Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat 2019 (PHO)

Du får ha lykke til med den store satsingen din.
Rodjer. Det kan godt hende detblir en ypperlig investering. Men husk mitt jungelord : den som leter etter en god nyhet, sliter aldri med å finne en.

Og du er tilsynelatende interessert i PHO du også pitbull, til tross for at du synes alt går så tregt :slight_smile:

1 Like

I 2012 solgte Photocure Cysview fra COOP Nærkjøp i Bøfjord og Mausundvær, i 2019 selges Cysview fra alle Prixbutikker i Trøndelag, og fra 2025 selges cysview i Mega, Meny, OBS, Joker, Marked, Europris, Extra, Rema1000, Kiwi og Bunnpris over hele landet.

Håper dette ga mening :slight_smile:

3 Likes

Jeg er interessert og har den på vent når det gjelder større satsning. Pho var den største investeringen min i perioden 2013-2016. I dag har jeg andre favoritter. Jeg har lenge ment at pho er en trygg havn, men at selskapet har til gode å vise oss at de blir en kommersiell suksess. Og det gjelderfortsatt!!

1 Like

Du får vente et kvartal eller to så tipper jeg du ser at toget for alvor er i god fart.

1 Like

Ja den var ikke dum. Det hadde virkelig vært en utvikling å glede seg over. Husker jeg ikke feil greide samarbeidspartneren til Pho å få Tyskland opp i enmarkedsandel på 30% i løpet av 4-6 år. Samarbeidspartneren var riktignok BP, men likevel.

1 Like

Da blir det på tide å ta plass.

Pitbull
Dersom du tar utgangspunkt i 2012, så burde du samtidig ta deg tid til å lese deg opp på børsmeldingene som selskapet har sendt ut siden den tid. Hadde du gjort det så ville du da du kom til meldingen som ble sendt ut 28 NOV 2013 kunne lese følgende:

«Photocure announced on 22 October 2013, in its third quarter 2013 report, that CMS proposed to create a new package payment category to package Cysview® (hexaminolevulinate) into the overall procedure reimbursement code. In the final ruling, CMS confirmed the creation of this new package category for 2014. The rule, which will be effective starting January 2014, will result in reduced payments to hospitals when using Cysview and may compromise patient access to this revolutionary drug. »

Dersom du fortsetter å lese børsmeldingene, så vil du oppdage at denne uheldige og kontraproduktive situasjonen vedvarte inntil 1 Jan 2018 da PHO fikk iverksatt en ny og svært mye bedre refusjonsordning, rett nok begrenset til TURBT markedet.

Da vil du også skjønne at situasjonen for PHO fra 2013/14 frem til 2018 og tiden fra 1 Jan frem til i dag, er som natt og dag. Vi snakker altså om perioden fra 1 Jan 2018 til 20 mai 2019, dvs de siste 16,5 månedene! Og med refusjonsordning for surveillancemarkedet på plass de siste 4,5 månedene. Og med muligheter for salg av flexiscope det siste året.

Når du ser dette så blir det kanskje lettere å skjønne at vi fortsatt befinner oss i introduksjonsfasen. Men likevel så ser vi en betydelig vekst i omsetningen av Cysview og et tydelig taktskifte i utplassering av scope. Spesielt etter 2017. Kan du nå se skriften på veggen?

Jeg anbefaler deg å ta deg tid til å lese deg opp på PHO før du kommer med konklusjoner og slutninger som ikke holder sett i relasjon til realitetene. Faktum er at PHO aldri tidligere har hatt så gode rammebetingelser som selskapet har i dag. Og når enkelte av dere viser til at Cysview har vært i det amerikanske markedet siden 2012, så er det en sannhet med visse modifikasjoner. Siden 1 Jan 2014 og frem til Jan 2018 har PHO altså slitt med en refusjonsordning som var direkte kontraproduktiv.

1 Like

@pitbull, ser at du kjører gleinfrekvens på innleggene her, anbefaler at du tar i bruk forumets glimrende redigeringsfunksjon heller.

Du kunne lagt til at i perioden 1 Jan 2014 til 1 Jan 2018 stod det samtidig en stor plakat ved kassen som sa at dersom sykehusene kjøpte Cysview ville de tape penger. Ikke akkurat noen reklameplakat som fremmet salget av Cysview i denne perioden, for å si det mildt.

Det pussige er at enkelte både på HO og TI overser den kontraproduktive refusjonsordningen som var på plass fra 1 Jan 2014 til 1 Jan 2018. Og da skjønner jeg at man blir frustrert og ikke evner å skjønne hvorfor salget har gått så trådt siden 2014. Men børsmeldingen PHO sendt ut 28 NOV 2013 forklarer det meste.

1 Like

Jeg må si jeg savner uttalelser og samtaler med noen fagpersoner i USA(som ikke er bestilt eller sponset) som kan gi oss et bilde av situasjonen, sannsynlig utvikling videre, samt drøfte hvorfor det ikke tar mer av. Hvilke eventuelle motforestillinger og hindringer er det snakk om og hvorfor øker ikke frekvensen mer enn det vi er vitne til. Det går den rette veien, men ikke i det tempoet vi skulle ønske oss, er det kanskje forhold som gjør at det bare er nødt til å gå så treigt uansett?

2 Likes

I en ideell verden burde ikke refusjon ha noe å si. Legene skal bare bruke cysview fordi det er dokumentert best. Men salget uteble. Jeg trodde litt naivt på dette for mange år siden.

Etterhvert har jeg forstått at for å lykkes med cysview i usa må man ha gode refusjonsordninger. Og det har cysview nå. Det er nå det begynner for alvor tror jeg. Om et par kvartaler får vi svaret.

3 Likes

I en amerikansk verden har refusjon alt å si. Det er vel ikke uten grunn at Dan fremholder gode refusjonsordninger som «the golden key» til det amerikanske helsemarkedet.

Inntil januar 2018 hadde ikke PHO denne nøkkelen. De ble riktignok gitt en «nøkkel» PR 1 Jan 2014, men som PHO børsmelding fra 28 NOV 2013 så var dette en nøkkel som ikke passet i låsen inn til det amerikanske helsemarkedet. Nei, den bidro kun til å sette døren i vranglås! Det var først i Jan 2018 at PHO fikk nøkkelen som gav adgang til TURBT markedet. Og først 1 Jan 2019 at PHO fikk nøkkelen som låste opp døren inn til surveillance markedet.

Det er derfor såvel useriøst som inkompetent å dømme PHO nord og ned etter kun noen få måneder med adgang til markedet. Det tar tid å pleie markedet, få generell aksept for sitt produkt, bryte gjennom sykehusenes byråkrati og komme til det punkt at KS kan inngå kontrakt om salg og levering.

Men det er nå utplassert 171 scope i det amerikanske markedet, og flere blir utplassert uke for uke. Såvel antall scope som bruken av Cysview viser allerede akselererende vekst, en utvikling vi vil se fortsette i overskuelig fremtid.

Ja, kursen henger etter og reflekterer ikke det som er i ferd med å skje. Men jeg har sagt det før, men kan gjerne gjenta det; la oss legge Q2 bak oss og la oss få Q2 presentert i august, da tenker jeg andelen av skeptikere vil krympe betydelig, men enda viktigere, såvel norske som amerikanske investorer vil få øynene opp for hva som nå skjer med PHO i USA.

I mellomtiden synes jeg vi alle skal nyte en situasjon der andeler i en fremtidig pengemaskin selges til spottpris. Det er så man må klype seg i armen for å skjønne at det er mulig. Jeg spår at vi innen ett år vil klø oss i hodet og lure på hvordan det var mulig å handle PHO langt nede på 40 tallet så sent som mai 2019. Utviklingen var tross alt åpenlys for alle som var villige til å se den!

1 Like

Er ikke bare i usa.
Der Photocure har størst penetrasjon(tyskland og danmark) er der de har full refusjon?
Det er vel ikke andre land de har full refusjon? :thinking:

1 Like

“The expanded US label for BLC with Cysview being supported by practical recommendations for use means that more patients will have access to better management of their disease. This is an important step towards our vision of driving change in bladder cancer management,” commented Dan Schneider, President and Chief Executive Officer of Photocure ASA.

1 Like

Skikkelig standoff i aksjen i dag, volumet har tørket helt ut.

2 Likes

Ja, det har virkelig tørket inn igjen, skulle gjerne sett mer volum på stigende kurs.
Men det får komme når det kommer. Skal ikke mye til før det blir fy i teltet, det opplevde vi senest på q1 dagen da den gikk 15%.
Så aksjen er rimelig eksplosiv, men trenger incentiver iform av meldinger, MW som dekker inn og eller en eller flere større som plutselig finner ut at dem vil handle.

1 Like

Er blålys og hvitlys i noe konkurranseforhold , egentlig?
Leveres flex skope med blålys + hvitlys
Det heter seg at disse virker i kombinasjon så en må ha hvitlys selv om en bruker blålys.??

En kunne jo tenke seg at innføring av blålys-teknologien ikke berørte nåværende struktur og at blålys teknologien kommer i tillegg men det høres riv ruskende galt ut.
En må vel anta at flex scopene leverer blått og hvittlys og således er en direkte konkurrent til eksisterende.

PHO teknologien må jo før eller siden ta over dette markedet.
Forsikringsselskapene vil forlange dette (de betaler jo festen)

I tillegg når clinical trial fase 3 dokumenterer resultatene og blålys er billigere for forsikringsselskapene og bedre for pasientene og refusjon og hele røkklet er på plass så er det kun snakk om tid.
Safety er heller ikke noe tema.

Grunnen tll at forsikringsselskapene foreløpig ikke har tatt aksjon er vel kanskje PHO sin mikroskopiske andel av markedet.
Mao , et krav ville ikke endret situasjonen.

Det er vel her at et BP selskap ville vist forskjellene ved å få nye produkter hurtigere inn på markedet.

Håper på samarbeidspartnere med andre skope-leverandører blir virkelighet.

Der en kanskje først ser det dersom det hele tar av er kanskje på ledig kapasitet på de rigide scopene som allerede er i drift.
Her har en historiske data og en skarp trend opp her er kanskje det beste ståsted for å få med seg startskuddet.

lykke til

1 Like

En update fra Edison og Norne bør vel sette ting i litt bevegelse. Bør vel komme noe derfra snart. Forøvrig en fin inngang rundt 200 dagers snitt nå også

1 Like

Det som sies er at blått lys ikke erstatter hvitt lys, men at de utfyller hverandre. Altså begge må benyttes for å dekke behovet. Men såvidt jeg vet er det mulighet for å skifte mellom hvitt og blått lys på KS sine godkjente scope. Slik sett vil BLC teknologien kunne erstatte dagens rene WLC apparater.

2 Likes