Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Photocure smĂ„prat (PHO) 🔩 1

StrĂžket av skrivaren

Har du en ticker for Asieris pÄ Shanghai bÞrsen sÄ vi kan fÞlge med nyheter og kursutvikling?

Er det ikke denne?

688176 Jiangsu Yahong Meditech

1 Like

Ja tusen takk

Flott!

Priser Asieris til 12,3 mrd nok (8,8mrd CNY),hvis jeg forstÄr det riktig

Ja enig, Asieris ligger som jedda i sivet. Ser ingen grunn til at de skal betale PHO milestone utbetalinger for bÄde Hexvix og Cevira som overstiger bÞrsverdien pÄ PHO. I tilegg betale royalties fremover for begge, Heldig vis har vi amerikanere som kan kontrollere salgs prisen med sine 10% sÄ det blir ikke noe billig salg. Skal vi tippe 200 eller mer.

1 Like

As faith would have it (som man sier pĂ„ engelsk), sĂ„ hadde jeg time hos urolog i dag. Ikke at jeg egentlig vil dele sĂ„ mye om min egen helse, men uansett. Dette passet jo veldig bra med tanke pĂ„ at jeg nettopp har begynt Ă„ research’e Photocure, og fikk dermed stilt han masse spĂžrsmĂ„l.

Det fÞrste jeg spurte om nÄr jeg skulle gjennomgÄ dagens cystoskopi var om vi kom til Ä bruke WLC eller BLC. Han svarte da at det var WLC. Jeg setter opp resten av spÞrsmÄlene litt mer oversiktlig nedenfor:

Hvorfor bruker vi WLC istedenfor BLC idag?
Svar: Ikke nĂždvendig Ă„ bruke BLC i denne sammenheng (fĂžrstegangs undersĂžkelse). Hvitt lys ville gi mer enn nok indikasjon pĂ„ om det lĂ„ noe “alvorlig” der. Skulle det vise seg Ă„ vĂŠre noe, blir man henvist til sykehus hvor de bruker BLC.

Har du brukt BLC fĂžr?
Svar: Ja absolutt. Men kun i sykehus setting. Han brukte Ä jobbe pÄ Radium i Oslo, og der brukte de BLC hyppig og hadde gjort det i flere Är. Han var en fan av BLC i sykehus settingen.

Har du brukt NBI fĂžr?
Svar: Kjenner ikke til NBI. Tror ikke det var veldig utbredt/vanlig i Norge.

Hvem har produsert utstyret du bruker i dag?
Svar: Tower’et er Wolf, mens selvet scopet er Karl Stroz C-VIEW cystoscope (flexible scope).

Du har jo et flexible scope inne pÄ kontoret der, som vi brukte i dag, men du bruker fortsatt ikke Hexvix. Hva kommer det av?
Svar: Nei, det funker rett og slett ikke Ă„ bruke det pĂ„ kontoret, ettersom workflow’en er for stor. Vi har ikke nok bemanning, plass, eller tid, til Ă„ ha pasienter komme inn over en time fĂžr, sette kateter og gi dem Hexvix osv. Det gir ikke mening Ă„ gjĂžre det. Hadde det kommet ut en lĂžsning hvor man unngikk det Ă„ se sette kateter osv, ville jeg brukt BLC for hver behandling. Men per i dag, tror jeg det bare gir mening Ă„ bruke dette i sykehus setting.

Jeg skal la folk komme til sin egen konklusjon basert pĂ„ spĂžrsmĂ„lene og svarene. Men dette var interessant, spesielt at jeg nĂ„ kunne sammenligne det med det den Amerikanske urologen sa. Den norske urologen var klart mer positiv til BLC enn den amerikanske var. Han norske var faktisk veldig fan av BCL, men kun i sykehus setting. Begge urologene pĂ„pekte dette med workflow (mĂ„tte sette kateter, vente 1 time, osv), og hvordan det er et stort hinder hvis de skal fĂ„ noe penetration utenfor sykehusene. Dette ble vell ogsĂ„ poengtert av den amerikanske urologen i videoen som @OYV var sĂ„ snill og la ut; “How you manage that in your clinic practice when you’re doing 8 or 9 cystos in a half day, is really challenging, and I haven’t figured that out.”.

Et spÞrsmÄl som da popper opp i hode mitt etter dette er da: hvor stor andel av det $2B markedet som Photocure referer til, er sykehus og hvor stor andel er klinikker? Virker jo som at de kan ha en sjans pÄ Ä bli SOC pÄ sykehusene, men virker som det blir nÊrmest umulig hos klinikkene (surveillance).

Har bedt om et mÞte med selskapet, sÄ ser frem til Ä fÄ stilt de en del spÞrsmÄl rundt dette. Regner ogsÄ med at de dyktige skribentene her pÄ forumet har noe Ä tilfÞye.

Edit: Kan ogsÄ legge ved dette. Timen min i dag, som inkluderte: snakk om sympotomer (fÞrste gangen jeg var hos urolog), prostata sjekk, og cystoskopi, tok ca 25-30 minutter. Jeg kan se for meg at pasienter som har vÊrt hos urologen fÞr bruker enda kortere tid, eller hvis man f.eks kun skal ta en cystoskopi.

Hvis jeg skulle brukt Hexvix, hadde det nok tatt nÊrmere 2 timer. AltsÄ 3-4x sÄ lang tid som ved WLC. SÄnn sett skjÞnner jeg godt hva disse urologene mener nÄr de sier at workflow er et stort problem ved bruk av Hexvix/Cysview hos klinikkene.

13 Likes

Jeg mener at de refererer til TURBT og ikke inspeksjon. Inspeksjon er oppside.

T U R B T stands for trans urethral resection of bladder tumour. It’s an operation to remove an early cancer in your bladder.

Edit: klarer noen Ä finne bekreftelse pÄ at denne forstÄelsen er riktig? jeg fant ikke kilden i farten

1 Like

Hvis det stemmer, sÄ er jo det veldig positivt!

Det er riktig som du skriver, blÄlys brukes i Norge kun ved TUR-B / eller med mulighet for TUR-B dersom man finner noe suspekt. Alltid med rigid skop.

Og ja, TUR-B er transurethral reseksjon av urinblĂŠre. Bytt ut B med TUR-P har du transurethral reseksjon av prostata, samme hull men litt annen plass :wink:

1 Like

Jeg tenkte mest pÄ forstÄelsen av at 2 billion dollar markedet som Dan Schneider melder om i presentasjoner - at det er det mulige TURBT markedet i enkelte markeder i Europa og USA.

Det er veldig negativt hvis man velger Ă„ bruke gammeldags White light og ikke enhanced cystoscopy av noe slag

Studiene er helt entydige pÄ at moderne teknologi er signifikant mye bedre

1 Like

Du trenger ikke Ă„ overbevise meg om at BLC/NBI er bedre enn WLC. Det er helt klart tydelig ut ifra studiene.

Men hva som faktisk praktiseres og hvordan dynamikken rundt bruken av BLC funker i den virkelige verden, er det jeg prĂžvde Ă„ gi et lite innblikk i (som sagt, veldig liten sample size med bare 3-4 urologer).

1 Like

Norge er dessverre fryktelig konservativt og ihvertfall motvillig mot Ă„ ta i bruk norske produkter

Denne barrieren du har oppdaget er en av de stÞrste flaskehalsene i Photocures vekststrategi. Det andre er at skopene visstnok er veldig unreliable og de mÄ ha personell til stede i tilfelle de streiker. Det tredje er at det er en sykepleiermangel i USA som vokser og i verste tilfelle gjÞr at enda flere prosedyrer gÄr via NBC/WLC. Uansett om det er et blÊrekreftforum eller to som har oppdaget blÄlys.

@Savepig personlig syns jeg ikke Norge er alene om Ä ha et fryktelig konservativt helsevesen. Men det er kanskje en diskusjon for en annen trÄd.

Det at skopene er unreliable osv, skal vell lĂžses nĂ„r KS omsider fĂ„r godkjent sitt nye scope. SĂ„ den problemstillingen er vell “lĂžst”, i den forstand.

Det at det er sykepleiermangel vil nok ogsÄ lÞse seg etterhvert som pandemien avtar osv. Dette kan jo ogsÄ ta litt tid. Men igjen, en problemstilling som man har en lÞsning pÄ.

Men hva tenker du om disse barrierene angÄende workflow og bruk av NBI/WLC da @Fornybar, om jeg fÄr spÞrre? Virker mer tricky Ä lÞse disse.

unreliable scopes tror jeg mÄ vÊre fÞrste gang jeg har hÞrt sÄ lenge jeg har vÊrt i pho, hva er kilden pÄ det?

Falske positiver er en ting i BLC for uerfarne brukere, men det har ikke sÄ mye med skopene Ä gjÞre meg bekjent

Kilden er CEO. Skopene er visstnok sÄ dÄrlige at uten personell fra Photocure tilstede sÄ dyttes de inn i et hjÞrne og blir avglemt.

Dette kunne man fÄtt med seg ved Ä fÞlge min twitter hehe

4 Likes

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-202?si=6150858ab55a4153a55e9fe4cf18b4f5&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

@Savepig Dan snakker om det pÄ denne podcasten episoden! Begynner Ä snakke om det rundt 12:30 mark.

Han sier akkurat det @Fornybar referer til ovenfor.

2 Likes