN! Det har også vært svært mye feilinformasjon i leserinnleggene gjennom årene. Jeg vil faktisk påstå at BCAN ikke har hjulpet Photocure det døyt. Det er de svært gode infovideoene fra sykehusene som har vært pådriver. BCAN skulle selvfølgelig hatt en slik video på siden sin. Photocure har en jobb å gjøre i forhold til BCAN. Schneiders info om det gode samarbeidet er en vits. Han må skjerpe seg. Det er ikke nok å tro at ting er bra. Håper han ikke tar like mye feil i forhold til implementeringen av flexiskop, selv om vi jo ser at han har kraftig forskjøvet og utsatt salgøkningen etter hvert. Optimisme uten dekning gir ikke tiltro og realisme.

Dog skal sies at BCAN har tatt inn en fin artikkel av Gary Steinberg MD, The University of Chicago, den 16. februar 18 som endrer på tidligere kritikk av BCAN.

2 Likes

Min menining: Ikke umulig at du kan ha rett i at antall utplasserte flexi skop fortsatt blir lavt. Men en kan ogår anta eller tro på at de som ikke ble levert tidligere grunnet problemene har blitt levert i siste del av kvartalet, et helt åpent spørsmål.
Det finnes ingen gode argumenter for at ikke utplassering av rigide skop fortsatt skal skje i stadig økende tempo.
På Cysview stod det oppført 98 klinikker 31.12.18, den 31.03.19 var dette økt til 110. I tillegg vet vi basert på tidligere så for hver klinikk oppført på Cysview tilkommer det 0,6 nye klinikker i tillegg som ikke lar seg oppføre. Så er det etterslep og diverse andre elementer som gjør at vi ikke vet noe antall sikkert, men at det vil bli i +/- nærheten av 21 som i Q4 tror jeg er hevet over enhver tvil.

“Litt større grad av realisme også på Tekinvestor er påkrevet.”
Min mening: Vanskelig å helt vite hva du sikter til her, men det er vel lenge siden skribentene har vært såpass lavmælt og avmålt ift forventninger som nå. Vi har blitt fortalt at en ikke kan regne med overskudd inneværende år, men det er ikke synonymt med at selskapet fortsatt kan vise akselrerende vekst.

“Det gjenspeiler seg også i kursutviklingen, som ikke er all verdens for tiden.”
Min mening: Kursutviklingen bestemmer ikke til enhver tid retningen for et selskap. Er det fundamentale på plass vil dette gjenspeiles i kursen etterhvert.

“Schneiders påpekning av det gode samarbeidet med BCAN kan også tas med en klype salt. Bluelight forsvinner nærmest på sidene der, som er meget uoversiktlige, og virker som en site der folk oppfordres til å betale, uten at så mye ytes tilbake. Drifterne skor seg på BCAN! Det har også vært svært mye feilinformasjon i leserinnleggene gjennom årene. Jeg vil faktisk påstå at BCAN ikke har hjulpet Photocure det døyt. Det er de svært gode infovideoene fra sykehusene som har vært pådriver. BCAN skulle selvfølgelig hatt en slik video på siden sin. Photocure har en jobb å gjøre i forhold til BCAN. Schneiders info om det gode samarbeidet er en vits. Han må skjerpe seg. Det er ikke nok å tro at ting er bra. Håper han ikke tar like mye feil i forhold til implementeringen av flexiskop, selv om vi jo ser at han har kraftig forskjøvet og utsatt salgøkningen etter hvert. Optimisme uten dekning gir ikke tiltro og realisme.”

Min mening: Før Schneider startet er jeg enig om at det var svært lite å finne om BLC på BCAN siden, men synes ærlig talt at siden framstår med mer BLC stoff nå enn tidligere og at det jobbes mot å få BLC enda tydeligere fram i lyset.
I stedet for å forsøke å dra Schneider ned i søla bør en kanskje heller se på om opplysninger gitt fra den tidligere ledelsen har bidratt til at du opplever kraftige forskyvninger og utsatt salgsøkning.
Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan mene det, men det får stå for din regning.

3 Likes

Takk for motforestillingene Rodjer!

Gjør et søk på BCAN på “blue light” og se hva du finner. Det er artikkelen jeg viste til og eldre ting. Hvorfor ingen henvisning til en video? Det er ikke veldig bra, og alt for dårlig i forhold til infobehovet.

3 Likes

Flott å “sparre” litt.
Ja, og den er jeg absolutt enig med deg i og jeg skal ta det direkte med selskapet, da det er et flott innspill!
Poenget mitt var mer at dersom en ser tilbake endel måneder fantes det lite eller ingenting om BLC på BCAN, nå finner en i hvertfall en direkte link til Cysview.

Men jeg er enig i at dette fortsatt ikke er bra nok selv om jeg mener det har vært framgang den siste tiden.
Photocure er tross alt en av sponsorene gjennom flere perioder.

3 Likes

Vil anbefale folk å lese Q4 hvis man er i tvil.

Der går det veldig tydelig frem at organisasjonen nå er strømlinjeformet mot suksess. Og dette samtidig som Opex går kraftig ned, hvis man holder Sales utenfor.

Sitat fra side 6
Sales and marketing costs increased 45% to NOK 33.9 million (NOK 23.4 million) in the fourth quarter. Sales & marketing costs for the full year were NOK 121.2 million (NOK 96.4 million). The increase of 26% was in line with Photocure’s strategic plans and was driven by activities in U.S.
Fourth quarter other operating expenses, which include supply chain, business development, and general/administration, were NOK 13.1 million compared to NOK 17.9 million in the same quarter in 2017. Full year other operating expenses decreased 16% to NOK 44.3 million (NOK 52.8 million).

Det er over 8 mill i besparelser. Man har rett og slett stålkontroll.

Her er det bare å ta livet med ro i noen år

5 Likes

Jeg er en fundamentalinvestor, men har fått forståelsen for at jeg nok kunne fått bedre innganger og utganger ved noe mer forståelse for det tekniske. Jeg leser Mark Minervinis Trade like a stock market wizard i påsken som fokuserer på SEPA (specific entry point analysis) for å identifisere superperfomers Jeg vil anbefale denne boken på det sterkeste. Jeg har fulgt Pho fra sidelinjen i mange år, men har kjøpt meg inn etter korreksjonen på slutten av 2018. Photocure er allerede en markedsleder, og jeg synes Photocure ser ganske spennende ut teknisk også.
Ser ut som vi ser en konsolideringsfase med VCP (volume contraction progression) med stadig mindre volum, og at det bygger seg opp en breakout over 150/ 200 MVA med forhåpentligvis høyt volum. Vurderer å gå inn tyngre om vi får bekreftelse på dette etter påsken.
58

5 Likes

Ja tallene i Q4 viser tydelig at PHO satser på sales og struper nesten alt annet en BLC promotering og BLC studier til nesten null.
I Q4 “spiste” kutt i andre deler av driften det meste av økning på markedsføring og salespersonell i US.
Men nå er det kuttet hardt i Norge. Q1 har derfor ikke noe å kutte.
Om de har fortsatt med oppskalering i US i Q1 og Q2 regner jeg med at opex øker mer enn inntekter.
Fra Q3 derimot har jeg tro på pluss.

1 Like

Jeg tror utgiftene vil ligge nogenlunde stabilt heretter. De har ikke ansatt noen nye i Q1 som jeg har observert. Selgerkorpset ble ansatt i 2018, og de siste i Q4.
Har god tro på at Q2 vil gå i pluss.

Og husk!! Q2 er nå :bank::moneybag:

Edit
Ser man litt på det man skal måle seg med (US) i Q1- 19, så var Q1-18 på 12.7.
Klarer vi 22 mill så blir veksten på litt over 73%.

2 Likes