Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 1

Bra det var et intervju fra november så jeg ikke var helt på jordet

2 Likes

Likte bedre det han sa i etterkant :joy:

1 Like

Det er klart for meg også at Photocure har en sjanse til å få til noe stort! Men det er også klart at de har vært på vent og på vei LENGE nå. De siste årene har vi sett sjanser bli spist opp av tid i flere norske bioselskaper uten at aksjonærene har sett det komme.

3 Likes

For Photocure sin del så er det stengte sykehus pga pandemi som er årsaken til ventingen. Sammenlikningen med andre bioteknologiselskaper blir helt feil.

1 Like

I 2018 og 2019 også da eller? BLC har vært endel av porteføljen leeenge og siden 2017, så har det vel vært hovedfokus.

veksten var god i 2018 og 2019. Veksten var ekstremt bra de siste månedene før Covid slo til. Da Covid slo til i mars 2020 lå det an til en vekst i Q1 YoY på over 50%. Så vi hadde nok sett helt andre tall siste tiden hvis det ikke var for Covid.

1 Like

1 Like

Poenget var at veksten i Q1 2020 lå an til å bli 50%, ref Schneider sin presentasjon, men det ble den altså ikke på grunn av Covid…

Jeg er forsåvidt enig i det du sier!

Er egentlig det jeg prøver å gjøre meg opp en mening om når jeg gjør min DD nå.

Hva er sannsynligheten for at Photocure (etter pandemien, når enn det blir) kan se ut som et selskap som vokser U.S segmentet 30-40%/årlig og EU segmentet 25%+/årlig? Klarer de det kan det bli fryktelig pent. Også er det selvfølgelig hvor mye markedsføring kostnader som følger med da. Hvor er inflection point’et hvor de kan slutte og bruke på SG&A, og markedsføring blir en mindre % av revenue samtidig som vi har vekst? De må vise skalerbarhet på et eller annet tidspunkt. Vet at i August 2020, så guided de 1B NOK i revenue med 40% EBITDA margin for 2023. De guider selvfølgelig ikke dette lenger, pga pandemien (og jeg liker selskaper som ikke guider, for å være ærlig). Men klarer de dette innen 2023 eller 2024, hvis pandemien avtar, så kan det som sagt se fryktelig pent ut:

Selskap som vokser 30%+, 95% gross margin, 40% EBITDA margin og burde produsere godt med FCF. Det høres ut som et selskap som burde ha noen saftige multipler på seg.

Hva er sannsynligheten for at ting ser sånn ut om et par år? Det er vell det jeg prøver å finne svaret på for min egen del ihvertfall.

2 Likes

2018 og 2019 var fantastiske år for Photocure, med veldig pen økning i utplasserte scope og inntjening! Kom selv inn i PHO i 2018 og har fremdeles over 100 % avkastning og flere årslønner i gevinst. Så ja, 2018 og 2019 var veldig bra for PHO aksjonærer!

1 Like

Og dette selv om de hentet rimelig mye penger underveis og, så utviklingen til selskapet har vært enda penere enn kursen indikerer krone for krone.

1 Like

Godt poeng. Burde vell være slutt på pengeinnhenting nå? 300M NOK på bok og EBITDA breakeven. Det jeg har tenkt når jeg har sett på regnskapet ihvertfall.

Da har jeg selvfølgelig ikke tatt i betraktning potensielle M&A osv, men syns ikke de burde gjøre noe sånt før de har skalert Cysview/Hexvix.

2 Likes

På finansavisens sitt FORUM er det flere som uttrykker stor tvil om at PHO sin drift gir overskudd.
Får inntrykk av at stemningen er laber fra debatantene tilhørende hegnar sitt forum kontra tekinvestor.no sitt forum.

Så hva bunner denne uenigheten i?
Hva er det hegnars forum ser som ikke vi ser?

HD gjorde nok en god jobb i PHO men tiden var vel overmoden for et bytte og etter min mening har DS , den nye CEO’n innfridd på alle punkter.
Jeg tror at det hele beror på en missforståelse eller bevisst feilinformasjon.

Dersom selskapet holder guidingen og innkasserer overskuddet for å finansiere fortsatt vekst og derav ikke deler oerskuddet med eierene / annet , har da selskapet ikke innfridd?

Dette er ikke mitt arbeids-område så jeg er på syltynn is her og har gått gjennom isen mange ganger før så ville satt stor pris på å bli korrigert på mine påstander vedrørende PHO.

Schneider ville siste gang jeg hørte han ytterligere ØKE satsingen fra dagens nivå og være tøffere i satsningen på å bygge industri i tiden som kommer.

Til nå har en vel lagt seg på et forbruk som matcher inntektene (sånn ca)
Er dette korrekt oppfattet?

Jeg ble til latter siste gang jeg prøvde meg på en forklaring på hvorledes det hele hang sammen da jeg hevdet det samme som sjefen for økonomien i PHO ?
(slik jeg tolket og oppfattet budskapet hans under en kvartalsrapport)

Lenge siden nå men DALE hevdet det samme som jeg prøver meg på ved å komme med en påstand som denne herremannen hevdet , nemmelig at det er INGEN PROBLEM å gå med overskudd med dagens inntekter eller årene før dette året.

Er dete sant eller bare tøys ??
Kunne være greit å vite da jeg etter mine forhold har mye kapital investert i dette selskapet.

Hvem har rett?? TEKINVESTOR ELLER H

Vennligst korriger meg for jeg må jo være feil :slight_smile:

Siterer DS , CEO I PHO :slight_smile:

PHO i denne vekstfasen under covid- pandemien er som å trø jernet flatt i en raserbil med utløst falskjerm bak , hehe.
Saftige greier det fra en amerikaner.

Lykke til

:alien:

1 Like

Den har på linje med en del andre selskaper sunket en del fra nivåer hvor det var store innsidekjøp (eller for det meste opsjonsutøvelse uten påfølgende salg). De på innsiden har troen ihvertfall.

1 Like

Takk for informativ menings utveksling! :+1:

Det mange på Hegnar forum ikke er fornøyd med er i hovedsak utviklingen i USA hvor de stadig går med underskudd. Dette skyldes satsningen. Husker ikke tallene nå, men under Covid-19 har det vært relativt dårlig hvis en ser på skop/selger.

Så det hele bunner ut i at mange er uenig i strategien om å satse såppass hardt som de gjør i USA når det inntil videre ikke har vært lønnsomt, og mange er i sterk tro at det aldri vil bli lønnsomt. Dette selv med gross margin på 90%.

Det eneste jeg vet er at det er vanskelig å si hvem som har rett. Kanskje en skulle satset mindre i USA, heller forsøkt et pent lite overskudd der borte, pluss overskudd fra norden og Europa. Dette samt vente på utbytte fra Cevira mange har store tanker om.

Har alltid hatt en post i Imagin medical INC som helt klart er en oppkjøpskandidat for photocure, hvor de kan feste blålys på eksisterende skop. Dette fører til at investeringene fra sykehus blir betraktelig mindre og ville uten tvil satt fart på salget.

Jeg sitter tungt inne og har trua fremover. Dette spesielt med tanke på at vi har Cevira som håper og tror blir godkjent. Samt at tror Schneider er riktig mann for jobben.

1 Like

Problemet med USA under covid er mangelen på tilgang til sykehusene for selgerene.

Dette er ikke noe Photcure kan gjøre så mye med. DS har og vært klar på dette og ikke kvitte seg med salgspersonellet under covid, da det ville gjort det ekstra tungt å kjøre igang igjen når ting letter. At Karl Storz også har helt nye scope klar for markedet i begynnelsen av 2022 legger og en demper på salget av scope.
Blir litt som å skulle gå å kjøpe seg ny bil, rett før ny modell blir lansert.

Vil tippe det er noen få som har dårlig entring på Photocure. Kursen har gått ned og dem er utålmodig og vil ha gevinst. Ergo er dem villig å ofre god vekst på lengre sikt opp mot kortsiktig gevinst for å komme seg ut, selge med litt profitt.

Har vært på Hengar å kikket noen ganger, men får toalt turnoff hver gang. Det er null moderasjon, og dem som skriker høyest overdøver alt av saklig argument og diskusjon. Tvilsomme påstander blir presentert med den største selvfølgelighet, og så lenge dem skriker høyt nok og lenge nok uten moderasjon blir det stående som en “fakta”. Gjelder ikke bare PHO trådene.

2 Likes

Kom hoppet i 4Q2020 omsetningen/inntjeningen av at de kjøpte tilbake rettighetene i Europa?

Photocure has paid Ipsen EUR 15 million for regaining the Hexvix rights and
Ipsen will also receive earn-out payments in the range of 10 -15% of sales
(years 1-7 post-transfer) and 7.5% of sales (years 8-10) in the former Ipsen
markets.

Ref: NewsWeb

Både og. Kom fra vekst i USA og økt salg i Europa.

Fast forward til Q4 2020 og man ser tydelig hvor dårlig Ipsen har håndtert markedet i Europa. Total revenue på Hex/Cys ender på 97,7 mil og man ser tydelig tegn til vekst. US sales går opp 10 mil på 1 kvartal, og man har den høyeste veksten i US på 8 kvartal.

1 Like

Det er vel ikke uten grunn at de måtte betale litt for dette. Såvidt jeg kan se, så økte også avskrivningene med noen mill i måneden pga dette, men de har nok kommet ut i pluss pga det kjøpet. Med i OPEX for Europa, så antar jeg de har lagt på earn-out-payments.