Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Takk for link. Leste denne faktisk for noen dager siden ettersom du la den ut på fundamental tråden og tror jeg (?). Men tenkte egentlig enda mer detaljert enn dette. Men er kanskje ikke så veldig mange gode kilder på dette, som går inn i detalj på historikken. Jeg får bare gjøre hard jobben med å gå igjennom alle rapporter og lese langt tilbake her på forumet osv, hehe.

Er litt moro å høre de eldste radforsk podcastene

https://www.evaluate.com/vantage/articles/interviews/ep-vantage-interview-photocure-sees-light-new-strategy

3 Likes

Er store poster som går nå en på 225000 noen vi ut og andre overtar. Tolker dette som positivt da disse postene blir lett tatt på samme kurs.

Sterk avslutning på svak børs og høy omsetning.

4 Likes

Vet at Photocure ikke er knyttet til elektive operasjoner, men dette er en positiv indikasjon mtp at sykehus er på vei tilbake til normalen.

5 Likes

Sitter og studerer veksten til PHO siden 2016. Syns det er litt undervurdert (kanskje bare jeg som har undervurdert det men) at til tross for covid, så klarte de å vokse Hexvix/Cysview (24%/15%) salgene til sammen ca 20% i 2020. Greit, dette er ned siden 2017 (39%), 2018 (50%), og 2019 (55%) for Cysview, men hvilke selskaper som er så eksponert mot sykehus-inntjening er vell ikke ned x-antall %. Europa veksten (altså Norden + det de kalte for “partner revenue” pre Ipsen restruct.) har eksplodert etter PHO tok over fra Ipsen.

Hittil i 2021, så er de på vei til å slå 2022 med enda større % enn i 2020. For de 9 første månedene i 2021, er Hex/Cys salget allerede 1% høyere enn for hele 2020. Historisk sett er Q4 et sterkt kvartal for PHO. Så hvis vi tenker at det fortsetter, så burde vi se veldig god vekst i 2021 også. Prøver ikke å gjette hvordan Q4 vil se ut for PHO om noen uker, men hvis vi matcher Hex/Cys salgene fra 4Q21 (så altså 0% QoQ vekst), noe som kanskje er konservativt men syns det er greit å gjøre mtp omicron i Q4 (kan også se for meg at vi kommer inn noe lavere enn Q4 i fjor for så vidt, men hvem vet), så vil se en meget god vekst i 2021. Hexvix med 57% vekst og Cysview med 16% vekst, for en total på 39% YoY. Uansett om vi kommer inn litt lavere enn disse nummerne, og regner med 0% i sequential growth for både Hex/Cys, så kommer ender vi året med 35% i vekst. Med andre ord, om vi så skulle støte på et dårlig Q4, så vil nok veksten for året være ganske bra uansett.

Syns dette er ganske imponerende. Håper jo selvfølgelig at USA veksten kommer seg igjen når pandemien forhåpentligvis tar slutt etterhvert. Da kan vi brått finne oss selv i en situasjon hvor de to største markedene til selskapet vokser 40-50% (Cys) og 20-30% (Hex).

Det er helt klart potensiale her, og et bullcase å vurdere. Er også noen negativer, men velger å ikke nevne de nå ettersom jeg syns jeg har vært ganske kritisk på tråden her tidligere heh.

Kan også si til slutt at jeg snakket med en fund manager kompis som bor på østkysten i USA i dag. Han investerer mye i helse og har stål-kontroll, så spurte han hvordan sykehus situasjonen ser ut der. Svar:

"Northeast is so much better now. Case counts are super low. They’ve crashed.

Other areas are still hot but I don’t think hospitals were completely overwhelmed like before. In my area, elective surgeries weren’t shut down for very long."

God helg til alle, når den tid kommer.

16 Likes

Helt enig med deg, det er helt ok hva de har levert under veldig vanskelige forhold, samtidig som de var veldig flinke og sikret seg bomsikker finansiering , så har man både reopening og flokkimmunitet som mulige drivere i USA, pluss selvsagt Asieris.

Mye mulig oppside her

2 Likes

Photocure ASA – Major shareholding disclosure

On 3 February 2022, Briarwood Chase Management LLC, via a private investment fund under its management, acquired 83,919 shares in Photocure ASA. Following which, Briarwood Chase Management LLC controls 2,736,380 shares in Photocure ASA, corresponding to 10.14% of the company’s outstanding share capital and voting rights. The shares in Photocure ASA are held through a private investment fund which is managed by Briarwood Chase Management LLC, whose Managing Member is Aalap Mahadevia.

10% flagging der altså. Det begynner å bli alvor!!

8 Likes

Det var veldig gode nyheter at største aksjonær akkumulerer. At de er over 10% er også betryggende da det sikrer mot overtakelse til skam pris.

4 Likes

Kanskje dette gir et positivt signal til frustrerte og utålmodige småaksjonærer, som heller ikke har tatt seg bryet med å sette seg tilstrekkelig inn i caset. Å «gi vekk» aksjene på dette tidspunktet samtidig som proffene kjøper med et smil om munnen, bør være en vekker. Forøvrig veldig enig i at det er betryggende med en eier over 10%.
I tillegg tilsier ovennevnte klipp at vi kan ha tro på forsterket vekst i USA allerede nå i Q1. Er spent på hvordan Dan S vil kommunisere dette på kommende kvartalspresentasjon - for det tror jeg han vil gjøre på en elegant måte.

1 Like

Da brøyt vi gjennom motstanden på 100 og håper dette blir ny bunn… Trenger litt mer krutt før vi bryter gjennom 110.

Alle TUR-B for blærekreft, som er primærbruken til cysview, er jo elektiv kirurgi.

1 Like

Når jeg snakker om elektiv kirurgi tenker jeg mer på kosmetiske operasjoner. Men det innebærer jo også mer alvorlige operasjoner som ikke er «medical emergencies». Som f.eks TUR-B, hip replacements etc.

Så du har helt rett! Dårlig ordlagt av meg.

20.1.2022, 09:00 · TDN Finans
PHO: FRANKLIN RESOURCES FLAGGER 5,05%

4.2.2022, 08:41 · TDN Finans
PHO: BRIARWOOD CHASE MANAGEMENT FLAGGER 10,14% EIERANDEL

Det at disse to store amerikanske investorene kjøper seg opp i Photocure er ganske Bull.

Nå er jeg ganske spekulativ, men kan Asieris ha noe med dette å gjøre eller har disse selskapene drevet research selv tro? :thinking:

Har briarwoood noen kobling til dette boston clusteret vi så på?


Vi er nok ikke helt out of the woods enda

https://www.npr.org/sections/health-shots/2022/02/04/1078029696/americans-get-sicker-as-omicron-stalls-everything-from-heart-surgeries-to-cancer?t=1643994488300

Nice melding!

https://photocure.com/news/bladder-cancer-technology-new-improved-blue-light-cystoscopy-system-receives-fda-approval-for-use-in-nmibc-in-the-us-4176293

10 Likes

Veldig bra og viktig melding.
Pho leverer på det de sier, FDA godkjenning i Q1.
Nå blir det storstilt markedskampanje i Q2, kanskje før.

Må si jeg er veldig spent på hvor snart de er i stand til å levere de nye scopene.

2 Likes

Veldig god melding i dag, godt å få det bekreftet. Det merkelige er at shorterne ser sin anledning til å tjene noen NOk og greier å selge den ned. Det er vel slik aksjemarkedet virker.

Imponerende at noen klarer å presse kursen ned til 100 på en dag med en slik god løypemelding.
Veldig positivt at meldingen kom allerede nå, mtp at DS har snakket om 1. halvår. Her er det mye i pipeline som vi kan forvente å gi pen uttelling på topplinje i år. Pandemien ser ut til å være på kraftig retur både i USA og Europa. Det kan fort bli litt sånn «perfect storm» for Photocure dette året.

Han har vel snakket om levering i første halvår