Ja, de har nok hentet det fra fb gruppen.
Ingen som gidder å mate HO gjengen lenger med artikler og oppdateringer.
Med noen få unntak er det kun igjen en sutregjeng og grinebitere på Pho trådene
enig i det. tar turen innom HO iblant,men blir like oppgitt over de fleste der. så den lå på fb-gruppen nettopp:+1:
Enig i det. Det er få av oss igjen på HO og sant og si vet jeg ikke hvor lenge jeg gidder å mate skribentene der med teskje for at de skal skjønne de enkleste sammenhenger. Men når holdningen til flere av dem er at Dan Schneider er en løgner og bløffmaker, da skjønner man hvilke nivå diskusjonen på HO befinner seg på.
Ja, tror de fleste av oss er på linje angående det.
Jeg leser fortsatt sporadisk innpå der, men foruten en håndfull skribenter med vettuge innlegg er det direkte smakløst.
Jeg selv er veldig for en åpen, ærlig og ikke minst konstruktiv debatt og selvsagt også med kritiske vinklinger, men når det ene og alene gjøres i direkte ondskap, ja da trekker jeg meg stille og rolig ut.
Blir meningsløst å bruke tid og krefter på de som ikke forstår eller som absolutt ikke vil forstå eller i det minste prøve å forstå.
Selv om vi er mange som er positive har vi selvsagt ikke rett i alt vi predikerer, men vi har hvertfall en genuin tro på selskapet og deres teknologi som ligger i bunn for våre uttalelser.
Det gikk ikke en måned etter ansettelsen av Schneider før enkelte mente at han “nå” måtte vise hva han stod for og da er det ikke enkelt å få dem til å skjønne prosessen ift salg av skop.
Men, personlig setter jeg pris på at enkelte som Merlin innimellom kommer med noen litt mer kristiske betraktninger og vi får en debatt rundt det.
Det er viktig å belyse alt, men at en forholder seg saklig enten er positiv eller kritisk.
Litt synsing:
Hva er likt og hva er forskjellig organisasjonsmessig mellom aktørene av blålys og hvitlys.
Hvorledes sirkulerer kapitalen internt i disse to aktørene i US og hvem er konkurrentene til blålys?
Ser en på leverandørene av skope så er der flere merker i US som vel gjennom lang tid har delt markedet mellom seg og produserer vel skope til hvitlys på spek (fra hvem?-sykehusene?)
Når det gjelder PHO så leverer de et medisinsk produkt (cysview) og carl storz leverer scope.
Hvem har samme rolle som PHO har vedr blålys når det kommer til hvitlys?
Dersom der ikke er noen selskap (av betydning) som profiterer på driften av hvitlys som PHO for blålys med cysview,hvem er da PHO’s konkurrent i US?
Dersom ingen direkte stor aktør som konkurrent så stiller vel PHO meget sterkt
i oppretting av samarbeide med nye skope produsenter
i mulige nye konkurrenter (må starte helt fra start , kostbart og høy risiko
Skulle tro det. Går ut fra at det er mot samme bakgrunnsbilde Dan fremholder at det PR dags dato ikke finnes noen konkurrent til PHO og såvidt de kjenner til er det heller ingen konkurrenter å se i horisonten.
Dette skyldes nok at det ikke er bare bare å komme opp med et produkt som konkurrerer med Cysview. Man må gjennom en kostbar utviklingsprosess og oppnå FDA godkjennelse. Dette samtidig som BLCcog Cysview får rosende omtale og tar markedsandeler i et akselererende tempo. En ny aktør kan saktens få markedsandeler, uten at det er en direkte trussel mot PHO. For selv med en markedsandel på 20-30% vil PHO være en gedigen pengemaskin. Men en konkurrent vil ha lang vei til målet og medlem risiko om at hele forsøket flopper.
Nei, trusselen er ikke akkurat overhengende.
Det er vel ingen tvil om at PHO sitt produkt blir/er SOC?
Dersom der ikke er konkurenter som skal fortrenges så innebærer dette med dagens godkjenninger og dokumentert overlegen effekt og i tillegg det punktet at eksisterende konkurranse ikke er til stedet , ja , det må jo bety at US-markedet og resten av verden ligger helt åpent for photocure.
Å snakke om 2% ,7% , 20% , osv blir jo bare surr,
Forutsatt ingen fiende å kjempe mot så kan PHO bruke all tilgjengelig kapital og ansatte til å drive frem overtakelsen av nye områder,
Altså , eneste begrensede faktor er en selv og egen satsning.
Venter på US notering (tror den kan komme raskere enn mange tror)
Venter på US notering (tror den kan komme raskere enn mange tror)
Vanskelig å vite, men jeg er tilbøyelig å være enig med deg i det.
Allerede på Q&A session mener jeg å huske at Schneider var rimelig klar på at dette kunne bli en konsekvens. Tror dem har jobbet seriøst med planer om dette en tid før det og ser ikke bort fra at vi i løpet av noen måneder nå kan få en melding hvor dem søker opptak på en annen børs, mest sannsynlig i USA.
Hva er egentlig hensikten med å notere i US?
Schneider har vel uttalt noe sånn som at det forenkler handelen(at papiret er lettere tilgjengelig) for amerikanske investorer uten at jeg helt ut kjøper det argumentet.
Jeg skjønner logikken i det, men samtidig ser jeg ikke hvorfor det skal være vanskelig/komplisert å handle vi meglerhus på OSE.
En annen ting jeg kom til å tenke på ifbm de 3 nye oppføringene på Cysview igår kveld. Det er naturligvis uansett flott å se, men en skal ha i bakhodet følgende:
Det finnes dog et moment, men jeg tror eventuelt ikke det utgjør særlig prosentvis utslag, men vi må huske på at ettersom konkurransen om pasientene tilspisser seg kan det hende at noen klinikker som ikke tidligere har latt seg oppføre, faktisk endrer mening. Tror ikke Schneider jakter dem for å få dem oppført men kan ikke utelukke at noen har endret mening og lar seg oppføre.
Selvsagt fullt og holdent min subjektive betraktning og tanke. Men om det blir oppført 22 klinikker nå i Q2 kan det hende at en eller to av dem allerede har vært kunder i månedsvis.
Angående skop oppføringer på Cysview siste kvartalene så ser det slik ut:
Q2 2018 + 5 klinikker
Q3 2018 +10 klinikker
Q4 2018 +14 klinikker
Q1 2019 + 13 klinikker
Q2 2019 + 10 klinikker hittil og enda 1 måned igjen
Er det flere måter en slik notering gjennomføres?
Er ikke interessert i å bli vannet ut fordi noen amerikanere skal få kjøpt aksjen.
Bra spørsmål og håper noen med kompetanse på området kan uttale seg, den besitter dessverre ikke jeg og kan ikke gi noe godt og troverdig svar på det.
Effekten (positiv) for aksjonærene ved annonserin notering i US skulle en tro ble betydelig.
Har ikke funnet frem hvor jeg har dette med notering i US men det var på en nylig webcast , trolig einarsson kanskje?
Det som jeg mener å huske var at dan uoppfordret luftet dette med notering i US (uten at det ble spurt om det) og han fremstilte det som…han visste om flere amerikanere som var interressert i å kjøpe aksjer i photocure men at det var vanskelig da selskapet ikke var US notert.
Jeg vil ikke bli overrasket om Dan, allerede da han viste interesse for å bli CEO i PHO, fant det underlig at et selskap med en såpass stor oppside og i realiteten ingen konkurrenter, som hadde sin hovedaktivitet og det største markedet i USA, ble notert på anonym børs oppe i sydhellinga til Nordpolen. En børs der aktørene hovedsakelig har fokus på shipping, fisk og oljerelaterte aksjer. Som amerikaner og vel bevandret innen amerikansk farmasi, så var det nok rimelig klart at aksjonærene i PHO umulig kunne få verdsatt selskapet sitt på skikkelig vis, der selskapet nå er notert.
Det kan også være at Dan selv har tatt denne problemstillingen opp med styret, som så er blitt trigget til å se nærmere på en slik mulighet og at dette har ledet til at styret da ønsker å få inn styremedlemmer med større kunnskap og kjennskap til hvordan en slik prosess må gjennomføres.
Og ja, jeg vil ikke bli overrasket om den ekstraordinære generalforsamlingen 19 juni 19 har sitt grunnlag i en slik tenkt prosess som har pågått siden høsten 2018.
I så tilfelle vil jeg heller ikke utelukke at en sidenotering kan komme raskere enn noen av oss i dag aner. I så tilfelle kan det bli en het sommer, uavhengig av hvor mye sol det blir. ;-))
Jeg er ikke i tvil om at det kunne fått flere utenlandske og spesielt amerikanere inn på eiersiden og således satt fart i omsetningen.
Vi ser at OSE er en for liten børs i så måte å få fart på biotek/farmasi selskaper, omsetningen på dem til sammen er så latterlig at det hører ingen steder hjemme.
Det er også i USA at PHO nå de neste årene vil slå seg kraftig opp og nyhetene om BLC vil nok ikke bli færre etterhvert som Cysview bres utover USA’s klinikk verden og det kan være en triggerfaktor inn mot amerikanske investorer.
Det er isolert sett positivt med bedre tilgjengelighet for en større investorbase.
Hvilke konsekvenser og muligheter finnes for å gjennomføre denne noteringen?
Utvanning av eksisterende aksjonærer?
Aksjesplitt?
Det gjøres ofte ved en spredningsemisjon, evt at noen større aksjonærer går med på å selge ut et visst antall aksjer. Jeg håper egentlig at dette ikke skjer før f.eks om et års tid, da jeg forventer en mye høyere kurs da.
Ja men det gjøres ofte slik for å skape likviditet i aksjen på ny børs.
Har også tenkt på dette med notering i US. Utvanning er jeg ikke interessert i så lenge begrunnelsen er at andre skal kunne få kjøpe aksjene på sin hjemmebane. Det er ikke min oppgave å betale for det. Jeg stiller meg selvfølgelig annerledes til det dersom selskapet har behov for penger for videre utvikling el.l. Uansett vil PHO sin fremtidige inntjening ikke styres ut fra om aksjen er notert flere steder enn på OSE. Verdiene vil materialiseres fremover uavhengig av en dobbeltnotering, selv om kursoppgang muligens kan komme fortere med dette.
Det jeg ville ønske meg dersom det blir dobbelnotering, er at det gjøres en splitt i aksjeantall, eks. 1:2. Andre splitt-forhold er selvfølgelig aktuelle, og da gjerne slik at det kommer et vesentlig høyere antall aksjer i omløp. I utgangspunktet kunne man da notert den ene halvparten i US, og beholdt den andre på OSE, uten å svekke eksisterende aksjonærverdier. De som reserverer seg for US-aksjer beholder sine på OSE, og motsatt. Det vil uansett bli balanse mellom børsene grunnet arbitrasje.
Dette med dobbeltnotering er imidlertid ikke nødvendigvis noe som automatisk vil føre til kursoppgang eller “fair prising” på noen som helst måte. Vi trenger ikke se lenger enn til GIG for å se at resultatet er prisgitt flere og helt andre faktorer enn selve noteringen. Makro, bunnlinje, utvikling i salgstall, konkurransesituasjon, sentiment osv. vil heldigvis spille mer inn enn en sidenotering.
Min konklusjon er at jeg ikke ønsker en sidenotering, jeg har tid til å vente til salgstall fører til at PHO på OSE finner sin “fair price”. Om det likevel blir en dobbeltnotering, vil mitt ønske være som ovenfor beskrevet.
Ikke uenig i dette @Rodjer, men jeg tror at gode utbytter i minst like stor grad vil sette fart i omsetningen. Og utbytter kommer litt frem i gaten der. Først null på bunnlinjen, deretter i pluss, og så kommer trolig økende utbytter i årene fremover. Da vil investorer også på OSE få øynene opp, gitt at ting går som vi håper eller ønsker å tro…