Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Det må vel ett FDA løp her med fase 1, 2 og 3? Eller kan man gå rett på fase 3? Må innrømme at jeg ikke er på trygg grunn når det gjelder det medisinsk tekniske…

1 Like

Fase 1 slipper man nok sikkert, og kan blir rett på fase 3 her.

1 Like

På ikke så altfor lang sikt kan dette få stor betydning for prisen på Cysview. :crossed_fingers:

1 Like

Ja om det blir godkjent og benyttet som terapeutisk behandling i fremtiden blir det en helt annen prising.

1 Like

Det er ikke rart at vi har problemer med å tolke budskapet i disse meldingene fra selskapene.

PHO har jo hevdet terapautisk (behandlende) effekt ved BLC for sysview i lengre tid og DS har gått ut med at de har noe på gang her.(abscopal effekt)?
Men det er ikke dette dagens melding dreier seg om?
Det er et helt nytt konsept ?

1 Like

Mulig jeg banner i kirken her… men har ikke Olympus en sterk markedsandel med NBI? Snakket nettopp med en urolog som sa hexxvix er på vei ut i Norge til fordel for NBI teknologi. Hva tenker ekspertene her om det?

1 Like

NBI har en sterk markedsandel ja, men de er underlegne Cysview :slight_smile:

Om jeg ikke tar feil koster det ikke noe pr bruk med NBI kontra BLC, noe som gjør NBI billigere for Norge a/s på kort sikt. Det norske helsevesenet er ikke kjent for å bruke mye penger på annet enn ledelsen i foretakene?

1 Like

Ikke akkurat ukjent at det er vanskelig for norske selskaper å få gjennomslag for produktene i Norge. Og så vil de vel spare penger da.

Jeg drar til Sverige eller Danmark og får blålys om det noensinne blir en problemstilling for meg. Hva hadde du selv valgt liksom?

2 Likes

Hadde nok sagt jatakk begge deler;) da olympus likevel leverer nesten alle cystoskopene likevel…

1 Like

Du jeg klarer meg fint med et rør oppi tjohoho en gang, ser ikke behovet for å doble opp med et underlegent produkt.

4 Likes

Pho kan med dette i praksis få utvide patenttiden for Cysview til 2036, og det vil være gull verd.
Ingen vil satse på en generika om Cysview i tillegg kan ha patent på terapeutisk effekt.

1 Like

Visste ikke det finnes NBI skop med blålys?

Det lyser et blått lys for NBI er min påstand.
For PHO derimot så ser ting veldig lyst ut.
Plutselig kommer det også partneravtaler og meldinger om at store kjeder konverterer til blc som standard behandlingsmetode.

Tror det kan være en ide å forberede seg på det meste fremover nå.

2 Likes

Bare minner på at FDA har gradert NBI til C og BLC til B.
Schneider uttalte på en av kvartalspresentasjonene at han ikke levnet NBI en sjanse å få høyere gradering.

5 Likes

Utrolig moro å se photocure sin progresjon. Veldig spennende med patent nyheten i dag. Om de kjører studier og får dokumentert terapautisk effekt i tillegg til sin diagnostiske løsning så må det vel også kunne bli snakk om en helt annen prising av produktet? Må jo være av enorm verdi dette slik jeg kan se det.

6 Likes

Fikk litt lyst å dra fram et innlegg jeg hadde her den 4.januar.
Nå kan vi hvertfall krysse ut *Patent fra listen.

Det meste av gode argumenter er allerede gitt ser jeg.
Min mening er definitivt at dersom en kjøper PHO aksjer mer eller mindre utfra hva som rører seg på CC så bør en helt klart holde seg borte.
For det første gjenspeiler ikke CC på langt nær hele bildet hva utplassering av skop angår, for det andre er skop utplassering et parameter og det vil svinge opp og ned framover mellom kvartalene som det alltid har gjort.
Schneider framholdt at flexipipeline fortsatt er sterk og ser ingen grunn til at utplassering skal fortsette i samme takt framover.
Q3 var et rekord kvartal i skop utplasseringer og enda bedre, det var det 7. kvartalet på rad med inntektsøkning. Kostnadene flates ut som vi så på q3, mens inntektene øker.
Kaiser Permanente er nevnt, vi skal heller ikke glemme 21st oncology(en mega stor kjede) tok i bruk sitt første BLC utstyr for nå ca. 6-7mnd siden. I tillegg snakket DS om nettopp kjeder i q3. De jobber helt klart mot større kjeder nå og kanskje en dag/kveld ser vi 10-15 nye oppføringer med påfølgende melding og da betyr “tørke” på CC i de 5 foregående uker forsvinnende lite.
De første USD 5 mill fra Asieris er på konto, allerede i 2020 kan vi få oss en ny innbetaling, eller kanskje to, hvem vet.

I tillegg har jeg lyst å nevne noen andre potensielle triggere:

  • Avtale® med partner i Asia.
  • Oppkjøp av andre selskap(har mine tanker om kandidater, men holder dem for meg selv inntil videre)
  • Oppdatering, nyheter rundt patentsituasjonen i USA.
  • Fortsatt sterk vekst i inntekter og utplassering av skop.
  • Økt bruksfrekvens.(22 flexiskop som nå er i drift)
  • Solide overskudd kvartal for kvartal.
  • Videre forskning på terapeutisk effekt.
  • Resultat fra en 5-årig studie med 2000 pasienter.
  • Oppdateringer fra Asieris vedrørende mulig milestones.

Det er i det hele tatt så mye å se fram til at om CC tilsynelatende ligger rolig for tiden ville jeg ikke tenkt mye på det.
Med det sagt, jeg ønsker flest mulig skop utplassert.

Lyst å kommentere en sak til som du nevner XXXX og det er sløv utvikling i Europa. Det har ikke vært noen formidabel utvikling, men det er relativt stabile tall. Samtidig viser det nå hvor viktig USA markedet er for Photocure, for første gang nå i q4 tror jeg vi kan få se at Cysview inntektene fra USA alene overstiger både Nordic og Partners inntektene tilsammen.
For bare 2 år siden utgjorde Partners+Nordic 24,2 mill, mens Cysview USA utgjorde 11,3 mill. Det viser hvertfall meg så til de grader hva en bør fokusere på også jeg som investor, det er i USA mulighetene ligger. Europa blir liggende rimelig stabilt.

Og så litt hva selskapet skriver i q3 rapporten om salgsutviklingen.

Nordic Hexvix sales
Year to date Nordic revenues increased 1% to NOK
33.7 million (NOK 33.5 million). In constant
currencies the revenue was at the same level as last
year. In-market unit sales were 3% lower than last
year. A number of initiatives have been launched to
improve Nordic sales performance.
Nordic revenues declined 7% to NOK 9.9 million
(NOK 10.6 million) in the third quarter. The decline
was driven by lower in-market volumes.
Hexvix/Cysview partner sales
Year to date partner revenue increased 4% to NOK
49.9 million (NOK 47.8 million). In constant
currencies, revenue increased 2%. In-market unit
sales increased 3%. As for the quarter, the year to
date increase is driven by Germany and France.
Partner revenue decreased 2% to NOK 16.0 million
(NOK 16.4 million) in the third quarter. The decline
was driven by IFRS 15 adjustments. In-market unit
sales increased 4% in the third quarter, reflecting
increases in both of Ipsen’s main markets, Germany
and France.

Så får en selv vurdere hva som er riktig pris på en PHO aksje. Vi fikk en etterlengtet oppgang fra 50-tallet til nå 85, veldig kjekt, men bevares, skulle bare mangle. Og det var ikke uventet i det hele tatt. Spørsmålet var mer hvor den ville stoppe før den korrigerte. Tror ikke det drøyer lenge før vi får et nytt forsøk på å klemme oss over 102, men makrobildet kan selvsagt forsinke dette.
Jeg mener ærlig og oppriktig at Photocure burde prises betydelig høyere enn pt 1,8 mrd. Latterlig egentlig og håper oppkjøps beilerne holder avstand enda noen år.

6 Likes

Kunne vært artig å høre hva emisjonstilhengeren @Savepig sier om PHO sin situasjon nå, med nytt studie i pipeline og stor kursøkning :wink:

Haha, jeg antar jeg blir trodd om jeg sier jeg faktisk satt og tenkte på det i sted :smiley: Fortrinnsrettsemisjon med solid rabatt for eksisterende eiere hadde vært genialt.

Nå skal det sies at for Photocure kan nok også en obligasjon være et godt alternativ.

https://www.urotoday.com/recent-abstracts/urologic-oncology/bladder-cancer/119155-photocure-announces-new-us-patent-for-hexvix.html

2 Likes

Når det kjøres med blålys, skulle en nesten tro det var fare for liv og helse :astonished: