Tusen takk for flott innlegg som har startet en lang og god utveksling av informasjon. Det jeg vil kommentere er din kommentar om SOC. I hver presentasjon som DS holder viser han sliden som viser ambisjonen om SOC. Hexvix®/Cysview® – ambition to become standard of care
in a $1.9 billion total addressable market** Han viser også key success factors for å nå SOC hvor kanskje den mest viktige er;“ACTIVATED” AWARENESS
PATIENT DEMAND VIA ADVOCACY
GROUPS AND MEDIA.
TAM er 17 milliarder som de nå har ca 4til 5% eller 350 mill NOK. I nordic har de ca 45% av TAM i tysktalende land ca 30% og i US må det være bare 3%. Skulle de komme opp på nivå med de tysktalende landene vil de nå en omsetning på 5 milliarder NOK. som er 15 ganger omsetningen i dag og det er bare i EU og US. I resten av verden er China det meste vesentlige hvor de nå er i gang både med Hexvix og Cevira. Vanskelig å finne en mer potent aksje på Oslo Børs.
Jeg tror det påpekes gode poeng her, at det er motstand på klinikkene og urologene mht. pasientstrøm/effektivitet og en litt større investering som er påkrevd vs. guidelines og det som er best for den enkelte pasient.
For meg koker det ned til om det er verdt å investere mer tid per pasient for å være mer sikker på å kunne identifisere og kunne fjerne alle rester av kreft som må fjernes.
Jeg tror at i mange land og grupper av befolkninger, vil ikke BLC kunne ha noe for seg, da de har så mye annet de heller bør bruke ressursene på. Men for de mer avanserte økonomiene, vil det finnes flere og voksende segmenter av kunder som krever og forventer den beste behandlingen. En veldreven salgsorganisasjon vil klare å synliggjøre at dette vil kunne være lønnsomt både for pasientene og klinikkene/urologene. Og dette er bakgrunnen for at DS fikk jobben som CEO for noen år siden. Med Covid ute av veien og nye høyoppløselige scopes som er enklere/raskere å rengjøre, kan ikke jeg skjønne annet enn at salget vil kunne ta av igjen iløpet av 2022! Og jo flere som hører om BLC jo flere vil kreve det, så potensialet er høyt… om ikke 45% utenfor Nord-Europa… så er vel ikke 15-20% helt usannsynlig… men det vil kreve mye jobb og ta tid.
Børsnoterte Asieris med mye friske penger på bok lurer som gjedda i sivet…
Strøket av skrivaren
Har du en ticker for Asieris på Shanghai børsen så vi kan følge med nyheter og kursutvikling?
Ja tusen takk
Priser Asieris til 12,3 mrd nok (8,8mrd CNY),hvis jeg forstår det riktig
Ja enig, Asieris ligger som jedda i sivet. Ser ingen grunn til at de skal betale PHO milestone utbetalinger for både Hexvix og Cevira som overstiger børsverdien på PHO. I tilegg betale royalties fremover for begge, Heldig vis har vi amerikanere som kan kontrollere salgs prisen med sine 10% så det blir ikke noe billig salg. Skal vi tippe 200 eller mer.
As faith would have it (som man sier på engelsk), så hadde jeg time hos urolog i dag. Ikke at jeg egentlig vil dele så mye om min egen helse, men uansett. Dette passet jo veldig bra med tanke på at jeg nettopp har begynt å research’e Photocure, og fikk dermed stilt han masse spørsmål.
Det første jeg spurte om når jeg skulle gjennomgå dagens cystoskopi var om vi kom til å bruke WLC eller BLC. Han svarte da at det var WLC. Jeg setter opp resten av spørsmålene litt mer oversiktlig nedenfor:
Hvorfor bruker vi WLC istedenfor BLC idag?
Svar: Ikke nødvendig å bruke BLC i denne sammenheng (førstegangs undersøkelse). Hvitt lys ville gi mer enn nok indikasjon på om det lå noe “alvorlig” der. Skulle det vise seg å være noe, blir man henvist til sykehus hvor de bruker BLC.
Har du brukt BLC før?
Svar: Ja absolutt. Men kun i sykehus setting. Han brukte å jobbe på Radium i Oslo, og der brukte de BLC hyppig og hadde gjort det i flere år. Han var en fan av BLC i sykehus settingen.
Har du brukt NBI før?
Svar: Kjenner ikke til NBI. Tror ikke det var veldig utbredt/vanlig i Norge.
Hvem har produsert utstyret du bruker i dag?
Svar: Tower’et er Wolf, mens selvet scopet er Karl Stroz C-VIEW cystoscope (flexible scope).
Du har jo et flexible scope inne på kontoret der, som vi brukte i dag, men du bruker fortsatt ikke Hexvix. Hva kommer det av?
Svar: Nei, det funker rett og slett ikke å bruke det på kontoret, ettersom workflow’en er for stor. Vi har ikke nok bemanning, plass, eller tid, til å ha pasienter komme inn over en time før, sette kateter og gi dem Hexvix osv. Det gir ikke mening å gjøre det. Hadde det kommet ut en løsning hvor man unngikk det å se sette kateter osv, ville jeg brukt BLC for hver behandling. Men per i dag, tror jeg det bare gir mening å bruke dette i sykehus setting.
Jeg skal la folk komme til sin egen konklusjon basert på spørsmålene og svarene. Men dette var interessant, spesielt at jeg nå kunne sammenligne det med det den Amerikanske urologen sa. Den norske urologen var klart mer positiv til BLC enn den amerikanske var. Han norske var faktisk veldig fan av BCL, men kun i sykehus setting. Begge urologene påpekte dette med workflow (måtte sette kateter, vente 1 time, osv), og hvordan det er et stort hinder hvis de skal få noe penetration utenfor sykehusene. Dette ble vell også poengtert av den amerikanske urologen i videoen som @OYV var så snill og la ut; “How you manage that in your clinic practice when you’re doing 8 or 9 cystos in a half day, is really challenging, and I haven’t figured that out.”.
Et spørsmål som da popper opp i hode mitt etter dette er da: hvor stor andel av det $2B markedet som Photocure referer til, er sykehus og hvor stor andel er klinikker? Virker jo som at de kan ha en sjans på å bli SOC på sykehusene, men virker som det blir nærmest umulig hos klinikkene (surveillance).
Har bedt om et møte med selskapet, så ser frem til å få stilt de en del spørsmål rundt dette. Regner også med at de dyktige skribentene her på forumet har noe å tilføye.
Edit: Kan også legge ved dette. Timen min i dag, som inkluderte: snakk om sympotomer (første gangen jeg var hos urolog), prostata sjekk, og cystoskopi, tok ca 25-30 minutter. Jeg kan se for meg at pasienter som har vært hos urologen før bruker enda kortere tid, eller hvis man f.eks kun skal ta en cystoskopi.
Hvis jeg skulle brukt Hexvix, hadde det nok tatt nærmere 2 timer. Altså 3-4x så lang tid som ved WLC. Sånn sett skjønner jeg godt hva disse urologene mener når de sier at workflow er et stort problem ved bruk av Hexvix/Cysview hos klinikkene.
Jeg mener at de refererer til TURBT og ikke inspeksjon. Inspeksjon er oppside.
T U R B T stands for trans urethral resection of bladder tumour. It’s an operation to remove an early cancer in your bladder.
Edit: klarer noen å finne bekreftelse på at denne forståelsen er riktig? jeg fant ikke kilden i farten
Hvis det stemmer, så er jo det veldig positivt!
Det er riktig som du skriver, blålys brukes i Norge kun ved TUR-B / eller med mulighet for TUR-B dersom man finner noe suspekt. Alltid med rigid skop.
Og ja, TUR-B er transurethral reseksjon av urinblære. Bytt ut B med TUR-P har du transurethral reseksjon av prostata, samme hull men litt annen plass
Jeg tenkte mest på forståelsen av at 2 billion dollar markedet som Dan Schneider melder om i presentasjoner - at det er det mulige TURBT markedet i enkelte markeder i Europa og USA.
Det er veldig negativt hvis man velger å bruke gammeldags White light og ikke enhanced cystoscopy av noe slag
Studiene er helt entydige på at moderne teknologi er signifikant mye bedre
Du trenger ikke å overbevise meg om at BLC/NBI er bedre enn WLC. Det er helt klart tydelig ut ifra studiene.
Men hva som faktisk praktiseres og hvordan dynamikken rundt bruken av BLC funker i den virkelige verden, er det jeg prøvde å gi et lite innblikk i (som sagt, veldig liten sample size med bare 3-4 urologer).
Norge er dessverre fryktelig konservativt og ihvertfall motvillig mot å ta i bruk norske produkter
Denne barrieren du har oppdaget er en av de største flaskehalsene i Photocures vekststrategi. Det andre er at skopene visstnok er veldig unreliable og de må ha personell til stede i tilfelle de streiker. Det tredje er at det er en sykepleiermangel i USA som vokser og i verste tilfelle gjør at enda flere prosedyrer går via NBC/WLC. Uansett om det er et blærekreftforum eller to som har oppdaget blålys.
@Savepig personlig syns jeg ikke Norge er alene om å ha et fryktelig konservativt helsevesen. Men det er kanskje en diskusjon for en annen tråd.
Det at skopene er unreliable osv, skal vell løses når KS omsider får godkjent sitt nye scope. Så den problemstillingen er vell “løst”, i den forstand.
Det at det er sykepleiermangel vil nok også løse seg etterhvert som pandemien avtar osv. Dette kan jo også ta litt tid. Men igjen, en problemstilling som man har en løsning på.
Men hva tenker du om disse barrierene angående workflow og bruk av NBI/WLC da @Fornybar, om jeg får spørre? Virker mer tricky å løse disse.