Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Går man tilbake til 1H 2018 og har tiltro til at det tar6+ måneder fra et scope er utplassert til det er i operativ bruk, så kan vi oppleve at antall operative scope gjør et merkbart hopp i løpet av Q1 19. Det kan komme til å resultere i et overraskende høy vekst i selskapets omsetning, i forhold til Q1 18. Det ble tross alt plassert ut 28 scope gjennom 1H 2018, noe som utgjør nesten 30% flere scope enn ved inngangen til 2018.

I tillegg er det usikkert hvordan utfordringene til KS høsten 2018/vinteren 2019 har hatt å si for antall scope utplassert gjennom Q1 19. Jeg velger å tro at tallet blir betydelig lavere enn hva vi kunne forventet uten problemer. Men her kan selskapet i beste fall overraske positivt. Den som lever får se.

1 Like

Det blir alt for spennende å se hva Q1 og Q2 bringer @Londonmannen, det er helt uomtvistelig at det skjedde et solid taktskifte i utplasserte skop fra Q4 2017 og utover, samtidig som reimbursement ble forbedret.

Det er også en litt pussig “bølgebevegelse” i US revenue over tid en kan se tidligere (uthevet med blå streker), spennende å se om denne også gjør seg gjeldende i fortsettelsen (jeg har en tanke på at denne kan fortsette å være synlig på grunn av “rytmen” i innkjøp av materiell fra sykehus)

8 Likes

Det er nok meget troligt Savepig - godt observeret…

1 Like

Interessant fremstilling. Men man bør ikke bli overrasket over at interessen rundt BLC teknologien er økende og at stadig flere sykehus/klinikker anskaffer seg utstyret og derigjennom mulighetene til å tilby sine blærekreftpasienter det ypperste som finnes på tilbudsfronten. Fremtredende urologer fremholder jo viktigheten av å kunne «se» krefteinvisert vev tydelig når de skal behandle blærekreft. Og det er nettopp her Cysview og Blue light gir urologene en mulighet de tidligere ikke har hatt.
Når da myndighetene i tillegg stiller opp med en meget god refusjonsordning, både for TURBT og også for surveillance markedet fra 1 Jan 2019, så sier det seg selv at man ville få et taktskifte i etableringen av BLC scope. Og ledelsen i PHO uttalte midt i 2018 at dette var en utvikling som ville akselerere i årene som kom. Derfor er det all grunn til å anta at veksten vil fortsette utover i 2019. Det som kan bremse dette i Q1 19 er altså de utfordringene som KS har opplevd mhp flexiscopene. Men ikke Flem at dette er.nå løst. Så dersom vi ser en utvikling som er dårligere enn man skulle forvente ut fra taktskiftet høsten 2018, så er dette midlertidig og at Q2 høyst sannsynlig vil gi en voldsom vekst. Men det er nå aksjen er på billigsalg.

2 Likes

Q1 og Q2 er vel gode kvartaler for Photocure. Q3 litt slakkere pga sommeren.

Vi er godt inne i Q2. Refusjon kicker inn i Australia om en uke, refusjon HAR kicket inn i US, Ipsen har ansatt ny mann i Tyskland for å få fart på salget, MW har ikke fått dekket seg inn og solen skinner.

4 Likes

Når man studerer disse tallene så er det helt klart at det skjedde et taktskifte gjennom 2018, og det til tross for at prosessen har hatt minst to negative faktorer. For det første gjennomgikk PHO en ekspansjon av selgersiden i løpet av Q3. Det har nok medført at allerede opplærte selgere måtte bruke ressursen på å lære opp nye selgere istedet for å ha fullt fokus på salg.
Det andre er at KS opplevde problemer med flexiscopene, noe som helt klart har påvirket utplassering av nye scope negativt.
I tillegg mener jeg at tidspunktet for avklaring mhp refusjonsordningen for surveillancemarkedet kom sent i 2018 og ikke har vært det gode salgsargumentet som hva det nå de facto er.

Men til tross for disse utfordringene så taler tallene sitt tydelige språk. Dersom vi tar oss den frihet og regner 1 flexiscope som 4 regide scope pga økt kapasitet, så ble det gjennom 2017 totalt 21 scope (samtlige av typen regide). Til sammenligning ble det gjennom 2018 utplassert tilsvarende hele 77 regide scope(45regide og 8 flexiscope). Det er 366% flere scope enn gjennom 2017! Så taktskiftet kommer helt klart frem av tallene du presenterer.

Nå vet vi at slett ikke alle disse scopene er kommet i operativ drift og ingen blir utnyttet til sin fulle kapasitet. Men bare i disse 149+8 scopene ligger det et særdeles hyggelig inntjeningspotensiale når de er fullt oppe og går.

Men dersom vi leker oss litt med tall gjennom 2019, så mener jeg at det trolig vil bli utplassert i gjennomsnitt 30 nye scope PR kvartal. Dersom vi antar at dette fordeler seg med 50% regide scope og 50% flexiscope så vil det ved årsslutt være utplassert totalt 209 regide scope og 68 flexiscope. Gjør vi så flexiscopene om til regide scope mhp kapasitet, så vil vi ha utplassert scope tilsvarende 481 regide scope PR 31 DES 2019. Når disse så kommer i operativ drift utover i 2020 så vil det utgjøre en formidabel inntjeningspotensiale for PHO. Ettersom en del av flexiscopene blir utplassert ved sykehus som allerede har regide scope, vil tiden mellom utplassering og operativ drift bli langt kortere. Det skyldes av disse sykehusene har personell som allerede er familiære og kompetente på BLC teknologien. Så det blir som om en sjåfør skal gå fra en Toyota til å kjøre en Porche.

Joda, vi kan se frem til et særdeles hyggelig år i 2019, for ikke å snakke om 2020 og videre.

Ha en fin fin dag!

1 Like

Dette blir litt på sidelinjen.
Nå føler jeg selv at jeg har satt meg høvelig godt inn i caset, problemet er at jeg finner ingen svakheter på mellomlang sikt (2-3år) - sett bort fra patenter. Hva er det vi alle sammen har oversett her??

1 Like

Historien til PHO da de drev med betydelige investeringer i forskning og ikke minst tiden det tar før satsinga på økt salg av Cysview vises på bunnlinja for alvor. Tror det er de viktigste grunnene.

1 Like

Jeg er kjent med historien til PHO, evig eies kun et dårlig rykte.
Men all den tid det plasseres scope rundt omkring er jo dette fremtidige pengemaskiner hvor de som har kjøpt dette har motivasjon for å bruke utstyret for å tjene det inn!

Det må da være noe annet?!

1 Like

Dersom noen har oversett noe, så mener jeg det er markedsaktørene generelt som ikke skjønner hva som er i ferd med å skje rett foran deres egen nese.

Vi har de facto et norsk farmasiselskap som har ført sitt produkt Cysview hele veien frem til FDA godkjennelse og med tilhørende refusjonsordninger. Et produkt som faktisk er et nøkkelprodukt for at BLC teknologiennskal fungere. En teknologi som fremtredende urologer i det amerikanske blærekreftmarkedet fremholder som ny SoC for blærekreftpasienter. Et marked med årlig omsetning på NOK 15mrd.

Og som jeg viste i mitt forrige innlegg, så ble det gjennom 2018 utplassert 350% flere scope enn i 2017! Og hvert av disse scopene MÅ ha en dose Cysview for hver behandling. Det var altså året før man fikk på plass 100% refusjonsordning for Cysview i surveillancemarkedet.

Må bare si at jeg ikke fatter at større markedsaktører ikke ser hva som er i ferd med å skje!

3 Likes

Dette er et medikamament som krever kjøp av scope hvis sykehuset ikke har det allerede, Dette har vist seg å være en barriære for sykehusene som helt klart begrenser salget. Refusjon bedrer nok forhåpentligvis dette bildet betraktelig.

Jeg synes det er absurd hvis ikke Cysview eller en kopi-medisin skal lykkes på et eller annet tidspunkt. Det er ingen tvil i det medisinske miljøet, forskningsresultater etc om at dette har en signifikant positiv effekt.

Men ting tar tid.Mye tid som en god del investorer ikke har. De vil tjene penger på andre caser i mellomtiden. Men jeg tror mye vil forandre seg fort hvis bunnlinja går i pluss snart.

3 Likes

I forhold til kopimedisin så er dette noe som ligger langt frem i tid, de må vel ha ny FDA-godkjenning? Men bare med dagens utplasserte scope er det jo et utrolig potensiale i forhold til dagens børskurs…

Jeg er forøvrig en svært tålmodig sjel - så håper jeg at det vil lønne seg om noen år :slight_smile:

1 Like

Ja Hestdal uttalte i sin tid at kopi-medisiner måtte kjøre sine egne studier for å bli godkjent. Slike studier er tidkrevende og dyre.Så jeg anser kopimedisin-risikoen som lav.

2 Likes

En svakhet er at de vokser fra et temmelig lavt nivå

Joda, men alt må starte et sted. Nokia produserte og solgte gummistøvler, men ble etterhvert en gigant, da innen et helt nytt område. PHO har potensiale til å bli en gigantisk pengemaskin og grunnlaget, antall utplasserte scope, vokser raskt. Men veksten vil fortsette i flere år. Peak sale ligger i henhold til ledelsen 5-6 år frem i tid. Men skal man vente til peak sale er et faktum kan man like godt la være å handle PHO.

1 Like

Der er ved flere anledninger nevnt fra selskapet at de vurderer samarbeide med andre leverandører av utstyr rettet mot dette meget store sykdomsområdet.

Noen som har noen meninger på hva dette kan føre til?

En kan kanskje anta muligheten av at dette vil kunne være en VINN/VINN situasjon for alle parter da konkurrenter kanskje kan inlisensiere PHO’s produkt i stedet for mange års utvikling og store kostnader og risiko.

Det er jo et voldsomt marked og et samarbeide med flere aktører kan kanskje gjøre situasjonen håpløs for nye konkurrenter overfor en slik eventuell allianse.
Kanskje i konflikt med konkurranseloven?

Og hvor går grensen mellom et slikt samarbeide og oppkjøp?

1 Like

Jeg tror nok at noe slikt ligger litt frem i tid. Etter mange år med diverse produktutvikling og der selskapet tydeligvis har fått et noe frynset rykte, så mener jeg det er riktig prioritering å satse 100% på BLC teknologien og bygge opp en solid økonomisk plattform.

Men jeg ser jo at det må være muligheter å utvide produktområdet på sikt, men også utvide bruksområdet til BLC teknologien. Når Cysview bidrar til at kreftceller kan sees bedre i blæren, så kan man jo spørre seg hvilke andre organ det kan være fordel å kunne se kreften tydeligere. Hva med tarmen?

1 Like

nei , der er det bare dritt å se.

2 Likes

En slik undersøkelse gjør man ikke med full tarm, men med tom tarm. Da burde det ikke være mye dritt igjen. Kan ikke skjønne at dette ikke burde være mulig.
Hva med mavesekken?

Det er forskjell på de forskjellige kreftformer og hvilke stoffer som binder seg opp mot dem… Det blir for enkelt å si: "

Da får man det til å høres ut som om alle kreftformer er samme sykdom, bare på forskjellige steder i kroppen… Men kreft er mange, mange forskjellige sykdommer og vil ha både forskjellige behandlingsmetoder og forskjellige metoder for å kunne oppdage dem…

Når det er sagt, så kan vel faktisk tarmen være en aktuell plass for bruk av Hexvix/Cysview – mener å huske at Karl Storz har satt i gang et eller annet program/utprøving for å kartlegge mulighetene for å bruke hexvix/cysview med scope der – eller husker jeg feil??